DETTE VIL JEG KALLE BARNA MINE

Som de fleste vet så ønsker Ulrik og jeg oss barn. Vi har ikke noe hastverk, men ble enige om at jeg skulle slutte på p-piller etter bryllupet som var i februar. Nå er det snart 5 måneder siden jeg sluttet på pillen uten at det har skjedd noe (som jeg vet). Det vil jeg tro er ganske normalt. Jeg kjøpte en gang slike eggløsningstester, men ble ikke noe klokere, derfor har vi bare tatt det helt med ro. Vi vet heldigvis at ingenting er i veien for at vi kan bli foreldre, så det får bare ta den tiden det tar. Vi lever som vanlig og tenker ikke noe mer over det enn at det kan skje når som helst. Jeg har en god følelse på dette og gleder meg til den dagen det skjer <3

Både Ulrik og jeg ønsker oss helst flere barn. Han har lenge sagt to og jeg tre. Drømmen er uansett å få både jente og gutt. Den drømmen tror jeg mange deler med oss. Med denne drømmen har jeg notert meg en del navn som vi har snakket om felles. De fleste navnene jeg har på listen er det dessverre bare jeg som liker, derfor prøver jeg å legge de fra meg. Hehe! Mens de navnene jeg skal fortelle dere i dag er et jentenavn og et guttenavn som vi begge liker veldig godt.

Hvis vi får en jente så skal vi definitivt kalle henne for “Lykke”. Det var Ulrik som introduserte meg for dette navnet lenge før vi giftet oss. Jeg forelsket meg i navnet med det samme og har ikke lagt det fra meg ennå. Men hvem vet? Jeg har hørt om mange som endrer mening helt i siste liten, så det er alltid skummelt å bruke ordet “definitivt”. Hehe! Men jeg gjør det likevel.

Hvis vi får en gutt så liker vi begge navnet “Leander”. Vi er ikke like sikre på dette guttenavnet som på jentenavnet, men det står høyt på listen og jeg liker det bare bedre og bedre for hver gang jeg tenker over det. Andre guttenavn jeg har hatt på listen min er “Wilhelm” og “William”, men de er dessverre litt ødelagt for meg nå etter SKAM-serien. Jeg misunner dere som kalte sønnen deres et av disse navnene før “Skam-William”. Ulrik har aldri vært helt enig i mitt crush på disse to navnene, men latt de få stå på listen. Jeg har også alltid vært glad i navnet “Adrian”, men i og med at tanteungen min har det navnet i sitt dobbeltnavn så er det på en måte oppbrukt i vår familie. Et annet guttenavn jeg alltid har likt veldig godt er “Sander”. Jeg har en tremenning som heter det, men det er vel innafor?

(Et av de første bildene jeg tok av tanteungen min etter at de kom hjem fra sykehuset)

Hvilke jente- og guttenavn liker du godt?

66 kommentarer
    1. Fine navn..:) e lika veldig godt Nikoline,Pernille og Josefine til jenter..Sebastian,Viktor og Nikolai til gutter…:)

    2. Her i gården blir det en liten Erling – etter min bestefar – om vi får gutt, og men jentenavn er litt mere vanskelig.. Synes Ingvild er så nydelig, men der er mannen uenig :p Vi er værtfall enige om at hvis det passer til skal det bli Marie til mellomnavn, som er et navn som ligger i familien til oss begge 🙂
      Håper dere får ønsket deres oppfylt snart, får det hadde vært koselig med litt babyspam på bloggen din 😉 masse lykke til uansett 🙂

    3. hvordan vet dere at dere begge kan få barn? Du har jo vært gravid før og vet at du kan bli gravid. Hva med Ulrik? Har han gjort noen gravid før siden han vet at han også kan få barn?
      Kjedelige navn forresten, bortsett fra lykke. Leander er minst like oppbrukt som William syns jeg hvertfall 🙂

    4. Hei Julianne!:-)
      Tenkte bare å dele min erfaring når det kommer til graviditet. Jeg hadde gått uten ppiller eller annen prevensjon i over 1 år, uten å bli gravid. jeg begynte å lure på om jeg ikke kunne bli gravid, å stresset. Jeg og samboeren min bestemte oss for å kjøpe eggløsningstest, jeg skrev ned når jeg fikk mensen og når mensen sluttet og regnet 14 dager tilbake og tok en eggløsningstest, da visste den testen at jeg hadde eggløsning da. Vi hoppet til køys, og noen uker etterpå satt jeg med en positiv graviditetstest i handa. Ta deg tid til å finne ut når du har eggløsning, for tro meg, det funker!

    5. Jeg liker navnet Victor veldig godt..(Betyr seier) Så yngste gutten vår heter det, syns det passet så godt til han etter 7 års prøverørs-behandling. En stor seier at vi endelig klarte det 🙂 Hadde vi fått jente skulle hun hete Lykke 🙂 Elsker det navnet. En annen favoritt er Lone. Av guttenavnene du nevner liker jeg Leander best av alle. Ikke så mange som heter det. Ellers liker jeg Aron og Liam godt. Ønsker deg en fin kveld videre.

    6. Live: Victor liker jeg kjempegodt også! Liam og, men det heter søskenbarnet mitt 🙂 Utrolig godt å høre at dere klarte det til slutt <3

      Gøy å høre at dere har tenkt på navnet "Lykke" også!

    7. Ida: Takk for at du deler din erfaring med meg, Ida 🙂

      Det kan nok tenkes at jeg/vi legger mer energi i dette fremover. Men til nå har vi ikke gjort det.

      Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

    8. Emilie: Så hyggelig at dere vurderer å ta navnet etter bestefaren din 🙂

      Hehe! Vi er ikke enige om alt vi heller.

      Tusen takk for det. Det blir en fin tid med masse gøy å skrive om!

    9. Anonym: Hehe! Jeg skrev det på den måten av en grunn. Og den grunnen er at jeg ikke kommer til å gå mer i detalj rundt dette om verken Ulrik eller meg selv 🙂

    10. Jente: Amanda, Josefine, Kornelia, Isabella, Fie, Pernille
      Gutt: William, Noah, Kornelius, Elias, Mikkel

    11. Gutter: Frikk , Christoffer , Lucas , Leon , Lars Christian , Herman, Mathias
      Jenter: Constanse , Linea, emmely , helmine,Leonora

    12. Vår sønn heter Leonard, og derfor bare elsker jeg det navnet:-) Andre navn jeg liker er Ellinor, Ella, Selma, Oskar, Håkon, Ludvik! Jeg liker nok mest de litt gamle, tradisjonelle navnene<3

    13. Me har gått for navnet Wilhelm, men me uttale da Wilhem. men da e eit navn me bestemte oss for, for mange år sian, om me nokon gong skulle få ein gut. No e han 2mnd og skal døypast på søndag. Masse masse lykke til, graviditet er ein fantastisk ting<3

    14. Søstra mi heter Lycke! Kjempefint navn, jeg synes det er finest med c og k da, isteden for to k-er. Men det uttales likt og er kjempeskjønt uansett😍 Men hva synes du om andre litt uvanligere navn, som Werena, eller Sienna? De synes jeg er kjempefine!

    15. Jeg på min side synes navnet Lykke er litt for belastende. Man vet ikke hvordan livet blir, om barnet forblir lykkelig. Dersom jeg hadde hett Lykke, ville det stått i en grell kontrast til mine år med spiseforstyrrelser, selvhat og generell “ulykke”.
      Tenk dere om to ganger – man kjenner ikke fremtiden, selv om man selvsagt ønsker kun lykke for barnet sitt.

    16. Flotte navne valg. Som jente navn syntes jeg “Anine” er veldig fint, og som gutt må det bli “Markus” eller “milian matheo”. Dobbelt navn er virkelig noe je nommer til å gå for, men vi får se hva partneren min mener. Har ingen planer om barn enda 🙂
      Ha en fin dag <3

    17. Vår lille jente kommer i november, og hun skal hete lykke <3
      Gleder meg til dere venter en liten 😀

    18. Lykke er fint, de andre er kjedelige.
      Ikke ta de navnene som ligger på navne-toppen. Er jo gørr kjedelig, lite kreativt og upersonlig når det er tre Leander’e, Sara’er, Emma’er og Liam’er i hver klasse på skolen…

    19. Hos oss har vi inngått kompromiss, altså, for mange år siden forelsket jeg meg helt I navnet Liam og det er fortsatt en klar favoritt, noe mannen I huset ikke var helt enig i, men jeg sa til han at visst vi får en jente kan han bestemme navn og da ble Liam liksom greit:) Hans favoritt jentenavn er Sarah og det vokser stadig på meg også så vil nok si det er innafor:) Nå venter vi vårt første barn sammen og er superspent på ordinær UL som er I september og det er en liten Liam eller ei lita Sarah 🙂 Lykke til med prøving, det blir når du minst venter det:) jeg ble gravid den ene måneden vi faktisk ikke prøvde 🙂

    20. Liam, Matheo, Leander, Milian, Sienna, altså TULLER DERE?? Hvor sterke “unge mødre” vibber orker dere virkelig å ha? ALLE kaller jo kidsa sine for dette om dagen, skjønner ikke at dere gidder? :p

    21. Hei Julianne!
      Tusen takk for den hyggelige bloggen din. Jeg syns det er veldig kjekt at du promoterer verdier som familie og ekteskap! Jeg likte spesielt godt siste innlegget di hadde.
      Som desidert konservativ muslim syns jeg det er veldig godt å se norske damer å skrive noe sånt- jeg er spesielt glad for at du promoterer det å være hjemmeværende og ikke jobbe. Damer BØR etter min og mangen andres oppfatning være hjemme og ta seg av mannen og ungene.
      Damer trenger ikke utdanne seg så masse og være i jobb og politikk og sånn, de burde ikke jobbe, kult å være hjemme og stelle for mannen sin, det er bra for familien. Riktig at du lar deg forsørge av mannen din! Du er et godt forbildet og jeg skal oppmuntre andre muslimer å lese bloggen din, du er skikkelig på linje med oss litt konservative her i Norge! Vi trenger flere som deg for å danne et mer konservativ samfunn! Takk:)

    22. Så fint å få et innblikk i hva du tenker om barnenavn. Håper du ikke stresser og tar det som det kommer så skal det nok gå bra 🙂
      Til Aisha; ut fra mitt perspektiv synes jeg det er et stort tilbakesteg å leve etter slike holdninger/verdisyn. Skal ikke vi kvinner være et forbilde for neste generasjon? Synes du at kvinner ikke skal ta del i utdanning/arbeidsliv på lik linje som menn? Er konservatisme det motsatte av utvikling og progresjon? Julianne har jo bloggen som sin jobb og tjener sine egne penger.
      Skal si kommentarfeltet ditt er fargerikt for tiden, Julianne. Ønsker deg en fin helg til lands eller til vanns 😉

    23. Selv liker jeg Amadeus! lykke er et nydelig navn. selv liker jeg Emily som jentenavn 🙂
      Håper dere får drømmen deres oppfylt!

    24. Synes Elisabeth og Ingrid er såå fine navn! Synd de ligger så høyt på navnetoppen. Får litt mark av sånne trendnavn, sånn egentlig! Hehe 🙂 Håkon og Oskar er og pene navn da.

    25. Elisabeth og Ingrid er vel ikke trendnavn akkurat. Oskar derimot..og disse håpløse navnene Julianne ramser opp. Typisk unge mødre-navn..

    26. Det blir ikke dobbeltnavn hos oss, er så lei av de “trendy” navnene alle henger bakpå.. Som Lucas Leander, Zander Emilian osv. MEN hver sin smak 🙂
      Her blir det Erik/Eric eller Oscar etter bestefedre som har gått bort. Ellers står Madeleiene, Isabella og Olivia høyt på listene. Blir derimot ikke både Oscar og Olivia, er ikke fan av like forbokstaver heller ;p
      Så får man se, allerede måtte strøket noen navn fra listen etter at andre familiemedlemmer har stjålet navnene før oss 😉
      Lykke (!) til med prøvingen, her venter vi nok fortsatt en stund til før det prøves med vilje vertfall 😉 Klem

    27. Det er ikke navna som er problemet i seg selv, men at det er 11 Noah-er, 14 Lucas-er og 9 Oscar-er i en og samme klasse blir liksom ikke så kult..

    28. Hva med Emilian? Istedet for “William eller Wilhelm. Det heter min sønn, og jeg personlig synes det er vakreste guttenavnet jeg hører. Og ikke så “oppbrukt” som William kanskje er😀

    29. Nevøen min heter Oscar. Oppkalt etter oldefaren sin 😊 Selv liker jeg litt mer spesielle navn som Noel , Karelius og Nanna. Jeg jobber i barnehage og er borti innmari mange navn så hvis jeg får barn blir det vanskelig å skulle finne et navn jeg ikke assosierer med jobb.

    30. Vi har Oliver og Bertine:) Var heldig og fikk barn etter 10 år med prøverørsbehandling;) Oliver er etter bestefaren til mannen min, og Bertine er fra bestemoren min:)

    31. Av guttenavn liker jeg veldig godt Lucas, Niklas og Victor 🙂 Jentenavn er jeg ikke helt sikker på, men liker Nathalie ganske godt. Eller Sharla syns jeg også er fint:)

    32. Hei 🙂 Det er spennende å følge dere på veien til å bli foreldre, selvom du ikke deler så mye om det.
      Jeg og min kjære ble gravid i 2006, men det var dessverre ex.u (svangerskap uten for livmoren), men vi tenkte litt som dere; det er ingenting i veien for at vi kan bli gravide.
      Vel, det tok ganske mange hormonkurer, samt prøverør før første barnet vårt kom i 2012.. Så, det er ingen garantier for at ting skal gå så “lett” nå..
      Jeg håper for deres del at dere kan dele den gode nyheten innen det har gått 1 år (det er den tiden legene setter som grense at man må ha prøvd før de ønsker å henvise til gyn osv).
      Lykke til! Flotte navn dere liker 🙂

    33. Hei Julianne!
      Jeg også sa at hvis jeg får en datter SKAL hun hete enten: Anna, Oline eller Iben. Dette var jeg fast bestemt på helt til hun kom til verden. Hun er nå 3mnd og heter Hannah Marie 🙂

    34. Små-lo litt da jeg leste innlegget her. Min svigerfar er fra England, og samboeren min er født der. Svigerfar heter Adrian, og samboeren heter William 😄 Men enig med deg, William var finere før Skam, haha. Jeg liker Olivia, Dorothy og Stephen godt, men da igjen ønsker vi å ha internasjonale navn da 😊

    35. eg synes at det er fine navne. Eg liker til gutt: Viktor til jente: Viktoria, Marlin, Martine, Grethe (etter min oldemor)
      Lykke til med graviditeten 🙂

    36. kanskje kleint å si, men er utrolig glad i navnet mitt. Alltid fått masse “komplementer” for det. 🙂

    37. Jente: Vårin, June, Livinia, Lilja, Chantel, Charmain, Libby Maybelline, Vendela, Violetta, Michelle, Abelone, Valentina, Jouline, Eileen, Venus.
      Gutt: Felix, Nikolai, Alexander, Mario, Maximillian, Julian, Ravn, Valentino.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg