SAFETY FIRST

Bruker du bilbelte på hunden din? All last skal sikres i bil, og hunder blir visst regnet som last. En venninne av meg fikk nylig advarsel av Politiet da hun ikke hadde sikret hunden sin i bilen. Jeg visste faktisk ikke om dette, men har likevel alltid brukt bilbelte på Stella da vi er på lengre turer. Hun liker det ikke spesielt godt til å begynne med, men det går heldigvis fort over. Safety first!

Nå er vi på fergen fra Manheller til Fodnes. Mange timer i bil igjen, men vi koser oss. Spiste akkurat lunsj i Sogndal. Fint sted 🙂

Etter diverse gjetteleker på bilturen er jeg nå klar for en liten powernap. Vi snakkes

8 kommentarer
    1. Hmm, det var rart hun fikk advarsel egentlig. Jeg spurte kjørelæreren min da jeg tok førerkort for 4 år siden om man måtte ha belte på hund, men hun sa at det ikke var noen regel på det. Mulig det har blitt endret nå, men det er jo så klart veldig lurt å sikre hunden sin også. Mange ser på hunden sin som barnet sitt, og man sikrer jo barn 🙂

    2. Ganske logisk at hunder også skal sikres i bil. Du kan jo tenke deg hva konsekvensen blir om man må bråbremse og hunden ikke sitter sikret…

    3. Ingen sikkerhetsseler til hund har blitt godkjent på kollisjonstester, dessverre. Det kan være en falsk trygghet. Det sikreste er å ha hunden i et kræsjtesta bur som Varicage eller Hercules.
      Alle løse gjenstander må sikres i bil, og en hund er per definisjon en “gjenstand” i følge loven.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg