8 DÅRLIGE GRUNNER TIL Å DROPPE TRENINGEN

Hei og hopp! Det er mandag morgen. Den dagen i uken som jeg må ta meg litt ekstra sammen for å komme meg opp av sengen og videre på trening. Jeg vet at jeg har godt av det og jeg vet at det føles bra etterpå, så det er bare det å komme i gang. Selv er jeg en verdensmester i dårlige unnskyldninger, ikke minst til å utsette ting. Det er derfor jeg fikk lyst til å skrive dette innlegget. Jeg prøver altså ikke å fremstå som noe bedre enn dere, for det er jeg ikke. Jeg vil bare at vi alle skal innse hvor dårlige mange av våre unnskyldninger er, spesielt når det dreier seg om denne treningen..

DISSE UNNSKYLDNINGENE HOLDER BARE IKKE:

1.  “Jeg har ikke tid”: Alle har tid. Det handler om prioriteringer. Du har kanskje ikke tid til å trene 5 dager i uken, men du har tid minst et par ganger hver uke. Dersom du føler at tiden ikke strekker til, så er det noe annet du må kutte ut, ikke treningen. Alle bør bedrive en eller annen form for fysisk aktivitet regelmessig, med mindre man får den treningen i jobb.

2. “Jeg er sliten”: Det er ikke farlig å være sliten. Dessuten får du mer energi i lengden dersom du trener og holder deg i form. Har du en dårlig dag? Ta deg en kaffe eller hiv i deg noe som gir deg rask energi og sett i gang. Jeg vil tørre å påstå at jeg aldri har angret på en eneste treningsøkt, men jeg har angret mange ganger på at jeg ble hjemme i sofaen.

3. “Jeg har mensen”: Seriøst, jenter? Denne er gammel. Menstrasjon er ingen gyldig grunn til å holde seg hjemme, med mindre du har enorme smerter. Kutt ned på økten, velg lettere vekter og mindre motstand, men ikke skulk treningen. 

4. “Det er dyrt å trene”: Noen steder koster det ganske mye for et medlemskap. Det kan jeg være enig i. Men tenk over hvor mye penger du bruker på andre ting, som kaffe ute, taxi hjem fra byen, røyk, snus, klær du ikke trenger osv.. Da blir plutselig treningsavgiften ikke så ille. Dessuten trenger du ikke å velge det dyreste treningssenteret eller den dyreste aktiviteten. Du kan trene ute i naturen eller du kan gjøre øvelser hjemme. Bare ikke kom her og skyld på økonomien, for den stopper ingen som virkelig vil.

5. “Det er lenge til sommeren”: Skippertak hører ikke helsen til. Det fungerer kanskje i jobbsammenheng, men ikke ellers. Ta vare på den kroppen du har gjennom hele året. Tenk over hvor avhengig du er av at kroppen din fungerer optimalt, også må du behandle den deretter. 

6. “Det er kjedelig å trene”: Alt vi “må” gjøre er kjedelig i blant, men det betyr ikke at vi kan droppe det av den grunn. Tenk på treningen som en jobb, hvor du er nødt til å møte og prestere. Finn den trenigen som passer deg best. Du må på død og liv ikke melde deg inn på et treningssenter. Det er så mye annet å velge i. Sliter du med å komme deg ut av huset? Invester i en tredemølle eller en matte og noen hantler, så kan du trene hjemme i stuen. Tren sammen med kjæresten eller en venninne og sett av ukens økter i kalenderen som noe sosialt.

7. “Jeg er gravid”: De aller fleste gravide er ikke nødvendigvis sengeliggende og syke selv om de er permitert fra jobben. Trening under graviditeten er viktig. Det gir blant annet økt blodgjennomstrømning. En fødsel er som vi vet en stor påkjenning for kroppen. Det å være i god fysisk form gjør deg i større grad forberedt til selve fødsel. Dessuten gir trening godt humør.

8. “Jeg skal begynne igjen i januar”: Utsettelser fører bare til dårlig samvittighet og følelsen av å mislykkes eller ikke beherske noe. Start nå, ikke vent. Ventingen gjør det bare vanskeligere for deg selv å komme i gang igjen senere. For de aller fleste er det vanskelig nok å komme i gang mandag etter en frihelg. Jeg snakker av erfaring.

Kjenner du deg igjen i noen av disse unnkyldningene? Kom gjerne med flere dårlige grunner til å slippe unna treningen 🙂

 

29 kommentarer
    1. Kjenner meg ikke så godt igjen i dette selv ettersom at jeg trener 5 ganger i uka.. Men kjenner meg igjen i den måten at andre bruker disse grunnene til å slippe unna treningen, haha 🙂

    2. Fikk ofte høre fra gamle venninna mi at hun ikke ville være med å trene med meg fordi jeg var flinkere enn henne. Altså, hallo, hvis du aldri trener, så blir du aldri flink, og jeg kan hjelpe deg!
      Folk er for dårlig til å trene, og altfor flinke til å komme på med unnskyldninger.

    3. Akkurat det punktet med gravid bør du la være å utale deg om før du blir det selv. Det skjer enormt mye med kroppen, og alle reagerer forskjellig. Er gravid i 6 uke nå og er konstant kvalm fra morgen til kveld siden uke 2. Det er en kamp og komme seg gjennom dagen med ekstrem kvalme, tretthet og svimmelhet. Håper det skal gå over etter uke 12, da jeg har lest at det gjør det for de fleste. Hilsen egentlig aktiv jente som har fått hverdagen snudd helt på hodet 🙁

    4. Jeg er enig med deg 🙂 I forhold til mensen så ligger jeg faktisk på baderomsgulvet i fosterstilling med kramper hver første dag i måneden. Det er helt forferdelig. Det ender som regel med at jeg tar parasett og sovner på badet i noen timer, også er det over. Etter det er jeg helt fin resten av uken. Lurer på om mange har det sånn som meg, og om det er noe man kan gjøre med det… <3

    5. Anonym: jeg hadde også helt sinnsykt vondt i magen ved menstruasjon da jeg var yngre. Men dette gav seg da jeg begynte på p-piller.
      Nå vet ikke jeg hvor gammel du er så sånn sett skal jeg ikke anbefale deg å begynne på det (om du ikke allerede går på det), men vet det hjelper mange 🙂

    6. Må si meg enig i at å klare å trene regelmessig når man er gravid kan være utrolig krevende. Er gravid for 3De gang, og har vært dårlig med lite energi i hvert svangerskap. Av og til kan det å klare å gjøre husarbeid bære nok til at energinivået er helt på bunn, og at man rett og slett ikke makter. Men selvfølgelig finns det de som er i toppform og klarer og trene, men tror nesten flertallet vil si at energinivået er ganske så lavt når man er gravid. Men, det merker du jo når du blir gravid selv, alle er forskjellige☺️

    7. Haha! Har brukt alle de unnskyldningene både ovenfor meg selv og andre! Godt å lese slikt på en mandag som en liten påminnelse om hvor DUMT alt det der høres ut 🙂

    8. Stine Elize: Så morsomt at du likte innlegget! Jeg tror det jeg også. Det er bare ikke så mange som ønker å innrømme det 😛 Hehe!

      Ha en fin uke videre 🙂

    9. Anonym: Det er mange som dessverre synes det er litt skummelt og ubehagelig å trene på et treningsstudio, på grunn av akkurat dette. Venninnen din er i hvertfall heldig som har deg som tilbyr seg å hjelpe. Spør henne igjen, ikke gi deg før hun blir med 🙂

    10. Anonym: Huff da.. Det burde da være noen bedre piller du kan ta som hjelper mot dette enn parasett? Snakk med legen din. Jeg er sikker på at han eller hun kan hjelpe deg med disse smertene.. Jeg hadde selv smerter når jeg var yngre og da fikk jeg piller for det. Husker desverre ikke hva de heter, men det finnes fortsatt 🙂

    11. Vær så snill å ikke neve trening å svangerskap når du ikke har vært gravid selv. For mange er daglige gjøremål mer en nok. Selv var jeg så dårlig at jeg ikke fikk lov til å trene så jeg skulle ha overskudd til hverdagen. Men da jeg skulle føde hadde jeg masse energi likevel, siden jeg var godt trent fra før av. så ikke gi dårlig samvittighet til gravide fordi de ikke klarer å trene 😉 det har gjerne ikke med latskap å gjøre!

    12. Blir så feil av deg å uttale deg om at å være gravid er en dårlig grunn til å ikke trene. Det er noe du kan si ETTER at du har vært gravid selv 😉
      Jeg er høygravid og sliter med blodtryksfall og isjias . Dette har jeg gjort siden rundt uke 17, og ble tvunget av legen til å sykemelde meg.
      Graviditet er absolutt en “unnskyldning” (som du kaller det) for ikke å trene. Kroppen jobber døgnet rundt under graviditeten. Har man energi til å trene er det selvsagt veldig fint og en stor bonus.
      Ikke uttal deg om noe du har null peiling på. Det får deg til å virke ekstremt uvitende.

    13. Du er vel ikke den rette til å si noe om graviditet og trening… Blir fort lott feil å uttale seg om noe man ikke har et snev peiling om..

    14. Marte: Jeg har nok kunnskap til å si at trening er bra for alle, gravide eller ei. Det at noen blir sengeliggende og dårlige under graviditenen er noe helt annet. Jeg snakket om friske gravide damer.

    15. Helt klart mange gode gruner her til å trene, Men jeg slenger meg på akkurat dette med gravdiitet…. I mitt første svangerskap trente jeg 4-6 ganger i uka uten problemer til jeg hadde 2 uker til termin. I mitt andre som jeg er midt i nå.,..Har jeg kastet opp i 15 uker…har gått ned over 5 kg…Og har ikke hatt overskudd til å ta vare på mitt eget barn en gang….. Samtidiig er det er det utrolig mange som sliter med kropp og bekken…der har jeg selv vært heldig men uansett….. Og det å rekke å trene når man jobber 08-16 så hente i bhg… lage middag også er det nattstell… og da var kl 19… og man vil ha all den tiden man kan med sine barn. Jeg vil også si at jeg er en aktiv person som prøver å trene 4-6 ganger i uka… så her går det ike på unnskyldinger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg