TIDSPUNKT FOR SAMBOERSKAP

Jeg traff Ulrik (samboeren min) for snart et år siden. Det var i januar i år. Vi møttes gjennom en venn av oss begge. Jeg hadde allerede tatt noen glass da Ulrik kom inn i baren, og måtte få bekreftelse av min gode venninne på at han var så kjekk som mine øyne fortalte meg. Jeg fikk grønt kort av venninnen min. Ulrik hadde aldri opplevd en jente som tok hånden hans etter bare få minutters samtale. Jeg var livredd for å gi slipp på han. Det tok ikke mange ukene før det ble oss. Ulrik og Julianne.   

Jeg har aldri hatt samboer før. I hvertfall ikke sånn på ordentlig. Ulrik er den første mannen jeg bor sammen med. Jeg har jo bodd sammen med flere venninner, men det blir ikke det samme. Ikke like seriøst, hvis dere skjønner hva jeg mener? Jeg ville fort at det skulle bli seriøst. Fortere enn hva Ulrik hadde i sine planer. Det tok ikke mange månedene før leiligheten min lå ute til salgs. Vi snakket litt om å leie den ut, men før man vet ordet av det så har jo jeg bestemt meg for noe annet. Jeg er litt sånn. Ting som planlegges skulle helst vært gjennomført i går. Tolmodighet ja. Det ønsker jeg meg til jul. 

Ulrik tok meg godt i mot i hjemmet hans. Jeg trivdes godt, men det var fortsatt ikke mitt hjem. Leiligheten var Ulrik sin og den bar preg av både x-er og y-er. Det plaget meg aldri, men jeg ønsket oss videre og jeg ville at vi skulle skape noe sammen. Mye skjedde i løpet av det halve året. Plutselig var vi huseiere og reaksjonene var mange. 

Ulrik og jeg ble kjærester i slutten av mars i år. Det er kun 9 måneder siden. Vi flyttet sammen tidlig. Det er jeg enig i. Men var det for tidlig? Jeg tror ikke det. Mange mener det motsatte. At vi var nyforelsket og naive. Det får jo tiden vise.. 

Hvor lenge mener du man bør vente med å flytte sammen? 

 

Ps: Første gang jeg prøver selvutløseren fra mobilen.. Ser jo nå at jeg i det minste kunne ha snudd telefonen. Jeg lærer nye ting hele tiden 🙂

Nå må jeg komme meg avgårde. Skal i et spennende intervju i dag. Tvitvi! <3

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. hei!
      Jeg er selv gift med en pilot. Gikk litt raskt i svingene her også, men nå etter 7 år er vi fortsatt gift 😉
      Livet mitt som pilotfrue bærer dog ikke preg av særlig “glæm”. Unger, fulltidsjobb og en mann som er borte nesten 50 % av tiden kan gjøre selv den mest garva supermamma litt sliten- men dog lykkelig. Logistikk blir et nøkkelord.
      Flott hus og et flott par- det er dere så absolutt. Er dere like vakre på innsiden som utsiden går det nok dere vel.
      Noen fartsdumper vil det alltids være i et forhold. Man må derfor avpasse farten slik at skadene på forholde ikke blir så store at de ikke kan repareres.

    2. Nei, synes ikke det fordi jeg tror egentlig det bare kommer an på personene i forholdet og ingenting annet. Alle er forskjellige så det finnes ingen fasit:) Vi flyttet sammen tidlig siden vi bodde på tvers av landet til hverandre, og vi har vært sammen i 8 år nå:) Lykke til med intervjuet:D <3

    3. Keths!: Nei, det finnes ingen fasit på dette. Det har du rett i. Men jeg er likevel interessert i erfaringer fra leserne mine 🙂 Det kommer godt med!

    4. wa2wo.blogg.no: Enig med deg. Det som føles rett for noen er nødvendigvis ikke rett for andre. Vi er forskjellige 🙂 Så hyggelig at dere har vært sammen i 8 år allerede <3 Du virker jo ganske ung.. Intervjuet gikk heldigvis bra! Lykke til med nomineringene. Jeg stemte på deg nå 😀

    5. Det er ingen fasit. Jeg flytter nå sammen med min nye kjæreste 1 januar. Vi ble kjærester i Oktober. Ekstremt fort, kanskje. Men vi gjør det vi føler er rett for oss.

    6. Først og fremst må jeg si at jeg virkelig liker buksen din, så perfekt!
      Det er et stort steg å flytte sammen, og desto større steg å eie et hus sammen. Jeg for min del ser ikke problemet med å prøve hvis man tror det er riktig. Som du sier, så vil tiden vise. Det er bedre å forsøke tidlig enn å gå rundt med en illusjon av at forholdet er perfekt, flytte sammen etter 10 år og innse at ting ikke er som det burde. Lykke til!

    7. Tonje Boge: Hehe! Takk for det. Liker den veldig godt selv. Den er fra Bik Bok. Ja, ikke sant. Det er like greit å finne ut av det. Jo før, jo bedre. Vi vet jo at vi elsker hverandre og det er jo en følelse jeg har som forteller meg at dette er rktig. Resten får som sagt tiden vise..

    8. Å flytte sammen er én ting, et steg videre er å kjøpe og investere i felles bolig, sammen. Da forplikter man for lån og gjeld, forsikringer og verdier, og tildels sammenflytende økonomi. Det skaper romantikk, men også stress. En stressfaktor som det er viktig å være seg bevisst. Man har da iallefall tatt et stort og langt forpliktende steg sammen, med de fordeler og ulemper det medfører både på kort og lang sikt. I forhold til økonomisk trygghet er det fordelaktig å være to om boliginvesteringen, slik at man i tilfelle et fremtidig brudd har tatt del i boligens verdiøkning. (kjedelig å snakke om fremtidige brudd, men det blir for rosenrødt å unnlate å innse fremtidens muligheter både med positive og negative øyne, og ta sine forholdsregler deretter, på samme måte som man selvsagt tegner en forsikring, i håp om at man aldri får behov for den….)

    9. Samboeren min og jeg møttes oktober 2012 og ble veldig fort kjærester. Men så skjedde det litt greier og det ble slutt i februar. 1. april ble vi sammen igjen og vi var ikke redde for en litt trøblete “fortid”, så i juni flyttet vi sammen. Kanskje litt fort, men føltes veldig riktig. Her også var det sånn at jeg flyttet inn til ham, så det føltes litt som at jeg var på besøk hele tiden. Nå har vi kjøpt leilighet sammen 🙂 Tror at det er like sikkert/usikkert å flytte sammen når man har vært sammen kort tid som lang tid faktisk. Man vet aldri hvordan man funker sammen når man er oppå hverandre såpass mye.

    10. Samboern og jeg ble sammen det året vi fylte 16, så vi flytta rett etter jeg fylte 18. Vi hadde da vært sammen i 2 1/2 år og har bodd sammen i litt over et år. Snart vært sammen i 4 år.

    11. hobbydepartementet: Oioi! Det var til og med tidligere enn Ulrik og meg.. Så flott at dere fortsatt bor sammen 🙂 Dere er nok ment for hverandre!

    12. Jeg og kjæresten flyttet sammen tre uker etter vi traff hverandre. Det høres kanskje helt merkelig ut, men det føltes så veldig riktig. Vi bor fortsatt sammen den i dag, ett og et halvt år etter. 🙂

    13. Her ble jeg og (soon-to-be-)mannen samboere etter ca 4 måneder. Jeg hadde barn fra før, og vi var begge bestemt på at hvis vi gikk inn i et forhold så ville vi ha det ordentlig ganske raskt av hensyn til sønnen min. Nå har vi vært sammen i 3 år, har fått en sønn sammen og gifter oss til sommeren. Lykke! <3 Så som du skjønner, så syns jeg ikke du og Ulrik har vært for raske. Man må jo gjøre det som føles riktig og passer for egen situasjon. 🙂

    14. LinnHaug: Du har helt rett i dette med hva som føles riktig for de personene det gjelder.

      Det er så fint å høre om slike vellykkede forhold 😀 Ønsker dere alt godt videre!

    15. Jeg og mannen flyttet sammen etter 1 DAG! Har nå vært sammen i 16 år og gift i 11 år. Har 3 barn;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg