UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hei, dere! Her er ukens spalte med spørsmål og svar som er plukket både fra facebooksiden min og fra kommentarfeltet. Takk for at dere engasjerer dere og gjør denne spalten mulig. Bildene under er forresten fra søndagsturen med svigermor, Ulrik og hundene ♥

Når fikk dere tilbud om å være med i neste sesong av «Bloggerne» og takket dere ja fort?

– Det var like før sommeren i år. Vi takket ja etter første møte med produksjonen.

Hvordan i all verden fikk du Ulrik til å gå med på Bloggerne? Har dere inngått kompromisser om ting han ikke vil være med på?

– Ulrik har vært positiv til alt fra starten og angrer ikke på at han ble med i programmet.

Etter min og Ulriks mening går man enten all in eller lar være når det er snakk noe som dette. Det finnes derfor ingen kompromisser eller diskusjoner om hva som skal vises og ikke vises. Vi var enige om å la kameraene følge oss på det produksjonen fant interessant hele veien.

Har du holdt kommentarfeltet stengt slik at det ikke skulle konspireres rundt deltakelsen deres på Bloggerne?

– Nei, det var ikke derfor jeg stengte kommentarfeltet. Jeg stengte det for å få mer ro rundt meg og for å få spekulasjonene litt på avstand i prøverørsprosessen. Men det har selvfølgelig vært en fordel å slippe mest mulig unna spørsmål om Bloggerne også, siden jeg ikke kunne svare ordentlig på de.

Hvorfor åpnet du kommentarfeltet igjen og synes du det var snilt mot leserne dine å bare stenge det så lenge?

– Jeg åpnet kommentarfeltet av flere grunner. En av grunnene har jeg fortalt dere om her, en annen grunn var faktisk å se reaksjonene deres på nyheten om at Ulrik og jeg er blant de nye fjesene i Bloggerne. I tillegg er det et par grunner til som jeg skal skrive mer om senere..

Jeg synes beslutningen om å stenge kommentarfeltet var snill mot meg selv og snill mot Ulrik. Selv om bloggen er jobben min så setter jeg alltid meg selv og de rundt meg først. Mennesker som setter jobb før alt har jeg lite til overs for.

Ser også at andre bloggere skriver at serien har sesongpremiere på nyåret, og du skriver til våren.. Hva stemmer?

– Tv2 har som sagt ikke satt premieredato for Bloggerne sesong 8 ennå. Men vi fikk beskjed om at programmet vil komme på skjermen en gang til våren tidligere denne uken.

Hva følere dere dere står for/vil bidra med i Bloggerne utenom at dere er ufrivillig barnløse?

– Prøverørsprosessen tar naturligvis stor plass i denne sesongen. Hva vi bidrar med utenom det er det opp til seerne å bedømme 🙂

Hva liker du best å shoppe (sko, vesker, etc), og er det noe du “samler” på?

– Vesker er min greie! Nå ønsker jeg meg en ny fra Louis Vuitton, som forresten også er min greie.

Hvordan har vennene dine reagert på prøverørsprosessen, følte du at du mistet venner når du endret prioriteringer?

– Mange av venninnene mine er ikke i nærheten av tanken om barn. Derfor blir det vanskelig for de å sette seg inn i min og Ulrik sin situasjon. Jeg har ikke mistet noen venninner etter at jeg endret prioriteringer, men siden jeg ikke er like mye med på det som skjer så ser jeg de naturligvis mindre. Når det er sagt så har jeg en venninne som står meg veldig nær i denne prosessen. En venninne som faktisk deler den samme drømmen som meg. Jeg føler meg derfor utrolig heldig i en uheldig situasjon og har fått inntryk av at hun føler det samme.

Hvordan var din “type” gutter/menn før du endte opp med Ulrik?

– Helt siden starten av 20-årene har jeg blitt tiltrukket av eldre gutter/menn enn meg selv. Jeg vet ikke helt hvorfor det ble sånn, men jeg fant meg aldri noe seriøst på “min egen alder” etter at det ble slutt mellom den kjæresten jeg hadde fra videregående til jeg ble 20.

Om du kunne reist til hvor som helst i verden, hvor hadde du valgt og hvorfor?

– Maldivene, tror jeg. Jeg er også veldig glad i Dubai. Håper vi snart kommer i boks med reisen vår i februar.

Vet de som jobber på Spiren om at du blogger og hvordan stiller de seg til det?

Ja, de som jobber på Spiren vet så og si alt om både Ulrik og meg. Legen min synes det er tøft av oss å stå frem med noe så sårt og støtter oss i alt vi velger å dele.

Hvordan kommer bloggen til å endre seg når du går gravid og får barn?

– Det får tiden vise. Jeg liker ikke og føler ikke at det blir naturlig å planlegge slik. Her tar vi en dag av gangen..

Er det noen fra Bloggerne i den nye sesongen du kommer ekstra godt overens med?

– Ja, det er det. Jeg liker Anne Brith veldig godt. Hun er en herlig dame og ikke minst en god mor som mange har noe å lære av 🙂

Hvis du skulle gjort noe annet enn å blogge, hva ville det vært?

– Jeg kan ikke nevne noe konkret, men jeg skal innrømme at tv-bransjen har gitt mersmak også vet der jo at jeg er glad i å skrive og dele.

Hva tenker du/dere om eksponering av barn i sosiale media og på blogg?

– Jeg tenker at det er viktig å sette grenser sammen som foreldre og bruke sunn fornuft til det som deles av barn. Jeg synes det er spesielt at enkelte foreldre velger å skjerme barna sine helt fra alt av bilder på sosiale medier siden internett er blitt en del av omtrent alle sin hverdag, og mener at debatten som pågår er noe overdrevet.

Hvor ofte mener du man bør ha sex i et forhold?

– Så ofte man har lyst, men dersom lysten ikke er tilstede uke etter uke så synes jeg definitivt at man bør gjøre noe med det.

Dersom du og Ulrik havnet i en spiral hvor den ene parten ofte var misfornøyd og klagete, og det ofte ble krangling eller diskusjoner av det – hvordan hadde dere løst det?

– Da hadde jeg prøvd å finne roten til det som lå bak kranglingen og diskusjonene. To mennesker som elsker hverandre og har valgt å dele livet sammen bør ikke gå rundt og være misfornøyde over tid. Da er det noe alvorlig galt som MÅ tas tak i og løses.

Hvordan strukturerer du hverdagen din, mtp at du ikke har en ordinær jobb du går til?

– For tiden har jeg lite struktur i hverdagen. Jeg sover hvor lenge jeg vil og jobber når jeg vil (dette innlegget er skrevet nå i kveld). Det er det som funker for meg i den perioden av livet jeg er i, men det er ikke slik jeg ønsker at fremtiden min skal se ut. Jeg trives egentlig best med faste rutiner og drømmer jo om et typisk A4-liv som småbarnsmor og alt som hører med det.

Synes du det er flaut å svare når noen spør deg hva du driver med? Hvordan håndterer du i så fall det?

– Jeg synes ikke det er flaut å presentere meg som blogger. Jeg er stolt av at jeg har skapt meg en egen arbeidsplass og ikke minst at jeg kan leve av noe som mange mener bare er en hobby.

Tror du virkelig at det å dele åpenhjertig (siden det skal være ditt spesialfelt) får deg til å abortere?

– Nei? Det har jeg aldri sagt eller skrevet noe sted. Men jeg har vært redd for at kroppen min har stresset unødvendig på grunn av åpenheten og påvirket meg negativt. Derfor har jeg valgt å skjerme meg noe mer i en periode for at ingenting skal være uprøvd.

I dag ble vi henvist til IVF. Har du noen tips til oss som nå skal til på denne karusellen?

– Vær åpne om prosessen med de menneskene dere omgår i hverdagen. Da blir alt dere møter mye lettere å takle for dere begge. Masse lykke til!

Kan vi forvente å høre noe mer om prosessen nå som du har sagt ja til serien Bloggerne eller blir det bare sminke, klær og reklame fremover?

– Deltakelsen vår i Bloggerne har ingenting med at vi har valgt å dele mindre av prøverørsprosessen på bloggen i en periode. Det kommer en ny oppdatering om hvor vi er i prosessen før Bloggerne kommer på tv. Mest sannsynlig lenge før..

Har du bestemt deg for å slutte å svare i kommentarfeltet ?

– Det er veldig lenge siden jeg sluttet å svare direkte i kommentarfeltet. De som følger meg fast vet at jeg plukker ut spørsmål som blir stilt i løpet av uken til denne spalten og at jeg tar opp temaer som gjentar seg i egne blogginnlegg.

Nå har vi akkurat satt svigermor på bussen hjem til Måløy etter en kjempekoselig helg. Resten av kvelden skal tilbringes i sofaen med film og godteri.. Hyggelig om dere vil stille spørsmål til neste uke allerede nå ♥

23 kommentarer
    1. på bilde #2 er du sjukt vakker.
      Og, gleder meg masse til å følge dere (i hovedsak her) videre! Jeg begynte å lese her pga. åpenheten rundt barnløshet (ikke i samme situasjon, men studerer mot dette feltet), og er innom hver dag i håp etter enten det ene eller det andre – prøvesvar, graviditet, abort, lykke, ulykke.
      Ønsker dere lykke til, og vi venter til dere er klare til å dele.
      Og heia Andrea. Jeg synes dere to har mange likhetstrekk selvom dere ikke er i familie. Begge er blond (obviously), og begge har særtrekk – fantastisk flotte særtrekk! Hun kunne vært din datter (by looks) med f.eks. en spansk pappa.
      Så vakre, begge to.

    2. Hva legger du i at det er spesielt å ville skjerme barna sine i sosiale medier? Og at debatten er overdreven? Du velger selv å skjerme deg nå i forhold til prøverørsprosessen.. barn har akkurat samme rettigheter, men har som kjent dessverre ikke muligheten til å velge selv hva foreldrene legger ut. Hvis noen nå hadde delt informasjon om hvordan dere ligger an i prosessen, uten deres samtykke, så hadde vel ikke du satt pris på det? Helt greit å ha forskjellige meninger rundt dette, men interessant å høre hva du syns er så spesielt med å ta valget om og ikke dele bilder av barn for hvem som helst..

    3. Helt enig med Ine over her.
      Jeg tenkte med en gang da du beskrev at du likte godt Anne-Brith og at hun var en god mor osv, at dere har en del samme holdninger rundt dette. Anne-Brith har hatt sine barn som en del av bloggen, og som bloggen i stor grad er bygget rundt. Jeg tenker at det vil bli det samme med deg, der eventuelt barn vil være blogg-materialet i stor grad.
      Må også si med en gang at jeg har også sanen for Anne-Brith. Hun har masse holdninger og verdier og sterke meninger rundt mye som jeg liker i stor grad, og hun virker absolutt som en god mor. Og det tror jeg du også vil bli.
      Men dette med barna i sosiale medier det blir vi ikke enig om. At nett og sosiale medier er en stor del av alles liv nå, ja det er sant. Men det burde vel absolutt være mange klare holdepunkter og advarsler for likevel ikke å la barna som ikke kan velge selv og som ikke forstår konsekvensene av eventuelle valg ennå, ha hele sitt liv spredt på sosiale medier. Dersom man tar dette valget på sine barns vegne, ja da vil jeg i at man er ganske så egoistisk.

    4. Tusen takk for at du svarte på spørsmålet mitt angående barn i sosiale media!
      Jeg er imponert over at du i det hele tatt svarte. Og at du står for meningene dine. Det står det respekt av. Jeg er også enig i at debatten er litt svart / hvit. Det finnes en mellomting mellom Fotballfrue og fullstendig skjerming.
      Det er uansett lov å være uenig. Men flott at du ikke stikker hodet i sanden, og unngår temaet!
      Jeg ønsker deg og Ulrik en kjempe fin uke 😊

    5. Amen Ine! Pilotfrue når du skriver at det er spesielt å dele barna sine på nettet fremstår du som så lite reflektert. Er dette utsagn for å provosere igjen? Jeg deler ikke barna mine på nettet for to viktige grunner. En: du vet aldri hvem som ser på bildene og leser beskrivelsene av dine barn. To: de har rett til et privatliv som du også har, Julianne. Håper den dager du blir mamma (for det vil du bli uansett) at du klarer å sette barnet ditt sitt behov foran ditt eksponeringsbehov!

    6. Hei skjønne deg<3 Jeg lurer på hvordan du takler stygge kommentarer, og hvilke tanker er det i så fall du klarer å konsentrere deg om som gjør at du ikke lar deg påvirke? Har nylig startet blogg selv, og jeg synes det er kjempe vanskelig å overse de stygge kommentarene med fæle rykter og annet drit..

    7. At noe er vanlig betyr vel ikke nødvendigvis at noe er greit eller bra? Dette synes jeg ble litt tynt..

    8. Ang. eksponering av barn: Jeg er mot den eksponeringen av barn som vi ser hos en del mamma-bloggere, men synes Julianne har et poeng også. Det er stor forskjell på det å poste ett og annet barnebilde i naturlige settinger, og det å gi så mye informasjon om barna et leserne tror de kjenner dem.
      Har forresten aldri sett Bloggerne, men kanskje jeg kikker innom denne sesongen 🙂

    9. Vi skal i gang med prøverør i februar, og har så langt bare fortalt det til foreldrene våre og et par venner. Og er litt usikre på hvor mange vi egentlig skal dele det med. Hvordan tok dere avgjørelsen på at dere skulle være så åpne som dere er?

    10. Ingen betaler halv skatt i desember.. det er bare forskuddstrekk som er lavere for de fleste, avhengig av skattekortet en har

    11. Jeg lurer på. Hvorfor ta du skyld på det er deg at det er deg som har problem med å bli gravid, eller du spontant abortert, kan ikke være at hans sperm reagere mot deg? Er mannen din testet seg?
      Victoria

    12. Hvis du hadde ønsket deg en gave fra kondomeriet av Ulrik, hadde du hatt noe imot å åpne denne foran familie? Er det mulig eller helt uaktuelt liksom?
      Når skal du si noe mer om prøvingen?
      Hva ville du jobbet med om bloggen ikke var nok å leve av?

    13. Kan du slutte å reklamere for dw? Det eeer sååå kjeeedeeelig.
      Brudekjolen din, hvordan oppbevarer du den? Har du den som minne eller skal du selge den? En bekjent har kjøpt en torso som hun har tredd brudekjolen over og har den på utstilling på soverommet. Kunne du tenkt deg det?

    14. Jeg har noen spørsmål til ukens..
      1. Så du skrev tidligere at det dere skulle reise til et eksotisk sted.. Stemmer det at det er flere land man ikke kan reise til pga Zika virus, blant annet Thailand når man forsøker å bli gravid eller er i en prøverørsprosess? Vet du isåfall om steder som er ok å reise til? Trenger tips selv😊
      2. Har du snakket med en psykolog/annen terapeut underveis i prøverørsprosessen?
      3. Tips til lesestoff for oss som er ufrivillig barnløse?

    15. Hvordan mener du man skal gjøre det dersom par, som selvfølgelig sover sammen, skal stå opp til hver sine tider om morgenen? Dersom Ulrik skal opp halv åtte og klokka ringer sju – og du blir forstyrret av alarmen og da bruker lang tid på å sovne igjen, hvordan mener du det må løses da? Er det i det hele tatt en problemstilling dere kunne hatt?

    16. Synes det er rart at en person i en seriøs jobb kan synes at det er greit å eksponere seg i en platt dokusåpe som bloggerne. Var aldri dette et tema hos dere?
      Hvordan du kan ha noe til overs for en provoserende besserwisser som Anne Brith og et par som Anna og Jan som totalt har ødelagt det de hadde av rennomé er også ganske uforståelig. Manmabloggere burde virkelig gå i seg selv og tenke på barna og ikke egen vinning. Hadde vært kjekt å få dine tanker rundt dette

    17. Skulle ønske du kunne skrive mer om prøverørsprosessen, skjønner valget ditt, men bloggen din var så bra da du delte åpent om det:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg