FOR DEG MED SKRIVESPERRE

Har du noen gang opplevd at det står helt stille? Da tenker jeg på skrivefronten. Når ord kommer sakte, hodet virker tomt og setningene formuleres i timesvis. Slik føler jeg meg for tiden. Nå tenker jeg å snu dette til noe positivt og gi dere mine beste tips til skrivesperre. 

Jeg må levere hver dag, noen dager mer enn andre. Slik er det jo for alle. Men for skribenter som meg er det faktisk helt krise når arket er blankt. Jeg håper at mine innspill kan være til nytte for alt fra studenter i stressende eksamensperioder til bloggere og journalister i en hverdag med mye press. 

UNN DEG NOE GODT: Det spiller ingen rolle hva det er, sålenge det er noe spiselig eller drikkbart som du har lyst på. Gi deg selv en aldri så liten glede gjennom magen. Da får du tankene over på noe positivt og vekk fra denne forderdelige skrivesperren i noen minutter. Chai Latten har reddet meg opp til flere ganger <3   

BRUK SOSIALE MEDIER: Les aviser, se på TV, skroll deg gjennom de nyeste oppdateringene av venner og beskjente på Facebook og Instagram. Her vil du garantert få mye gode inspill til temaer og mange forskjellige vinklinger av det som skjer rundt deg. Takk til alle mine facebookvenner og instagramfølgere. Dere inspirerer meg hver dag.

TA DEG EN PAUSE: Gjør noe du har lyst til som vanligvis får deg i godt humør. Jeg blir i godt humør av å trene. Det er ikke nødvendigvis det som frister mest der og da, men jeg vet at det hjelper, spesielt i lengden. En pause trenger ikke å handle om og “slappe av”, heller det å være aktiv med noe helt annet enn skrivingen.

KOMMUNISER MED ANDRE: Ring mamma, kjæresten, venninnen eller hvem som helst. Snakk med andre. Samtalen trenger ikke å dreie seg om at du har skrivesperre. Tvert i mot. La den andre personen styre det som blir pratet om. Det har gitt meg de rareste ideer.

PENN OG PAPIR: Du skal ikke kimse av notatblokken. Ha alltid med deg penn og papir hvor enn du skal. Dette punktet er kanskje mer forebyggende i forhold til ikke å havne i skrivesperren, men dersom du bruker blokken aktivt fungerer den som din beste venn på en dårlig dag. Tro du meg.

Gi IKKE OPP: Det mest demotiverende jeg vet om er folk som gir opp. Desto mer demotiverende er det å gi opp selv. Ikke gi deg til tross for litt motgang. Har du gitt opp en gang er det lettere å gi opp neste gang. Jeg tror vi alle har godt av å stå fast noen ganger. Da lærer vi oss til å bruke kreativiteten vår. Ofte er vi mer kreative enn vi tror. Personlig er jeg imponert over at jeg nå har klart å skrive et innlegg om skrivesperre.. 

Disse punktene fungerer for meg. Kanskje dere har noen andre tips som fungerer for dere? Det beste og mest kreative forslaget blir belønnet 😀 

12 kommentarer
    1. Jeg har en haug med gamle jenteblader ligge de i boden. Skal jeg skrive om noe og ikke aner hva så tar jeg frem et gammelt blad og finner morsomme temaer 🙂

    2. Et tips som ofte funker for meg er å gå en lang tur mens jeg hører på musikk 🙂 Da dukker det opp mange ideer og nye løsninger på et skriveproblem jeg har låst meg fast på! Det rare er at om jeg ikke hadde tatt slike pauser, ville jeg bare fortsatt å skrive på noe som ikke egentlig flyter helt – og ikke vært klar over alle ideene som bare ligger å venter 🙂 Og det er litt rart, men personlig hjelper det ofte å ta en busstur, og bare se ut på verden og samle inntrykk som kan inspirere.

    3. Det beste rådet jeg fikk på ungdomsskolen var å ikke la være med å skrive noe når man fikk skrivesperre.
      Man skulle skrve ned alt man så i rommet, penal, pult, lærer, vakt, vindu og bare holde det kjørende, til det var noe som man følte man kunne skrive videre på.
      Ikke stopp! Alt ned på papiret! Så kan man alltid fin-tune etterpå:)

    4. Når jeg har skrivesperre (spesielt eksamener) går jeg på do og lar tankene flyte. Plutselig løsner det (bokstavelig og metaforisk), og jeg må gjøre meg ferdig og skynde meg tilbake til eksamenslokalet 😉

    5. Tusen takk, etter en tilsynelatende uendelig lang skrivesperre er jeg endelig i gang igjen – fikk DET flowet i går kveld og ordene bare rant ut av meg! Da føles det ekstra godt å lese et slikt innlegg og få en ekstra push. Jeg drømmer om å få gitt ut bøkene mine og har en klar allerede, men selv om ingen har nappet foreløpig så skal jeg ikke gi opp! 😀 Tusen takk for en flott blogg.

    6. lifeinflowmotion: Så utrolig bra at du har kommet deg ut av skrivesperren. Kjempe spennende med bokutgivelse! Jeg har troen 😀 Masse lykke til med det!

    7. Mia: Jeg deler bare det som fungerer for meg og oppfordrer leserne mine til å komme med andre forslag. Som blogger er dette en stor del av hverdagen 🙂

    8. Rart dette, men jeg liker å stå på hodet. Altså, serriøst! Blodsirkulasjonen øker og det blir lettere å konsentrere seg og finne nye ideer. Ellers blar jeg i noen av mine favorittbøker og da får jeg SÅ mye inspirasjon til å sette meg ned å skrive. Forresten, elsker jeg bloggen, blitt fast leser 🙂

    9. Takk for gode tips! Jeg prøver å skrive lister hvis jeg har skrivesperre. Det krever ikke noe, og man får kommet i gang med å skrive noe, og da kommer resten etterhvert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg