SLAPPE BLOGGERE

Hvordan kan du kalle deg for en blogger når bloggen din er noe du oppdaterer toppen en gang i måneden? Ja, jeg ser at du har en blogg, men det er tydeligvis bare en hobby for deg. Det er forsåvidt helt greit det, men ikke kall deg selv for “en blogger” når du verken lever av bloggen din eller prioriterer bloggen din. Det å være en blogger er faktisk blitt et respektert yrke i en tøff bransje. Sånne som deg gjør denne respekten vanskelig å opprettholde. Alle kan starte en blogg, men det er bare de færreste som klarer å holde liv i den. Hvor mye som kreves av en blogger kan diskuteres. Jeg vil tro at det er individuelt. Personlig er ikke jeg den bloggeren som bruker mest tid på bloggen min, men jeg bruker mye tid og sørger for å oppdatere leserne mine minst en gang om dagen. Som blogger er du fri til å styre hverdagn helt selv, men etter min mening er du også pokka nødt til å poste fengende innhold kontinuerlig for å fortjene tittelen “Blogger”. Jeg mener at det følger en viss tilstedeværelse og ikke minst et stort ansvar for alle som kaller seg bloggere. 

Ta programmet “Bloggerne” foreksempel.. Hva er greia med at de har med deltakere som gjør alt annet enn faktisk det å blogge? For ikke å snakke om kjendisnorge. Der er det mange rare bidrag til denne bloggverden. Beklager, men det er litt kjipt å følge deg som kun oppdaterer bloggen din de gangene du kommer med en ny låt, ny kolleksjon eller de gangene du har fått en ny sponsor. Dersom du skal holde på oss som faktisk leser hadde det vært hyggelig om du stikker innom LITT oftere..Ellers kan du ikke forvente at vi står der og heier på deg de få gangene du stikker hodet frem. Det er rett og slett kleint at du går av med nominasjoner og priser som “årets et eller annet blogg”, eller at du fronter store merkevarer “som blogger”. For det er du jo ikke. Du er sikkert flink til mye du, men ikke til å blogge. 

Er det bare jeg som irriterer meg over dette? Jeg er så lei av å lese innlegg som starter med “Long time no see”, eller å bli servert alle slags ubrukelige unnskyldninger for at den såkalte “bloggeren” ikke har hatt tid til å blogge “i det siste”.. Seriøst.. Jeg klikker!

36 kommentarer
    1. Jeg skrev det ofte på bloggen før om at jeg beklaget meg for og ikke ha blogget på lenge. Det har jeg sluttet med. Jeg prøver å oppdatere hver dag, men ikke alltid jeg finner noe å blogge om, så da virker det helt meningsløst. Da setter jeg bloggingen litt på pause, men samtidig ikke for lenge. Da bruker jeg heller tiden til å finne inspirasjon og finne ut av hva jeg ønsker å dele. Jeg er helt enig med deg at man ikke kan kalle seg en blogger om man kun oppdaterer 1 gang i mnd. Har man en blogg, så bør man oppdatere minst 1 gang om dagen. Er man ikke aktiv, så kan man ihvertfall ikke regne med å få mange lesere.

    2. Jeg har tenkt mye over dette selv, spesielt nå når jeg nylig kom tilbake til blogg.no. Alle har nedeperioder, men om de er lange og kommer ofte, så er kanskje ikke blogging helt tingen…

    3. Komikerfrue, Sophie Elise, Mamma til Michelle, Voe alle er jo “heltidsbloggere” som alle har vært med på Bloggerne 🙂

    4. Du er ikke sann.
      Dette er ikke en blogg, det er ei dagbok der du surrer rundt din egen akse med en telefon og et speil så du får knipset mest mulig bilder ab deg selv.
      For meg er en blogg noe som inneholder, i allefall et snev av, samfunnsnyttig stoff.
      Blogging er ikke en jobb. At du får betalt for å reklamere, for antall klikk, er en ting, men å kalle det for en jobb, er noe helt annet.
      Jeg er faktisk overrasket over hvor lite du bryr deg om annet en typen og klær, lunsjer og middager med venninner. Er det mulig?
      Pilotfrue – du er ikke gift engang, snakk om å drømme seg inn i titler, gjøre seg til en liten fru (om noen måneder), ingen egen identitet…. Heldige du som fant en pilot som ville ha deg, da får du deg en fruetittel, selv foretrekker jeg å bruke mitt eget navn når jeg presenterer meg.
      Og innlegg skriver jeg når jeg har noe fornuftig å komme med. Ikke noe intetsigende -se min kjole-innlegg. Jeg har nemlig en jobb der jeg tjener pengene mine. Bloggen er og blir en hobby.
      Kos deg videre med dagboken din. Jeg stakk bare tilfeldigvis innim, kan ikke si det frister til gjentakelse.

    5. Dette er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt. “Blogger” er da ikke en beskyttet tittel! Hvorfor i all verden kan man ikke være hobbyblogger?! “…men ikke kall deg selv for “en blogger” når du verken lever av bloggen din eller prioriterer bloggen din”. Du skriver rett ut at man ikke kan kalle seg for “blogger” om man ikke har den som yrke. Mener du at man ikke er fotballspiller om man ikke er profesjonell fotballspiller, også da? Jeg ser virkelig ingen forskjell. Det er bare nå den senere tiden at blogging har blitt noe man faktisk kan leve av. Det startet opp som en plattform der man kunne uttrykke meninger og tanker og har opp gjennom tiden blitt en slags offentlig dagbok der det forventes at man skal oppdatere hver dag. Jeg skal ikke kritisere måten du blogger på, men du kan virkelig ikke komme og si at bare fordi det finnes mennesker som fortsatt bruker bloggen sin som et sted til å uttrykke meninger når man føler for det, ikke er bloggere! Om du spiller fotball hver dag og har det som jobb, gjør ikke det deg til en fotballspiller i større grad enn om du spiller en gang i måneden fordi du syns det er gøy. På samme måte er du ikke blogger i større grad om du oppdaterer daglig og har det som jobb, enn om du oppdaterer en gang i måneden og har det som hobby.

    6. Wow, mye krasse kommentarer her. Jeg syns nå pilotfrue er flink til å oppdatere hver dag, i motsetning til mange andre. Men for de som ikke har forstått hvem innlegget handler om, så er det mest sannsynlig det at Louise Angelica Riise og John Arne Rise skal være med i årets sesong av bloggerne. Helt enig at det er helt på tryne.

    7. Helt enig Julianne.
      Disse går også under betegnelsen “attention whores”.
      Komikerfrue, Anja Johansen (Team Solli) osv.
      Spesielt Komikerfrue. Shit, for et eksponeringsbehov!

    8. Helt enig med kommentaren ovenfor. Du skriver dagbok og engasjerer deg ikke i samfunnproblematikk eller moral og etikk. De få gangene du gjør det, er det noe oppgulp fra ett nyhetsoppslagi vg eller noe andre bloggere allerede har hatt ett innlegg om. Ikke oppdaterer du like mye som de andre “store” bloggerne heller. Du skriver om lunsj, middag, aktiviteter i helgen, nyinnkjøpte klær, kjæreste, hund eller bryllup. DET kan alle skrive om!

    9. Jeg er enig med deg, Julianne. Og selv om du kanskje skriver mye mer om “typen og klær, lunsjer og middag med venninner,” så liker jeg bloggen veldig godt! Det fins nok av andre bloggere som bryr seg i overkant mye om mer samfunnsfaglige temaer dem ikke kan en eneste ting om, bare for å “ikke bare bry seg om klær og mote”. Det er teit. Jeg liker alt ved bloggen din: det er deilig å bare slappe av og lese litt på bloggen, og det er interessant når du kommer med egne tanker og meninger. Jeg synes du er veldig flink jeg, Julianne!

    10. LH: Det har du helt rett i. Det er mange av deltakerne som har gjort stor suksess med sine blogger før de deltok på dette programmet, men det har også vært deltakere som ikke er bloggere til daglig og i neste sesong kommer det flere slike deltakere. Jeg har ikke noe i mot noen av de personlig, men jeg forstår bare ikke hvorfor Tv2 fronter disse “som bloggere”.

    11. Karoline Johannesen: Alle kan ha en dårlig dag eller en dårlig uke. Det er ikke det jeg mener. For min del kan du godt drive bloggen din som en hobby også. Det er helt greit, men har du en blogg som du oppdaterer en gang i uken eller bare noen ganger i måneden, så er du i mine øyne ingen blogger.

    12. Anonym: Det kan godt tenkes. Som jeg skrev i innlegget så er jeg ikke den som bruker mest tid på bloggen, men jeg oppdaterer leserne mine minst en gang hver eneste dag, og ofte to. De jeg snakker om er “bloggere” som oppdaterer en sjelden gang når de får lyst. Det er dessverre mange av de. Dersom bloggen kun er en hobby så er det helt greit, men når man kaller seg for “en blogger”, så følger det i mine øyne med en viss tilstedeværelse på bloggen 🙂

    13. Maria: Nå har jeg aldri sagt at det er en beskyttet tittel, men jeg mener at det følger en viss tilstedeværelse på bloggen for de som kaller seg for bloggere. Jeg skrev også at det er helt greit at noen har bloggen som en hobby, men da er du ingen blogger i mine øyne. Da er du en jente eller en gutt MED en blogg 🙂

    14. Anonym: Min blogg er en del av Nettavisen. Jeg ligger under kategorien “underholdning” på Side 2. Dermed er det få av leserne mine som krever mer sammfunnsnyttig stoff. Men dersom jeg ønsker å skrive det, så kan jeg det. Det er det som er så fint. Jeg bestemmer mitt innhold. Noen liker det, andre ikke. Men hei.. Det finnes tusenvis av blogger der ute. Følg de du liker 😉

      Du vet tydeligvis lite om blogging når du i 2015 mener at det ikke er en jobb. Jeg gidder ikke en gang å kommentere dette noe videre.

      Hadde du lest innlegget mitt ordentlig, så hadde du sett at jeg synes det er helt ok med hobbybloggere. Hobbybloggere er jenter og gutter som blogger en gang i blant når de har lyst. Bloggere derimot må prestere hver eneste dag, om de har lyst eller ikke.

      Spesielt at du kom “tilfeldig” innom forresten. I og med at innlegget verken var delt eller frontet på det tidspunktet som du la igjen denne kommentaren 🙂

    15. Kaia: Hei, Kaia! Takk for støtten. Jeg vil bare starte med å si at jeg ikke har noe imot verken Louise eller John Arne. De er to flotte mennesker. Men de er dessverre også gode eksempler på det jeg skriver om. Såkalte “bloggere”, som oppdaterer bloggen sin en gang i måneden. Og igjen.. Det er ikke noe galt ved å være en hobbyblogger, men da er det i mine øyne feil å bli frontet som bloggere. Alle kan som sagt starte en blogg, men det er få som klarer å holde liv i den.. Det er ikke bare disse to dette gjelder. Ta på Suzanne Aabel foreksempel.. Det virker som at hun blogger en sjelden gang når hun får lyst. Hun har jo også vært med i programet “Bloggerne”.

    16. Line: Hei, Line. Nå var det ikke akkurat det jeg skrev om. Jeg kjenner ikke til Anja Johansen eller Team Solli, men jeg kjenner såklart til Komikerfrue. Hun er jo en god blogger som er tilstedet, oppdaterer kontinuerlig og byr mye på seg selv 🙂

    17. Det var vell ikke rett å si, du er ikke så veldig flink til å oppdatere bloggen din selv. De som er med på bloggerne oppdatterer nok mer en det du gjør 🙂

    18. Stå på PILOTFRUE- jeg synes du er flink! Jeg kjenner jeg blir provosert over de ufine kommentarene som kommer inn på bloggen din, hvis man ikke har noe fint å si så er du ikke annet enn et musetrykk unna- hvorfor sånn trang til å gå rett i strupen på andre mennesker- og mennesker man gjerne ikke kjenner?! kikk deg selv en ekstra gang i speilet- hvem er ikke sann! 🙂

    19. Helt enig, Julianne! Nå er de fleste sikkert litt delt om hvor denne grensa går for hvor ofte innlegg skal komme. Men det kjedeligste jeg vet er “beklagelser” som så etterfølges av noe salgsgreier, og deretter ingen innlegg på en god stund. Ingen god måte å opprettholde et godt forhold til leseren, og så føler jeg meg litt “brukt”, om det gir mening. Stå på videre! Lov å ha meninger 🙂

    20. Helt enig med deg!
      Kjenner jeg ofte blir så utrolig irritert på de “bloggerne” som holder på sånn som det. Det er så åpenbart at det kun handler om penger og ikke handler om interessen for å blogge. Synes heller det er så mange andre som fortjener nye sponsorer enn dem!

    21. Anette. En sykepleier har en utdannelse. Tatt en bachelorgrad. Dette er ikke noe alle kan eller vil gjøre. Hvem som helst kan starte en blogg.

    22. Mia: Hvem som helst kan starte en blogg ja, men det er bare de færreste som klarer å holde liv i den. Det er dessverre for mange som gir opp etter kort tid. Det er også bare de færreste som kan leve av bloggen sin som en jobb. For noen er kanskje ikke det engang et mål, men jeg tipper at de aller fleste som blogger kunne tenke seg å få inn noen kroner på det..

    23. Anette: Derseom denne personen er hjemmeværende de resterende 80 prosentene, så ville jeg sagt at jeg jobbet deltid som sykepleier pga ryggen eller hva det måtte være..

    24. Cec: Nå prøvde jeg ikke å gjøre dette til en konkurranse om hvem som er mest aktiv. Dersom du leser blogginnlegget mitt så sr du at jeg skrev at jeg ikke er den som bruker mest tid på bloggen min, men likevel mye tid. Jeg oppdaterer leserne mine minst en gang om dagen. De jeg snakker om er de vi hører fra så lite som en gang i måneden og noen ganger sjeldnere som blir frontet “bloggere”. Etter min mening blir dette veldig feil. De er gjerne artister eller kjente frfa andre ting, men ikke det å blogge 🙂

    25. Du kan da vell ikke mene at en sykepleier som kanskje bare jobbe 20% av forskjellige grunna skal kalle sæ deltidssykepleier? E man sykepleier så e man sykepleier! Samme med blogger. Om man person velge å blogge 1 gang for dag, eller 1 gang i uka e nu opp til hver enkelt. Man må nu få lov til å kalle sæ blogger uavhengig om man leve av det eller ikke?

    26. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Blogger er ingen beskyttet tittel, og du kan derfor si at du er blogger uansett hvor ofte eller sjelden du måtte oppdatere bloggen din. og jobber du 20% som sykepleier så er du fremdeles sykepleier. Tjener du penger på det så et det en jobb, uansett hvor lite du måtte jobbe.

    27. Feil, du og andre som tjener penger på å blogge har ikke enerett på blogging. Jeg blogget vel egentlig lenge før du ble født, da var det vel neppe et yrke for noen. Greit at noen velger å selge sjela si full av reklame og tror det er mer respekt av det enn en privat, personlig, velskrevet og reklamefri. Men å komme å si at det ikke er blogging, er for drøyt.

    28. Inger: Nå misforstår du meg, Inger. Det du driver med er helt klart blogging, men jeg synes ikke du kan definere deg som en “blogger”, da det er tydelig at dette er noe du gjør som en hobby ved siden av alt annet.

    29. Må si jeg blir litt forbanna. Ikke alle har tid til å sitte på rævva å bare skrive innlegg på bloggen. Andre har faktisk en del å gjøre utenom bloggen. De som ikke skriver innlegg hver eneste dag, har mere status hos meg. For det beviser at de lever ett liv utenom bloggen også.
      Du skriver vel masse innlegger for å få oppmerksomhet.
      Jeg har en utfordring til deg: I ei uke skal du IKKE blogge, men gjøre noe annet. Men det klarer du vel IKKE for du er oppmerksomhetssyk.

    30. Anonym: Meget spesiell utfordring. Jeg tar den om du dekker lønnen min den uken jeg ikke skal blogge? Det er tydelig at du ike forstår at dette er en jobb for meg. En jobb jeg liker og faktisk lever av. Det er svært få som kan skulke jobben sin en uke for å finne på andre ting.. I min jobb er jeg til og med nødt til å ta med meg jobben på ferie. Aldri fri, men mye frihet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg