TIPPER DET ER FLERE ENN MEG SOM LURER PÅ DETTE..

Jeg kjører mye kollektivt i Oslo sentrum. Mest t-bane, litt trikk og en sjelden gang buss. Nå i det siste har jeg ofte blitt stoppet i billettkontroll. Det virker som om det er høysesong for slike kontroller i disse dager. Jeg kjøper alltid billett på ruter appen, men er som regel sent ute. Det vil si at nedtellingen fortsatt går i det jeg stiger på. I utgangspunktet skulle ikke dette være et problem ettersom at det faktisk står “påstigning tillatt” på billetten med det samme kjøpet er godkjent, men jeg har nå blitt kjeftet på flere ganger av ulike kontrollører som mener at jeg må kjøpe billetten tidligere, og fått beskjeder som: “Det får gå bra denne gang, men ta dette som en advarsel.” Jeg blir flau når folk tror at jeg sniker og juger, spesielt alle passasjerene rundt som hører på. Derfor kontaktet jeg Ruter for å få et klart svar på om kontrolløren kan gi meg bot når nedtellingen fortsatt går eller ikke..

Dette sier kundekonsulent i Ruter:

Du kan gå om bord når nedtellingen på billetten har startet.
Det betyr at billetten må være bekreftet før du går om bord på buss/trikk eller passerer kontrollsonen på T-banen.

Når det kommer til dette med å passere kontrollsonen på T-banen, så har jeg nok vært litt sløv. Det skal jeg innrømme, men jeg har alltid kjøpt billett FØR jeg har gått på banen, trikken eller bussen.

Når kontrollen har startet, er det for sent å starte et kjøp. Dersom du først setter deg eller ordner med andre ting, er det umulig for kontrollørene å vite hvem som har til hensikt å betale og hvem som har til hensikt å unndra seg betaling.”

Jeg ser problemet her. Men dette problemet har de jo faktisk stelt i stand helt selv ved å utforme appen slik den er i dag. Man rekker jo fint å kjøpe billett via appen på banen, trikken eller bussen dersom man oppdager en billettkontroll tidlig. Jeg har ingen forslag til hvordan dette kunne vært annerledes. Jeg er bare lei av å bli kjeftet på uten å ha gjort noe galt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I og med at jeg bor bare et par minutter unna banen, så har jeg begynt å kjøpe billett før jeg går ut døren hjemme.. Nå skal jeg i et møte på Majorstuen. Billetten er allerede kjøpt, så det blir heldigvis ikke noe kjeft å få til sentrum i dag.. Hehe! Vi blogges mer senere 

23 kommentarer

    1. Jeg ser ikke helt problemet? Det er vel bare å kjøpe billetten 2 minutter før banen går? Hvis jeg visste at jeg skulle ta banen som gikk 12.35, så satt jeg billetten på start (ja, du kan til og med velge selv når den skal starte!) på 12.33 feks, tilfelle den skulle komme litt tidligere. At du er sløv får du ta på din egen kappe.
      Jeg flytta fra Oslo i januar så jeg vet ikke om appen er endra. Men da jeg brukte appen flittig stod det “påstigning IKKE tillatt” mens den telte ned. Derfor skjønte jeg med mitt kloke hode at; Okey, da må jeg kjøpe litt tidligere!:)

    2. Anonym: Så du har aldri hoppet spontant på en eller annen form for kollektiv uten å planlegge det på forhånd? Wow.

      Nå står det “påstigning tillatt” på appen, men jeg har som sagt likevel blitt kjeftet på av ulike kontrollører som mener det motsatte. Det er det som er forvirrende..

    3. Helt enig med deg Julianne! Jeg kjøper ofte billetten rett før jeg hopper på, og det står jo faktisk påstigning tillatt!! Men de kontrollørene er ofte lite medgjørlige, har erfart det samme.
      Noe av vitsen med en billett app er jo at man alltid skal ha mulighet til å kjøpe billett uten å gå innom en kiosk først.
      Og så ofte trikkene og de andre transportmulighetene går nå så rekker man jo ofte ikke vente så lenge før neste kommer – skal man da vente på neste for å være sikker på at nedtellingen er ferdig? Idiotisk!
      Og det er alltid noen som vil prøve seg på snikingen, det vil det alltid være uansett regler.

    4. Jo, så klart har det hendt! Men du skriver jo at du er sååå lei av å få kjeft pga det. Høres ut som du kjøper i siste liten hver gang. Du MÅ jo ikke kverulere med å stille så dumt spørsmål tilbake. Du legger dette fram som om det er noe som skjer deg veldig ofte. Derfor var det et tips om å planlegge av og til!;)

    5. Nok et i-landsproblem. Har vi ikke noe å klage på, så finn noe. Blogg og blogging kom fra undergrunnen. De som mente noe. Noe de brente for, fikk en arena til ytring. Nå er det bare tull.

    6. Dramaqueen? Hvor er problemet? Tenk om du skulle kjøpt en flybilett etter du har gått ombord på flyet da…. Sett deg ned, ta et glass med vann og relax! Kommer til å ødelegge hjerte ditt med alle disse problemene dine.
      Pilotfrue
      (både frue og pilot i DY)

    7. Jeg bor ikke i Oslo, og vet ikke helt hva denne nedtellingen betyr. Men her i Trondheim har vi app som kan kjøpe billett til buss igjennom ATB, og den har ikke noe nedtelling. Viser når billetten er kjøpt og hvor lenge den varer. Spørs om de ikke skulle byttet litt om på systemet sitt i ruter-appen, slik at det både blir enklere for kundene og de slipper sånne ekle episoder som du nevner og at de som kun kjøper billett når de ser det kommer kontroll ikke har mulighet til det uten at billettkontrolløren ser at billetten nettopp ble kjøpt.
      Hørtes ikke helt perfekt ut det systemet de kjører nå i alle fall.

    8. på majorstua er kontrollsonene etter att du har gått forbi valideringsmaskinene. Det er en trygghet de også har for hvormange går ikke av bane/trikk/buss spesiel banen når de ser kontroll, har kontrolløren da mistanke om en som sniker seg unna, kan de bare følge han ut av banen for han skal fortsatt ha en gyldig billett.
      Ulempen med appen er at det gjør det lettere å komme seg unna. har de mye å gjøre å sjekker en som har kjøpt den forsent så vill den skli igjennom.
      Det finnes dessverre alt for mange som gjør dette.
      Grunnen til at de sier til deg muntlig er nok fordi at det ser ut som du kjøper fordi det er kontroll. selv om du er en betalende kunde. Tenk på alle de unnskyldningene di hører hverdag, av alt fra små unger til eldre mennesker som ikke er villig til å gjøre opp for seg.
      Som jeg sier, er du med på leken må du tåle steken og gi deg når du blir tatt.
      IKKE at jeg mener du er en av.
      det er litt annerledes på buss og trikk.

    9. Juliana; gå forbi kassen på xtra og si at du hadde dårlig tid, vi som betaler kan betale for deg og

    10. Det er annerledes om du tar buss eller trikk – de har jo ingen kontrollsoner slik som tbanen har. Skal man ta tbane, kan man risikere å komme i kontroll inne på stasjonen, selvom man ikke er på noe tog – rett og slett fordi det er sånn det er. Det vet jo vi som bor i Oslo, og da bør det gå ann å planlegge det 🙂 Men, jeg ser problemet om det skal skje for vi som tar buss og trikk også, har heldigvis aldri hendt meg. Men da hender det jo man spontant bestemmer seg for å ta neste buss som det står “1 min” til neste avgang, så da burde jo kontrollørene se på hvem som har betalt eller ikke, samme om det står nedtelling eller gyldig billett.

    11. Jeg liker bloggen din 🙂 Er innom her hver dag!
      Men når jeg ser hvordan du svarer på komentarer blir jeg litt forskrekket… Du svare følgene på en komentar “Anonym: Så du har aldri hoppet spontant på en eller annen form for kollektiv uten å planlegge det på forhånd? Wow. ”
      Du virker er oven-på-og ned… Alle trenger ikke å være enig med deg. Du skriver ofte at du får stygge komentarer av leserene dine, men når du svarer stygt tilbake er du ikke bedre selv. Ellers liker jeg bloggen din godt 🙂

    12. Det har alltid stått påstigning tillatt så lenge jeg har brukt appen.. Problemet mitt er litt at jeg venter med å trykke ‘bekreft betaling’ til jeg faktisk ser bussen/banen/trikken, siden jeg opplever forsinkelser nå og da. Siden billetten i Oslo på sone 1 varer i 1 time, er det kjipt å betale – for deretter måtte stå i 20 min pga feil på sporet for eksempel. Passer dårlig når reisetiden fra før av kanskje er på 50 minutter.
      Men etter å ha bodd i Danmark en stund, har jeg ruter langt oppi halsen…. Savner Aalborg hvor man faktisk ble belønnet med billigere billett – jo mer man reiste. Men men. Man kan ikke få alt her i verden 😉

    13. Jeg forstår nesten ikke at du orker Julianne, uansett hva du sier så er det alltid en uhyggelig kommentar som rakker ned på dine meninger og opplevelser av ting. Syns virkelig du er tålmodig og tøff som går din egen sti 🙂 Tror bare mange kvinner, desverre, har et gen som gjør at de automatisk rakker ned på andre. Jeg vet ikke, men jeg blir helt gal av å lese kommentarene til folk. Uansett hvordan du svarer så blir det feil for en eller annen. Da er det virkelig ikke lett..
      Syns virkelig det virker ut som et dårlig system, ikke alltid man planlegger hvilket tog, buss o.l man skal ta. Plutselig er toget før forskinket, og da blir det for dumt å stå å vente på neste avgang du opprinnelig skulle ta 🙂
      Stå på videre, del alle dine meninger og opplevelser. Det er da kjedelig om vi alle hadde vært like. Syns bare det er bra at noen utfordrer den “vanlige, kjedelige” måten å tenke på 🙂

    14. Pilotfruen. For en usympatisk dame du er . Med den holdningen din og hvordan du kommenterer så tror jeg ikke et sekund på at du jobber i DY/Norwegian. Eller så er du veldig opptatt av og fremheve deg selv. Ser du alltid legger igjen (pilot og frue), flott for deg , men ingen blir imponert, For du virker ærlig talt som en enkel sjel

    15. Jeg er en enkel sjel! Har ikke sagt noe annet enn det heller. Jeg er en enkel sjel som flyr en buss for Bjørn Kjos og tjener penger samtidig som at jeg er gift og har barn.
      Jeg prøver ikke å fremheve meg selv, men prøver å vise henne hvordan realiteten er. Jeg er ikke ute etter å verken imponere deg eller Julianne, men hun har et rykte på seg at hun er høy på seg selv, hun ser ned på andre og veldig opptatt og å nettopp fremheve seg selv. Grunnen til at jeg kom over denne bloggen er gjennom folk jeg jobber sammen med. Har ingenting i mot at hun jobber og sliter rumpa av seg fordi hun skriver så himla mange innlegg hver dag, men det jeg har noe i mot er hvordan hun deler enkelte ting. Hennes lesere har en snittalder som er veldig lav og barn prøver å følge hennes fotspor. Hun er 26 år, men klager og sutrer som om hun skulle vært 70 og akkurat har lært seg å bruke en smartphone. Hun er ekstremt dårlig til å ta i mot konstruktiv kritikk og er ekstremt dårlig i språket da hun alltid snakker ned til folk når hun svarer eller skriver innlegg.

    16. Tina: Har ingenting og si hvor lang reisen din er så lenge billetten er gyldig i det du går på kollekrivet du skal ta:D
      Det er jo derfor folk må betale så prisene her også går ned. Men det hjelper jo ikke når minst 1000 stk sniker hverdag.
      en gang jeg tok bussen så jeg kontrollørene ta 6 stykker på på 5 stopp, det sier litt.

    17. Jeg kjøpte billett på ruter sin app i det jeg så t-banen kom mot blinderen. Jeg hadde gjennomført kjøpet, og på appen sto det “påstigning tillat”. Jeg hoppet på t-banen og ante fred og ingen fare. Rett etter at dørene hadde stengt begynte en kontroll på samme vogn som jeg sto i. Jeg tenkte ikke noe på det og viste frem min betalte og grønne billett. Da var det 50 sek til nedtellingen var slutt. Kontrolløren ga seg ikke, var frekk og snakket nedlatende til meg. Jeg måtte til slutt betale boten, og i det jeg tastet koden på terminalen ble billetten “gyldig”. Jeg syns dette er helt uakseptabelt av ruter. Hvis det virkelig må gå 2 min før den er gyldig så skal det IKKE stå “påstigning tillat”. Etter flere mail, oversending av kvitteringer og en litt streng tone av meg angående appens misvisende informasjon fikk jeg omsider tilbake de 950 kronene, samt en tydelig og streng advarsel om at dette ikke måtte gjenta seg fra min side. Dette er etter min mening uheldig for ruter. Enten må de lære opp kontrollørene til at det faktisk er lov å stige på eller endre appen.. Håper ikke fler får bot for dette tullet!

    18. Jeg synes de driver maktmisbruk, de har ingen grunn til å drive og kjefte på folk som ar kjøpt billett.
      Man skal behandle kunder med vanlig høflighet, det er minstekrav.
      ( må ha et miserabelt liv fylt med så mye negativitet )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg