JEG BLE KALT EGOISTISK FORDI JEG VALGTE Å GÅ OPP KIRKEGULVET ALENE

Husker dere at jeg skrev dette innlegget i forkant av bryllupet, som handlet om at jeg ville gå opp kirkegulvet alene? Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjennomførte den store dagen akkurat slik jeg ønsket. Heldigvis respekterte pappa og alle andre i min familie dette valget. Det var likevel flere som ble overasket, da dette kom noe uventet fra en jente som ellers er glad i det meste av tradisjoner. Men de nærmeste forstod meg og mitt syn på hvordan dette skulle foregå. Jeg er glad for at jeg ikke følte på presset og forventningene av alle andre, for reaksjonene utenfor familien var for det meste negative. Jeg ble kalt egoistisk og mange mente at det var stygt av meg å ta fra en far en slik glede.. Dersom Ulrik og jeg skulle være så heldige å få en liten datter en dag så kommer jeg til å råde henne til å gjøre det samme, hvis hun allerede har flyttet hjemmefra og er selvstendig. Det er jo stort sett tilfellet hos de fleste par som gifter seg i Norge og Sverige i dag. Steget er allerede tatt..

Vårt land har laget en sak om meg og brudeoverlevering i dag. Dere kan lese saken her 🙂 


 

28 kommentarer
    1. Hei
      Er det bare meg, eller syns flere av dere lesere at denne bloggen har tapt seg litt i verdi? Syns du skriver utrolig mye svada og tror du finner opp veldig mye for å lage saker som du kan skrive om. Minner meg om en James Bond film der skurken lager i stand scener og nyheter slik at de har noe å publisere i en avis.
      Du prøver å være voksen, men du bare klarer det ikke, litt som Atle Pettersen i Beat for Beat på NRK. Du er bare 26 år og skriver som en fra barneskolen. Hjelper ikke å kle seg voksent når man ikke kan oppføre seg eller skrive voksent.

    2. Stine Marie: Hei, Stine Marie. Dersom du føler det slik så kan du jo bare la være å lese denne bloggen. Er det en ting jeg er kjent for så er det å være ærlig. Noen ganger er jeg kanskje for ærlig, men jeg kunne aldri funnet på å lyve om noe til leserne mine for klikk. Det tror jeg at mine faste lesere føler seg trygge på 🙂

    3. Hva tenker Ulrik om at dere kunne hatt et barn hvis du ikke hadde tatt abort den gangen? Var ikke han klar for det han heller eller var det du som tok avgjørelsen? Og blir du skuffa om du får en sønn? Du snakker kun om at du vil ha en jente. Jeg er helt for å være åpen om hva man ønsker seg altså, men det virker som du kun blir glad hvis du får en jente..?

    4. Er veldig enig med Stine Marie og synes svaret du kom med Julianne er veldig barnslig… Ta det heller til etterretning isteden for å skrive at ho ikkje trenge å lese bloggen din… Grow up.

    5. alan: Jeg kan ikke bry meg om hva alle enkeltpersoner som leser denne bloggen mener, Alan. Dessuten beskylder hun meg for at jeg skriver usannheter. Det finner jeg meg heller ikke i.

      Kom gjerne med kritikk, men den må være konstruktiv.

    6. Anonym: Jeg tok abort da jeg var 20 år og møtte Ulrik da jeg var 24. Barnet var altså ikke Ulrik sitt.

      Jeg blir ikke skuffet om jeg får en sønn. Men jeg blir skuffet om jeg aldri får en jente. Drømmen er jo å få både jente og gutt 🙂

    7. Det er nok bare fordi det vanlige er å gå opp kirkegulvet sammen med far, at noen reagerer. Ikke noe å tenke på. Det å bli fulgt opp og ” gitt” bort av far er egentlig en nymotens ting, som de fleste tror er vanlig. Og som de fleste velger å gjøre har jeg inntrykk av.Men egentlig tradisjonelt sett, så er det mest naturlige at brud og brudgom går opp kirkegulvet sammen – for å vise at ekteskapet og kjærligheten er noe de er sammen om og har valgt sammen 😊 Men alle står fritt til å velge selv hvordan de ønsker å gjøre det 😊
      Jeg har lyst til at vi begge skal gå opp kirkegulvet sammen når vi gifter oss 💕😊 uansett hvordan man velger å gjøre det, så er verken det ene eller det andre mer riktig eller feil enn det andre 😊

    8. Er enig i at det er brudeparets dag, og brudeparets ønsker skal gå foran andres forventninger. Så får far eller hvem det måtte gjelde, bare holde en eventuell skuffelse for seg selv. Ærlig talt.

    9. Personlig synes jeg ikke at det handler om selvstendighet, men heller det som kommer naturlig. Da jeg ikke har spesielt forhold til faren min, vil jeg mest sannsynlig velge storebroren min fordi jeg føler det er fint. Syntes ikke det skal handle om press eller forventinger, men hva som føles riktig 🙂 Det som ikke er riktig er folk som kaller deg egoistisk.

    10. Hadde noen av mine jenter sagt nei til at jeg skulle følge dem opp kirkegulvet så hadde jeg fryst dem ut av familien tvert…
      Jeg håper du har meget gode grunner for og nekte faren din å følge deg opp kirkegulvet.
      Men nå vet jeg at mine vakre døtre hadde vært EKSTREMT av og ha meg ved sin side opp kirkegulvet,og jeg hadde vært minst like stolt…

    11. Mulig jeg er rar,men ser ikke problemet.
      Er jo du som skal gifte deg,og gift blir du da så lenge brudgommen dukker opp,og ikke får kalde føtter.
      Da spiller det vel ingen rolle om du går alene opp golvet,eller med din far,bor ,søster eller naboen fra helvete.Det som teller er vel din lykke å slutt resultatet.
      Blir jo ditt valg,hvordan du vil ha det til syvende å sist.
      https://youtu.be/HEDG1cAisPw

    12. Ha ha du må bare le av de som kaller deg barnslig og egoistisk. Du skaper debatt med dine synspunkt og det er bra. Dessuten var det faktisk ei sak som Vårt land har skrevet om.

    13. Synst det blir feil seie at eg blir skuffet om ein aldri får ei jente !
      Vær takknemlig for at ein er so heldig å kunne føde barn og at dei er i live når dei kjem ut !
      Kjønn har ingenting og sei ! Og ja eg har kun gutar og kunne aldri tenkt meg å vere skuffa av den grunn !!!

    14. Liker bloggen din jeg, men kjedelig at du nesten ikke svarer i kommentarfeltet på det folk lurer på :/ har bare stilt et spørsmål ( forrige uke) som jeg ikke fikk svar på, men ser andre spørr om ting som kunne vært interessant å visst svaret på. (Innleggene rundt 17. Mai feks…)
      Håper du ikke tror jeg er en hater, for det er jeg absolutt ikke 🙂 håper du tar det konstruktivt 🙂

    15. kan du skrive et innlegg om aborten? 🙂 hvorfor gjorde du det osv? trodde aldri du hadde vært gravid.

    16. Må bare legge til at jeg synes det er helt utrolig at noen skal kalle deg egoistisk fordi du valgte å gå opp kirkegulvet alene .. Det som er fokuset bør vel være den fine begivenheten og st to personer skal vise sin kjærlighet for hverandre med å gifte seg 😊

    17. Ville egentlig ikke blande meg inni dette. Men, jeg er totalt imot at en far “gir bort” sin datter. Vet det er kun symbolsk, men når var en kvinne en eiendom man kunne gi bort ? Her gjorde du det eneste riktige Julianne, og det likte jeg. Har forstått at du ikke engang er i nærheten av å være for kvinner (feminist), og ikke har noen sterke meninger. Men flott du gikk opp kirkegulvet alene !

    18. Jag gick också ensam ner till altaret, vilket många tyckte var konstigt. Speciellt här i USA där alla är så traditionella. Men jag tycker att det är lite förlegat att en man (oftast en pappa) måste gå vid sidan och “ge bort” sin dotter, det fungerar ju inte så längre. Visst är det lite gulligt och jag har egentligen ingenting emot traditioner, men just det kändes lite fel.

    19. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke alltid er enig i meningene dine, og siden jeg ikke er en person som alltid klarer å holde meg saklig, så har jeg derfor ikke kommentert noe før. Jeg mener at om man ikke klarer å komme med seriøs konstruktiv kritikk, så får man heller holde kjeft. Dette her derimot måtte jeg bare kommentere på.
      Hvorfor noen skal kalle deg for egoist, fordi du valgte å gå opp kirkegulvet alene i ditt/deres bryllup er jo helt idiotisk. Du må jo selv få velge hva du vil når det er ditt bryllup. Dessuten så er vel bryllupsdagen nettopp den dagen hvor man kan få være litt egoistisk uten at man skal bli rakket ned på for det. De som har sagt dette er “haters” og de kan bare dra ditt peppern gror.
      Du virker som en såpass sterk person, som ikke vil la dette gå inn på deg, og det er noe jeg beundrer. Stå på videre og fortsett å være den sterke kvinnen, som ikke er redd for å si det hun mener:)

    20. Hei.
      Jeg kommenterer veldig sjeldent på blogger men merker jeg blir irritert av disse negative kommentarene. Et bryllup er brudeparets store dag og det er helt og holdent brudeparet som tar alle avgjørelser og bestemmelser i bryllupet. At du ønsket å gå opp kirkegulvet alene skal du selvfølgelig kunne gjøre uten å få dritt kommentarer slengt etter deg. At far følger deg opp er en super fin tradisjon som mange ønsker å følge- men vi lever i 2016 og ikke det forrige århundre: tradisjoner endrer seg. Vi skaper nye for våre egne familier. Jeg mener å huske vi lever i et samfunn med menneskerettigheter og frie valg, og at du “Geir” foreksempel, kan sitte og skrive at du ville fryst ut døtrene dine om de ville gått opp selv? Da er det du som må ta en ny runde med deg selv, for det er direkte slemt og forferdelig å si. At du gikk opp der alene skal du være stolt over: for du fulgte dine egne drømmer uavhengig av andres negativitet. Har du ikke noe hyggelig å si: dropp det. Dette var ikke deres bryllup. Dette var dems store kjærlighets dag- og å kunne tråkke slik ned på andres avgjørelser er motbydelig. Rett og slett barnehage opplegg. Jeg skal selv gifte meg i sommer og skal selv gå opp kirkegulvet alene. Med stolthet. Jeg følger mitt hjerte. Stå på frøken! Du har en god blogg 🙂

    21. Jeg synes dette var helt FANTASTISK sagt og fortalt! Jeg har aldri tenkt at man kan bryte den tradisjonen, men etter å ha lest dette og tenkt en del på dette føler jeg meg så sikker på at jeg kommer til å gå alene den dagen jeg gifter meg.
      Viktig og spennende sak å blogge om! 🙂

    22. Du var så stramt på det å ha et tradisjonelt bryllup når det kom til klær etc etc og holde det gammeldags, men gjør det stikk motsatte her? skjønner ikke helt når det er tradisjon å bli fulgt av sin far

    23. Jeg er fra Vestlandet, hvor kvinnene i stor grad har vært likestilte siden Vikingetiden – de skulle ta seg av gård, med folk og fe, mens mennene var på havet. Her er det å bli ført opp av sin far ganske nytt! Tradisjonelt gikk brudeparet opp kirkegulvet sammen – og når de var viet, skiftet de side som symbol på nettopp dette – og gikk sammen ut igjen. To selvstendige, likestilte mennesker har valgt hverandre – vakkert! Da jeg ble gift med min danske mann, hadde han store forventninger til å se meg bli ført opp kirkegulvet mot ham. Vi løste det ved, at han sto sammen med sin far og at våre fedre ga hverandre hånden – så ble vi begge “gitt bort” – for “det å bli gitt bort” er i utgangspunktet en tanke jeg gremmes ved, og et tilbakesteg for de selvstendige kvinnene jeg slekter på. Så hurra for deg, Julianne – bare utrolig, at dette kan skape diskusjon i Norge i 2016….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg