MIN ØKONOMISKE SIDE

Jeg har aldri vært spesielt flink med penger. Flink til å bruke de kanskje, men ikke så mye mer. Hehe! Ja, jeg ser litt humoristisk på det, for jeg har jo alltid klart meg bra. Det gjør jeg fremdeles. Likevel kunne jeg tenke meg noen gode sparetips. Jeg klarer å spare til ting jeg ønsker meg, men å spare bare for å spare har jeg aldri klart.

Jeg har en venninne som gir meg fornuftige råd om bruk av penger når vi er sammen. Hun er alenemor med to sønner og snur hver krone for å få hverdagen til å gå rundt. Anneli heter hun forresten. Jeg kjenner faktisk ingen som er så flink med penger som henne. For bare noen dager siden startet hun sin egen blogg, sparemor. På bloggen deler hun blant annet endel sparetips som er verdt å få med seg. Jeg anbefaler alle å ta en liten titt, uansett livssituasjon. Alle kan lære noe noe av denne dama.

Selv om jeg ikke er verdensmester i det å spare penger, så har jeg likevel noen sparetips som har fungert for meg når jeg har spart til ting jeg har ønsket meg:

♥ Vær prisbevisst: Dette har Ulrik lært meg. Før kjøpte jeg som regel det første og beste, uansett pris. I dag er jeg mer våken når jeg handler og sjekker ofte opp hvilke alternativer som finnes i forkant av større kjøp. Jeg har et godt eksempel fra tidligere i dag, hvor vi var på jakt etter en bunadskjorte til Ulrik. Den samme bunadskjorten kostet 2400 kroner et sted, 1800 kroner et annet sted og 980 kroner det tredje og endelige stedet. En tusenlapp her og en tusenlapp der.. Det blir det fort penger av.  

♥ Kjøp og salg på nett: Rydd i garderoben og selg unna ting du bruker sjelden. Det er faktisk helt utrolig hva folk kjøper. Jeg er sikker på at alle finner minst 10 plagg man kan legge ut for salg hvis man legger godviljen til. Og motsatt: Er det noe du trenger eller noe du ønsker deg? Mest sansynlig så finner du det pent brukt til en billigere penge på finn.no og lignende portaler.  

♥ Vær kreativ: Som jeg skrev om tidligere denne uken, så er miksing av plagg en fornuftig måte å spare penger på. Når to antrekk kan gjøres til fire, så kan du spare deg for endel unødvendige kleskjøp. Når ble det forresten “ut” å låne klær og ting av venninner? Jeg lånte et antrekk av en venninne senest i forrige uke, fordi jeg ikke hadde noe passende å ha på meg når jeg skulle på et event.  

♥ Ha god tid: De dagene jeg bruker minst penger er de dagene hvor jeg har god tid. God tid til å planlegge dagen, måltider, transport osv. Når jeg stresser koster det meg ofte dyrt. Da blir det frokost her, lunsj der, kaffe på veien, taxi hit og taxi dit. Med litt planlegging og litt ekstra tid, så sparer jeg mye penger.  

Åpenhet rundt økonomi er en viktig del av forholdet. Ulrik og jeg har et avslappet forhold til akkurat dette. Nylig opprettet vi en felleskonto, som vi bruker til å betale regninger og andre ting vi gjør felles. Ellers har vi hver vår konto som vi styrer selv. Nå som det “bare” er oss to fungerer dette veldig fint, men den gang det kommer en “mini me” eller en “mini him”, så blir nok ting annerledes.     


 

 Hva er ditt beste sparetips?

19 kommentarer
    1. Så bra! Gode tips:) Selv har jeg og samboeren min felles økonomi. Sparer en sum hver mnd til ferie og div. Så sparer vi på bsu, trenger ikke å bruke bsu selv om man har kjøpt hus. Der er det lurt å spare frem til man er 34 så heller betale ned på lånet (gode renter som er høyere enn låne renten. Ha alltid en bufferkonto dersom noe større utgifter kommer. Og lurt å ha matkort som man setter inn en viss sum på hver mnd (Dermed har du bedre oversikt over matbudsjettet og) Det er mine tips;) Ha en fin dag videre:)

    2. Jeg tar ut en viss sum med kontanter som skal vare en uke, til alt av husholdning, mat og diverse. Jeg setter også en liten sum inn på sparekontoen hver måned. 🙂

    3. Hei!
      Jeg trekker 20 kr fra kontoen min hver gang jeg drar kortet mitt. Det har vært den beste sparingen for meg. Jeg har spart 48 000 på 1 år. Mulig jeg drar kortet mitt litt mye , bruker det når jeg kjøper t-bane Bilett , kaffe så det blir mye småbeløp. Men det har blitt penger av det:).

    4. Så fint innlegg! Er også opptatt av å sjekke priser. Vi kjøpte feks en bæremeis i dag. Sparte 1000 kr (!) på å kjøpe den på XXL fremfor Barnashus 🙂
      Ha en fin kveld, fine deg!

    5. Norwegian Cupcake: Ikke verst! Jeg har jo ikke barn enda, men det er sikkert noen andre her som fikk et godt tips av deg nå. Jeg takker på deres vegne! Hehe 😀

    6. har et godt sparetips: hva med å IKKE kjøpe den fjortende Louis Vuitton-veska som du uansett kun kommer til å bruke to ganger i året?

    7. Sjekker alltid pris, og prøver å få med meg når ting er på tilbud. Lønner seg i lengden! Hvordan ser dere for dere å gjøre det når dere får barn? Vi har det nemlig slik som dere, en felleskonto og hver vår egen, men vi har en liten gutt og jeg merker utgiftene går mest på mor 😉

    8. http://www.prisjakt.no er en genial side når du skal kjøpe deg noe nytt. Da finner man ut hvor man kan få det billigst mulig. 🙂
      Et annet tips som hvert fall fungerer for meg er at med en gang jeg får lønn så setter jeg inn en viss sum på BSU og tar ut en viss sum som jeg putter i en sparebøsse. Syns det er vanskeligere å bruke pengene jeg har tatt ut enn å bare dra kortet fordi man da fysisk ser hvor mye som “forsvinner” 🙂

    9. Heisann 🙂
      Et lite tips er å spare i Fond :). Det er lurt å trekke et fast beløp pr.mnd til dette.
      Det er en bra form for sparing med tanke på fremtiden og når pensjonsalderen kommer.
      Pensjonsalder? Hehe, da jeg var på din alder, så tenkte jeg ikke så langt frem i tid, men for noen år siden tok jeg avgjørelsen med Fondssparing og angrer ikke på det. Da sikrer du deg godt:). Beløpet du ønsker å trekke er opptil deg, men sving innom i banken for å få informasjon. Tvi-tvi 🙂
      Ønsker deg og Ulrik en riktig god helg 🙂

    10. Cecilie Engelsen: Ulrik lærte meg å bruke prisjakt.no for en stund siden.. Genialt 🙂

      BSU er også et veldig godt alternativ til sparing. Ønsker deg en god helg!

    11. Marianne: Vi er alle glad i tilbud! Hehe! Det vet jeg ikke helt, men jeg ser for meg at økonomien blir mer og mer felles med årene 🙂

      Det er viktig å dele på utgiftene når man får barn. Om man bidrar like mye eller ikke er nok forskjellig fra familie til familie. Det viktigste er vel at både mor og far bidrar med det man kan 🙂

    12. Hei igjen 🙂
      Bare hyggelig 🙂
      Tusen takk Julianne, hils masse tilbake:)
      Om du en dag dukker opp på en av mine flyvninger, så tar vi en kaffe sammen i galley:)
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg