DE VOKSNES DAG

Det er tydelig at alt med barn engasjerer. Jeg elsker barn, ikke misforstå. I fremtiden ønsker jeg meg gjerne flere barn. Både jenter og gutter. Jeg synes det er gøy å omgås barn og koser meg masse sammen med tanteungene mine når vi er sammen. Likevel står jeg fortsatt ved at jeg ikke synes de har noe å gjøre i et bryllup. Det er klart at denne 18-års grensen kan diskuteres, men i vårt bryllup passer det å sette grensen akkurat der. Dersom vi hadde hatt en datter på 17 år, så skulle hun selvsagt få være med. Men nå er ikke det tilfellet.

Jeg har to småsøsken. En lillesøster på 9 år og en lillebror på 14 år. De fikk begge spørsmålet om de ønsket å være med på bryllupsmiddagen. Når vi fortalte de at middagen mest sansynlig varer i over 5 timer fikk de bakoversveis. De oppfattet dette enormt kjedelig, noe jeg både forstår og respekterer. Etter en slik reaksjon mener jeg at de heller ikke er gamle nok til å være med på selve festen. Vi inviterte de derfor til å komme på fredagen og feire sammen med oss frem til bryllupsmiddagen på lørdag. Etter vielsen og bilder blir de derfor hentet etter egen vilje. 

Det er ingenting som er tilrettelagt for barn på dette slottet hvor vi skal gifte oss. Ja, vi kunne kanskje leid inn barnevakter, kjøpt inn tegnesaker, leker og mat som de liker. Vi kunne latt de henge på rommene sine med hver sin Ipad full av spill, men jeg ser ikke poenget i det. De har det jo like bra eller bedre hjemme. En ting er å ha med barn under vielsen, noe som de fleste barn også synes er kjedelig med mindre de får være brudepike eller brudesvenn. En annen ting er å tvinge de med på en evig lang dag i deres øyne med gourmetmat, lange taler og fulle mennesker. Alle i våre to familier som vi har snakket med angående dette har oppfordret oss til ikke å invitere barn. Men jeg ser jo at det er mange her i kommentarfeltet som mener det motsatte. Vi er forskjellige og det er barn også, men jeg vil tørre å påstå at de fleste barn kjeder seg i en bryllupsmiddag. 

Jeg ønsket meg i utgangspunktet brudepiker, men i og med at vi ikke gifter oss her i Oslo blir det veldig styrete for de enkelte foreldre med kjøring og henting kun for kirken. Derfor lar vi det være. Det er viktigere for meg at alle mine 108 gjester har en morsom helg enn at  4-5 barn har det gøy på bryllupet vårt. Vi gifter oss ikke for barna sin skyld. Jeg er utrolig glad for at mine småsøsken blir med oss på fredagen, men jeg er også lettet over at de ønsket å bli hentet etter vielsen, da jeg vet at resten av den dagen ikke blir noe artig for de. Et bryllup er de voksnes dag, ikke barnas dag. Barnedåper, de fleste bursdager, julaften og mange andre dager er barnas dag.  

Heldigvis bestemmer hvert enkelt brudepar i sitt eget bryllup. Dette er vår mening og vår plan for vårt drømmebryllup. Skål for brudeparet, som i dette tilfellet er Ulrik og meg 

17 kommentarer
    1. Heisann! Jeg er enig med deg. Jeg ville selv hatt et barnefri bryllup 🙂 min søster hadde det og de gjestene som hadde barn utrykte at de syns det var kjempedeilig å kunne feire med bare vokse og kose seg på de voksnes premisser. Ikke fordi de ville drikke seg snydens,men de syns det var deilig å bare være “seg” for en kveld. Ikke alle av dem drakk alkohol engang, så det er ikke dét det handler om. (Som det virker som noen tror). Ha en fin kveld 🙂

    2. Enig! Barna må gjerne få oppleve vielsen om de er nær familie, men i middagen og på festen har de ikke noe å gjøre.

    3. Enig! I mitt bryllup ønsker jeg ikke at noen barn kommer, dessverre. Jeg orker ikke at en gråtende baby eller ugrei 4 åring skal ødelegge min vielse i kirken, eller for taler for eksempel. Dette er en dag med fokus på brudeparet. Jeg er glad i barn, så det er ikke det, men synes det er så leit når et bryllup til slutt dreier seg mer om barna der. At de skal få oppmerksomheten. 🙂

    4. Det er ulike meninger og vet du..alle meningene er rett. Ditt bryllupp DU bestemmer -eg ser ingen grunn til at dere skal ha barn der fordi andre mener det er feil
      Heller mener eg ikkje at alle bryllupp skal være barnefri bare fordi noen mener det.
      Alt etter hvordan det er lagt opp, hvem som kommer osv.
      Altså ditt brullypp dine regler…have an amazing one <3

    5. I forrige innlegg ble jeg kanskje oppfattet som helt uenig, men det var jeg ikke. Jeg er enig med deg i mye. Jeg er enig i at det er brudeparets dag, at det er de som bestemmer aldersgrensen og at det kan være forferdelig kjedelig for SMÅ barn. Det jeg var uenig i var det du mente med at det var kjedelig for ALLE under 18, noe som selvfølgelig ikke er sant. Men du er flink til å forklare hva du mener og argumentere:) Jeg støtter fullt og helt din avgjørelse;) Det er deres bryllup og jeg håper dere får en fantastisk fin dag. Elsker bloggen Julianne! 😀

    6. Hei!
      Må si jeg er helt enig med deg der! Blir litt irritert når de fleste tyter om at dette er barnas dag også. Akkurat som om det er de som feirer sin kjærlighet. På selve festen er jeg enig i at unger ikke har noe å gjøre, da jeg var ganske ung da moren min giftet seg. Når tanta mi giftet seg var jeg 14 nesten 15 og synes det var mer festlig å se andre fulle enn når jeg var 10. Har aldri likt meg sammen med stupfulle folk og mange drikker seg selv under bordet som regel på slike dager. Ikke minst all den ventingen. Når onkelen min giftet seg da jeg var 18 nesten 18 hadde jeg selv fullt utbytte av bryllupet og da var der også yngre folk som man kunne relatere seg mer til. Forstår godt argumentene dine. 🙂

    7. jeg tenker at det er opp til hvert enkelt brudepar å avgjøre hva som passer for dem. Noen ønsker å ha barn med og andre ikke. Jeg respekterer absolutt deres avgjørelse, og håper at dagen blir perfekt 🙂 klem.

    8. Gjør som dere selv vil.Alle har sin mening om dette.Det viktigste er hva som er viktig for dere.
      Gleder meg til bilder og masse styr rundt bryllupet dere.Kos dere og nyyyyyttt!
      Klem fra Tonje

    9. Det er ditt bryllup, og du bestemmer selv om du ønsker barn eller ikke.
      Om jeg engang skal gifte meg så tenker at om jeg skulle giftet meg i nærheten så kunne barn være velkommen, så kunne de blitt hentet av barnevakter i løpet av kvelden, kanskje etter kaffen. For jeg syns ikke noe om at barn skal være tilstede på en fest der folk gjerne bare blir fullere og fullere. Men om jeg skulle reist bort, sånn som dere, så ville nok ikke barn vært invitert. Det er jo litt kjipt at halve festen går og legger seg klokken 9-11, fordi de ikke har barnevakt og barna må sove eller syns det er skremmende med fulle folk. Jeg syns ikke det er brudeparets ansvar å stille med barnevakter, da de har nok av utgifter med bryllupet fra før av. Og når brudeparet ikke selv har barn engang så syns jeg ikke det er riktig at de skal ordne istand til mange barneleker og aktiviteter, for at barna også skal synes det er gøy i bryllupet. Det er nok av andre ting å ordne før et bryllup vil jeg tro. Noe annet ville det vært om brudeparet har egne barn som skal delta i bryllupet.

    10. Barn og alkohol hører ikke sammen. Så da er det bra at barna ikke er med på festen! Men vielsen er koselig at de er med på.

    11. Skal gifte meg i mai 2016, og vi skal ikke ha andre barn enn mine søsken. De får være med på middag + eventuelt kaker (om de vil) før de tar kveld 🙂 søsknene mine vil være 10, 12 og snart 14 på bryllupsdagen.
      Andre barn er hjertelig velkommen i kirken, med under middagen ønsker vi kun å ha “de nærmeste” når det kommer til barn 🙂
      Lykke til videre mot bryllupet! Gøy å følge deg og planleggingen din 🙂

    12. Jeg var i bryllup som 7 åring, og jeg storkoste meg. Var ikke så begeistra for maten (blåskjæll), men hadde det kjempegøy. Så var det riktignok ikke noen fyllefest dette her – vet ikke om noen drakk i det hele tatt – men likevel. Men dette kan vel variere…så hvis det er sånn det passer best for deg, værsegod.

    13. Noe jeg fant ut da jeg giftet meg med min kjære i fjor var at jeg kunne ikke gjøre alle til lags. Det er alltid noen som mener noe annet enn det jeg selv så for meg. Og det viktigste på dagen(e) er at det er du og Ulrik som bestemmer. Ingen andre. Det er deres bryllupsdag. Det er koselig at folk kommer med innspill, men det er dere som skal ta den endelige avgjørelsen. Gjør som dere vil med god samvittighet. Kos deg videre med planlegging. Brått så er dagen over, og det er litt trist å tenke på. Det er flere ganger jeg savner litt den tiden før bryllupet. Det var så koselig å styre med det, selv om det er litt deilig å være ferdig med det også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg