ET NATURLIG KOSTTILSKUDD I GRAVIDITETEN

Annonse // Lectinect

Visste du at unge kvinner og gravide får i seg urovekkende lite jod? Faktisk så lite at halvparten har under det anbefalte dagsinntaket, etter forskning fra Den norske mor- og barnundersøkelsen. Da jeg spurte jeg legen min om blant annet dette, anbefalte hun meg å ta et kosttilskudd med jod for å sikre god jodstatus under svangerskapet og ammingen. Jeg valgte derfor å begynne med 1 tablett daglig med naturlig jod fra Lectinect. Tabletten jeg tar inneholder naturlig jod fra tang, høstet fra det kalde havet langs Helgelandskysten. Grisetang og Blæretang er tangsortene som brukes.

Helsedirektoratets anbefalinger:

–> “Hvis du ikke får i deg nok meieriprodukter og hvit fisk, så bør du ta tilskudd med jod” Jeg vet ikke med dere, men jeg sliter i å få i meg nok fisk generelt og drikker ikke melk som også er en god kilde til jod. Derfor er jeg glad for at jeg ble introdusert for dette tilskuddet.
 
–> “Kvinner i fertil alder som har et lavt inntak av meieriprodukter anbefales å ta kosttilskudd med jod for å sikre god jodstatus før en eventuell graviditet.”
 
–> “Kostundersøkelsene viser at det ikke er uvanlig og ha en svært lavt inntak av meieriprodukter og sjømat. Da vil sannsynligheten være høy for altfor lavt inntak av jod. Dette er spesielt bekymringsfullt for kvinner i fertil alder som risikerer å starte et svangerskap med altfor lav jodstatus til å opprettholde normal vekst og utvikling av fosteret, samt for mors egen helse.”
 
I følge Helsedirektoratet har en betydelig andel av de gravide et jodinntak som ligger såpass lavt at man ikke kan utelukke negative effekter på fosterets utvikling. De skriver også at jodmangel under svangerskapet og amming kan medføre nedsatt mental utvikling hos barnet.
 
Folkehelseinstituttets funn i Den norske mor- og barnundersøkelsen viser at jodmangel hos gravide kan påvirke den nevrologiske utviklingen hos foster og små barn.

Jod bidrar til:

♡ barns normal vekst
♡ normal kognitiv funksjon
♡ normal energiomsetning (forbrenning)
♡ nervesystemets normale funksjon
♡ å opprettholde normal hud
♡ normal produksjon av skjoldbruskhormoner og skjoldbruskkjertelens normale funksjon

PS. Kosttilskudd som dette bør ikke benyttes som en erstatning for en variert kost og en aktiv livsstil. Jeg tar Naturlig jod fra Lectinect under graviditeten i tillegg til å leve så sunt jeg klarer og i tillegg til å bevege meg så mye som kroppen min orker 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg