DET ER HER FOKUSET BØR VÆRE

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene jeg har fått på boken som kommer! Det gleder meg å se andre prøvere som setter pris på at temaet blir satt enda mer fokus på. Ønsket er som sagt at så mange som mulig skal finne både trøst og håp gjennom Ulriks og min prøveperiode, uansett situasjon. Husk at tid og venting oppleves forskjellig, og la dere ikke provosere over begrepet “ufrivillig barnløs”. Dette er ikke er en konkurranse om hvem som har det verst eller hvem som har prøvd lengst. For jeg vet at det dessverre finnes mange der ute som aldri har lykkes, og jeg vet at det finnes par som har prøvd i mange flere år enn Ulrik og meg. Jeg unner dere det gjelder og alle som prøver å få barn mer forståelse. Det er her fokuset mitt er, og her fokuset bør være.

Alle prøvere har hver sin historie. Jeg tror ikke det har noe hensikt å sammenligne oss med hverandre, da problemene er så forskjellige. Men det vi har til felles er at vi har fått kjenne på skuffelsen av negative graviditetstester, frykten over å forbli ufrivillig barnløse og sorgen over noe som aldri har eksistert.

Ulrik og jeg prøvde først i 8 måneder på egenhånd, før vi startet med prøverør. Selve prøverørsprosessen foregikk i ett år, hvor vi var gjennom 4 forsøk, før vi ble gravide naturlig. Akkurat nå føler jeg meg ekstremt heldig som er gravid og har kommet over den mest kritiske fasen av svangerskapet, men jeg kan fortsatt ikke vite sikkert om dette går hele veien. Jeg og vi er fortsatt redde på grunn av alt det triste vi har opplevd. Prøvingen har satt sine spor, og for oss har disse snart to årene vært veldig tøffe..

Jeg vet ikke hvor vondt det gjør å prøve i 5 år eller 10 år, og forhåpentligvis får jeg heller ikke vite hvor vondt det gjør å aldri lykkes. Men jeg vet at det gjør vondt for par å være i en prøveperiode, og jeg vet at boken Tone Solberg og jeg skriver kan bidra til å fjerne tabuet over ufrivillig barnløshet, normalisere prøverør og gi god informasjon om hele prosessen til de som ønsker det. Tone og jeg skriver som sagt denne boken sammen. Vi er altså to forfattere som jobber hver for oss med samme prosjekt. Beklager hvis jeg forklarte meg utydelig i forrige innlegg.

Dere som er skeptiske til at bloggere skriver bøker.. Er det egentlig så veldig rart at mennesker som lever av å skrive på internett velger å skrive en eller flere bøker i sin karriere? Selv har jeg gått journalistikk på Norges kreative fagskole, jobbet som journalist i ulike medier og blogget i snart fire år. Jeg føler meg derfor kvalifisert til å skrive, og mener det er positivt at jeg velger å bruke den stemmen jeg har fått gjennom mine år som blogger til å fronte noe som er sårt for mange.

På bildene over ser dere meg fra venstre, Nazneen Khan-Østrem (redaktør i Aschehoug forlag) og Tone Solberg.

21 kommentarer
    1. Hm, tror dere skulle prøvd enda lengre naturlig før prøverør. Men gjort er gjort. Jeg brukte nesten 1 år og ble gravid naturlig. Jeg tror rett og slett hvis man går på p piller så kan det ta tid etter slutt. Men er glad på deres vegne og ønsker dere all lykke fremover😊👍

    2. Du sier du føler deg kvalifisert til å skrive bok med tanke på utdanning og erfaring. Hvorfor velger du hver gang å skrive egennavn i gåseøyne? Du skriver feks: jeg har en mamma som heter «Kari». Det er jo totalt feil. Du vet heller ikke forskjellen på «de» og «dem». Har man utdanning innen skriving burde basic grammatikk være på plass. Håper det er på stell i boka 🙂

    3. Kan ikke dere hatere slutte å lete etter feil hele forbanna tiden?! Jeg blir helt matt av dere! La nå Julianne få lov til å skrive denne boken uten at dere absolutt MÅ finne noe å henge dere opp i! Det er helt fantastisk at hun bruker stemmen sin til å opplyse folk om det å være ufrivillig barnløs.
      Og til anonym kl 14:12: hvor er det du mener at hun bruker anførselstegn ved egennavn? Jeg regner med at bøker blir korrekturlest før de gis ut, så kritikken du kommer med er helt meningsløs.
      Gratulerer Julianne og Ulrik med at dere endelig har fått det til! Jeg leser bloggen din nettopp pga det du har skrevet om prøverørsprosessen. Jeg har selv vært gjennom åtte forsøk og to ma, så det at dere nå har blitt gravide, er med på å gi meg håp og tro på at det går til slutt 🙂 Godt nyttår!

    4. Jeg syntes det er helt fantastisk at du bruker stemmen din til å fjerne tabu rundt prøverør! Slike temaer er super viktig å belyse, og det kan ikke komme mer ekte enn fra noen som har opplevd det selv. Stå på, Julianne og Ulrik ❤️

    5. En annen ting.. jeg har en veldig lik historie som deg, Julianne. Ble også gravid naturlig rett før vi skulle igang med prøverørsprosessen. Før jeg ble gravid tenkte jeg at keisersnitt ville være eneste utvei, men etter at jeg ble gravid naturlig tenker jeg helt annerledes om dette. Kjenner også mange som har gjennomgått prøverørsbehandling og endt opp med å velge keisersnitt. Min hypotese er derfor at å gå igjennom ufrivillig barnløshet over flere år, samt assistert befruktning gjør noe med “self efficacy” knyttet til fødsel. Jeg er utdannet psykolog selv og kunne tenke meg et doktorgradsarbeid innenfor dette. Altså hvordan øke self-efficacy/mestringstro for egen kropp og styrke hos kvinner i denne situasjonen. Er dette noe som vil tas opp i boken? som ufrivillig barnløs kan man kjenne på følelser at kroppen ikke “klarer noe som helst”, og dette virker inn på hvordan man ser på egen evne til å kunne føde vaginalt. synes dette er interessant og kan være nyttig å se nærmere på.

    6. Jeg gleder meg til boken kommer ut, selv om jeg selvfølgelig håper vi er blitt gravide innen da (har prøvd i 16mnd nå). Synest selv at det er rart at så mange bloggere gir ut bøker, men det er jo fordi de skriver biografier. Er jo rart i seg selv når en på 18-23 gir ut en biografi?! Blogger eller ei, man har akkuratt startet livet. Du derimot skriver jo om noe helt annet, og det er både fint og nyttig 🙂
      Stå på, Julianne! Håper spira holder hele vegen, og at jeg får gå gravid samtidig som deg en stund 🙂

    7. Hei! Veldig fint svar du skriver het til forrige innlegg syns jeg! Har byttet til Mia M siden det er flere som kaller seg Mia og jeg vil slett ikke forveksles med den Mia som var så negativ i forrige tråd. Lykke til med svangerskapet og jeg håper dere mer og mer klarer å slappe av og nyte det! Og et fantastisk godt nytt år ønsker jeg dere!

    8. Anonym 31.12.2017 kl.14:12 heter det ikkkje grunnleggende gramatikk ?
      Eg bare lurer….egentlig betyr det ikkje så mye for meg som skriver både eg og ikkje….men du vet det vel ?
      Legger faktisk mindre merke til feil hos bloggere som skriver som Julianne enn eg gjør hos dem som driver og korrigere henne. Uansett hun har vel noen som skal lese korrektur før boken går i pressen og….eg lurer på alle dere som MÅ plukke på henne hele tiden
      Hvorfor lese bloggen?
      Hvorfor hele tiden rakke ned på henne ?
      Hvorfor kaste bort dyrebar tid i livet med å lage kvalm for andre.
      La dere egen perfekte blogg om dere eget perfekte liv og så kan dere helle skryte over alle de perfekte leserene dere har med perfekt gramatikk etterpå 🙂
      Til Julianne en super ide med denne boken, den vil nok hjelpe mange andre i lignende situasjon. For som du sier alle er forskjellige og har ulike opplevelser av denne prosessen <3
      Masse lykke til og Takk for Det Gamle 🙂

    9. Jeg synes det er flott at dere gir ut bok og at dere kanskje vil bidra til å normalisere/sette fokus på ufrivillig barnløshet. At det skal gå sport i hvem som har det verst synes jeg blir for dumt. Jeg aner ikke hvordan dere har hatt det siden jeg ikke har opplevd det selv og som du sier alle har ulike utgangspunkt. Hvorfor skal man måle hvem som har det verst av de ufrivillig barnløse?
      Stå på, Julianne 😊 Selv om jeg ikke er enig i alt du sier/gjør så kommer jeg til å fortsette å følge bloggen .
      Godt nytt år ✨

    10. Gå tilbake og les om da ho bodde på «Leie» og at ho vil ha barn som heter «Lykke» eller «severin».
      Jeg har aldri gått ut og sagt at jeg er kompetent til å skrive bok pga utdanning osv, så å sammenligne det blir ikke helt riktig, hihi <3

    11. Først: Gratulerer sååååå mye! Så herlig nyhet!
      Sååå, tror du at dere kommer til å prøve på nummer to raskt etter første? De sier jo at man er veeeldig fruktbar etter fødsel.. så tenkte kanskje det var noe i det for deres del?
      Også lurer jeg på hvor kjolen din fra nyttårsaften var fra?? ♥️♥️

    12. Folkens skjerpings. No må dokk slutt å døm folk, alle har da vel noen skrivefeil? El e dokker så jævla perfekt? Vil dokk bruk 2018 på å sleng dritt? Elr prøv å tenk på at ingen e feilfri. Flott at du skriv bok om det her temaet. Fir dokker som mislike julianne… koffor e dokker inn på sida hennes?? Sjalu hete det!!! Æ foreslår at dokk somhar nå negativt å si, kan bare tenk etter om man e så jævla perfekt sjølv?

    13. Heia❤️💙
      Gratulere sååå masse til dere begge to🤗Du ser helt fantastisk ut Julianne ⭐️ Du stråler⭐️Lykke til med graviditeten, nyt, senk skuldrene begge to❤️💙
      Mvh
      Janne

    14. Du er mer enn kvalifisert nok til å skrive bok. For en stolthet å være gravid og skrive bok. Ikke la noen trykke deg ned. Du er super 😊

    15. Enig! Ingen konkurranse om hvem som har prøvd lengst eller hatt det mest vanskelig.
      Og dere som måtte føle dere krenket av at hun skriver bok fordi dere har prøvd enda lenger og har hatt det enda verre.. skriv en bok sjøl da vel!

    16. Spørsmål til spm.runden:
      – Gjorde Ulrik noen endringer mtp alkoholinntak tiden før prøverørsforsøkene?
      – Hvordan var det å skulle sette sprøyter på seg selv i starten, og fikk du noen bivirkninger på behandlingen?
      🙂

    17. Yo!
      Jeg synes det er på sin plass at du bruker den stemmen du har fått, og at du velger å skrive en slik bok er helt supert! Godt jobba. Peisa på videre, du gjør en fabelaktig jobb. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg