EG FAKTURERER KONA MI

Som mannen til en av norges største bloggera så e det sånn at veldig mange har meninger om det enn gjør eller ikkje gjør. Dei siste dagane no, så e det jo det at eg har begynt å fakturere Julianne for tida eg bruka på å hjelpe hon med bloggen som enkelte har hengt seg opp i. Eg kan forsåvidt forstå at folk reagerer på det alene om man bare leser den linja, ikkje tenker noke videre rundt ka denne “hjelpen” faktisk innebærer. Derfor vil eg forklare det. Forklare korfor vi gjør det slik..

Som dokke veit så har eg fulltidsjobb som flykaptein. Et viktig og krevande yrke. Min jobb har en turnus som e 5 dager på jobb og 4 dager fri. Når eg e på jobb så sover eg ofte rundt på forskjellige hoteller i andre byer. Sånn e det heile året, utenom ferie. Et supert mønster å jobbe etter og en lett ordning for å planlegge ting i lang tid fremover.

Julianne jobber fulltid med bloggen, dag ut og dag inn. Året rundt. Nesten ingen fridager. En stor del av hennes jobbhverdag består av bilder. Noken bilder for tilfeldige oppdateringer og noken bilder for annonsører. Alle bilder og oppdateringer Julianne legger ut tjener hun penger på. Om eg skal få lov til å skryte litt av kona mi, så e det heilt rått at hon har skapt sin egen arbeidsplass som hon elsker. En hverdag hun styrer selv og en jobb som hun lever økonomisk godt av. Eg e enormt imponert.

Uansett. Når eg kjem heim fra mine 5 dager på reise så e det faktisk sånn at eg har en heil haug med saker og ting eg må gjøre, og ca like mange ting eg har lyst til å gjøre. Familie, venner, båt, trening, ordne med hus, slappe av. Lista e lang av aktiviteter eg ønsker å bruke fritida mi på.

Det som har vært litt standarden her heime, e det at Julianne har lagt en masse planer for ting hun skal få gjort og dei planane har som regel inkludert at eg skal være med. Ta bilder, hit og ditt, location, ordne med annonser og så videre. Misforstå meg riktig, eg elsker å hjelpe kona mi. Når vi e sammen, reiser sammen, gjør ting sammen som alle andre par. Det er kvalitetstid, ikke jobb og faktureres selvfølgelig ikke. Det som Julianne nevnte i sin ukentlige spalte med spørsmål og svar på mandag var når hon spør meg om å være med henne på ting for å ta bildene av henne, gjøre etterarbeid og levere til henne et produkt som hon skal bruke i sin business. Et produkt som gjør at hun tjener titalls tusen kroner. Det er vi begge enige om at bør være en betalt jobb. Nå som vi har funnet en løsning sammen føler eg at hon tilbyr meg noe istedenfor å stjele all mi fritid. Skjønner?

For dokke som må ha dette inn med teskje: En normal fotoshoot her i huset går fort opp i 150-200 bilder før man er i mål med noe man er lysten på å bruke. Bildene skal noen ganger etterarbeides og slike ting tar mykje tid, frustrasjon og kjeft fra “kunden” før man e i mål. Dette har eg nå begynt å fakrurere henne for med god samvittighet.

Julianne e super heldig, hon har en mann som har mulighet til å selge noe av sin fritid for å jobbe for og med henne. Han som kjenner henne best og veit kordan hon vil ha det. Ideen om å gjøre det slik kom til og med fra henne selv. Ikkje e det unikt heller. Folk driver slik i alle bransjer. Er hverandres kunder og bygger hverandre opp til suksess. Suksess e ikkje gratis.

Utenom det, så skal det seies at dei fleste pengene eg tjener her i livet går til oss begge. Kjenner eg henne rett så får eg vel bare et par ekstra regninger å betale fremover så eg ender opp å gå i null uansett, om ikkje i minus.

Tok med en melding som tikket inn til Julianne mens eg skrev dette blogginnlegget:

“Kjære Julianne, den dagen min samboer/mann begynner å fakturere meg for å hjelpe meg med mitt arbeid og mitt firma, det er den dagen jeg pakker tingene mine og ber han dra til H*lvete. At du syntes dette er forståelig og respekterer syntes jeg er ufattelig tragisk. I ett ekteskap hjelper man hverandre, uavhengig av hvor mye tid det koster hverandre. Jeg har som regel ikke behov for å kommentere på bloggen din, men dette fikk meg til å sette kaffen i halsen. Jeg håper Ulrik sender deg en kreditnota. Mvh en meget forbanna selvstendig næringsdrivende kvinne som får all hjelp jeg trenger av min mann gratis.”

Eg tipper at eg ikkje hadde fått terningkast 6 av vedkommende som sendte denne meldinga. Men eg kan ikkje vinne alle kamper. Eg e gla for at den løsninga funker for dei som par og gla for at Julianne og eg har funnet en løsning som funker for oss som par og business partnere. Og en ting er sikkert.. Betaler hon ikkje fakturaen til riktig tid, så går den til inkasso 🙂

Hadde du brukt all din fritid og helger på å jobbe for partneren din helt gratis? 

Ulrik/

@mrulriknygaard

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg