HAR JEG IKKE LOV TIL Å SI DETTE?

Jeg har fått flere negative tilbakemeldinger på at jeg skrev: “Personlig synes jeg at jenter skal ha former. De skal ha rumpe, lår og pupper”. Er det stygt av meg å mene dette? Når jeg skriver om helse og kropp tar jeg som oftes utgangspunkt i meg selv. Det er jo en fordel å kunne sette seg inn i de problemstillingene jeg skal fomidle videre.

De negative tilbakemeldingene kommer fra tynne jenter. Jenter som sliter med det motsatte av meg. De sliter med å legge på seg. Jeg vet at dette også er et problem for mange, men det har ikke vært et tema jeg har valgt å skrive om. Jeg vet rett og slett for lite om hvordan dette føles. Derfor tror jeg det beste er å la dette ligge til de som vet mer. Ja, jeg kan google meg til et ok innlegg om det aller meste, men når det handler om slike såre temaer som “kropp” skal man være forsiktig med akkurat det.

Jeg ønsker å skrive mest mulig levende. Kanskje jeg formulerer meg dårlig i blandt. Jeg vil ikke å såre noen. Til dere jeg har såret ber jeg om unnskyldning. Men tenk dere selv..Skriver jeg: “Tynne mennesker er vakre”, så er jeg redd at det fører til noe verre. Jeg må huske på at jeg har mange unge lesere.

I media de siste ukene har fokuset vært stort på spiseforstyrrelser og slanking. Det sies at jenter ned i 13/14-års alderen teller kalorier på skolen. Helt forferdelig, spør du meg. Jeg tipper at mange av disse unge jentene leser blogger, kopierer kosthold og treningsrutiner av det de ser på som forbilder. Desverre er det spesielt mange dårlige forbilder i denne “bloggverden”. Mange bloggere har ikke peiling på hva de driver med, men velger likevel å skrive om temaer uten å tenke på konsekvenser. 

Jeg velger å skrive om mitt sunne liv som verken består av strenge slankekurer eller overdreven trening. Du som er naturlig tynn og aldri legger på deg vil nok ikke kjenne deg igjen i innleggene mine om “kropp”, men vi kan fortsatt diskutere kosthold og trening. Det er like viktig for alle, uansett størrelse.  



20 kommentarer
    1. Skriv om akkurat det du vil. Det du mener og brenner for. At folk velger å lese mellom linjene må stå for deres regning. Tynn, normal, lubben eller tykk. Det er øyet som ser som bestemmer hva som er vakkert. Og meningene om egen kropp kan være tolket feil pga måten man ser seg selv i speilet på. Jeg er da det man kan kalle stor med stor S. Jeg bryr meg ikke en tøddel om hva andre mener. Legen forteller meg når helsen ikke er bra og da går man selvfølgelig ned noen kilo. Helsa er viktigst! Om ei jente ikke liker meg pga størrelsen min, så er det hennes problem. Ikke mitt. Vær stolt av kroppen din alle sammen! Men pass på helsa.

    2. Jeg synes du gir et reflektert og voksent tilsvar rundt temaet kropp og kosthold. Dette er din blogg, og du bestemmer innhold. Utrolig søtt antrekk du har på deg, forresten. Likte spesielt godt overdelen. God fredag!

    3. Jeg syns ikke du kritiserer noen, men er alltid noen som aldri blir fornøyd, dessverre. Jeg syns også at damer er finest med litt rumpe og lår 😉

    4. Jeg blir provosert når jeg leser setningen “personlig synes jeg jenter skal ha former..” det er ikke noe logikk der. Lurer på om du egentlig mener at de skal ha litt fett på kroppen, eller hva er det du vil frem til?
      Er du feit, lubben, normal eller syltynn er det ikke sikkert du har former for det. En tykk person kan ha små pupper og liten rumpe og en tynn person kan ha stor rumpe og store pupper – det handler jo om hvordan kroppen ER – som man jo kan forandre til en viss grad med trening, eller om en vil, med operasjoner. Men er en født med små pupper eller en naturlig flat og liten bakende er jo ikke det noe man kan gjøre noe med, så da er det jo snålt å høre noen si: “jeg SYNES IKKE du skal se sånn ut:).”
      det er som å si at “jeg synes jenter skal ha 35 i skostørrelse og blå øyne”.

    5. Folk får mene akkurat hva de vil. Jeg er naturlig tynn og trivest veldig godt med det. Alle har forskjellig syn. Jeg liker ikke jenter/damer med for mye former, men det er min mening. JEG trivest med å være tynn og det er det viktigste synest nå jeg! 😉

    6. enig med Ingrid!
      er selv tynn og har verken pupper eller rumpe.. ble født sånn og kan ikke gjøre noe med hvordan jeg naturlig er! jeg er ikke så veldig sunn, men uansett hva jeg spiser og drikker, så legger jeg ikke på meg. En må tenke på at hvis noen er født tynn eller stor, så betyr det ikke at man MÅ endre på det, og det kan også være vanskelig. Det naturlige er finest, uansett hva det gjelder 🙂

    7. Ikke frekt ment, men helt ærlig etter å ha sett de bikinibildene dine ifra forrige bilder så har du verken “former” eller er tynn/slank. Hadde kategorisert kroppen din som litt feit/lubben.
      Btw. “former”= feit.

    8. Det åpenbare poeng, som synes fullstendig å unnslippe deg, er følgende:
      Mange jenter har et negativt forhold til egen kropp, uavhengig av kroppstype og form. Ved å fremme en type “idealkropp” (som du faktisk har gjort) så sier du implisitt at andre kroppstyper er mindreverdige, eller “dårligere”. Slikt kan selvfølgelig oppleves som sårende, samt ytterligere forsterke et negativt kroppsbilde hos dem som faller utenfor det ideal du så eksplisitt har uttrykt (ref. “former”, “rumpe”, “lår” og “pupper”).
      Dette er altså en åpenbar logisk konsekvens av det du skriver – enten du skjønner det eller ikke! Du må for øvrig få lov å mene at kvinner med former er det vakreste, men det er neppe særlig bra å skrive på en blogg med mange (unge?) lesere. Spesielt ikke om en ønsker å motvirke kroppspresset mange føler seg utsatt for.
      Dersom det var din intensjon å si noe oppbyggende til jenter som sliter med sitt selvbilde, så kunne du lett ha gjort dette ved å fokusere på at alle kroppstyper er vakre – og at en må forsøke å finne glede i den kroppen en har fått utdelt. En empatisk og “forbilledlig” kommentar fra deg, ville altså inneholdt et slikt perspektiv. Dette evnet du dessverre ikke. Hva det skyldes, kan en bare spekulere i. Etikk, og evne til å sette seg inn i andres situasjon, synes i hvert fall ikke å være din sterke side ? for å si det forsiktig.
      Jeg kan også forsikre deg om at unge kvinner som strever med anorexia nevrosa, på ingen måte blir bedre ved å bli fortalt at «jenter bør ha former». En så naiv tilnærming avslører kun avsenders komplette ignoranse for lidelsens kompleksitet og alvorlighetsgrad.
      Avslutningsvis kan det være verdt å minne om at det er lov å tenke før en legger sine tanker ut på internettet.

    9. Hei hei Julianne!
      Jeg kunne ha vært mamman din så jeg burde vel strengt tatt ikke lest bloggen din. Men, det gjør jeg. Synes du gjør det på din måte, og det skal du fortsette med uten å måtte beklage deg. Det jeg henger meg veldig opp i på din blogg er ikke hva du skriver, men hva folk tillater seg å skrive til deg. Er helt sjokkert hvor “slemme” folk er mot deg at jeg kjenner hjertet mitt blør litt for deg. En ting er at man er uenig, men når det går på deg som person. Mitt beste råd til deg er og ikke godkjenne de anonyme kommentarene, og prøve å huske på alt du får av positive kommentarer. Du er en kjempe søt og flink jente. Stå på videre, og ikke la deg tråkke ned av mennesker som ikke ønsker deg noe annet enn vondt. Ps! Du har ikke så mange lesere for ingenting Klem fra en mamma på 45 år som følger deg

    10. Anonym: Hvem er Marianne? Det er ingen som kaller som “Marianne” som har kommentert under dette innlegget.

    11. hahahha men altså, du har ikke former selv? Du sier du tar utgangspunkt i deg selv når du skriver om kropp og kosthold, da må du jo si riktig også! 😉 Du er relativ flat foran og bak, så da blir det feil å ”ta utgangspunkt i seg selv” når du selv ikke har former- lår, pupper og rumpe.

    12. Hærregud, du har da vel lov å fåretrekke akkurat hav du vil! Det er så jævlig mange patetiske jenter som sitter rundt å komenterer stygge ting, bare fordi di ikkje har den kroppen DU fåetrekker. Hei alle haters, jeg fåretrekker også rumpe, pupper, hofter og tynn midje, selv om jeg ikke har den kombinasjonen! Det betyr da vel faen ikke at jeg ikke kan fåretrekke det selv om jeg mener dette med utgangspunkt i min egen kropp! Hva har egen kropp med hva man fåretrekker å gjøre? IKKE EN DRITT. Er så surt å se all pepperen du får, for du fortjener det virkelig ikke… All kritikken du får på kroppen din… Du er nydelig, å at enkelte kjærringer vil kattegorisere deg som lubben? Er det rart det er så mye kroppspress her i verden, når enkelte egoister vil kattegorisere DEG som lubben? Jeg VEDDER på at menneske bak en slik komentar sev er tjukk og lat og ikke gidder å gjøre noe med det.
      Etter å ha lest enkelte komentarer her fikk jeg virkelig behov for å vræle utav meg visse meninger. Syns det er så latterlig patetisk av disse usle menneskene å komme med slike egoistiske komentarer. BLIR SÅ SINNA!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg