JEG OPPFORDRER TIL MER ÅPENHET I PRØVEPERIODEN

Tusen takk for alle tilbakemeldinger på oppdateringen om babydrømmen til Ulrik om meg i går. Jeg håper at min ærlighet rundt hele prosessen kan føre til mer åpenhet for andre som er i samme situasjon som oss. Det er tydelig at mange av dere som leser kan relatere seg til den perioden jeg nå er inne i som føles noe deprimerende. Det hjelper at dere deler egne erfaringer og at dere forteller om både oppturer og nedturer. Jeg opplever det hele veldig støttende <3

Det kan være både fordeler og ulemper ved å fortelle omgivelsene at man prøver å få barn. Men med mer åpenhet rundt dette vil man også få mer sympati av menneskene rundt seg. Jeg mener at den forståelsen og den støtten man får ved å være åpen om prøveperioden veier opp for det eventuelle negative presset man måtte føle på underveis. Dessuten er det ikke flaut å “mislykkes” i denne sammenhengen. Her må ting bare ta den tiden det tar. Dersom prøvingen ikke ender med en solskinnshistorie så føles det nok bedre å ha noen å snakke med enn å være bare dere to alene. Jeg oppfordrer flere par som prøver å få barn til å være åpne om det, slik at de man omgås forstår bakgrunnen for nedstemthet eller om du er en såkalt festbrems og så videre.  

Ps. Beklager bakgrunnen på det første bildet. Den er ikke veldig bloggvennlig, bare ærlig og usensurert. Slik ser altså stuebordet ut helt til vi har fått sendt ut alle takkekortene.. Hehe! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tilbake til babydrømmen: I dag har jeg lastet ned noen forskjellige apper som skal vise de mest fruktbare dagene mine. Jeg vet ikke helt om jeg tror på det de indikerer, da appene viser litt forskjellige resultater. Men de gir meg jo en liten pekepinn på syklusen min. Har du en god fruktbarhets app å anbefale? Jeg kommer uansett til å begynne og teste meg med eggløsningstester som jeg har kjøpt på apoteket til helgen. Dette blir spennende..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå er grillen varm og Ulrik utålmodig. Jeg har nemlig ansvaret for å gjøre klart alt som skal grilles og ligger sirka en times tid bak skjemaet.. Det står torsk og grønnsaker på menyen med stekte poteter til. Mmm! Vi snakkes. 

25 kommentarer
    1. Håper det order seg for dere, og det er jeg ganske sikker på:) En god venninne av meg ble nettopp gravid,etter at hun og mannen hadde prøvd i nesten 9 måneder! 🙂
      Vil gjerne anbefale en blogg som jeg syntes er så flott, som heter ønskemamma.no 🙂

    2. Mannen min og jeg har akkurat blitt prøvere selv. Jeg sluttet på prevensjon 1. juli, så er ganske nylig. Valgte å gå over til kobberspiral (uten hormoner) for et år siden. Har tidligere gått på p-piller, men har hørt at noen bruker lengre tid for å få tilbake syklus etter p-pille slutt. Bra å høre at du har mensturasjonen tilbake. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet 🙂 Vi har i motsetning til dere holdt dette 100% hemmelig. Har sakt til familie at vi vil vente en stund. Vi blir de første som forhåpentligvis får barn i begge familier. Kan nesten ikke vente med å fortelle mamma at hun skal bli bestemor den dagen det skjer. Vi synes det på en måte er litt spennende og dele på denne hemmeligheten bare vi to. Og driver og drømmer og planlegger hvordan vi kan overraske de den dagen det skjer… Men at andre velger å være åpne er selvfølgelig helt opp til hvert par. Skal bli spennende å følge med når det skjer noe hos dere 😉

    3. Holder på å prøver selv. Ikke alltid så lett med dagens stress og alt som skjer rundt omkring 🙂 har kjøpt eggløsningstest selv men syns det er vansklig. Usikker på når jeg skal ta prøven- bare tester till som tett jeg. Tar gjerne mot tips

    4. Life appen er perfekt! Engelsk app som du kan få på norsk. Anbefalt av mange (google IT, så ser du) 🙂 Er det forresten lenge siden du tok botox? Og kan man gjøre dette under prøvetiden? Vurderer dette selv. Hurra for en blogger som er åpen og ærlig

    5. Hei Julianne!
      Jeg anbefaler deg å sjekke ut nettsiden pfc.no. Jeg gikk til anskaffelse av en Pearly i 2010 og brukte den som prevensjon fram til 2011, da brukte jeg den som eggløsningsindikator. I 2012 ble sønnen vår født og i 2014 kom lillesøster:-)
      Nå har vi fått de to barna vi ønsker oss og har gått over til en mer permanent prevensjon, derfor solgte jeg Pearly’en på Finn i fjor, og fikk mail fra kjøper for noen måneder siden om at hun nå var gravid:-)
      Dette er en kostbar anskaffelse, men du får full oversikt over syklusen din og ikke minst eggløsningen din.
      Ønsker dere lykke til med det største i verden:-)
      Mvh Lene

    6. Bidronninggele er et tips som funket til meg.😊 Hev stumpen i 10 minutter etter sex skal også hjelp til at prosessen skal gå fortere vist nok🙈

    7. Hei, du leser sikkert ikke dette oppi alle råd fra alle mulige folk, men jeg har også syklus på 31 dager og fulgte slavisk tankegangen med at eggløsning var ca rundt den 14 dagen. Testet med eggløsningstester som ofte var veldig tvetydige. Etter 4 prøveperiode fant jeg ut at jeg har eggløsning på dag 10 og ikke 14. Så gå til legen eller kjøp en digital CB med dobbel hormonindikator og test tidlig, så får du en bedre oversikt. Har også en venninne med lang syklus som tydeligvis har eggløsning på dag 9, så ville ikke fulgt skjemaene eller eggløsningskalkulatorene man finner på nett slavisk. Lykke til!

    8. Eggløsningstester er veldig snedige for å få en kontroll over syklusen sin. Begynte med de allerede mnd etter jeg slutta på pilla. Mange som har fått en overraskelse mtp når EL kommer i syklusen. Også utrolig mange gode råd og tips på forum som babyverden.
      Masse lykke til <3

    9. Jeg vil anbefale deg å kjøpe eggløsningstester på billig-tester.no. Sånne strimler som ikke er så himla dyre.. Begynn med de, og test gjerne morgen og ettermiddag (hormonet som skilles ut når eggløsning nærmer seg, er ofte sterkest senere på dagen). Når du ser at strimlene er positive (teststreken er like sterk eller sterkere enn kontrollstreken), tar du en test fra apoteket. Dette vil du spare en del penger på!
      Lykke til 🙂

    10. Som nevnt over her bruker jeg også en Pearly fra pfc.no sine sider. Akkurat nå bruker jeg den som prevensjon, men når tiden kommer for at vi ønsker oss barn kommer jeg nok til å bruke den som eggeløsningsindikator.
      Den funker veldig bra, men er som hun også nevner litt dyr. Men det syns jeg den absolutt er verdt. Jeg har brukt den i tre år nå uten å bli gravid, så vil absolutt si den funker, og da tror jeg den også vil funke når tiden kommer for at vi ønsker å få barn. 🙂 Masse lykke til. 🙂

    11. Hei kjære deg <3 Jeg og herren i hus prøvde like lenge som deg og Ulrik før jeg bare ga opp å lot det skje når skjer. Sex skal jo være gøy 🙂 første testen jeg tok etter vi sluttet intenst å prøve så viste den positivt. Jeg venter nå vårt første barn, ei lita prinsesse <3 med det sagt så lastet jeg ned appen clue, den er helt fantastisk! Den viser veldig godt alt du måtte lure på. Råder deg til å laste den ned for å følge med på eggløsning. Med hjelp av den og at jeg senket skuldrene gjorde sånn at vi ble gravid på første forsøk. Lykke til kjære du 🙂 har på følelsen at snart har du ett lite menneske i magen. Klem 🙂

    12. Jeg kastet pillebrettet i juli 14 og hadde bare 2 menstrasjoner på 6 mnd. Var umulig å vite når jeg hadde eggløsning. Kjøpte tester og prøvde, men det ble bare med et par da jeg ikke hadde noen ide. Vi var veldig opptatt av dette i den perioden. Det er et stort skritt og ta det å velge å prøve å få familie og det ble nesten en litt besettende tanke. Vi gikk med gifte planer til året etter og hadde halvveis satt dato. I januar 15 bestemte vi oss for å heller vente med baby planer og heller satse på bryllupet. (Vi ville ikke ha en liten en da, ei heller bruke barsel tid på planlegging) Fokuset ble flyttet og i februar satt spiren🙈 I november kom skatten❤️ Alle sier at når en tenker for mye på det går det ikke, og jeg tror det er noe i det. Men herlighet det er lettere sagt enn gjort gitt, I would know😅 Nyt hverandre og når dere vet at alt fungerer som det skal tror jeg personlig at jeg ville droppet apper og slikt. Og de som maser om at en bør kutte alkohol i prøve tiden? Jo, det kan så klart være negativt for fruktbarheten. Men ikke slutt å lev er heller min oppfordring. Lykke til. Det er det største i verden❤️

    13. Anbefaler Natural Cycles 🙂 Er egentlig et “prevensjonsmiddel” slik at du må passe på at du har sex med beskyttelse eller husker P-piller, eller bare dropper sex når du har eggløsning, men dermed fungerer den også utmerket til å finne ut av når du har eggløsning 🙂 Høstet en del kritikk da flere toppbloggere skrev om det, men det var bare fordi noen brukte det som eneste prevensjonsmiddel, men det er jo ikke aktuelt i ditt tilfelle 🙂 Har ikke prøvd det selv, men anbefaler det!
      Forklaring hentet fra Caroline Berg eriksens blogg:
      this is how it works
      Du måler kroppstemperaturen din i 30 sekunder på morgenen, før du starter dagen din. Hvis du vil kan du også måle LH-hormoner med eggløsningstest, og etterpå legger du inn dataen din i appen. Natural Cycles forteller deg om du er innenfor det fertile vinduet og de røde dagene med risiko for å bli gravid, eller utenfor det fertile vinduet i de grønne, sikre dagene.
      NaturalCycles kartlegger og lærer å kjenne menstruasjonssyklusen din, og gir deg muligheten til å planlegge deretter. Det lønner seg å være presis og legge inn data for hver eneste dag: grønne dager betyr at du kan kjøre på, røde dager betyr at du er fertil ? så dersom du planlegger barn vet du når dere skal prøve, og dersom du vil unngå å bli gravid, vet du også hva du skal gjøre.
      Lykke til 🙂

    14. Womanlog er en app jeg har hatt i flere år. Du kan fylle i alt mulig rart og ha alt lagret på ett sted. Også viser den også eggløsning ut i fra syklusene du har fyllt i. Den stemte på meg, i forhold til da eggløsningstesten var positiv 🙂

    15. Jeg må reklamere for natural cycles! Vi brukte 4 år på å unnfange førstemann, og forventet vel egentlig at det skulle ta sin tid med nr 2 også. Etter noen måneder med skuffelser tenkte jeg at jeg kunne natural cycles en sjanse, de har tilogmed en garanti på om du ikke er gravid innen 9 måneder får du pengene tilbake. Ettersom jeg er en ivirg bloggleser har jeg skjønt at både caroline berg eriksen og blondinbella i sverige har brukt denne hjelpen før de ble gravide med nr 2. (Når de har reklamert for den på bloggen sin, så viser det seg at de er gravide en stund etterpå).
      Jeg ble hvertfall gravid første måneden med denne appen/temperaturmåleren 😀

    16. Kjøp Clearblue fertilitetsmonitor, koster litt, men den gir deg beskjed når du har maksimal fertilitet. Jeg og kjæresten min fikk det til på første forsøk med denne. Den har også graviditetstest om du velger den avanserte utgaven. Anbefales 🙂

    17. Hei Julianne,
      Jeg har brukt PFC sin Babycomp som prevensjon i 5-6 år før vi ble prøvere i fjor. Med en mann som jobber turnus, tok det 5 måneder å bli gravid. Graviditeten oppsto den månen jeg hadde gitt opp, kost meg og levd livet. Uheldigvis var gleden kortvarig da det var utenfor livmoren.
      Vi er endelig i gang med prøvingen igjenn etter ei ufrivillig og lang pause. Jeg har ikke tatt i bruk babycompen min etter aborten, da syklusen var litt tullete i starten… Nå bruker jeg bare teststrimler for å sjekke at jeg faktisk har el når jeg bruker. Hos meg er det dag 14 i en 26 dager lang syklus.
      Vi holdt alt hemmelig frem til aborten var i gang, da ble vi nødt å fortelle det til noen utvalgte. Vi har valgt å være private rundt dette, da jeg ikke orker alle forventningene rundt oss. Ting tar tid, alle har gode råd og jeg orker ikke å høre på alt 🙄
      Håper at spiren sitter hos oss begge innenfor rimelighetens tid! 😘

    18. Jeg brukte en app som heter Ladytimer. Den fungerte perfekt for oss, og nå sitter jeg med min 20 dager gamle datter i armene 🙂
      Masse lykke til, utrolig bra du er åpen om det!

    19. Heisann ^^
      Jeg og min samboer har nå en nydelig sønn på 6mndr . Men før vi ble gravid prøvde vi I 9 mndr . Det viste seg at jeg ikke hadde eggløsning etter å ha gått på ppiller I 10 år ., og så hadde jeg pcos. Gikk til en fantastisk gynekolog som satte meg på Primolut (for å få mensen) og pregotime (for å få eggløsning) spiren satt på første kur xD jeg tok eggløsningstester også gjennom hele perioden og slo ut på de, men de viser ikke OM egget slipper, bare at kroppen gjør seg klar . Så er du usikker er det enkelt å sjekke hos legen / gynekolog om du faktisk har eggløsning (hvis ting lar vente på seg ) masse lykke til . Og jeg syns dere er flott som er så åpne . !
      PS. Temping er også en veldig grei måte og sjekke eggløsning på

    20. Visst dere får til å ha samleie hver 2 dag har du store sjanser for å bli gravid :)) disse appene vil nok bare stresse deg, eller det vet jeg jo ikke, men jeg hadde i hvert fall blitt det 🙂 om du har gått på p-piller i mange år uten stopp kan det jo ta 1-2 år før kroppen har “stabilisert” seg. Om ting ik skjer innen 1 år ville jeg gått til gynekolog for nærmere undersøkelse. Min svigerinne forsøkte iherdig i over 1 år, før det viste seg at hun hadde endometriose (Pga nettopp langvarig p-pillebruk). Hun opererte og et par mnd etterpå var hun gravid :))

    21. Hei!
      Vi brukte eggløsningskalkulatoren på babyverden.no, hadde samleie de tre/fire dagene, da du kan bli befruktet dagen før(fordi det kan lagres mannens sperm der) og dagen etter. Ble gravid på første forsøk!
      Hadde eggløsningstester men de ble jeg bare stresset av. Lykke til!:)
      L

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg