UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hei, igjen! Fy søren, så gøy det var å se vårt nye hjem i dagslys i dag, og ikke minst var det gøy å gå gjennom rommene mer nøye enn vi gjorde på visningen. Som jeg gleder meg til vårt nye kapittel i Asker med hus og snart barn! Her kommer ukens spørsmål og svar..

Hva spiser du som regel til frokost?

– Nå for tiden går det mye i rundstykker med krydderskinke. Jeg har fått skikkelig dilla på krydderskinke. Kanskje det har noe med graviditeten å gjøre?

Hvor skal dere flytte og hva har dere kjøpt?

– Vi har kjøpt en enebolig i Vollen.

Hva tenker du om at folk som etter graviditet legger ut bilder av seg selv med strekkmerker og løs hud blir hyllet, mens de som legger ut bilde av seg selv med “perfekt” kropp nærmest blir sett ned på?

– Jeg tenker at alle kvinnekropper som har bært frem et barn skal hylles, uansett fasong <3

I hvor stor grad er du opptatt av utseende?

– Jeg er opptatt av å føle meg bra både på utsiden og på innsiden. I hvor stor grad blir vanskelig å svare på. Det er ingen hemmelighet at jeg liker å sminke og style meg, men jeg kjenner også at det har blitt mindre viktig for meg å ha “alt på stell” fra jeg begynte å blogge til nå hvor fokuset er på lille Severin i magen.

Drømmereisemål for dere tre når Severin er stor nok?

– Maldivene!

Du kommer til bli mye alene med barnet pga Ulriks turnus. Hvordan har du tenkt å løse det? Du har jo tidligere sagt at du liker å sove lenge og virker ikke vant til å stå opp tidlig og ha full dag.

– Det stemmer at jeg kommer til å bli mye alene med Severin og at jeg liker å sove til 8/9-tiden om morgenen. Ulrik er fem dager på jobb etterfulgt av fire dager fri gjennom hele året. Det er sjeldent han sover borte alle disse fem jobbdagene, siden det er mye frem og tilbake. Men når han først har fri så er han jo hjemme sammenhengende i 4 dager og netter. Derfor ser jeg flere fordeler enn ulemper ved turnusen hans egentlig. I tillegg er jeg jo heldig å ha mamma i Oslo som har mulighet til å stille opp, så jeg er sikker på at dette skal gå veldig bra.

Men ja.. Selvfølgelig blir hverdagen annerledes for meg som ikke en gang er vant til vekkeklokke på morgenen. Men mindre søvn er jo bare en del av drømmen min om å bli mamma og leve småbarnslivet, så det kommer jeg nok til å takle veldig fint.

Vi er en del lesere som er blitt glade i deg/dere “fra utsiden” og lurer på om vi kan sende dere strikka/hekla babystuff i posten? Bor langt unna og har ikke mulighet til å fly til bloggeventer, men har så lyst å kunne gi dere noe etter den lange babyreisen deres.

– Herlighet, så koselig! Jeg elsker alt som er hjemmelaget av babyklær og ting! Vår nåværende adresse er Ris Skolevei 17 E, 0373 Oslo. Her blir vi boende ut mars 🙂

Hva gleder du deg minst til med å bli mamma?

– Det må være alle bekymringene som følger i de ulike faser av livet.

Gleder meg kjempemye til boken din! Har du skrevet den selv, eller brukt «gosthwriter»?

– Jeg har skrevet min del av boken selv og Tone (som jeg skriver boken sammen med) har skrevet sin del av boken.

Du sier at du bruker tørrsjampo, kan du legge ut video av hvordan du bruker den?

– Det skal jeg fikse!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Var du ikke invitert til Vixen?

– Først var jeg ikke invitert, nei. Men så ble jeg det i siste liten. Jeg valgte likevel å bli hjemme og bruke kvelden på boken i stedet for fest og overfladisk moro. Alt til sin tid.

Følger du med på Sophie Elises verden på tv2 livsstil?

– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg så første episode, men har ikke fått sett noe mer ennå.

Kommer du til å prøve å bli gravid ganske raskt etter du har født?

– Jeg kommer ikke til å begynne på p-piller eller annen prevensjon etter fødsel. Men aktive prøvere blir vi ikke igjen med det første.

Hvordan pleier dere å feire bryllupsdagen deres?

– 20. februar i år har vi vår andre bryllupsdag. I fjor var vi på fjellet og koste oss sammen, mens i år blir vi nok bare hjemme og lager noe god mat. Det var meningen at vi skulle reise bort rundt bryllupsdage vår i år, men siden jeg ikke ble anbefalt å fly i svangerskapet blir vi selvfølgelig i Norge. Nå har vi uansett nok å gjøre med salg av bolig og alt som hører flyttingen til.

Er du redd for å bli behandlet dårlig/ikke bli tatt på alvor under fødsel og tiden du er innlagt der?

– Nei. Jeg har fått et utrolig godt inntrykk av Bærum sykehus og er ikke redd for å si ifra hvis jeg blir behandlet dårlig eller urettferdig.

Ser at blogger Helene Ragnild sin datter heter Lykke Marie. Er dette en årsak til at du gikk bort i fra navnet Lykke?

– Nydelig navn! Jeg ante ikke at Helene Ragnhild skulle kalle datteren sin det. Sannsynligvis har hun tenkt på Lykke-navnet lenge før jeg skrev det på bloggen min, og hvis ikke så er det hyggelig å være til inspirasjon. Det er mange jenter som heter Lykke og vi har jo uansett gått bort fra navnet.

Gjorde dere noe spesielt ut av å fortelle familie om graviditeten og kjønn?

– Vi ringte rundt og fortalte om graviditeten til våre nærmeste. Kjønnet ble avslørt ved at vi sendte et bilde fra lekebutikken hvor Ulrik og jeg holder en lyseblå lekebil sammen.

Kommer du til å ha flere graviditets oppdateringer?

– Ja, det kommer snart en ny gravidopdatering!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kan du legge ut innlegg om hva du handler, barnerommet og huset generelt fremover?

– Ja, det kan jeg gjøre. Jeg bestilte faktisk en ny seng tidligere i dag i mangotre til master bedroom som jeg gleder meg til å vise dere. Når det gjelder barnerommet så avventer vi flere innkjøp til vi har flyttet inn i det nye huset.

Hvorfor svarer du så utrolig sjelden i kommentarfeltet? Veldig mange andre store bloggere som klarer å sette av tid til dette.

– Jeg sluttet å svare i kommentarfeletet for lenge siden og informerte alle leserne mine om det. Nesten alle spørsmål som stilles blir besvart i denne spalten eller andre innlegg. Spørsmål som ikke blir besvart er spørsmål jeg ikke ønsker å besvare eller spørsmål jeg har svart på mange ganger før.

Skal du ta keisersnitt?

– Ikke med mindre legene anbefaler det.

Har du funnet ut hvordan vogn du skal ha til Severin?

– Jeg tror det, men kommer tilbake til valg av barnevogn når den er innkjøpt.

Hvorfor byttet du fra Rikshospitalet til Bærum sykehus?

– Fordi vi flytter fra Vinderen til Asker og da ligger Bærum sykehus nærmere enn Rikshospitalet.

Hva tenker du om fødselen? Gruer/gleder du deg?

– Jeg tenker ikke på fødsel i det hele tatt. Det er fortsatt fjernt for meg at jeg skal føde.

Hvorfor bruker du ikke maskara?

– Etter at jeg tok av meg de falske vippene har jeg latt mine naturlige vipper få “hvile” mest mulig uten maskara, for at de skal vokse seg fine og sterke igjen. Dessuten synes Ulrik at jeg er finere uten maskara enn med for tiden, så da velger jeg å høre på han. I tillegg er det jo superdeilig å gå helt uten noe stæsj på øynene i en periode.

Hvorfor fikk ikke farmor også være med på ultralyd siden mormor var med? Det er jo like mye hennes barnebarn som snart kommer til verden?

Mormor til Severin bor i Oslo, mens farmor til Severin bor i Måløy. Fra Måløy til Oslo tar det 7 timer i bil.. Trenger jeg å forklare mer? Hehe!

Fra hvilket merke kommer de lilla/burgunder snow bootsene du hadde på deg for et par uker siden?

– Moncler. Jeg kjøpte de på Høyer Luxury på Eger i Karl Johan.

Følger du med på OL?

– Nei.

Still gjerne spørsmål til neste uke allerede nå!

40 kommentarer
    1. Har du vurdert tøybleier? VET det ser ut som mye jobb, men det er det virkelig ikke! Vaskemaskinen gjør all den jobben 😉

    2. Du er så flink med spørsmålspalten! Er den teen du reklamerte for i forrige uke 100 % trygg for gravide? Går jo ut fra det,menså mange som kommenterte farlige urter osv..

    3. Slik jeg ser det kom du med et «politikersvar» på hvorfor du ikke svarer i kommentarfeltet. Du sier at du har informert om valget for lenge siden, men jeg har tydeligvis ikke fulgt deg så lenge og lurer på grunnen. Opplever at mange andre bloggere kommer mye nærmere sine lesere og motsatt når de er så tilgjengelige. Skjønner at det blir ekstra arbeid, men som alt annet er jo dette en prioritering. Merker i alle fall hva jeg foretrekker, men det er jo selvfølgelig dott valg.

    4. Forstår ganske godt at Julianne ikke svarer så ofte i kommentarfelt. Noen har et større behov for å logge av. Å det er faktisk helt greit. Kan ikke si noe om hva hun føler såklart, men bare ser for meg at jeg selv ikke hadde klart å sitte så mye foran pcen for å svare på spørsmål osv. Spesielt etter det vanskelige året de begge har bak seg trenger sikkert både kropp og sjel hvile og en daglig pause fra folk og kommentarer.
      Dette er Julianne sin blogg, den representerer henne som person, og jeg synes hun er super!

    5. Du har fått hard medfart i kommentarfeltet, og det merkes på måten du kommuniserer med oss lesere på. Du er på en måte i forsvarsposisjon når du svarer på noe! Noe jeg synes er trist, men veldig forståelig!
      Jeg liker den faste spalten sin med ukas spørsmål. Kunne ønske du hadde flere faste istedenfor slike “snekre sammen et innleggi all hast”. Det vil også gi oss lesere en følelse av at noe er planlagt og satt sammen:-)
      Jeg liker bloggen din godt!

    6. Selvsagt kan man få en baby som ikke sover mye. Men, det er ekstremt sjeldent. Ikke la deg skremme. Det som er slitsomt er selvsagt at en ikke får sånn veldig mye sammenhengende søvn så lenge en ammer, men vet du at en baby sover i gjennomsnitt 17 timer i døgnet. Så hvis en er flink til å sove samtidig som babyen også på dagen, og ha et minimalt krav til seg selv om alt som skal gjøres og rekkes så er det fult mulig å få både 8 og flere timer søvn i døgnet! Og det kan også hende du får en sovebaby. Vil anbefale deg på det sterkeste å lese en del om “det fjerde trimester” slik at man er litt forberedt på den første tiden med baby. http://lykkeligbarndom.no/2012/08/02/det-fjerde-trimester-om-hvorfor-den-nyfodte-bare-er-tilfreds-i-dine-armer/
      Du er så vakker og du kommer til å bli en fantastisk mamma! 😊
      Jeg er autorisert ammehjelper, dersom det skulle oppstå problematikk rundt amming og du ønsker å amme bør du ta kontakt med ammehjelpen.no. vi er eksperter.
      Og husk at du og din baby vil finne en helt unik rytme. Ingen kan si at “gru deg til det eller gled deg til det”. Det er ikke sikkert det blir sånn for deg. Alle sa “du kommer aldri til å få sove en natt igjennom” “sov må mens du kan”.. jeg fikk en skikkelig sovebaby som som natten i gjennom fra 2 uker, selvom hun fullammet. Så alt er mulig 😀

    7. Lurer på hvorfor du har blitt anbefalt ikke å fly under graviditeten? Jeg har, som deg, mistet flere ganger og lurer på om du har blitt anbefalt ikke å fly fordi det kan øke abortrisikoen?

    8. Hei! Gratulerer så mye med svangerskapet!! Nydelig navnvalg;) Severin💗Ps.Det var nok vi som startet Lycke/Lykke-trenden for snart ti år siden😂😂 (Håper det ikke kommer til å ta helt av)

    9. Gratulerer med baby i magen og nytt hus! Jeg lurer også veldig på hvorfor du ble frarådet å fly. Trodde det var bare på slutten av svangerskapet at det var restriksjoner på dette. Klem

    10. Så utrolig provoserende at bilder, link og pris på huset deres ble lagt ut uten deres samtykke. Hadde håpet at dere skulle få vise det frem selv når tiden var inne… Hva synes du om dette?

    11. Synes det er helt fint med ukens spørsmål og svar. Der kan jo alle lese svarene på alle spørsmålene som kommer i kommentarfeltet. Jeg saumfarer ikke kommentarfeltet, og får da ikke med meg alt hva hun ev. hadde svart der. 🙂

    12. Bærum sykehus burde du ikke være redd for, de er kjempe flinke der og tar godt vare på dere 🙂 mye flinkere enn “de store” sykehusene hvor det nesten bare er kjapt inn og ut:)

    13. Har du lest fødselshistorien til Helene Ragnhild? Hva tenker du om at hvis noe slikt skjer med deg ved fødsel så har de ikke den hjelpen du trenger på Bærum sykehus?

    14. Til anonym: det er klart gravide kan spise skinke. Det er svært få ting gravide egentlig bør/skal holde seg unna av matvarer i graviditet faktisk.
      Julianne: kjempefin oppdatering! Alltid veldig koselig å lese. Jeg har også full forståelse for at en fødsel virker fjernt… jeg syns det var surrealistisk at jeg skulle føde, helt til jeg faktisk var midt i det. Det er jo et mirakel! Et menneske som skal UT av magen.
      Om du er interessert, så vil jeg anbefale en bok til deg. Det er ingen annonsering fra min side, men bare genuint anbefaler den: https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Familie-helse/N%C3%A5r-en-mamma-blir-f%C3%B8dt/I9788241915932

    15. Skal dere ta med dere det grusomme og slitte spisestuebordet inn i det nye huset? I hope not foråsiresånn…

    16. Til anonym kl 15:05: Jeg vet ikke helt hva du mener med at Bærum sykehus ikke har den hjelpen? Min søster opplevde nesten akkurat det samme som Helene Ragnhild, og hun fødte på Bærum sykehus. Der ble det foretatt hastekeisersnitt på akkurat samme måte som på Ullevål. Alt gikk fint med henne og babyen også.
      Unødvendig å prøve å skremme Julianne med noe som ikke stemmer engang!

    17. Til Kine: Spisestuebordet kan ordnes, i stedet for å kaste det, kan man slipe det eller male det, brukte ting er super kult, vi hadde et slitt spisestuebord på hytta og sendte det til en møbel designer/snekker som reparerte, slipte og malte, bordet kom tilbake og var blitt super fint, for oss var bordet noe som hadde vært i familien lenge og derfor ønsket vi ikke å kaste det, men gjøre det finere, kanskje det nettopp er sånn for Julianne og Ulrik også? Jeg misliker bruk og kast mentaliteten som råder og oppfordrer heller til å gjøre brukte ting nye og kule, da får man også noe unikt og annerledes som ingen andre har. Familie skatter er det vanskelig å kvitte seg med..

    18. Er du risikogravid på noen måte siden du ble anbefalt å ikke fly i graviditeten? Friske gravide kan jo helt fint fly til langt ut i siste trimester ?!
      Er så deilig å kunne koble litt av i varmere strøk mens man ennå bare er to. For ferie med barn er noe heeeeelt annet 🙂

    19. Er lei av at du ikke virker å ha noe genuint ønske om å ta vare på leserene dine. Du har mye å lære av andre bloggere. Takk for meg!!

    20. Kokt skinke, krydderskinke og stort sett alt kjøttpålegg er varmebehandlet og kan fint spises når man er gravid. Det anbefales allikevel at man spiser pålegget i god tid før «best før» datoen. Spekemat derimot bør ikke spises, nettopp fordi det ikke er varmebehandlet. Så null stress! Behøver ikke fryse ned varmebehandlet kjøttpålegg.

    21. Altså.. kvinner føder jo på sykehus uten nyfødt intensiv rundt om i distriktene hele tiden, og der er det jo lange avstander i forhold til i Oslo området! og det går jo som oftest helt fint! Skulle noe skje har de sikkert rutiner for det og…
      Man kan jo ikke gå rundt å krisemaksimere på forhånd..

    22. “Mindre søvn er jo bare en del av drømmen min om å bli mamma og leve småbarnslivet, så det kommer jeg nok til å takle veldig fint”

      🤣👍 God innstilling…. Jeg sov ikke mer enn to sammenhengende timer på 11 uker … babyer er forskjellige..

    23. Jeg fødte selv på et sykehus uten nyfødtintensiv og det gikk helt fint! Var vel bare et spørsmål om tankene hennes rundt det 🙂 det er vanlig å tenke gjennom sånt før man bestemmer sykehus. Var ikke noe verre enn det vel 🙂

    24. Merker du at magen blir så stor at den av og til er i veien? Og hvordan sover du om natten? Tenker på om du føler at magen er i veien når du skal sove, eller om du har en sånn type pute man kan bruke.

    25. Spørsmål til ukens spørsmål:
      Jeg lurte på om dere har lagt opp boken slik at Det blir aktuelt med oversettelse til andre språk enn norsk? Vet ikke om boken har et veldig norsk fokus eller om dere skriver om infertilitet og IVF på mer generelt grunnlag. Tenker bare at Det er kvinner som sliter med å bli gravid over hele verden og at flere kunne ha nytte av en slik bok! 🙂

    26. Hei. Får vi se bilder av det nye huset snart?
      både før og etter evt. opppussing? så spent! Gratulerer med hus kjøp!!

    27. Hvordan sminker du leppene dine? De ser så fine og freshe ut, og det vil jeg at mine skal og.. haha! Jeg har en gutt på 3 og ei jente på snart 8 uker. For meg er ikke tida så vanskelig, men disse ungene har forandra ansiktet mitt så mye at jeg klarer ikke sminke meg lenger… Hjelp!!! 😀

    28. Kjære Julianne. Jeg har fulgt deg nå i omtrent et år, jeg synes du gjør en fantastisk jobb. Jeg er selv 28 år, og har vært igjennom en lang og tung prøverørsprosess, for å komme et skritt nærmere vår lille familiedrøm. Å være så blottet offentlig som du er, under disse tunge tiden, oppturene og graviditeten er helt beundringsverdig. Du er en sterk kvinne, som gjør ting på din måte! Sånne som deg trenger vi flere av.
      Nyt denne tiden, og ikke la stormen av negativitet sprekke lykkebobblen. Mange kommentarer er helt irrelevante, å lukter et snev av missunelse. Jeg heier på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg