EN GOD HÅRDAG GIR ØKT SELVTILLIT

Hallo godtfolk!

Da er eg tilbake med et lite gjesteinnlegg. Den store dagen for hårtransplantasjon nærmer seg. Det er nå i overkant av 2 uker igjen før jeg er i gang. For dere som ikke leste mitt forrige gjesteinnlegg angående dette kan lese det her.

Eg har lyst til å skrive litt om opplevelsen av det å gå ut offentlig å seie at man skal gjøre en slik sak. Det skaper jo reaksjoner, men det var eg selvsagt forberedt på. Et av mine store mål bak disse blogginnleggene er at andre menn skal føle mindre ubehag ved å ta en hårtransplantasjon. Eg unner nemlig alle som har opplevd hårtap som meg en muligtet til å gjøre noe med det, uten å bli sett ned på eller latterliggjort av andre menn. Personlig skulle eg ønske at eg hadde gjort dette før. Det er mangel på informasjon og holdninger til dette som har utsatt prosessen for meg. Eg vil tro at det samme gjelder for mange andre. I dag bryr eg meg lite om hva andre mener, men eg vil likevel dele responsen med dere da den har vært såpass stor.   

Tilbakemeldingene etter forrige innlegg har som dere skjønner vært mange. De aller fleste har vært positive og gitt meg tommel opp for både valget og åpenheten. Mange har kommet med spørsmål, og personer som selv har tatt slike behandlinger har vist meg før- og etterbilder av deres prosesser. Tusen takk for all positiv engasjement! Det føles godt at dere heier på meg.

De få som var negative brukte gjerne spydigheter for å prøve å være morsome på min bekostning. Eg tar meg ikke nær av slik tull, men eg synes det er trist at enkelte ikke respekterer menn som meg som ønsker oss håret tilbake. For meg er slike “morsomheter” bare tegn på usikkerhet. Kommentarer som foreksempel “Du kommer til å se ut som dokost”. “Når håret gror ut igjen får du et hårfeste som ligner på en piasavakost”. “Man er ikke ordentlig mann før man mister hår”. Osv osv.. Hallo? Stram dere opp! Dersom dette ikke er noe for dere så trenger dere vel ikke på død og liv å rakke ned på meg og andre som synes at dette er en fantastisk mulighet? For meg og mange andre gjør en god hårdag mye med selvtilliten. De aller fleste menn som har mistet mye hår på hodet ønsker seg håret tilbake, men de aller færreste menn er selvsikre nok til å gjøre noe med det, spesielt norske menn. For i Norge blir dessverre hårtransplantasjon fortsatt sett på som noe nytt og ukjent. Eg håper og tror at min prosess kan ufarliggjøre dette for “mannen i gata”. Det er greit å bry seg om, bruke tid og penger på utseende selvom du er mann. I år 2015 er vi faktisk så heldige at vi kan gjøre noe med omtrent alt vi er misfornøyde med når det handler om vårt ytre. Vi menn på lik linje som kvinner. I mitt tilfellet er det hårtap som er problemet, og det skal eg nå gjøre noe med.

Det er som sagt gratis og uforpliktende for konsultasjon i forkant av en hårtransplantasjon. Bare si ifra hvis dere lurer på noe rundt dette, så skal eg fortsette å svare dere så godt eg kan og tar mer enn gjerne en telefon til klinikken dersom eg ikke vet svaret. Eg tenker å filme det hele og lage en videoblogg ut av selve dagen. Håper mange av dere kan finne det interessant og kanskje til og med spennende å følge meg fra start til slutt. Nå er eg som dere skjønner skikkelig gira og spent på resultatet. Men eg føler at eg er i trygge hender, så dette blir bare gøy. 


Vi blogges ✈️

Ulrik

14 kommentarer
    1. Synes du er flott som du er jeg Ulrik men synes du skal gjøre som du selv føler for og har det mest godt med så All hell og lykke med det ☺

    2. Hei Ulrik 😃 jeg synes det er kjempe tøft at du deler dette med resten, slik at andre som vurderer dette kanskje kan få den lille dytten eller at dette faktisk “ufarligjør” denne prosessen. Gleder meg til å se resultatet . Hilsen Kim ( N-SA)

    3. Hei Ulrik. Selv synes jeg du er fin som du er,men selfølgelig så er det sikkert noe med selvfølelsen som gjør at du vil dette. Og så har du jo en kommende frue som også har ivret etter at du skal gjøre dette vel? Men godt at ikke alle menn har samme innstilling som deg,min mann mistet alt håret føre han var 40år og nå kunne jeg ikke forestille meg han med hårmanke igjen,,men ønsker deg masse lykke til og får håpe du blir fornøyd med litt mere hår ved tinningen:-))

    4. Forresten, bare fordi jeg lurer, hehe. I det forrige innlegget skrev du at det kan ta opptil 1 år før håret er helt på plass. Er det snakk om “det nye håret” der hvor det er tynt nå? Blir det ikke bare fjernet fra nakken og satt på plass der du trenger det? Og hva mener du med at det i 90% av tilfellene gror ut igjen? Er det da snakk om de hårene du fjerner fra nakken? Håper du skjønner hva jeg mener, hehe 🙂

    5. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er tabu blant menn/samfunnet? Kvinner går rundt med falskt hår hele tiden, selv om det egentlig ikke trenger det. Skjønner godt at du ønsker å gjøre dette, det er sikkert ikke en god følelse å slite med hårtap og høye viker, når man er så ung som du er. Ingen skam i å føle seg komfortabel og bra 🙂

    6. Kristin: Takk for det, Kristin. Jeg er helt enig med deg. Har jo tidlgere skrevet et innlegg om at jeg liker vikene hans og det gjør han forsåvidt selv også. Det er bare snakk om å senke de et par millimeter. “Hovedproblemet” er at det begynner å bli tynt bak luggen. Det synes kanskje ikke så godt på bilder, for han legger jo luggen bakover, men det synes i virkeligheten. Jeg har aldri bedt han om å ta hårtransplantasjon. Dette er fullt og helt hans ønske og avgjørelse. Men jeg støtter han såklart i det og gleder meg til å se resultatet 🙂 🙂

    7. Ja, forstod det slik at du er veldig støttende uansett 🙂 Flott å følge med på, viktig at det rettes lys mot at det faktisk finnes alternativ for de som ønsker dette. Kjempebra 🙂

    8. Kristin: Godt å høre, Kristin! Håper Ulrik med sin åpenhet rundt dette kan bidra til å gjøre hårtransplantasjon mer akseptert for “mannen i gata” 🙂

      God helg til snille deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg