UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Gikk du studiespesialisering (allmennfag) på vgs, og hvilke programfag tok du i så fall?

– Jeg gikk studiespesialisering på Fredrik II i Fredrikstad. Valgfagene mine var markedsføring og mediekunnskap.

Er du lei deg/angrer du på at du begynte å “(b)loggføre” tilværelsen som mamma så tidlig i svangerskapet – og har du kjøpt deg ny graviditetsbok?

– Nei, det angrer jeg ikke på. Jeg angrer generelt lite på noe av det jeg har gjort i livet. Ikke fordi jeg aldri gjør feil eller aldri tar dumme valg, men fordi jeg liker å fokusere på tiden fremover og synes det i utgangspunktet er waist of time å bruke tid på fortiden. Jeg har heller ikke kjøpt meg ny graviditetsbok. Planen er å bruke den jeg har på nytt.

Hvilket forhold du og Ulrik har til det å “la hverandre gjøre noe” – altså, må han spørre deg om tillatelse for å f.eks. spille dataspill? (bare som eksempel). Ser det er så mange holdninger rundt dette at man må spørre partneren sin om å få lov til ting som om man eide hverandre? F.eks. trenger du å spørre om du kan dra ut og spise med venninner en dag?

– Ulrik er i Stockholm i helgen for å feire kompisen sin. Han trengte ikke spørre om lov til det. Jeg spør heller ikke om lov til å være med jentene. Men vi informerer hverandre i så god tid som mulig, slik at den andre parten ikke trenger å sitte hjemme og vente eller la være å legge andre planer.

Når du skriver at du først og fremst ønsker deg et frisk barn. Hva betyr det? Skjønner jo at ingen har et ønske om å få barn med sykdommer, men det blir litt som å skrive “det spiller ingen rolle hvilket kjønn det er så lenge barnet er friskt”. Synes du det høres ut som om man ikke kommer til å elske et barn like mye selv om det blir født med sykdommer?

– Det betyr ikke noe mer enn når alle andre sier det, altså at jeg ønsker meg et friskt barn uten sykdommer. Hvem ønsker seg et barn med sykdommer? Og ja, kjønn spiller faktisk ingen rolle for meg lenger. Jeg har fått et helt annet perspektiv på livet etter et år med prøverørsbehandling.

Selvfølgelig hadde jeg elsket et barn som ikke var friskt like mye som et friskt barn. Hva er det for et spørsmål egentlig? Jeg må bare riste på hodet..

Hva er din mening om landet, Dubai? Fint land, det kan jo alle se. Men hva tenker du om at de bryter menneskerettighetene?

– Min mening om landet er kun at det er en kul destinasjon for ferie med nesten alt av muligheter. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hvordan menneskene som lever der velger å leve. Det angår heldigvis ikke meg.

Hvorfor besvarer du bare ca 20% av spørsmålene du får?

– Jeg svarer på sirka 90 prosent av spørsmålene jeg får. De spørsmålene jeg dropper er disse og spørsmål som jeg nylig har svart på som gjentar seg.

Når du føder det barnet dere holder på å lage, hvor mye har da det barnet kostet? Det er vel snakk om større summer enn en ny og fullutstyrt BMW X5?

– Jeg kommer aldri til å si hvor mye penger vi har brukt på prøverøsprosessen. Det blir bare helt feil og unødvendig for det barnet som vokser opp. Sammenligningen du kommer med er direkte ufin, og sier mye om deg som person og dine verdier.

Hvorfor kvier dere dere for å dele om prosessen nå? Jeg mener dere har takket ja til å være med på bloggerne og da filmes det mye. Syntes ikke det gir mening.

– Alt vi har filmet til Bloggerne blir vist på skjermen i ettertid av det som har skjedd og ikke skjedd. Her på bloggen skriver jeg mer direkte om det som skjer i dag og det som skal skje i morgen. Det handlet bare om å få prosessen litt på avstand.

Jeg mener å ha lest at du egentlig er utdannet makeup-artist. Stemmer det? Synes du skriver overaskende lite om sminke osv om det stemmer.

Det stemmer at jeg har tatt diverse makeupkurs på Tone Lise akademiet og jobbet som makeupartist i noen år.

Hva vil du si er det vanskligste med prøveprosessen fysisk og psykisk?

– Fysisk verst er det du kjenner av bivirkninger etter hormoner og ubehaget under egguttak. Det verste psykisk er ventingen. Den er forferdelig tøff.

Vi skal i gang med prøverør i februar, og har så langt bare fortalt det til foreldrene våre og et par venner. Og er litt usikre på hvor mange vi egentlig skal dele det med. Hvordan tok dere avgjørelsen på at dere skulle være så åpne som dere er? Og hvordan prøver du å unngå stress i rugeperioden?

– Så spennende! Den tok vi med en gang vi skjønte hvor tungt det ville bli å bære alt helt alene. I rugeperioden prøver jeg å holde meg opptatt med mest mulig hyggelige ting. Regelen fra legen min var å finne på minst en hyggelig ting hver dag, som foreksempel å se en koselig film eller gå en tur med en venninne.

Du sier det er full åpenhet eller ingenting ang prøverørsprosessen.. Siden dere da nå har delt at dere var i Trondheim både på snap og her, betyr det at det kommer en oppdatering på prosessen veldig snart?

– Ja, det betyr det.

Plastikktre eller ekte juletre?

– Vi har et juletre i plastikk liggende, men vi har som sagt ikke satt det opp i år. Det er noe eget med lukten av et ekte juletre, så vi får se hva det blir til neste år.

Hva spiser dere på julaften?

– Ulrik spiser bare pinnekjøtt og mamma spiser helst pinnekjøtt, så når jeg ferier jul i Måløy/med Ulrik sin familie eller med mamma sin side av familien i Vikersund blir det ikke ribbe. Men i Halden hos pappa og farmor er ribbe mer vanlig. Jeg liker begge deler, men er mest glad i pinnekjøtt.

Kommer nissen med gaver hos dere på julaften?

– Kun når det er barn tilstede. I år blir det voksenjul og derfor ingen nisse.

Kan Ulrik synge? Ettersom han er i slekt med Andrea fra The Voice  🙂

– Hehe, nei. Eller, jeg vet ærlig talt ikke? Han hadde tenkt til å synge for meg i bryllupet vårt, men det ble ikke noe av på grunn av tekniske feil med annlegget. Jeg tror han er litt musikalsk.

Hvor har du kjøpt denne ponchoen?

– Den kjøpte jeg på Stene R i Fredrikstad da jeg jobbet i butikken selv.

Hva går dagene til nå som «arbeidet» med bloggen tar deg 10 min om dagen?

– Jeg jobber mer med ting som er relatert til bloggen enn de fleste aner. Noen dager bruker jeg 2-3 timer på jobb, mens andre dager bruker jeg 10 timer på jobb. Det varierer og jeg bestemmer arbeidstidene mine/innsatsen min selv. I dag har jeg brukt sirka 3 timer på blogg, mailer og planlegging.

Hvis du og Ulrik skulle ha adoptert, hvilket land ville dere adoptert fra?

– Vi har ikke satt oss inn i adopsjonsprosessen og de reglene som gjelder for adopsjon her i Norge, da det ikke har vært et alternativ for oss ennå. Derfor blir dette spørsmålet veldig vanskelig å svare på.

Hvorfor påpeker du at du drikker sukkerfri brus? Har du sluttet å spise sukker?

– Jeg ELSKER lettjulebrusen fra Hamar/Lillehammer! Nei, jeg har ikke sluttet å spise sukker, men jeg prøver jo å begrense det og derfor er det fantastisk at det finnes så gode alternativer som denne brusen. Nam!

Hadde håpet å finne en arkivside der jeg kunne samlet lese om deres prøveprosess. Har jo lest innlegg her og der om tidligere innsett og forsøk, men nå finner jeg ikke disse enkelt igjen, samlet helst. Finnes ikke dette?

– Det stemmer at det ikke finnes et sted hvor alle innlegg om prøvingen er samlet. Men jeg jobber med saken og holder dere oppdatert.

Hvordan forholder du deg til at så mange unge kvinner opplever uønsket graviditet og sitter å gråter i panikk over to streker, når det er alt du drømmer om?

– Det har ingenting med vår situasjon å gjøre, så jeg trenger ikke forholde meg til det. Selv tok jeg abort som 20-åring og angrer ikke på det valget siden det var rett for meg den gang da, akkurat som det også er rett for mange andre i dag.

Om noen av dine nærmeste familie/venninner blir gravide, hvordan kommer du til å reagere? Det er jo ikke akkurat sånn at du har førsterett på å bli gravid.

– Da hadde jeg blitt kjempeglad på deres vegne! Selvfølgelig blir man misunnelig når personer man omgås og har et nært forhold til oppnår noe man ikke selv klarer å oppnå. Noe annet ville vært løgn.

Er det ikke veldig kynisk å bruke et ufødt barn til å tjene penger?

– Jeg lever av å blogge og dele livet mitt offentlig. Det vil alltid være noen som mener noe om det. Jeg mener det er fint at jeg bruker stemmen min på å fremme noe så tabubelagt som ufrivillig barnløshet, ikke bare overfladiske ting som mote og skjønnhet.

Hvor har du kjøpt de nye vinterskoene dine?

– De kjøpte jeg på Høyer Luxury på Eger i Karl Johan. Skoene er fra Moncler.

Er du lykkelig om dagen?

Ja, jeg er lykkelig sammen med Ulrik <3

Still gjerne spørsmål til neste uke allerede nå!

94 kommentarer
    1. Er du virkelig så innsnevra og sjølfokusert som du fremstår i svaret ditt om Dubai?? Skuffende i tilfelle.. sånn til opplysning. De færreste mennesker som bor i land hvor menneskerettighetene blir brutt velger å leve sånn. Wow!

    2. Kjære Julianne! Jeg tror du kommer til å få en del kritikk for måten du ordlegger deg på mtp Dubai-spørsmålet. Jeg oppfatter ikke deg som så trangsynt og ignorant som svaret ditt antyder. Kanskje det er en idé å endre det dersom du nå i ettertid ser at det ikke samsvarer med det du egentlig mener? Jeg er opptatt av menneskerettigheter og da spesielt kvinners rettigheter, men har likevel troen på at turisme er en av de tingene som kan være med på å sysselsette kvinner og skape åpenhet i land som historisk sett har vært kvinneundertrykkende.
      Ønsker deg alt det beste!

    3. Du kaller h*n som sammenligner kostnaden med prøverør og bil «ufin» og «det sier mye om dine verdier»…(noe jeg forsåvidt er enig i) vel.. svaret ditt ang Dubai sier veldig mye om DINE verdier!

    4. Du fikk spørsmål om Dubai, og at de bryter menneskerettighetene.
      Svarer ditt
      «»Min mening om landet er at det er en kul destinasjon for ferie med nesten alt av muligheter. Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hvordan menneskene som lever der velger å leve. Det anngår heldigvis ikke meg.ll
      Svaret ditt her sjokkerer meg…… det er tydelig at FrP er ditt parti.

    5. Svaret om ferien i Dubai er sjokkerende! Bare du får feriere i luksus, er det ikke så nøye med de som bor i landet.

    6. Er du virkelig så lite opplyst og «blond» som svaret ditt vedr Dubai bærer preg av? Sjokkerende, eller kanskje ikke. Kan kanskje ikke forvente mer av en rosablogger, men anbefaler deg å forsøke å sette deg inn i forholdene i alle fall.

    7. Hjerteskjærende å lese svaret ditt om Dubai! Fy søren, det var grusomt sagt. Tror du mennesker som vokser opp med krig og nød og undertrykkelse virkelig har valgt det selv??

    8. Julianne…. virkelig? Svaret ditt om Dubai må være noe av det minst reflekterte jeg har hørt, og fremstår enormt egoistisk. Du var heldig som ble født i verdens rikeste og frieste land, mange barn er ikke så heldige. Vær et medmennesket, tenk om det var deg eller dine som måtte igjennom det kvinnene i Dubai må. Synes du pleier å svare veldig bra, men dette… ja… rett og slett trist at du er så ignorant overfor mindre heldige mennesker, finnes så mange andre steder dere kan reise til, som ikke støtter slike grusomme holdninger.

    9. Jeg liker deg. Jeg liker bloggen din. Håper at svaret ditt om Dubai ikke gjenspeiler det du egentlig mener. Skuffende 😔
      “Du må ikke tåle så inderlig vel
      den urett som ikke rammer dig selv!”

    10. heisann! takk for ærlighet på bloggen:)
      et spm; tror du aborten du utførte som 20-åring kan være en grunn at det er vanskelig å bli gravis den dag i dag?

    11. Som en mamma som trodde hun fikk et friskt barn, men fort fant ut at ståa er noe helt annet så må jeg si at setningen “så lenge barnet er frisk” er det vondeste jeg hører. Jeg bruker å svare at du blir like glad i barnet uansett, om ikke mer!
      Før tenkte jeg ikke over at den setningen kunne såre noen, men den gjør faktisk det. Når jeg hører folk si det så tenker jeg at de kanskje ikke syntes mitt barn er verdig livet og kjærligheten vi gir.
      Jeg unner ingen et sykt barn, det er forferdelig slitsomt, både psykisk og fysisk! Men jeg var heldig å fikk bli mamma. Nei, ingen ønsker at barnet sitt skal være sykt, men jeg vil ikke ha noen andre som barnet mitt. Barnet mitt er like fult ønsket og elsket som andres barn, på tross av at livet ble anderledes. Kanskje det holder å si at så lenge vi får et barn og oppleve det å bli foreldre så er vi lykkelige.
      For meg er det like dumt å høre “så lenge det er friskt” som å høre “så lenge det er en gutt/jente!”.

    12. Hei! Jeg har aldri kommentert her før (og kommer aldri til å gjøre det igjen etter dette). Takk for at du viser meg ditt sanne jeg i svaret ditt ang Dubai, slik at jeg ikke kaster bort mer tid på å lese bloggen din. Heldigvis finnes det gode mennesker som har omtanke for andre, og som faktisk viser medmenneskelighet hva gjelder andre menneskers elendighet. Alle kan forandre verden litt er noe jeg tror på, og lærer mine barn. Jeg lærer dem derimot ikke at man ikke skal bry seg om andres elendighet fordi det heldigvis ikke angår oss. Makan til egosentrisk og enkel tilnærming til verden og livet for øvrig har jeg ikke sett på lenge. Kommentaren slipper sikkert ikke igjennom, men da har i alle fall rette adressat lest den. Ta det til deg! Takk for meg og god jul!

    13. Hei! Har dere tatt genestiske tester ? Kan det være at dere ikke er god match sånn i biologien? Kommer du til å ta NIPS test selv om det ser Ok ut på UL? Menn over 35 år har større sjanse for å lage syke barn… har vært en del studier på dette i det siste pga økning av sykdommer blant unger av eldre fedre ..(flere som får kull nr 2) min mann er 16 år eldre en meg.. tror nok jeg hadde reist til Køben å tatt en enkel blodprøve….

    14. Heia 🙂
      Hvordan forbereder du deg til å sette inn fryst egg? Trenger du å ta noen sprøyter eller er det bare ved egguttak?
      Hvordan pleier du å feire bursdagen din? <3
      Hva er din ultimate tre-retters middag?
      Håper ikke du syns det var kjedelige spørsmål! 😅
      God klem

    15. Hei!
      Hvilke vitaminer og mineraler tar du i prøverørsprosessen/rugetiden?
      Tenker du noe spesielt over kostholdet, feks mindre kaffe, brus etc?

    16. Vi har valgt bort vinterferie i Dubai pga kvinners manglende rettigheter. Kiima, reisetid etc er perfekt, men vil ikke støtte menn som styrer på denne måten!

    17. Til dere som reagerer på svaret på Dubai spørsmålet. Har dere aldri vært i et land der styresett/verdier ikke samsvarer med våre eller vårt lovverk her i Norge? Her tror jeg det er mange som må tenke seg grundig om før de svarer.

    18. Jeg må si meg enig med de over her. Svaret du gir om Dubai som feriedestinasjon er sjokkerende. De som bor i så vanskelige forhold som de gjør der, velger ikke dette selv. De er så uheldige å bli født inn i et liv og et sted hvor de blir undertrykt, misbrukt og mishandlet. Å velge bort Dubai og tilsvarende feriedestinasjoner er en måte å vise solidaritet på. Jeg håper reaksjonene du får her fører til at du setter deg litt mer inn i situasjonen.
      Når det er sagt, ønsker jeg dere lykke til med prøvingen. Jeg har vært gjennom det selv, og vet hvor tøft det kan være.

    19. Svar til kl 19:56
      “Til dere som reagerer på svaret på Dubai spørsmålet. Har dere aldri vært i et land der styresett/verdier ikke samsvarer med våre eller vårt lovverk her i Norge? Her tror jeg det er mange som må tenke seg grundig om før de svarer.”
      Nei, jeg har faktisk ikke det. Jeg har f.eks. blitt bedt med på luksusopphold på et flott hotel i Dubai av et familiemedlem ifm en bursdagsfeiring, fly og hotel dekket av familiemedlemmet. Jeg takket nei. Jeg vil ikke støtte dette regimet.

    20. Uff, lite reflektert av deg både ang Dubai og ønsket om «et friskt barn». Hvorfor ikke bare skrive «ønsker meg et barn»? Hvorfor må du understreke «friskt» i den setningen?

    21. Til 19:56: nei jeg drar ikke til Dubai og endel land til.
      Og til frua sjøl: jeg har ikke ord om svaret ditt. Gi inntekter til til et land med det styresettet…

    22. Merkelig hvordan det har blitt helt normalt at folk angriper med EN gang noe blir skrevet/sagt i dagens samfunn. Når ble det unormalt å være litt uheldig med hvordan man uttrykker det man mener uten å bli oppfattet som et dårlig menneske av den grunn? Det er synd å se hvor mye negativitet som florerer i kommentarfeltet til enkelte bloggere, inkludert Julianne sitt. Jeg syns Julianne virker som en av de mer reflekterte bloggerne; du er både ærlig, åpen og du gir uttrykk for at du er et sårbart menneske; som i min mening er noe av det sterkeste vi mennesker gjør. Å vise oss sårbare. Hadde jeg ment noe stygt om deg hadde jeg holdt det for meg selv eller bare ikke giddet å klikke meg innom bloggen din. Er ikke det helt grunnleggende, normal folkeskikk? Det er synd å se at vanlig folkeskikk blir byttet ut med gryende sjalusi og “hårsåre” mennesker som absolutt må bruke tiden sin til å kommentere med en gang de finner noe å “ta” bloggere på. Huff..

    23. Wow. Nå mistet du en leser. Du forventer altså sympati og forståelse for din egen vanskelige situasjon. Den forsvant som dugg for solen nå. ER du virkelig så tett at du tror kvinnene i Dubai «velger» å leve som de lever???
      -En kvinne kan ikke velge hvem hun gifter seg med, og trenger skriftlig tillatelse for å gifte seg
      -voldtekstsofre blir straffet for å ha sex ulovlig
      -homofili er ulovlig og straffes med døden
      -kvinner tvinges til å kle seg i niqab
      -de har sharialovgivning. Kvinner blir steinet og halshugget for å kysse eller ha sex med den de elsker.
      – hvis en mann ønsker å skille seg fra kona, har han rett til å ta med barna, og moren får aldri se dem igjen. En kvinne kan ikke be om skilsmisse.
      Og du kommer her og gir fullstendig F, fordi det er et fint feriested for DEG? Makan til egoistisk, navlebeskuende tankegang! Fy faen, nå blir jeg provosert.

    24. Synes det er litt pussig at Julianne har så mange lesere som kjemper for menneskerettigheter i Dubai…. 😉
      De fleste vil vel si seg enig i at både Dubai og andre muslimske stater som blander religion og politikk har et diskriminerende kvinnesyn, men å sitte hjemme og tenke at det er fryktelig hjelper ingen. Det hjelper heller ikke med en midlertidig ramme på profilbildet på facebook.
      Så hva gjør dere som er så kritiske her for å bedre kvinners stilling i Dubai?

    25. Kommentaren din ift. dubai.. utrolig ureflektert og smakløst. Må innrømme jeg ble overrasket over hvor egoistisk du framstår ved å svare som du valgte.

    26. Haha folk stiller så mange dumme og frekke spørsmål som er formulert ondskapsfullt! Du er flink å svare på alle, heia deg:-)

    27. Hvordan hadde du reagert om du skrev hjerteskjærende om den prosessen du gikk gjennom, og vi lesere svarte:
      «Jeg har det kjempebra som har fått tre vakre barn, jeg, så jeg bryr meg ikke så veldig mye. Det angår HELDIGVIS ikke meg.»
      Ser du ikke selv hvor egoistisk og usympatisk du fremstår? Jeg håper du kan trekke denne uttalelsen tilbake. Det er greit nok at du ikke engasjerer deg i noe annet enn deg selv, men å spytte på de svakeste, dårligst behandlede kvinnene i verden på den måten, det er bare så ufattelig lavmål. Jeg trodde virkelig du var bedre enn dette.

    28. Svar på spørsmålet ditt; Nei, faktisk ikke.
      For det andre tror jeg folk reagerer mest på svaret, ikke på at hun velger å reise dit. Det hadde vært noe annet hvis hun skrev at hun var klar over situasjonen, syns det var trist, men at hun ønsker å dra dit. Når hun skriver at hun ikke bryr seg om måten de velger å leve på og at det ikke angår henne fremstår det utrolig egoistisk og kaldt.

    29. – Tips til noe lesestoff for prøvere/ufrivillig barnløse? Enten andre bloggere, bøker o.l.
      Dette har jeg spurt om tidligere også, men ikke fått noe svar 🙂

    30. For å sette det opp Dubaisvaret opp mot din egen situasjon ville det vært som om noen sa:
      “Jo,det er kult å ha barn (flere faktisk). Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hva menneskene som er ufrivillig barnløse syter for. Det angår heldigvis ikke meg.”
      Snakk om lite innsikt i andres situasjon assa.

    31. Hei, Julianne! Jeg måtte fnise litt av Dubai-svaret ditt, ikke fordi at det var så latterlig svart som mange skal ha det til – men av den grunn at jeg så for meg det hylekoret som ville stille seg opp i kommentarfeltet ditt. Jaggu er folk forutsigbare…
      Til de krenkede: Julianne er et menneske. Ja, bloggere er mennesker! Newsflash. Jeg tror hun har mer enn nok med seg selv i den tøffe prosessen hun er i, og det er faktisk helt greit. Husk at Julianne bærer på en tung sekk, en sekk som kanskje ikke har rom for de store refleksjoner om menneskerettigheter i Dubai. Jeg tviler ikke på at hun har empati for andre, men tenk; når du er i ditt livs vanskeligste situasjon og ikke har det helt godt selv, så vil jeg tro at du har vanskelig for å rette fokuset ditt mot situasjonen til mennesker på andre siden av kloden. Det forstår vel alle? Jeg tror Julianne gjør veldig lurt i å flytte fokuset bort fra “alt annet”, og heller fokusere på akkurat den prosessen hun er i. På samme måte som jeg, som student, ikke kan redde verden midt i eksamenstiden. Da er fokuset kun på eksamen, jeg tenker ikke på de homofile i Dubai, det har jeg ikke kapasitet i hodet til! Det er faktisk slik de fleste av oss fungerer; i krevende perioder får vi tunnelsyn.
      For noen troll som herjer i kommentarfeltet ditt, Julianne. Er det én ting jeg vet om disse menneskene, er at de ikke står opp hver morgen og sørger over de stakkars menneskene i Dubai.
      Stå på videre Julianne, fortsett med dine ærlige og menneskelige svar til lesere som stadig forsøker å sette “moralen” din på prøve med spørsmålene sine. Jeg sender mange varme klemmer og tanker til deg og Ulrik i prosessen dere er i. <3

    32. Noe mer selvsentrert menneske skal du seriøst jobbe lenge med å finne…. At det et krig i verden og at mange har det vondt er tydeligvis ikke så viktig for deg. Du velger å være åpen om prøverørsprossessen for å hjelpe andre. Men nå tyder det jo egentlig på at dette er kun for egen vinning du gjør det, for du bryr deg jo tydelig vis lite om hvordan andre har det så lenge det ikke gjelder deg….

    33. Synes bare du blir mer og mer usympatisk og kvalm jeg nå.Går bare rundt på stas å tror du er en flott rikmannsfrue. Istedet for alle disse vippeneglegreiene og frisøresøkene og gud vet hva,så burde du lese deg litt opp på både det ene og det andre. Du virker så dum. Har likt bloggen din lenge jeg,men nå er den blitt så dårlig. Dere virker som dere bare bryr dere om luksus og at alt skal være så fint og flott. Kom dere ned på landjorda,det hadde dere hatt godt av!

    34. Jeg kommenterer nesten aldri blogginnlegg, men kjære min så mye ufjortjent drittslenging dette innlegget skulle få. Ja, mye er feil i Dubai punktum. Mye er feil i Thailand, i Brasil og i USA. Masse dritt! Og jeg er helt enig i det som sies, at man i utgangspunktet ikke støtter noe av denne dritten. Men, vi reiser på ferie allikevel… gjør vi ikke? Og hvorfor gjør vi det? Jo fordi vi trenger en FERIE! Mtp alt Julianne går i gjennom nå tror jeg ikke hun satte seg ned og vurderte hvilke land det vil være «feil» å dra til, fordi da må hun forsvare en hel masse spørsmål om styresettet i det landet, og bli utskjelt fordi hun ikke har så mye overskudd/energi/interesse til å tenke på det nå? Utvis litt skjønn dere lesere óg a? Dere kaller henne overfladisk. Jeg kaller henne normal.

    35. Ærlig talt! Når folk blir gravide et det helt normalt og si at man ønsker seg et barn som er friskt! Er det kun for at det er Julianne som svarer, at folk må pirke på det?? Jeg sa det selv, at det er samme om det er jente eller gutt, bare barnet er frisk! Det betyr ikke at jeg hadde blitt mindre glad i barnet om det ikke var friskt! Hvem ønsker seg et sykt barn? Ingen gjør vel det…

    36. Hei!
      Ser mange andre har kommentert det allerede, men jeg ble mildt sagt sjokkert over svaret ditt om Dubai. Vi snakker om en nasjon som henretter homofile, hvor kvinner nærmest ikke har rettigheter, hvor en kvinne som blir voldtatt selv blir straffet med piskeslag eller fengsel fordi hun har hatt sex før ekteskap. Vi snakker om et land hvor kvinner ikke kan søke skilsmisse fra ektefellen, reise utenlands uten en manns tillatelse og hvor millioner av barn lever i ekstrem fattigdom … og det angår ikke deg? Folk velger selv å leve slik?
      Ingen velger å leve slik. Man blir derimot født inn i et land med ekstreme holdninger som det er nærmest umulig å komme seg ut av – spesielt om man er en kvinne. Da har du ingen sjanse i verden til å forlate landet eller komme deg til et bedre liv. Og du mener “folk velger å leve slik?”
      Jeg er helt sikker på at du er en snill og søt jente, men det faktum at du ser ut til mangle en grunnleggende refleksjon rundt, og ikke minst omsorg for, andre mennesker er skremmende. Jeg håper du legger deg langflat, og at du i kveld tenker på de menneskene som jobber hver dag for at alke skal få det like godt som oss her i Norge. Som blir fengsel, mishandlet og dømt til døden for sitt menneskerettighetsarbeid. Jeg mener helt ærlig at du har det for godt her i Norge dersom du mener det ikke angår deg hvordan resten av verdens befolkning har det, eller virkelig tror at de velger det selv.

    37. Nei beklager, men nå ble jeg rett og slett litt kvalm. Som en sa lenger opp, det er tydelig at du er FrP tilhenger. Hvordan kan du framstå så utrolig egoistisk ved å si at du ikke bryr deg om bruddene på menneskerettighetene i Dubai? Ja vi er kanskje heldige ved å bli født i Norge der kvinner er frie og blir likestilt, men herregud hva om vi ikke var det? Vi hadde ønsket at de utenfor ville støttet oss og hvert fall i det minste brydd oss. Du hadde ikke likt at ingen kunne brydd seg mindre om deg. Men du bryr deg ikke? Er det rart verden er så grusom som den er? Håper virkelig du kan lese deg litt opp på situasjonen der nede og kanskje lære deg å vise omsorg og barmhjertighet for andre som ikke har det like “fantastisk” som deg. Da kanskje vil jeg fortsette å lese bloggen din.

    38. Hva slags prevensjon har du brukt før? Hva slags merker var det? Og kunne du tenkt deg p-stav eller spiral eller noe sånt i fremtiden når du har fått barn?

    39. Er du virkelig så navlebeskuende? (Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hvordan menneskene som lever der velger å leve. Det angår heldigvis ikke meg.) Så livet utenfor dine egne fire vegger angår ikke deg. Helt satt ut hvor overfladisk du er.

    40. Fy søren for en holdning du har!
      Nå er det på tide å komme deg ut av den boblen du lever i se hvordan andre mennesker lever.
      Nå mistet du en leser og håper virkelig at at du mister andre også om du har sånne holdninger!!

    41. Jeg blir helt matt av dere feminister som hakker ned på én person grunnet et svar på en blogg. Hun skriver jo at hun ikke har satt seg inn i det – og det må jo være lov!
      Hvorfor må man fortsette å stille politiske spørsmål til en person som ikke er interessert i det? Vi er ALLE forskjellige. Takk og lov for det.
      Klem til deg, Julianne.
      Hilsen med-feminist. (Som ikke forventer at alle skal ha de samme meningene og interessene som meg. Jeg ville aldri stemt FrP, men heller aldri dumpet av meg all søpla mi i kommentarfeltet på en blogg)

    42. Uansett hva man svarer vil man slltid tråkke en eller annen på tærne.. det jeg ønsker er at du skal svare mer hyggelig, du virker ofte sur og nedlatende i svarene dine..

    43. Dere som ikke skjønner hvorfor vi reagerer:
      Det er forskjell på å si: «Jeg vet ikke noe særlig om situasjonen i Dubai, så jeg tror ikke jeg skal si så mye mer om det. Det er selvfølgelig urettferdig at noen lever i slaveri hver dag mens vi her oppe i Norge er så heldige å ha frie liv.»
      og
      «Jeg bryr meg ikke så veldig mye. Det angår -heldigvis- ikke meg.»
      Ser dere virkelig ikke forskjellen? Nei, jeg forventer ikke politisk engasjement på en rosablogg som handler om barnløshet, shopping og frisør. MEN jeg forventer faktisk at folk utviser normal empati og folkeskikk, ikke at hun understreker at «ja ja, det er heldigvis dem og ikke meg. Så lenge jeg kan kose meg på ferie, så.»

    44. Hei! Har lest bloggen din fast i over et år men har aldri kommentert. Har heiet på på deg og støttet deg.
      Nå er jeg litt skuffet over dubai-kommentaren din. Kvinner velger ikke å leve som de gjør der, de lever under kontroll av mannfolk. Det var ikke før forrige måned at kvinner fikk lov til å kjøre bil! Flere slike ting, kombinert med korrupsjon og ekstremt dårlig fordeling av ressurser (økonomisk) gjør at jeg ALDRI ville satt mine bein i det landet . Håper du revurderer . Ta Grand Canaria, og dra heller til Maldivene etter at graviditeten er over.

    45. Seriøst ,Julianne?!? Det angår heldigvis ikke meg ?! Hva er det for noe å svare? Du fremstår som veldig egoistisk når du svarer slik ..men det er kanskje ment for å provosere , noe du tydelig klarer.
      Noe sier meg da at den «åpenheten» om prøverørsprosessen egentlig ikke er for andre i samme situasjon, men mer for egen vinning ..sant?!

    46. Vil du virkelig sammenligne USA og Dubai?? Det er snakk om grunnleggende menneskerettigheter, ikke om økonomi osv

    47. “Julianne velger å leve et liv som barnløs, så jeg bryr meg ikke så veldig mye.”
      Er det noe som skurrer i den setningen? Å prestere å svare så ondskapsfullt på et spørsmål om hva du tenker om menneskerettighetsforbrytelser, vitner om et forferdelig menneskesyn. Tror du slavene i Dubai velger å jobbe for 50 øre i timen? Og så kommer du i det samme svaret og belærer andre mennesker om gode verdier??
      Jeg klikker meg aldri inn her igjen.

    48. Velger å leve faktisk. Problemet er jo at det ikje velges og vi bør bry oss om hvordan andre mennesker lever.

    49. Skjønner reaksjonene på Dubai-kommentaren. Men det er lov å telle til ti før man legger igjen en kommentar.. jeg skal la være å skrive hva jeg mener om det. Nesten så jeg mistenker at den er skrevet for å provosere.
      Så må jeg si meg enig med kommentaren kl 23.31. ALLE ønsker seg friske barn. At noen reagerer på det viser at folk er ute etter å finne ting å ta Julianne på. Virkelig! Man blir selvfølgelig like glad i et sykt barn, men ingen ønsker seg syke barn av den grunn. Kom igjen a folkens!

    50. Det er ikke bare sharia og kvinners rettigheter som er galt i Dubai. Hele stedet er jo bygget opp av slaver. Ta en titt på YouTube! Helt grusomt!
      Jeg velger å tro at du bare ordla deg litt feil? Prøv igjen, vær så snill!!

    51. Over til et annet spm, hva tror du er grunnen til at en “toppblogger” som deg selv ikke blir nominert til en eneste ting i bloggawards? Tror du det kan ha noe med deg som person å gjøre? Tror du leserne dine leser din blogg som en underholding på de tider man kjeder seg?

    52. Hei! Jeg lurer på hva slags samarbeid du har med Daniel Wellington? Får du betalt for innleggene? Har du noen tips til hvordan man kan henvende seg til merker/produsenter for å betalt for innlegg?

    53. Skal det virkelig ikke være lov å si at man ønsker seg et friskt barn? Det blir jo det samme som å si at man ikke kan ønske seg et komplikasjonsfritt svangerskap som går helt frem til termin, men at man heller bare skal være takknemlig for et svangerskap. Mitt barn ble født flere uker for tidlig og også svært liten grunnet komplikasjoner i svangerskapet, dette var ikke noe jeg ønsket meg. Ønsket selvfølgelig å gå frem til termin uten komplikasjoner for barnet mitt sin skyld. Det vil ikke si at jeg er noe mindre glad i barnet av den grunn når ting ikke ble slik. Det er jo helt normalt å si så lenge barnet er friskt så er det det eneste som er viktig. Kjønn osv blir uvesentlig i forhold. Det har jeg sakt selv i begge mine svangerskap når noen har lurt på om jeg ønsker meg gutt eller jente. Blir helt satt ut av hvordan enkelte tenker.

    54. Hei. Jeg sluttet å lese bloggen din i sommer av den enkle grunn at jeg ikke fant den så interessant lengre. Stikker likevel innom nå og da, og i dette tilfellet; nå. HVORDAN tør du å skrive at menneskerettsbruddene i Dubai ikke angår deg?? Det angår deg i høyeste grad fordi vi må hjelpe til, og ikke putte på skylapper foran øyenene fordi du selv har puter sydd under armene dine. Vet du hva, nå fikk jeg bare bekreftet hvorfor jeg ikke lese deg fast lengre. Det er så sykt hvor selvsentrert du er, i alle fall fremstår.

    55. Så utrolig mange ufine kommentarer og spørsmål du får! Tenker at bloggere må regne med og tåle kritiske lesere og enkelte troll, men her er det så ille at jeg ikke kan la være å legge igjen en kommentar selv. Kred for at du orker, og at du har energi (og baller) nok til å inkludere spørsmål som åpenbart er ment for å ta deg. God adventstid! 🙂

    56. This blog should come with a warning saying it’s not suitable for any young women or men who are hoping some bloggers can act like role models with good values. It’s remarkable how you don’t give a fuck about other people. I’m so glad people react and comment on this post, because you show off your ego, your ignorance and that you don’t have a cell of solidarity in you.
      Thank you for confirming all the prejudices your readers have of you. You’ve lost a lot of potentially new readers. Enjoy your selfish life in a bubble. Shame on you.

    57. Fine svar, sett bortifra spørsmålet om Dubai! Men regner med at det ble formulert feil?
      Ha en fin dag!

    58. Herlighet, som prøver selv, men med alvorlig sykdom etc kaller du at hun bærer på tung sekk??? Da aner du ikke hva motgang er!! Virkelig ikke. Fordi vi har et problem har vi nok med oss selv??? Da er det mange som har det. Jeg har fått en diagnose som innsnevrer livet veldig. Da kan en snakke! Samt jeg har mange fadderbarn og støtter det vi kan. Onde menneske Julianne!!!

    59. Spørsmål til neste uke:
      Synes du det er hyggelig om lesere av bloggen din som møter deg «på gata» tar initiativ til en prat?

    60. Jeg har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke vil kunne få barn om jeg venter noen år til. Jeg er 22 år nå, og syns det er vanskelig å ta dette valget nå selv om jeg er i et fast forhold. Om du hadde visst om det når du var så ung, tror du at du hadde valgt å prøve å bli gravid da? og angrer du i så fall nå?

    61. Smaken er som baken.. Har fått tilbud om tur til Dubai mange ganger, men for meg er det helt uaktuelt å dra dit. Byen byr meg imot faktisk, og har alltid gjort det. Veldig mange andre steder jeg ville valgt gitt 🙂 Ingen muslimske land tiltaler å dra på ferie til. Har vært omtrent over hele kloden ellers, og den eneste muslimske byen jeg har vært i er Istanbul. For mange år siden, og det var knapt en kvinne å se i de store menneskemengdene. Bare menn, for damene fikk ille lov til å gå utomhus. Tror det har blitt bedre der, men muslimske land med den ideologien de har, skal få være i fred for meg 🙂

    62. Hvis dere får to jenter eller to gutter, hvilke andre navn enn Lykke og Severin har dere i tankene? <3

    63. Her var det kaotisk ja.. Julianne har nok ordlagt seg uheldig ja, men alle dere som taster hardt ang kvinne rettigheter osv i Dubai.. Tror flere av dere blander med Saudi Arabia, jeg er i Dubai hvert år, og kvinner der lever ingen nød nei. Unntak finnes alltid ja, men det er ikke et kvinne undertrykkende land, selv om man har lest to artikler om det motsatte. Kom dere ut og reis selv om dere har mulighet, lærer nok et og annet flere av dere;)

    64. Dubai er ikke et land engang, virker som at et fåtall av de som kommenterer her ikke er klar over det gitt!

    65. Til 20:51:
      Hvilken del av Istanbul var du i..?? Har gått glipp av en del på kloden du da, som har vært “alle” steder.. Reiser selv jorden rundt, og velger helst asiatiske land: der er gjestfriheten størst!

    66. Hei!
      Spørsmål for neste gang du skal legg ut svar på våres spm.
      « hva tenker du ift adopsjon? Hvorfor har dere ikke satt dere inn i det? Lurer litt på dine «holdninger»(?) til det med adopsjon:)

    67. Hun vil ikke adoptere. Hun tror hun får så pene barn med Ulrik skjønner du. Synd i deg Julianne, hvilken stor ryggsekk du bærer etter 1 års prøving! Du aner ikke hva motgang er.

    68. Du bomma helt på Dubai-svaret. Jeg synes synd på deg når jeg leser det, for jeg tenker at du enten er ekstremt egoistisk, eller bare dum.

    69. VELGER å leve? Herregud jente! Jeg mister trua på menneskeheten om ditt syn er representativt for kvinner i dag.

    70. Tipper du hadde syntes det hadde vært veldig trist om ingen gadd å bry seg om ditt forsøk på å få barn, det angår jo HELDIGVIS ikke oss andre, som kan få barn….
      Tenk igjennom hva du skriver!!!!

    71. Har et spørsmål til neste uke:
      Lurer på hvordan du vil forholde deg til sminke, skjønnhet, shopping og botox den dagen du kanskje lykkes med å få barn. Vet jo at når foreldrene er sykelig opptatt med å se “perfekt” ut kan jo dette påvirke barns psykiskehelse, dette skaper usikkerhet og dårlig selvbilde. Da barnes største forbilde ikke kan gå ut døren å se NATURLIG ut. Og når man tar botox, bruker så mye sminke og tid på hår og skjønnhet som deg er man tydelig ikke fornøyd med seg selv, og er det ikke det man skal lære barna i dag; vær fornøyd med den du er? Da psykiskehelse problemer hos barn et stort problem idag.
      Og en ting til;
      Vet du har skrevet at “hvorfor skal vi som ufrivilligebarnløse automatisk adoptere og hjelpe barn” (noe i den duren). Men i følge nyhetene nå er det svært mange barn som sitter i beredskapshjem og venter på en fast familie, de trenger treghet, varme og en familie! Helt ned i 3 måneders alderen venter de på familie, og over 350 norske barn trenger familie? Hva tenker du om dette temaet?

    72. Jeg ble ordentlig trist når jeg leste om at du ønsket deg et friskt barn, alle gjør det. Man trenger ikke skrive det, eller si det. Blir så dumt..

    73. Har FrP gått offentlig ut å støttet regimet i dubai eller noe, siden alle sammenligner dette med partiet FrP? Hvis dere først skal argumentere for en sak dere åpenbart ?brenner? for, bruk ordene deres – og skikkelige argumenter. Min oppfattelse er at dere som bruker simple fraser som dette, egentlig ikke vet hva dere snakker om, og velger den enkleste utveien.
      Er det noe bedre at ap delte ut roser etter 22juli og brukte hendelsen for alt det var verdt under disse valgmøtene med publikum? Det syns jeg var kvalmt, men jeg hadde aldri brukt det som et argument på hvorfor jeg ikke er noe fan av ap. Hadde heller ikke skjært alle ap?ere under samme kam kun pga de tilhører et spesielt parti.
      Når det er sagt, vitner ikke kommentaren til Julianne på at hun er ?FrP supporter?. Den vitner om at hun ikke tenkte helt igjennom svaret hennes.
      Eller så var det bevist, og at hun som en business kvinne akkurat klarte å skape masse blest rundt et innlegg som er jobben hennes. (Altså, hun tjener p e n g e r på bloggen) Who knows. Klikk og blest i SoMe gav det allefall.

    74. Er enig i hva Mina over har å si. Tror ikke Julianne er et dårlig menneske bare pga.det hun svarte på spørsmålet.
      Og hva skulle liksom hun ha gjort med situasjonen uansett?
      Håper alle har en fin kveld videre og kan finne seg en søtere klementin å spise ;*

    75. Spørsmål til “ukens spørsmål”
      Hei Julianne! Jeg har lest bloggen din siden februar i år, og lurer på om dere har snakket om hvordan dere ønsker å oppdra barnet/barna dere, evt hva de ikke skal få lov til/ få lov til. Selv hadde jeg en tanke om at barnet vårt ikke skulle smake brus/godteri før det var 3 år, da det ikke er anbefalt for barn å innta kunstig sukker før de er 3 år. Jeg var også svært bestemt på at vår datter skulle sitte bakoverlent bilstol frem til hun var 4. (Hun er nå 2 år, og er svært bestemt på at hun ikke vil sitte bakoverlent.) …Så, sitter dere ofte på cafe/ restaurant og observerer barnefamilier og tenker: Det der, skal aldri vårt barn få lov til?

    76. Hva vil det si å være frisk? Jo, det er fravær av sykdom.
      Klart alle ønsker seg et friskt barn!!
      Men er det så ille å poengtere det??
      Jeg ønsket meg selv friske barn, og fikk det!! Jeg har to autistiske jenter, men friske er de!!
      De kjenner til livet slik de har det og er fornøyd med det.
      Jeg er bare så evig takknemlig for at de ikke ble født med hjertetrøbbel eller annen alvorlig sykdom.
      Så det er feil å ønske seg friske barn.
      Vil det si at jeg ikke kan ønske meg ei god jul heller? Eller ønske meg et langt lykkelig ekteskap?
      For det blir tydeligvis feil å ønske seg noe som virker åpenbart…

    77. Ser at du skriver at du tok abort tidligere.. det at du ikke får til å bli gravid nå har ikke med det å gjøre da? Jeg tror jeg har lest en plass og hørt at hvis man for eksempel tar abort den absolutt første gangen man faktisk blir gravid så er det en sjanse for at det blir vanskeligere å bli gravide ved neste anledning. Det er vel sikkert mulig, men det er hvert fall det jeg vet. Ellers, lykke til videre, håper at det vil ordne seg til slutt for dere.

    78. Tror du er en snilt menneske. Men noen ganger blir jeg overrasket av at enkelte ting du skriver. (Virker egosentrisk mot egoistisk). Men som sagt tor jeg du er en veldig snill person. 🙂 Vi er jo ingen perfekte, og jeg tror du formulerte deg litt feil ang dubai som mange påpeker? 🙂 “Angår” det ikke noen utenfor dubais grenser om det begås brudd på menneskerettighetene der?
      skjønner poenget til flere som kommenterer, med å kanskje ikke påpeke hvor viktig det er at barnet er friskt, selv om det er en ærlig sak at man ønsker det er friskt 🙂 Det er jo naturlig. Håper du får en fin førjulstid!

    79. Herregud for noen drittfolk. Undertonen i en del av spørsmålene. Kommentarene på innlegget. Så mye kvalme som folk klarer å lire av seg. At du orker å forholde deg til så mye negativitet; all ære til deg.
      Stå på og sensurer det du vil, ikke at du ikke tåler det, for det gjør du tydeligvis 🙂 jeg synes at hvis man ikke har noe godt å si så kan man tie. Min kommentar er ikke så hyggelig mot de som snakker stygt, men den er ihvertfall ment til å støtte deg.
      Å ønske seg et friskt barn er en av de fineste tingene foreldre kan ønske for sitt barn. Men hvis man ikke får et frisk barn så betyr det ikke at det ikke er ønsket og elsket, man ønsker jo at alle rundt seg skal være friske.

    80. Er forundret over type spørsmål folk velger å stille. Her et tydelig bevis på at det finnes dumme spørsmål… Syns du svarer bra for deg tross disse merkelige spørsmålene. Og enda mer sjokkert over kommentarene, at det går ann. Ja muligens var dubai svaret litt uheldig formulert, men jeg skjønner hva du mener og at du ikke mente det som alle tror. Mange tolker ofte det værste, sier bare rooo ned! Jeg leser vanligvis ikke kommentarfelter eller kommenterer… Men syns du får mye ufortjent kritikk, og har folk virkelig så lite å gjøre i julestria??
      Du svarer godt for deg, stå på og god jul😊

    81. Hei, er det sånn at dere kommer til og fortsette og prøve etter dere har fått nurket? Ikke sånn noen år senere, men at dere ikke bruker noen prevensjon eller lignende. Men bare lar det går som det går, selvom det kanskje blir tett mellom barna, hvis det skulle skje at dere er så heldige og blir gravid på egenhånd igjen?

    82. Hei! Først vil jeg gratulere dere med graviditeten! Heier på dere to! <3
      Spørsmål til neste uke:
      Jeg skal studere i Oslo til høsten, og prøver å finne områder i Oslo jeg vil bo. Jeg er en sosial person, men ikke sånn som vil ut hver eneste dag osv. Kunne tenkt meg å bo i et litt rolig område med turmuligheter. Ettersom du bor i Oslo tenkte jeg kanskje at du hadde noen tips?
      Hadde satt stor pris på svar:))

    83. Hei. Kan du svare på dette spørsmålet til neste runde.
      Min man har tatt sædtest, den første gangen sa gynekologen at alt var OK, og på den andre sædtesten sa en annen gynekolog vi gikk til at det var få svømmere. Jeg har bra med egg og er frisk og rask. Jeg bare syns det er så rart at man ikke blir gravid? Også så jeg dere på God Morgen Norge, og mirakel skjer 🙂 (har Ulrik det slik som min man vedr sædkvalitet?) Jeg bare lurer på om det er håp ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg