ULRIK SVARER PÅ FLYSPØRSMÅL

Det å fly e faktisk skikkelig kult. Ferie e selvfølgelig alltid digg, men når det går noken dager som nå så savna eg å fly. Då veit eg i hvertfall at eg har funnet min plass her i livet 🙂
 
Julianne får endel spørsmål som har med fly å gjere. Det har eg sagt at eg fra tid til anna kan svare på.. Eg blir meir aktiv her no fremover da vi har fleire prosjekter på gang. For dei av dåkke som følge meg på Instagram veit og at eg svarer på spørsmål der. Legg meg gjerne til –> mrulriknygaard.
 
 
Hvorfor blir det turbulens?
 
– Når det e turbulens kan man oppleve lett til meir kraftig risting i flyet. Turbulens e urolig luft og kan være over i løpet av sekunder eller det kan vare over større deler/mesteparten av flyturen.
 
Vi som piloter e veldig opptatt av vær og vind og er alltid godt forberedt med tanke på slike ting før hver eneste flytur. Områder med sterk turbulens eller dårlig vær ungår vi. Noen dager blir fly kansellert pga vind og vær, og vi som piloter ombord tar aldri noen sjanser utenom de retningslinjene eller begrensningene som er satt. Sikkerhet og trygghet ombord er førsteprioritet i flybransjen.
 
Tidlig i karriera fikk eg forklart at luft er mykje likt vann. I og med at dei fleste av oss har meir kjennskap til vann tenkte eg å prøve å videreformidle det eg engong lærte. 
Du kan tenke deg at lufta e som sjøen. Den ser heilt speilblank ut på avstand, men når du kjem nærmere eller oppi en båt så oppdaga du at den har små bølger, krussninger, strømmer etc som treffer båten ulikt og som da skapa litt “urolige” bevegelsker i båten. Sånn e det når man e ute å flyr og. Masse luft i bevegelse som ikkje e heilt strømlinje forma, og litt forskjellig. Det skaper da uroligheter på flyet. Var det greit forklart?
Turbulens er ikke farlig i seg selv. Flyene som vi flyr er ekstremt kraftig bygd. Flyene er bygd og sertifisert for ekstreme påjkenninger.
 
Når det kommer til turbulens, så er det mer den faktoren at om man som passasjer eller forsåvidt besetning ombord, går rundt i kabinen eller sitter i sete uten setebeltet på som de fleste skader som er rapportert skjer. Folk som faller eller slår seg på en eller annen måte når flyet plutselig har begynt å riste litt.
Eg pleier ofte å oppfordre passasjerer til å sitte med setebeltet på når man først sitter i sete. Setebelte på eller av når man først sitter der gjør ingen forskjell på komforten, men i en setting med litt urollig vind kan det gjøre en positiv forskjel. Vi to som sitter i cockpit har til enhvertid på oss belter, så gjør som oss.
 
Blir du vant til den flotte jobb utsikten?
 
– Det er helt umulig å venne seg til den fantastiske utsikten. Eg er sikker på at eg har verdens beste utsiktpå jobb.
 
Er det farlig om lynet slår ned i flyet?
 
– På alle fly så har vi noe som heter lynavledere. Flyet kan bli truffet av lyn, men følger utsiden av flyet og forsvinner ut fra lynavlederne. Man kan sjå og høyre når man blir truffet av lyn. Eg har opplevd to ganger å ha blitt truffet av lyn i flyet og det har vært helt ufarlig.

Hvor ofte opplever dere trykkfall i kabinen?
 
– Eg har aldri opplevd det. Det er ekstremt sjeldent at det skjer. De forskjellige flyselskapene trener på slike situasjoner, og har gode innarbeidede rutiner for slike hendelser.

Hva var det som fikk deg til å ville bli pilot?
 
– Det var helt tilfeldig at eg tok det berømte “steget” for å sette pilotdrømmen til virkelighet. Eg var med en tidligere kjæreste på studieretningsmesse i Lillestrøm. Hun skulle begynne å studere i England og var på messen for å få all den informasjonen hun trengte før hun skulle flytte ditt. Eg ble selv bitt av “studiebasillen” når eg var der og gikk innom en av pilotskolene her til lands som var der for å praie elever. Det ene ble til det andre og endte opp med at eg startet på utdannelsen i Usa fire måneder senere. Eg angrer ikke et sekund.

Kan du fortelle litt generelt om utdanningen, og hvordan du synes det var?
 
– Pilotutdannelsen er ganske intens. Det settes store krav til selvstudie, da store deler av den teoretiske biten er en til en mellom elev og instruktør. Jeg har også selv instruktørutdannelse og lært andre å fly. Dette var min første flyjobb. Eg merket stor forskjell på de elevenen som leste seg opp godt selv hjemme, og de som kom uforberedt.
Teori og praksis går som i det fleste andre studier side om side. Det som var med pilotutdannelsen at man hadde tester teoretisk og praktisk i flyet mellom hvert “steg” av utdannelsen. Disse måtte da naturligvis passeres for å komme seg videre i programmet.
 
Flyutdannelse er kostbart og trenger man ekstra undervisning, spesielt i flyet så “flyr” pengene fort. Det gjorde også naturligvis sitt med tanke på presset for å “stå” på de forsjellige testene på første forsøk. De fleste av oss var på budsjett i Usa, og var det tomt så var det tomt. Eg har sett folk som har gått tom for penger underveis i utdannelsen og fått drømmen knust av den grunn. 
Mitt tips er følgende: Vær selstendig, selvstudie er en god nøkkel og møt opp til undervisning og til instruktøren din godt forberedt.
 
Har du noen gode tips mot dotter i øra?
 
– Eg har dessverre ikkje noke super tips mot dotter i øra under flygning, siden eg selv aldri har vært plaget av dette. Men i dei tilfellene det skjer så holde eg meg for nesa og blåser lett. Eg veit at noken slite meir enn andre med slikt og har kolleger som synes det hjelper meir å suge på drops eller tygge på noke.

Jeg og kona elsker å fly, men har roet ned på flyturene pga miljøet. Streifer det deg at det er svært negativt med tanke på drivstoffet som blir sluppet ut i store mengder i atmosfæren? Jeg håper at det er noe mer klimavennlig på gang.
 
– Flybransjen e i stadig forbedring når det gjelder besparelser av drivstoff, og det vil jo da naturligvis påvirke miljøet. Eg tenke faktisk ikkje så mykje over det selv, men vi som piloter ombord gjør også det lille ekstra for å fly så miljøvennlig som mulig.
 
Er du låst inne i cockpit?
 
-Vi e innelåst i cockpit når flyet e i lufta.

Kunne du pendlet fra Fredrikstad mtp. stand-by?
 
– No slipper eg heldigvis å finne ut av det siden vi ikkje lenger skal flytte til fredrikstad. Vi har en regel at man skal kunne være på flyplassen i løpet av 90 min fra vi blir ringt. Eg har mange gode kolleger som er pendlere og de bor da på hotel i nærheten av gardermoen på slike dager.
 
Har man lov til å høre på musikk når man flyr?

– Vi som besetning gjør naturligvis ikkje det. Som passasjer kan du høre på musikk når du flyr. Under sikkerhetsdemonstrasjon skal man ikke benytte seg av slikt.
 
Har du alltid mobilen på flymodus når du er på jobb?
 
– Eg har min mobil i flymodus fra start til stopp og oppfordrer alle til det.

Må du gjennom sikkerhetskontrollen hver dag, eller får du slippe gjennom uten?
 
– Vi må gjennom samme type sjekk som en vanlig passasjer hver dag.
 
Har hørt at pilot og copilot alltid får forskjellig mat i tilfelle matforgiftning, men har dere noen gang fått samme mat, eller spist av hverandres?
 
– Vi spiser aldri samme mat og heller ikkje til samme tid.
 
Min mann, også flykaptein, mener bestemt at du hadde en egen blogg: Ulrik og Stefan. Hva skjedde med den? Den var visst ganske underholdende? Har du fortsatt noen bilder fra den bloggen?
 
– Det stemmer, eg og min roomie i Usa hadde en pilotnettside i 2005/2006, så vi var egentlig super tidlig ute med blogg. Var nok to pioneerer på den fronten. Vårt mål med nettsiden var å holde familie og venner oppdatert, og gi nye elever kunne litt info om ka vi dreiv på med. Vi ble for opptatt med studier så vi gav oss på topp, som man sier.
 
Får du noe kontakt med passasjerene? Har du respekt for jobben til de øvrige crewet?
 
– Vi som piloter er de som har minst kontakt med passasjerene. Som kaptein har man alltid det øverste ansvaret ombord. Cabinbesetningen er de som møter og håndterer passasjerene i de fleste situasjoner. Vi jobber veldig tett sammen og kommunikasjonen mellom alle i crewet er optimal når alle er i “loopen” til enhver tid. Alle ting som oppstår og som trengs å vies ekstra oppmerksomhet vil alltid kapteinen ombord være informert om. Det er en helt spesiell og unik måte vi som flybesetning jobber tett og rutinert sammen. Faste gode rutiner er viktig da vi jobber med veldig mange forskjellige mennesker i løpet av en jobb periode.
 
Hvordan er livet som kommersiell pilot?
 
– Spennende, variert, og enormt gøy.
 
Hvor strenge er helsetestene man må gjennom med tanke på syn osv?
 
– Hele verden har strenge helsesjekker når det kommer til flygende personell og da spesielt piloter. De er litt forskjellige fra land til land. Her i Norge så går man til spesialutdannede flyleger hver tolvte måned.
 
 
Den testen man må ta før man evt blir tatt inn til studiet, er det kun basic fysikk? Har aldri hatt fysikk før men tenkte å lære meg det grunnleggende kun for denne testen.
 
– Eg mener at grunnlegende matte og fysikk holder i massevis for en pilotutdannelse. Men generell forståelse og interesse viktig.
 
Jeg lurer på om det er noe “system” på hvilke ruter man skal fly fra dag til dag? Er det foreksemepel en dag du både flyr til Kristiansand og til Mallorca? Eller flyr du oslo – krsand x4 på en dag feks?
 
– Hver måned er variert når det kommer til flyprogrammet, noe eg synes e heiit supert. Forandring fryder!
 
Kunne du noen gang tenkt deg å bytte flyselskap og eventuelt hvilket?
 
– Eg føler meg egentlig veldig priviligert som har kommet inn såpass tidlig i et så stort selskap her hjemme, med base kor eg bor og et av de størst voksende flyselskapene i europa som utvider seg rundt om i verden. Drømmen er å være i selskapet ut karrieren.
 
Hvilket sted har den fineste innflygningen?
 
– Nord-norge har en helt spesiell natur synes eg. Men de fleste flyplasser har jo sine særegenheter.
 
Synes du det er irriterende når folk klapper når dere lander flyet?
 
– Det er vel ikkje så vanlig at folk gjør det lenger, men om det skjer så er det koselig. Eg tar det som et kompliment 🙂
 
Hvor kan man ta pilotutdanning? Og hvor lang er den?
 
– Det finnes mange bra skoler her i landet. Eg tok mesteparten i Usa, og et konverteringsprogram fra amerikanske til europeiske sertifikater når eg returnerte til Norge.

Hvor mye koster pilotutdanningen og får man noe støtte fra Lånekassen?
 
– Eg har inntrykket av at de fleste ender opp rundt en million kroner. I hvertfall dei eg dro til Usa med. No kan man få dekka store deler av utdannelsen her i Norge og i Tromsø er det vel også gratis utdanning, trur eg.

Hvordan ser turnusen ut?
 
– Turnusen min er 5 dager på 4 dager fri nå som eg jobber 100% stilling. En veldig fin og variert arbeidsnøkkel som eg trives med.

Hva er gjennomsnittlig lønn?

 
– Lønn kommer ann på erfaringsnivå man begynner på og deretter en lønnstige som de fleste andre jobber.
 
Er det en fordel å bo i nærheten av Gardemoen? Vi bor nemlig langt opp i nord, og Widerøe er nok ikke flyselskapet han vil jobbe i.
 
– Vil du jobbe i et flyselskap med større flymaskiner må du til en av de store byene i Norge. Men store deler av mine kolleger er pendlere, så du kan i grunn bo hvor som helst.
 
Blir du ofte gjenkjent av passaasjerene dine?
 
– Ja, noken ganger. Det er skikkelig koselig!

Har du faste ruter du ofte flyr?

 
– Eg får arbeidsplanen min 14 dager før den starter og vet da en måned frem i tid for det meste kor og ka eg skal. Super løsning!
 
 Safe flight
 
    Ulrik
 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg