SOM EN SLAGS FRUKTBARHETSDAGBOK

Jeg glemte å si at eggløsningstesten jeg tok på morgenen i dag var negativ. Jeg kommer ikke til å oppdatere dere hver dag på dette slik jeg gjorde i starten av prøveperioden, da smilemunner på denne type test ikke betyr så mye for meg nå som vi holder på med prøverør. Men jeg kan si ifra når den er positiv og hvor mange fruktbare dager den viser, siden det er flere prøvere som har spurt meg om akkurat det.

Jeg vet at jeg kan bli gravid på egenhånd og jeg skjønner at det er lurt å ha sex på de dagene hvor jeg er aller mest fruktbar. Men jeg har ikke stor nok tro på at Ulrik og jeg skal bli gravide uten hjelp at jeg tørr å satse forholdet vårt. Forrige gang jeg holdt på med dette eggløsningsstyret ble det veldig dårlig stemning her hjemme. Vi gjorde vårt beste begge to, men alt var så påtatt og annerledes. Jeg er helt sikker på at jeg ikke er alene om å mene at alt er annerledes når man må noe enn om man bare har lyst. Enten det er snakk om å stå opp om morgenen, jobbe, lage middag, trene eller om det er snakk om sex. Det siste handler det ene og alene om når man begynner med eggløsningstester. Nemlig å måtte ha sex, ikke å ha lyst på sex. Det føles kanskje ikke slik for alle, men jeg personlig mener at eggløsningstester kun fører til stress og at hele opplegget er mer til bry enn til hjelp.

Jeg lovet derfor både meg selv og Ulrik at vi aldri skulle kjøpe slike tester igjen, men nå er det greit siden testingen kun er for notater til legen min. Som en slags fruktbarhetsdagbok..

19 kommentarer
    1. Vi ble gravide med “påtvungen sex” og eggløsningstester, det er jo bare en uke det står på, som blir ca 4 “påtvungne” kjappe runder i senga, selv om man er trett og lysten ikke er på topp. Selv om jeg er enig i at sex skal være kos og nærhet, så var det viktig for oss å bli gravide raskt. Vi var begge enige om å gjøre det slik, fordi vi hadde et ønske og et felles mål å bli gravid. Og det funket, vi er begge glade for at vi tok det valget.

    2. Er det ikke ekkelt å tenke på at håret ikke er ditt?
      Jeg hadde aldri orket å ha en annen persons hår på mitthpde, usj

    3. Skjønner godt hva du mener. Vi prøvde eggløsningstester mens vi holdt på, for vi brukte lang tid å bli gravid igjen etter en MA. Det ble mye krangling og sure miner pga mye sexpress. Og jeg skjønner mannen godt at han ikke vil ha sex “bare” for å bli gravid.

    4. Jeg er så skeptisk til slike tester. Jeg har aldri fått en positiv eggløsningstest, men har da greid å bli gravid 3 ganger, så eggløsning må jeg da ha hatt…. Lykke til med testingen i alle fall. Kanskje du bruker bedre tester enn meg…

    5. Hei Julianne.
      Jeg skjønner veldig godt at du synes det er styr å ha sex «på kommando». Vi har vært prøvere i ca 2 år. Jeg har PCOS og vi sto på venteliste til prøverør. Jeg har blitt gravid naturlig nå! Trodde det var helt umulig.
      Det jeg prøver å si med dette, er at mirakler skjer og det vil skje med deg også, enten naturlig eller gjennom prøverør. Hold motet oppe dere to ❤️ Lykke til!

    6. Vil de at de at du skal ta eggløsningstestene om morgenen? Jeg leste at man burde ta dem på ettermiddagen eller kvelden, da det er først da LH nivået stiger. Jeg har forresten lav AMH selv, men ble fort gravid da vi hadde sex rett etter positiv eggløsningstest. Blir jo påtvunget ja, men vi ønsker å bli gravide fort pga min lave AMH og nå er jeg 18 uker på vei 🙂 masse lykke til videre, håper spira sitter snart!

    7. Jeg tok også eggløsningstester og merket stresset rundt dette og det å måtte ha sex når lysten egentlig ikke var tilstede! Samtidig hvis jeg ikke hadde gjort dette så hadde jeg kanskje ikke sittet her med min snart 1 mnd gamle datter! Så i det lange løpet var det verdt det! Jeg hadde før dette en MA i uke 12 og SA i mnd før jeg ble gravid med henne:/ jeg har også i likhet med deg tatt abort tidligere i 20 års alderen da jeg ikke var klar for barn der og da, og det var sammen med han jeg fortsatt bor med og har barn med nå! Plutselig skjer det deg også, krysser fingrene for deg!:)

    8. Masse lykke til, krysser fingrene for at detta går deres vei denna gangen:) Dere fortjener det så veldig:) Så på et program på NRK 2, gravid med teknologi? Så du det? Hvis ikke så er det å anbefale.

    9. skjønner ikke helt. Hvorfor blir det dårlig stemning? Han synes du er pen, og dere begge har et stort ønske om barn. Da må man jo ha sex?? For å lage barn må man ha sex. Hvis ikke forholdet deres tåler noen ganger “påtvungen” sex så henger det i en rimelig tynn tråd. Han skal jo ville ha sex med deg hvis han vil ha barn??

    10. Vi droppet også eggløsningstester. Hjalp meg mye mer å føre logg og finne ut når eggløsning sannsynligvis var og så ha en del sex rundt den tiden. Det gav overraskende resultater, med stort avvik fra det jeg hadde trodd var ca eggløsning. Selv om logg og prøving også er litt turn Off så var definitivt eggløsningstester drepen.

    11. Vi brukte eggløsningstester og hadde plikt sex i flere år. Måneden før bryllupet ble vi enige om å sette prøvingen på vent for det ble for mye og tenke på. Det skulle vise seg at dette var et godt trekk. Vi hadde sex en del ganger før bryllupet men kun av egen lyst. Under bryllupet kjente jeg meg rar og noen dager etter overbeviste jeg meg om å ta en test slik i tilfelle. Jeg var gravid! Var helt i sjokk siden vi ikke hadde “prøvd engang. Fertilitetslegen vår ble oppriktig glad da vi så et lite bankende hjerte.
      Dette er vår historie, en tøff tid ligger bak oss og det vil den snart gjøre for dere også. Jeg føler det på meg. Snart skjer det!

    12. Jeg ser tilbake på prøveperioden med en del frustrasjon og mas, og synes det er veldig bra at du setter ord på det. Livet er ikke en dans på roser, vi må kjenne på tornene fra tid til annen. Tenk på det positive som kan komme ut av det 🙂

    13. Som flere over her skriver så kan det vise seg å være lurt å ha “påtvungen sex” når/hvis du har eggløsning. Det øker jo bare sjansene dine for å bli gravid. Ja, det blir gjerne kunstig og ikke lidenskapelig som ellers, men det er jo bare fåtallet av gangene.
      Jeg har selv PCOS og har SA i uke 6 og MA i uke 10. Jeg måtte gå på eggløsningsstimulerende tabletter (“Letrozol”, egentlig en brystkreftmedisin faktisk), og jeg tok eggløsningstest HVER dag etter mensen. Dette viste seg å være avgjørende, for jeg hadde en veldig forsinket eggløsning, faktisk en måned etter første mens (altså, egentlig når neste syklus skulle ha begynt). Da hoppet vi til køys (påtvunget), men det endte i et lite lykketroll som nå er 10 uker 🙂
      Du må selv velge hva som er rett for deg, men jeg personlig ville anbefalt deg å ta disse testene og om de blir positive, så er det verdt et forsøk og forhåpentligvis sitter spiren <3 (Et råd; bestill eggløsningstester på ebay! Utrolig billige, og de er kjempe pålitelige. Trenger ikke kjøpe de dyre på apoteket, spesielt ikke om du skal teste mange dager på rad, slik jeg gjorde).

    14. Fy faen så tragiske dere som legger igjen stygge og negative kommentarer er! Har dere ikke noe ålreit å si, så hold heller kjeft.
      Stå på, Julianne, jeg heier på dere! ❤

    15. Har du prøvd å ta solvipect (hostesaft) dagene før el? Var sånn jeg ble gravid etter å ha prøvd veldig lenge. Klaffa på første forsøk.

    16. Det var kanskje ikke så dumt med den eggløsningstesten alikavel? 😉 Gratulerer med graviditeten! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg