DETTE GIR MEG JULESTEMNING

I dag har jeg vært hos Karina på Undorn for å prøve brudekjolen min og antrekket som jeg skal ha på meg til jegerfesten dagen før. Jeg tok ingen bilder til bloggen, men oppdaterte litt på Snapchat (pilotfrue), for dere som vil se. Tror Ulrik la ut noe også. Han er forresten veldig flink til å ta bilder og videosnutter av meg på sin Snapchat (mrulriknygaard). Jeg hadde også med meg verdens beste venninne og forlover, Pia. Hun er den første og den eneste utenom Karina som får se meg i brudekjolen før selve bryllupet. Noe må jeg nesten holde hemmelig helt til den store dagen. Til og med for min kjære.

Etter prøvingen kjørte vi litt rundt for å se etter julepynt. Jeg endte vel egentlig bare opp med noen hvite julestjerner, lys og servietter, men det er alltid gøy å se hva som finnes, og et sted må man jo bare starte. Det å handle inn småting som pynter opp hjemmet i førjulstiden er med på å skape julestemning her i huset. Jeg elsker julen, men må innrømme at jeg jobber litt mer for hvert år jeg blir eldre med å få den gode julestemningen som jeg fikk når jeg var liten. Under har jeg derfor skrevet ned 10 tips til hvordan du kan komme i julestemning allerede nå. Er det bare jeg som er lei av å gå langt ut i desember måned uten et snev av denne gode julefølelsen før selve julaften? Jeg ønsker i hvertfall å kjenne litt på julen før den er over. 

SLIK FÅR DU JULESTEMNING ALLEREDE NÅ:

♥ Tilbring ekstra tid med familien din: Familietid er viktig hele året. Av en eller annen grunn er vi ekstra flinke til å være sammen i julen, noe som er utrolig hyggelig. Men vi trenger da ikke vente helt til jul med å tilbringe ekstra tid sammen? Besøk eller inviter nære og kjære også i førjulstiden. Da får du mer tid med alle du er glad i og slipper å føle på den dårlige samvittigheten i romjulen når du oppdager at tiden er knapp og julen snart er over.  

♥ Se på julefilmer eller juleprogram: Det er aldri for tidlig å sette på en julefilm eller å søke opp et juleprogram som du liker på nettet. På med kosebuksa, ta med dyna i sofaen og unn deg noe julegodt mens du koser deg foran skjermen. For du som prøver å holde igjen på kaloriene før jul: Spis klementiner! Det er både sunt, godt og lukter jul.

♥ Ta frem julepynten litt etter litt: Jeg er ikke en tilhenger av å kjøpe juletre tildig i desember, men i år skal jeg være tidligere ute enn i fjor (bitte lille julaften). I år skal jeg ta frem julepynten som jeg har i kjelleren litt etter litt. Jeg starter allerede i morgen.

♥ Gå til innkjøp av ny julepynt: Det behøver nødvendigvis ikke koste så mye. I dag kjøpte jeg som sagt to hvite julestjerner til 49 kroner per stykk, lys og servietter til under 100-lappen. Det var faktisk ikke mer som skulle til i min stue enn så lenge. Skikkelig hyggelig ble det!

♥ Bak julekaker: Jeg er verken flink til å bake eller spesielt glad i å bake, likevel er baking noe av det som får meg i skikkelig julestemning. Jeg tror det har noe med at jeg alltid var på juleverksted hos farmor når jeg var liten. Der bakte vi pepperkaker og kakemenn. Dessuten liker jeg jo å spise kaker, spesielt julekaker. Det smaker ikke like godt ellers i året, men nå i førjulstiden får jeg vann i munn bare av tanken. 

♥ Start tidlig med julegaver: Når du starter tidlig med julegavene slipper du å stresse de siste dagene før jul. Stress gir kanskje julestemning for noen, ettersom at såpass mange løper rundt på lille julaften år etter år for å gjøre unna “de siste” innkjøpene. Det er ikke denne julestemningen jeg er ute etter. Jeg er ute etter den gode og avslappende følelsen. Dersom du starter tildig med julegavehandelen blir ofte gavene mer gjennomtenkte/personlige og du koser deg mer med hele prosessen. 

♥ Inviter kjæresten eller noen venninner på et julemåltid: Stell i stand en julefrokost hjemme, bestill en julemiddag ute, eller dra på en kafe og spis en hyggelig julelunsj. Poenget er at du hygger deg sammen med noen du er glad i over et julemåltid. Personlig foretrekker jeg disse julelunsjene ute. Det er rett og slett undervurdert.

♥ Tenn levende lys hver dag frem til jul: Jeg er veldig glad i levelde lys og tenner det ofte her hjemme. I førjulstiden er jeg ekstra flink til å tenne levende lys både til frokost, på kontorpulten når jeg sitter å skriver, ved middagsbordet og generelt ofte når jeg er hjemme. Lyset og varmen fra lysene gir meg faktisk litt julestemning.

 Oppsøk steder med snø: Her i Oslo er det dessverre ikke snø ennå. Noen synes kanskje det er fint, men snøen er jo noe vi ofte forbinner med jul. Dra på fjellet eller oppsøk steder med snø dersom du ikke allerede har snø der du bor. En weekendtur med familien, kjæresten eller noen venner slår aldri feil. Du som er så heldig å bo et sted hvor det allerede er snø: Kle på deg, gå ut og nyt snøen!

♥ Spill julemusikk: Lag gjerne en spilleliste med alle de julesangene du liker og andre sanger som minner deg om julen. Hør på den når du steller deg om morgenen, i bilen, når du lager middag, på trening eller bare når du slapper av. Julemusikk er jo bare såå hyggelig! Jeg blir aldri lei av “Home for christmas” av Maria Mena. Hvilke julesanger er det du aldri blir lei av?

Ønsker dere en koselig førjulstid! 

7 kommentarer
    1. Personlig så synes jeg at julen tilnærmet blir utslitt før man faktisk skal feire den. Julemarsipan fra oktober, og så er vi i gang igjen. Det er ikke engang blitt første søndag i advent.

    2. Synne: Hehe! Jeg er litt enig og litt uenig. Men nå er vi snart i desember og derfor føler jeg det er helt greit å begynne med visse forberedelser 🙂

    3. Hei 🙂 super koselig innlegg! Det gir meg julestemning bare av å lese og se julebilder på bloggen din! Jeg får nok litt “irriterende lett” julestemning (ifølge familien) nynner julesanger hele nov og des…hehe Mine 2 favoritter er : Sleigh Ride og En stjerne skinner i natt 🙂

    4. Amanda: Hehe! Så hyggelig! Du høres ut som en skikkelig gladjente 😀

      Helt enig med deg i at “En stjerne skinner i natt” er vakker <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg