KOSTHOLDSTIPS TIL KVINNER SOM PRØVER Å BLI GRAVIDE

Hei! Jeg heter Helene, har en bachelor i ernæringsfysiologi og brenner for ernæring for kvinner før, under og etter svangerskapet. Jeg prøver selv å bli gravid og kom i den anledning i kontakt med Julianne. Jeg ville gjerne gi henne veiledning for å optimalisere kostholdet hennes, og i den anledning også gi tips til andre prøvere.

Er det en tid i livet vi bør spise ekstra sunt er det når vi skal bære frem et helt nytt liv. Kroppen vår skal gjennom en stor jobb og vi trenger all den næringen vi kan få. Vi skal bygge en liten kropp, og helst ha igjen energi også etter fødsel. Da skal vi tross alt passe på den lille.

Selv om det er tøft når en så inderlig ønsker seg to streker på testen vil jeg trøste dere (og meg selv) med at vi får mer tid på å forberede kroppen på mirakelet som skal skje. Spiser du riktig nå kan du også ta med deg de gode vanene inn i svangerskapet.

Julianne spiser allerede sunt, men det er alltid små endringer en kan gjøre for å gi kroppen det lille ekstra. Her er tipsene jeg ga Julianne og som også passer for andre som prøver:

– Spis nok

For å bli gravid må kroppen din føle seg trygg. Hvis kroppen din tror at du lever i krise eller sult er jo det siste den vil å bli gravid. Fokuser derfor på næringsrik mat som egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, frukt og bær i hverdagen. Ha gjerne en neve spinat i smoothien din, en ts kokosolje i grøten og noen nøtter i salaten.

– Spis nok fett

Kjønnshormonene våre er faktisk laget av fett, så ikke vær redd for å øke inntaket av dette fremover. Forskning antyder at kvinner som velger fullfete meieriprodukter har økt sannsynlighet for å bli gravide, i forhold til kvinnene som valgte magre varianter. Mine favorittkilder til fett er avokado, nøtter, olivenolje, smør, fullfete meieriprodukter og koksprodukter. Husk også å ta et tilskudd med høykvalitets omega 3.


– Reduser inntaket av sukker og raske karbohydrater

Sukker og raske karbohydrater fra brus, godteri, kjeks, kaker, pasta og ris gir oss blodsukkersvingninger og kan stresse kroppen. Kutt ut unødvendig sukker og bytt pasta og ris mot søtpotet, potet, rotgrønnsaker, bønner og linser. Julianne er allerede flink med dette, men det er alltid greit å nevne.

– Spis matvarer rike på folat

Folat er et B-vitamin som er særlig viktig for barnets nervesystem i første trimester. Folat finner du rikelig av i lever, grønne grønnsaker (spinat, grønnkål, brokkoli, rosenkål), linser, bønner, kikerter og havregryn. Det er aller best å få folat fra mat, da får vi den aktive formen.

– Unngå soya

Soya inneholder såkalte planteøstrogener, stoffer som ligner på kroppens østrogen. Det er usikkert hvordan disse østrogenene kan påvirke fertiliteten og hormonbalansen vår, og jeg anbefaler derfor at en holder seg unna dette. En latte på soya et par ganger i måneden er ingen krise, men ikke drikk soyamelk hver dag om du ønsker å bli gravid.

5 MATVARER SOM ØKER FERTILITETEN:

♥ Egg

Egg inneholder alle næringsstoffene vi trenger med unntak av vitamin C. De er rett og slett små næringsbomber og en klassisk fertilitetsmatvare! Ha et rått egg i smoothien (smakes ikke), nyt en deilig omelett eller lag eggmuffins. Jeg anbefaler minst to egg om dagen til kvinner som ønsker å bli gravide.

♥ Avokado

Noen studier antyder at inntak av enumettet fett øker sannsynligheten for å bli gravid. Spis en halv avokado om dagen, så får du både fett, fiber og folat.

♥ Grønnsaker i alle farger

Frosts i grønnsaker i alle farger. Lag tacosalat med dobbelt så mye grønnsaker som du pleier, putt grønt i smoothie (spinat, agurk og squash er mine favoritter), bruk gulrøtter, paprika og agurk som snacks.

Grønnsaker er rike på vitamin C, jern, folat, zink, magnesium, betakaroten, antioksidanter og andre plantekjemikalier. I tillegg inneholder de masse fiber som hjelper kroppen å kvitte seg med brukte hormoner og dermed kan bidra til bedre hormonbalanse.

 ♥ Valnøtter og gresskarfrø

Valnøtter er rike på omega 3 og andre gunstige fettsyrer, og gresskarfrø er rike på mineralet sink. Hakk valnøtter og gresskarkjerner over salaten, grøten, yoghurten eller sleng et par i smoothien.

♥ Bær

Bær er svært rike på antioksidanter, c-vitamin og fiber, alle viktige for hormonbalansen og fertiliteten vår. Bruk bær som snacks, dryss dem over salaten eller grøten, eller lag en fristende bærsmoothie. Husk at fryste bær er vel så sunne som de ferske.

Hvis du ønsker flere tips til et fertilitetskosthold eller ønsker veiledning fra meg kan du besøke bloggen min heleneragnhild.blogg.no. Lykke til med prøvingen ☺

34 kommentarer
    1. Tenk at kvinner alltid har blitt gravide…… både under krigen og ellers da det var lite tilgang på “bligravidmat” og annen mat.
      Jeg er en av dem som tror at man blir gravid uten at en endrer kostholdet sitt – det skjer når det skjer – og jeg tror all tilrettelegging og stress ikke gjør det bedre.

    2. Jeg er en av de som tror at kosthold har alt å si for både helse, psyke og fertilitet.
      Aldri har vel flere slitt med å bli gravide, og aldri har vi spist så mye sukker, tilsetningsstoffer, sprøytemidler og “kunstig” mat. Greier ikke skjønne annet enn at det har en sammenheng.
      Heia naturlig mat for alle som ønsker å bli gravide, det funket for meg 🙂 #week36

    3. Enig med deg Trude at man ikke burde stresse, men å følge litt kost og veiledningsråd er jo bare smart. Synd å sitte som 40 åring og ikke ha fått barn og angre på at man ikke prøvde alt.

    4. Alle bør spise sunt, uavhengig av om man prøver å bli gravid eller ikke. Jeg skal ikke bli gravid, men spiser allikevel mye frukt og grønt, og annen sunn mat. Det skylder vi kroppen vår.
      Til Lis. Det var et progem på radioen forrige dagen om kvinner som ikke ble gravide, og kostholdt ble ikke nevnt. Derimot snakket de om at kvinner ventet for lenge med å prøve og bli gravid.
      Ellers ønsker jeg Julianne og Helene lykke til med prøvingen.

    5. Trude: Jeg skjønner poenget ditt, men det skader jo ikke å gi det et forsøk. Dessuten er jo dette bare sunn og næringsrik mat som i utgangspunktet alle burde spise 🙂

      Nå spiser jo jeg stort sett alt jeg bør i følge denne listen fra før, så det blir ikke en stor endring for meg. Kun noen enkle grep i hverdagen.

    6. Så bra med tips! Uansett om man forsøker å bli gravid eller ikke så høres det ut som sunne, gode tips alle med fordel kan følge! Masse lykke til begge to <3

    7. Merkelig at dama ikke blir gravid selv, da. Hun som sitter på oppskriften 😉 jeg tror på å gofle sjokolade, slappe av, ha sex som kaniner uten prøvejag, orgasme orgasme orgasme, og gi mannen heller en dose sink, selen, e-vitamin og c vitamin for å booste spermen. Enkleste er å kjøpe en boks vitaminer på apoteket. Østers blir litt vrient hver dag. Mannen har mer skyld i infertile damer enn vi aner!

    8. Eg har trua på at ete sunnare og økologisk hjelpe på fruktbarheten ☺️ Kryssa fingrane for at du snart blir gravid!

    9. Viktig å få med at alle kvinner som prøver å bli gravide bør ta tilskudd av folsyre (Nycoplus folsyre 400 mikrogram)! Mange starter ikke før de oppdager at de har blitt gravide, og dette er viktig for fosterutvikling helt fra starten av svangerskapet. Det er vel og bra å spise grønnsaker som er rike på b-vitaminer, men tablettene bør uansett tas i tillegg!

    10. Mari, amen til deg. Har tidligere skrevet en kommentar her om at kanskje Ulrik bør tenke på hva han spiser/drikker, da sæd produseres hele tiden, mens vi damer er ferdig “oppegga” når vi blir født. Selvsagt skal vi spise sunt, men det bør vi gjøre hele livet. Og så unner vi oss litt godt i ny og ne.
      Når det er sagt, så tror jeg at begge dere to lever et rimelig sunt og normalt liv. Soneterapi og akupunktur er to ting som kan hjelpe på. I mellomtiden får dere kose dere med å øve, så legger du beina oppetter veggen ei stund etterpå.

    11. Jeg ble gravid med elendig kosthold, drakk også alkohol ( bare en gang ) under svangerskapet fordi jeg IKKE visste jeg var gravid bare så det er poengtert;)
      Selvfølgelig er det bra med godt kosthold, men det er ikke nok-hadde sjekket både egg og sædkvalitet asap.
      ps: forsvarer ikke dårlig kosthold og alkohol en dag under graviditet, men fikk en sunn gutt som nå har holdt seg sunn og frisk-og nesten voksen.
      Så. ikke bli hysterisk-da kommer nemlig ingen;)

    12. Ble gravid etter å ha endret kostholdet. OK at noen blir det på cola,øl og boller, men om man ikke blir det er det jo smart å endre- noe dette innlegget er rettet mot “kostholdstips for deg som prøver å bli gravid”. Min kropp kom i balanse, så det funket for meg( snart mamma💙)! Kosthold har så utrolig mye å si for kroppen. Påvirker jo hormoner, humør,energi,hud,hår+++++ synes det er rart noen ikke “tror” på noe så logisk 🙊🙈 Så klart er det andre ting som må til – sex feks😉 Lykke til begge to❤️❤️👶- snart deres tur!

    13. Mari: Ingen har sagt at jeg har oppskriften, ei heller at mannens kosthold ikke er viktig. Selv har jeg en tilstand som heter PCO som har gjort det litt vanskeligere for meg. Du burde kanskje tenke deg litt om før du kommer med en slik krass kommentar til en som selv prøver å bli gravid? Empati er en fin ting, hehe

    14. Når slike råd som dette gis, MÅ det dokumenteres med kilder. Jeg ser forøvrig på Helene Ragnhild sin blogg at hun er ambassadør for blant annet Supernature, som fører såkalt “supermat”.
      Helene Ragnhild påstår at raske karbohydrater kan “kan stresse kroppen”. Nøyaktig hva legges i dette? Videre frarådes det til daglig bruk av soyaprodukter, dersom man forsøker å bi gravid. Dette er fundert i at “forsking antyder”, selvsagt uten noen som helst kildehenvisning.
      Kildekritikk, nå!

    15. Det er supert at du gjør det du kan, Julianne. Men har dere tenkt på at det kan ha med Ulrik å gjøre? Jeg mener ikke dette personlig mot han, men det er jo ikke alltid det er kvinnen det står på..

    16. Helene, om det er en trøst, jeg har to venninner som har PCO, og de ble gravide ganske så raskt (tok dem 8 og 10 mnd fra de begynte å prøve til de var gravide), begge hadde normalt kosthold og var normalvektige (så her gjorde dem ikke noe ekstra), lykke til, dere treffer nok snart! <3

    17. Helt enig med Stine over her. Vær så snill, bloggere, baser dere på forskning når dere kommer med helseråd, og host opp kildene! Mange mennesker tror blindt på dere, blant annet Julie over: “Kosthold har så utrolig mye å si for kroppen. Påvirker jo hormoner, humør,energi,hud,hår+++++ synes det er rart noen ikke “tror” på noe så logisk” ? helse er ikke religion, det er ikke noe man “tror” på, helse er forskning. Sjekk ut “Folkeopplysningen” på NRK. Vi skal alle dø. Det er mye med kroppene våre vi ikke klarer å endre på, det er mye vi ikke har kontroll over. Det å tro at alt er kosthold, kan gjøre at man skammer seg over at man ikke får til ting, som det å bli gravid. Julianne – det er ikke din skyld. Det handler ikke om at du må “ville” nok eller gjøre alt riktig. Som så mange andre sier: Det skjer når det skjer, så kos deg med sexen i mellomtiden og nyt den åpenbart veldig gode relasjonen din til Ulrik. I mange tilfeller (særlig når man er såpass sunn og normalvektig som jeg tipper de fleste i denne tråden er) trumfer faktisk psyken (for eksempel hvor gode relasjoner man har) kostholdet når det gjelder helse, og aksept og selvmedfølelse for at du gjør alt du kan, er alfa omega her.

    18. Takker for et knall gjesteinnlegg! Dette er en flott pekepinn på at ren og ubehandlet mat er veien for god helse, såvel som i fertilitetssammenheng. Jeg vil påpeke at det som blir kalt for supermat er ren, viltvoksende og ubearbeidede planter, frø og alger som har et høyt næringsinnhold. Og dette er i utgangspunktet ikke alternativt da det som sagt er mat i sin reneste og mest naturlige form. De menneskene jeg kjenner, meg selv inkludert har ren hud, fravær av sykdom og mye energi/overskudd. det er ingen tvil om at man får bedre helse av å innta slik mat over tid. Selv opplever jeg bedre treningsutbytte/restitusjon. Poenget er å kjenne etter og finne ut av hva som passer best for den enkelte.
      Mvh helseentusiasten

    19. Et sunt kosthold, trening, velvære og nok søvn er bra for alle, ikke bare de som prøver å bli gravide. Men sundt kosthold kan ikke gjøre deg mer fertil enn andre som ikke spiser like sunt… Vi prøvde i 2 1/2 år, hadde to ivf før vi tilslutt ble gravide på egen hånd. Jeg hadde gitt opp å bli gravid selv, hadde en jentetur til London med masse øl rett før jeg ble gravid jeg… Jeg har ikke noen tro på mirakelkur, det finnes ikke. Urter, bidronninggele, østers, avokado…jeg prøvde alt 😅 . Rett før jeg ble gravid spiste jeg fish and chips og drakk Guinness 😉
      Anbefaler deg å kontakte fastlege hvis du ikke har blitt gravid innen 1 år. Da utreder de deg og mannen din. Husk, mange bruker tid på å bli gravide! Ikke noe vits i å kaste penger ut av vinduet på mirakelkurer som ikke finns. Jeg brukte masse penger på eggløsningstester, men legen min sa det var bortkastet (og førte til mer stress) når man har regelmessig eggløsning. Har du regelmessig mens, har du mest sannsynlig regelmessig eggløsning også.
      Jeg lå også med rompa høyt, hehe, funket ikke. Men! Få Ulrik til å gi deg en orgasme før han kommer, spasmene hjelper sæden opp i livmor og ut til egglederne.
      Masse lykke til! Hilsen ei som endelig ble mamma etter 2 1/2 år som prøver. Verdt det! ❤️

    20. Mari: Hei, Mari! Så bra at du likte gjesteinnlegget 🙂

      Du har så rett. Man må finne ut av hva som passer best for seg selv. Men det er jo fantastisk med råd fra andre på veien!

      Ønsker deg en god helg 🙂

    21. Mari: Dette var veldig unødvendig å skrive, synes jeg.. Håper du tenker deg mer om før du snakker med andre som prøver å bli gravide.

      Ellers vil jeg takke for at du deler 🙂

    22. Det er litt rart at DISSE tipsene SKAL funke når hun selv ikke har blitt gravid. Jeg tror det fører til litt for strengt fokus og at kroppen ikke slapper helt av. Jeg er 100% for sunn mat, fordi jeg selv spiste og trente meg frisk av selvmordstanke-liv. Men jeg spiste ikke slavisk sunt, gjerne brød med pålegg, sunn mat men med sauser, godteri i helgen eller litt når jeg cravet mer enn det var godt for kroppen. Ble gravid uten å ”ville det”. Tror kanskje underbevisstheten stresser litt med begrensingene på sunn mat enn man kanskje egentlig selv tror. Tror på normalt sunt og god helse og avslappet underbevissthet og bevissthet. Så klart er det lettere for noen enn andre også, jeg mener ikke dette er galt, jeg bare tror underbevisstheten din ikke spiller helt 100% på lag med hvor avslappet du kanskje er. Men jeg har ingen informasjon om du har noe vanskelig for å få barn eller noe sånt. Jeg håper for all del at du blir gravid så fort som mulig 🙂 Håper tipset var litt til hjelp, det er ikke ment dårlig på noen måte.

    23. Heihei 🙂 Synes fortsatt at det er utrolig fint at du deler så mye! Er i samme situasjon som deg, men mine tanker nå er at jeg muligens har tette eggledere…. Denne tanken og stresset sliter meg psykisk ut, for dersom dette stemmer vil jeg rett og slett bli knust. Har du sjekket dette/tenkt tanken? Hvordan er prosessen/sjangser for tette eggledere osv?

    24. Hei Julianne:) synes det er fryktelig lite heldig med rådene fra Helene Ragnhild. Nå viser det seg at mat full av histaminer og mettet fett (kokosolje blandt annet) gjør at inflammasjon i kroppen øker. Det er derfor veldig lite heldig å spise mye slik mat. Lavkarbo kost noen måneder, kutt ut melk og gluten (da det også er betennelsesøkende), kan være bedre tips. Et annet tips er å gi mannen din b12 o folat tilskudd, nyere forskning har vist at det kan hjelpe enormt på spermkvalitet!! Sinktilskudd i kombinasjon også. Han burde også sjekke seg for mycoplasma genitalium som kan ødelegge kvaliteten på sperm. Da er en kort antibiotikakur nok:-) Håper du snart blir gravid. Det må være slitsomt psykisk å gå å vente på denne måten 🙁

    25. Kjenner at disse bedrevitende kvasse menneskene som kommenterer her bør ta seg en bolle. For noen av oss er det faktisk slik at vi ikke kan bli gravide på boller og brus, på tross av at de gjorde det under krigen. Vi har vært prøvere i 3 år, og det er like vondt både for han og for meg hver gang det bare er en strek på testen. Tenk dere om, Det handler om å kunne se hverden utenfor A4 arket du selv svever på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg