UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hva synes du var den vondeste delen av fødselen?

– Den vondeste delen var da jeg hadde stormrier og ventet i to timer på å få epidural. Disste timene ble ikke vist på tv, noe jeg synes er fint da min hensikt med å dele fødselen overhodet ikke var å skremme andre gravide. Men jeg føler likevel at jeg må være ærlig om at jeg synes det var grusomt vondt.

Hvorfor ble fødselen satt i gang?

– Fødselen ble satt i gang etter at jeg hadde hatt full åpning i 4 timer uten at Severin hadde beveget seg nedover i bekkenet.

Presset du da du hadde pressrier på slutten eller kunne du ikke presse fordi han var for langt opp i bekkenet?

– Jeg fikk beskjed om å presse en gang helt på slutten for å se om det kunne ha noe effekt før vi tok beslutningen om keisersnitt.

Gråt du under fødsel fordi du var redd, utmattet, lei eller frustrert?

– Jeg gråt fordi jeg hadde forferdelig vondt, var utmattet, lei og frustrert. Men redd var jeg heldigvis ikke. Jordmødrene var utrolig flinke og gode med meg hele veien.

Har fødselen skapt så store traumer at du ikke vil ha flere barn?

– Jeg føler nesten at jeg har fått litt fødselsangst, ja. Dersom jeg er så heldig å bli gravid igjen ønsker definitivt planlagt keisersnitt.

Har du noen tips til prøvere for å koble av og få tankene over på noe annet i prøvetiden?

– Prøvetiden er altoppslukende for alle som er i den. Det som hjalp for meg etter hver nedtur var å logge av helt i noen dager hvor jeg lot meg selv sørge, før jeg flyttet fokuset på neste forsøk og la alt det triste bak meg. Jeg tror også at det er veldig lurt å snakke med noen andre enn bare partneren din om følelser underveis og ikke minst være åpen om at ting er vanskelig til de menneskene du omgås i hverdagen. Alt blir enklere å takle med forståelse fra andre rundt deg. Når det gjelder det å koble av så må du bare finne ut av hva som får deg til å koble av. For min del var det seriemaraton med noe godt å spise. Mange fortalte meg hele tiden at jeg måtte komme meg ut og finne på ting, men det fristet rett og slett ikke å være sosial når ting var som verst.

Hvor lenge ventet du og Ulrik med å ha sex etter fødsel?

– Vi ventet i nesten tre måneder. Den eneste grunnen til det var vel egentlig at jeg ikke hadde overskudd til noe annet enn søvn i sengen. Hehe!

Hvordan løser du de prektiske tingene som å dusje når du er alene hjemme med Severin?

– Jeg setter han i vippestolen foran dusjen. Det pleier å funke på starten av dagen. Når jeg kler på meg og sminker meg setter jeg som regel på føneren og legger den på gulvet mens jeg gjør meg ferdig. Lyden av føneren liker han av en eller annen grunn godt.

Kan du trekke frem gode og dårlige sider ved Ulrik sin jobb nå som dere har barn?

– Den største fordelen ved Ulrik sin jobb er at når han er hjemme og har fri så er han bare hjemme i hele 4 dager og kan hjelpe til både på dag og natt. Den største ulempen er selvfølgelig at han sover mye borte når han jobber og da blir jeg mye alene hjemme med Severin.

Er det noe som skremmer deg når det gjelder fremtiden til Severin med tanke på det samfunnet som vi lever i dag?

– Det må være det enorme utseendefokuset. Jeg tror og håper at vi skal gjøre Severin trygg på seg selv og gi han gode verdier, men jeg er redd han vil føle på det presset om å være “perfekt” som mange unge utsettes for i dag.

Hvor kjøpte du gravidbukser under graviditeten?

– Jeg fikk en hvit gravidbukse fra venninnen min som hun hadde kjøpt på H&M. Denne likte jeg så godt at jeg kjøpte samme modellen i olastoff litt senere i graviditeten. Ellers brukte jeg ikke “gravidklær”, kun kjoler og andre plagg i større størrelser med riktige snitt i forhold til magen.

Hvorfor har dere barnevakt hele tiden?

– Hele tiden? Severin har sovet to netter hos mormoren sin siden han ble født og det er det. Den ene anledningen var da Ulrk og jeg dro på høstlansringen til TV2 og den andre anlendingen var innflyttingsfesten her hjemme. Det var selvfølgelig rart og skummelt å dra fra ham ,men jeg visste at han var i de beste hender og at han hadde overflod av morsmelk. Jeg pumpet meg i hele to uker før hver av festene fordi jeg var redd for at han ikke skulle få nok..

Har du vaskehjelp?

Ja.

Vasker du ikke klærne dine selv?

– Jeg vasker Severin sine ting, men Ulriks og mitt tøy blir sendt bort for vask/rens en gang i uken.

Har du au pair?

– Nei.

Hva tenker du om at mange fraråder skjermtid før barnet er 2 år? Spør siden du har delt at dere har skaffet Disney Junior til Severin allerede.

– Jeg tenker alt med måte. Jeg tenker også at det er litt overdramatisk å skjerme et barn helt fra alt av skjermer frem til fylte 2 år.

Skal dere ha dåp/navnefest for Severin?

– Ja, vi skal ha barnedåp for Severin sammen med vår nærmeste familie.

Hvordan går det med Stella og Ramp?

– Det går kjempebra med begge to. Ramp synes kanskje det er hakket mer stas med Severin enn Stella, men Stella like snill med Severin som Ramp. Det virker som om de vil være i nærheten av ham og ingen av de har gitt tegn til sjalusi ennå, så det er jo bra.

Lurer du på noe? Still meg spørsmål til neste runde på innboks på Instagram –> @pilotfrue, eller på Snapchat (pilotfrue). Tuusen takk ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg