SISTE NYTT

I dag har jeg vært på ultralyd for å få en grundig sjekk av livmorhulen før vi setter i gang med neste og femte forsøk. Herregud, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle sitte her ett år etter at vi tok kontakt med Spiren for første gang og fortsatt ikke være gravid. Jeg kjente faktisk at tårene presset på da jeg satt på venterommet på Aleris tidligere i dag. Ikke fordi jeg grudde meg spesielt til timen eller svarene, men fordi det plutselig gikk opp for meg hvor sårt det er å være uviten om vi noen gang kommer i mål med biologiske barn og hvor lei jeg er av denne prøverørsprosessen.

Over til det positive.. Bildene fra ultralyden viste heldigvis at livmorhulen min er fin. Det var ingen sammenvoksninger eller polypper, og ikke noen “skillevegg”, som kan øke risiko for spontanabort. Jeg har heller ikke endometriose eller “søskenbarnet” adenomyose, noe jeg naturligvis ble veldig lettet over å endelig få svar på etter kanskje hundre spørsmål/råd fra andre prøvere.

Prøvesvarene til Ulrik og resten av prøvesvarene mine fra Rikshospitalet har ikke kommet ennå. Vi har som sagt en plan for prosessen videre allerede, men jeg er likevel spent på amh-verdien min. Spent på om den har sunket eller om den er sirka der den var for ett år siden da vi målte den første gang.

Etter ultralyden dro Ulrik og jeg direkte til Frognerparken for en liten fotoshoot sammen. Jeg har altså blitt fotografert både på innsiden og utsiden i dag, som legen min så komisk sa det. Hehe! Det er viktig med litt humor opp i det hele..Etter shooten i Frognerparken dro jeg videre til et hyggelig møte på Fornebu med en ny sponsor som jeg gleder meg til å introdusere dere for!

Nå er jeg så trøtt at jeg snart sovner på tastaturet og så sulten at jeg ikke bryr meg om hva jeg spiser så lenge det metter og går raskt å lage. Vi blogges mer når jeg har ladet batteriene og energien er tilbake <3

62 kommentarer
    1. Veldig imponert over at de kan utelukke endometriose kun ved ultralyd. Håper de lærer bort teknikken til alle gynekologiske avdelinger i Norge. Og også til helsenorge.no som sier dette om tilstanden:
      «Det finnes ingen enkel undersøkelse som kan avsløre endometriose. Derfor må en gynekolog lage et snitt i buken og stikke inn et instrument med et kamera slik at strukturene inne i bekkenet kan ses»
      Det er jo synd at vi daglig må legge pasienter i narkose når det kan påvises ved en mye enklere prosedyre.

    2. Gratulerer med fine prøvesvar og en perfekt livmor! Utrolig glad på dine vegne. Jeg håper at de finner det riktige embryoet snart, enten så ligger det i frysern eller så blir det på nytt ferskforsøk. Har veldig troa på det. 🍀🍀🍀

    3. Det hender iblant man ikke passer sammen å lage barn, da er det naturlig å abortere gang på gang pga sykt foster.

    4. Huff, kjenner det er sårt å lese dette selv, men jeg er sikker på at dere kommer til å komme i mål en dag <3 krysser alle fingrene for dere 🙂

    5. Krysser fingrene for dere nå i tiden fremover 🙂 Tror åpenheten din hjelper mange der ute. Selv tok det over tre år for meg og kona før vi endelig ble gravide med prøverør. Det samspillet vi tre som familie har er et resultat av alt vi har gått gjennom. Du kan tenke deg at vi er takknemlige 🙂 Vi vet å sette pris på de små øyeblikkene etter alt det tøffe vi har møtt på vår vei.
      PS: Kos deg med kanelbolla du 😉

    6. Må si jeg syns det er rart at endometriose og adenomyose ikke er utelukket før nå, det burde jo være en naturlig del av prosessen før man setter i gang? Godt at alt ser normalt ut da 🙂

    7. Endometriose kan fremdeles ikke utelukkes før man foretar kikkhullsoperasjon. 🙁 hvordan forklarer liv bente de syke mensensmertene dine? Akkurat store mensensmerter er jo tegn på endometriose:( synes det er trist at dere ikke lykkes fordi gynekologen gjør en dårlig jobb. Dyrt blir det også! Og ikke minst uheldig for kroppen din å måtte gå på så mye hormoner hele tiden:( bytt lege, klinikk, foreta en kikkhullsoperasjon. Ett eller annet, for dere lykkes åpenbart ikke på Spiren sin ” suksessoppskrift”. Useriøs klinikk!

    8. Blir ganske oppgitt over alle bedrevitere over her… Har MANGE venninner med endomitriose, ingen har slitt noe særlig med å bli gravid. Har det selv, sliter med å bli gravid. Det hjalp ikke meg med kikhullsoperasjon, fjerna det som hadde komt, men det hjalp ikke.
      Nå er jeg endelig gravid, på mitt tredje uttakk. Uendelig takknemlig, men at endomitriosen var problemet her, det tror jeg faktisk ikke. Forsket for lite på dette til at det kan hevdes.
      Ellers! Lykke til videre i denne jungelen av en prossess og følelser!

    9. De er tydeligvis de eneste i landet som kan utelukke endo og adeno ved en ultralyd. Det må nemlig en laparaskopi til for å se om det er tilfelle. Jeg er prøver selv og mistenkte at jeg kunne ha endo. På ultralyd så alt fint ut, men etter jeg fikk en kikkhullsoperasjon pga mistankene mine, viste den at jeg hadde både endo og adeno! Håper selvfølgelig ikke du har det, men synes det er rart du ikke har satt deg grundigere inn i hvordan diagnosen stilles siden ønske om barn er så høyt.

    10. Hei! <3
      Så godt å lese at alt er bra med deg!❤️ Håper dere får en fin reise fremover som innebærer barn. Veldig koselig å få være en "del" av denne prosessen deres via bloggen! Stå på. Heier på dere og lykke til!
      "Uheldigvis" så er det bare en måte og utelukke endometriose på og det er lapraskopi, dvs kikkhullskirurgi. Veldig rart at det ble sagt etter UL da alle ekspertene i Norge mener dette er den sikreste måten å bekrefre / avkrefte.

    11. Endometriose kan IKKE utelukkes ved ultralyd og jeg blir rett og slett
      sint av å tenke på at de faktisk sier du ikke har dette basert på en ultralyd.
      Den eneste sikre måten for å utelukke endometriose er Laparoskopi ( kikkhulloperasjon ). Jeg har selv denne sykdommen etter 8 år med kamp for å få et svar på mine smerter. I 8 år har 6 forskjellige gynekologer nektet for at jeg har endometriose fordi at ul ser fin ut. Men ul viser ikke alt. De kan ikke se deg grundig i buken eller andre plasser inni magen. Ta deg heller en tur til Andreas Putz i Tønsberg så får du vurdering hos den beste her i landet.

    12. Jeg beklager å skrive dette, men endo og adeno kan dessverre ikke utelukkes via ultralyd. Man KAN se det på MR, men for å få en diagnose MÅ man igjennom en laparoskopi.
      Har selv endo og vært prøver i snart ett år uten hell 😔

    13. Det kommer veldig mange kommentarer på dette med at en ultralyd kan vise om du har endometriose. De aller fleste gynekologer er enige om at en kikhullsoperasjon må til for å se dette. Hadde nesten vært fint om de på spiren kan skrive et innlegg der de begrunner hvorfor de mener de kan avgjøre det ved en innvendig ultralyd….?

    14. http://forskning.no/svangerskap-sykdommer/2014/02/nytt-hap-barnlose-med-endometriose
      Hvorfor maser dere sånn om den “kanskje” endometriosen? Forskning viser uansett at pasienter med endo har like stor sannsynlighet for å lykkes med ivf, og en graviditet vil i tillegg være en måte å “behandle” endometriosen ifht å stanse blødningen, og en ev. forverring. Hos noen skrumper jo faktisk endovevet inn/tørker ut, under svangerskapet. Så IVF for å bli gravid og svangerskap blir på en måte en behandling i seg selv. Hos noen kan det imidlertid hjelpe å fjerne endovev kirurgisk. En kikhullsoperasjon for riktig diagnose og ev. fjerning av endovev kan da være aktuelt. Jeg ville uansett ha foretrukket å forsøke å bli gravid fremfor kikhullsoperasjon, om det går an. Og jeg har fortsatt veldig troa på at Julianne og Ulrik kommer til å lage en eller flere perfekte babyer med hjelp av Spiren, eller en ev. annen klinikk. Men dette må sies om Spiren: En klinikk som holder åpent i helgene om innsett/uttak blir ilp helg og hvor embryologen sykler til og fra klinikken flere ganger ilp lørdag og søndag for fryse embryo på riktig tidspunkt, gjør iallefall alt de kan for pasientene sine. Stor klem til deg Julianne! Jeg har troa på at dette skal gå. ❤️

    15. Hvorfor er det så mange som henger seg opp i endometriose? Ja, det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid naturlig. Og ja, det kan vises på ultralyd. Hos meg gjorde det det. Men beste kur mot endometriose er å bli gravid. Og det har faktisk ingen betydning når man går igjennom IVF om man har endometriose eller ikke. Det er så mange eksperter her inne, fatter ikke hvorfor ikke alle bare starter sin egen klinikk, for de har jo tydeligvis ekspertisen, og vet jo langt mer enn gynekologene som undersøker Julianne.
      PS: lykke til Julianne, dere lykkes nok til slutt 🙂 Jeg har nå 2 skatter som er blitt til ved hjelp av ICSI. Det ordnet seg for oss også, til tross for både nedsatt sædprøve og endometriose.

    16. Hei, vil bare påpeke feilinformasjonen din.
      Endometriose kan IKKE diagnostiseres ved ultralyd, det er KUN hvis det er endometriosecyster det kan vises via UL.
      Jeg har selv endometriose, og ultralydene mine er fine, MEN alikevel er jeg sammenvokst mellom endetarm og livmor, begge eggstokkene er sammenvokst med bakre bukvegg, endometriosen har vokst opp til høyre nyre.
      Alikevel så har ultralyden vist at alt er fint, men sannheten er noe annet.
      Så ta gjerne kontakt med meg, så kan vi få frem rett informasjon om endometriose og adenomyose, slik at folk som deg ikke feilinformerer og at folk tror det er så mye lettere enn hva det egentlig er.
      Mvh Elin

    17. Mange leger i kommentarfeltet ser jeg! Håper dere besservissere har 6 års utdannelse som dere bygger uttalelsene deres på 🙂

    18. Jeg var plaget med infertilitet og smerter i 3 år før jeg endelig fikk diagnosen endometriose. Jeg var til 5 forskjellige gynekologer som alle utelukket endo på bakgrunn av ultralyd. Til slutt ble jeg henvist til en diagnostisk laparoskopi der det ble konkludert med endo. Dette var i 2014. Jeg er nå gravid med tvillinger (6 år etter prøvestart) etter 4 ferskforsøk (tiø sammen ble 7 egg satt inn) og en ny operasjon for å fjerne endo og sammenvoksninger. Klinikk Hausken er god på endometriose og gav meg bedre tilpasset medisiner enn jeg fikk på offentlig sykehus. Nedtrapping på Synarela i 1 mnd før sprøytestart og både klexane og prednisolon i en god periode.
      Send meg gjerne en mail om du ønsker å spørre om noe så skal jeg svare deg så godt jeg kan!
      Ønsker deg masse lykke til!

    19. Den første kommentaren her ang endo og diagnostikk, så ufin du er! Julianne stoler naturlig nok på legen, hvis du mener de feilinformerer kan du vel formidle det på en høflig måte? Dårlig folkeskikk rett og slett.

    20. Du må nok desverre ta kikkhullsoperasjon for og utelukke endometriose, kan desverre ikke ses på ultralyd.
      Gynokologen min så ikke noe på ultralyd hos meg men fikk desverre diagnosen endometriose etter kikkhullsoperasjon.
      Lykke til videre og håper det snart kommer en liten spire og at dere blir foreldre i 2018😀

    21. Har dere forsøkt å sende en prøve til ivf serum i Athen? For å utelukke infeksjoner som kan ødelegge for dere? De tester for ting som ikke kan oppdages i norge.

    22. Hei Julianne! Jeg har lest bloggen din lenge nå, og har heiet og håpet på at du skal bli gravid. Jeg har selv endometriose og vil bare si at det desverre ikke går an å utelukke endometriose ved å ta ultralyd. Man må inn og se i buken(lapraskopi), og til og med da er det ikke alltid de finner all endometriosen ( noe jeg selv har opplevd) jeg har også hørt om at man kan ta mr med endometrioseprotokoll. Tror ikke det er like sikkert som lapraskopi, men det er jo litt mindre drastisk enn en operasjon. Håper virkelig dere finner ut av det og at dere blir gravide snart. Jeg ble gravid 3 uker etter lapraskopi.

    23. Til T.A: Ja, det KAN ses på ultralyd, men ultralyd kan IKKE brukes for å utelukke om det er endometriose. Stor forskjell!
      Til N: Det er utrolig hva slags kunnskap man tilegner seg når man har gått gjennom mange år med plager og utredning for dette selv. Det tar ikke lang tid å finne ut, hvis du googler endometriose, at det folk sier her stemmer. Informasjonen står også på seriøse nettsider med informasjon om ulike diagnoser.
      F.eks her; http://www.lommelegen.no/artikkel/endometriose-symptomer-diagnose-og-behandling
      Men legen her har kanskje heller ikke nok utdanning for deg?

    24. Norges beste endolege Andreas Putz i Tønsberg går ut og forteller at endo kun kan påvises med operasjon og i noen tilfeller MR med endoprotokoll. Man ønsker å informere, ikke være bedrevitere!❤️
      Det at svangerskap kurerer endo er noe de lærde strides om. Hos noen ja, hos andre blir ting verre etterpå. Ikke alle med endo / adeno trenger hjelp til å bli gravide, men ofte er det mange kvinner og par som finner ut av dette under utredning for ufrivillig barnløshet.
      Vi med endo / adeno vil bare hjelpe!💛

    25. Til N ;
      Bessevissere? Seriøst? Vi er mennesker som har sykdommen. Vi er mennesker som vet hva vi snakker om. Vi kan mer om sykdommen enn hva veldig mangen leger kan. Jeg har vært borti leger som ikke viste hva endometriose var før jeg forklarte dette. Disse legene har selv forklart at iløpet av 6 års utdanning så har de kanskje 15 min om endometriose på skolen før de fokuserer på alt annet.
      Nei vi sitter ikke her og tror vi er leger, men vi som har sykdommen må få lov å komme med fakta som vi vet 100% er riktig. Regner ikke med du vet så mye om denne sykdommen siden du uttaler deg slik du gjør.
      Jeg har hatt denne sykdommen i 8 år. Dette har vært de jævligste 8 årene i mitt liv. Jeg stilte diagnosen på meg selv. Hvorfor? Jo fordi en lege som hadde vært lege i over 20 år ikke tok meg seriøst og ikke viste hva endometriose var. Jeg har deretter vært hos 5 forskjellige fastleger noe som hadde vært helt unødvendig hadde de klart å gjøre jobben sin.. Jeg har hatt sykdommen såpass lenge uten å få hjelp noe som og gjør at jeg kanskje ikke kan bære frem mitt egen barn. Så unnskyld oss bessevissere som leker “leger” som bare vil pilotfrue alt godt og som håper hun får all den hjelpen hun trenger, for jeg vet hvor jævlig det er og sitte her uten et barn man så sårt ønsker, for jeg har prøvd hver dag i over 5 år.
      Og når en klinikk som aleris uttaler seg, og påstår at hun ikke har endometriose på det grunnlag av en ultralyd så blir jeg sint. Jeg har mistet telling over hvor mangen som har fått feil diagnose/svar av aleris så de stoler jeg absolutt ikke på.
      Til pilotfrue; Jeg håper alt ordner seg for deg, jeg håper så inderlig at den ultralyden faktisk er riktig å at du ikke har endometriose/adenomyose. Jeg unner deg ikke det smertehelvete du kommer til å gå igjennom om det viser seg om noen år at du faktisk har dette.. krysser alt jeg kan for deg å din kjære, og at dere snart har et barn sammen 🙂

    26. 1. Ja man kan bli lett gravid med endo, men det kan også gjøre det umulig. Kommer helt an på grad og hvor endometriosen er. En lap må til for å kunne bekrefte/avkrefte med sikkerhet, med mindre man har godt synlige endo-cyster på eggstokker som kan sees på ultralyd og også MR (men man vet fortsatt ikke hvordan totalbildet ser ut).
      2. IVF kan forverre endometriosen da slimhinnen vokser (og sprer seg mer) med økt østrogen. I IVF så får kroppen et stort innskudd av østrogen. Så det er overhodet ikke riktig som Cecilie påpeker over her at IVF kan dempe endo, men det er riktig at en graviditet kan roe den ned i disse månedene, men vil som regel komme tilbake for fult etter en fødsel og man har eggløsning igjen.
      Men! Men! Men! Det er da overhodet ikke sikkert at dette er noe Julianne har! Man må ikke ha endometriose selv om man ikke finner noe annet…

    27. Så dumt å lese så mye feil info.
      Heldigvis er det en del endo damer her som har peiling💜 har selv hatt endo i 13 år. Er både barnløs og endt opp uten eggstokker til slutt. Aldri fått påvist endo på ultralyd, mr eller undersøkelse. Men under lap er blære,tarm,hele buk og livmor helt dekka av endo vev. Vær grei å gå å få riktig info før dere kommer med egne missvisende meninger.

    28. Setter flere og flere spørsmålstegn ved “ekspertisen” til Spiren.. og nå Aleris! Som nevnt mange ganger her så kan man virkelig ikke utelukke endometriose med ultralyd alene. Hvordan klarer dere å stole så blindt på denne klinikken når det ikke er veldig vanskelig å finne informasjon om hvordan dette bør utredes?
      Selvfølgelig er det ikke sikkert du har dette, men vil dere virkelig ikke være helt sikre på alt når ønsket er så stort? Jeg hadde satt krav om grundig utredning på dette og alt annet. Hadde ikke latt noe være uprøvet hvis jeg var deg..
      Håper uansett neste forsøk blir vellykket og ønsker dere masse lykke til!❤️
      Og N: Besserwissere?! Tro meg, vi som har hatt denne erfaringen på kroppen vet hva vi snakker om!

    29. Jeg hadde endometriose i flere år, men de fant aldri det på ultralyd.. Hadde syke menssmerter! Men når jeg tok en kikkhullsoprasjon kunne de se det med en gang! Så du må nok ta den for og få det 100 prosent bekreftet/avkreftet!! Syns du et år er lang tid i en prøverørsprosess? da skal jeg låve deg at 8 år er enno verre:( Så lenge tok det før vi ble gravide etter utallige prøverørsforsøk… Håper ikke det vil ta så lang tid for dere! Men be hvertfall legen din om en kikkhullsoprasjon! Lykke til videre..

    30. Har jobba på gynekologisk avd i mange år, og folk kommer til oss ofte for å gjøre en diagnostisk kikkhullsoperasjon for eksempel for å sjekke endometriose. Man kan dessverre ikke utelukke dette ved ultralyd! Syns det er veldig synd at de forteller deg at det går an! Jeg forstår at du stoler på legen din, men jeg stoler også på legene jeg har jobba med i mange år, hvor en av dem er blandt Norges beste på nettop denne sykdommen! Endometriose er en veldig “individuell” sykdom (om det går an å si) man kan ha masse endometriose og lite plager/konsekvenser og man kan ha veldig lite endometriose og mye plager/konsekvenser! Det kommer helt an på hvor det sitter! Du bør kreve en diagnostisk laparascopi!

    31. Kjære Pilotfrue.
      Jeg vil bare først si at det er trist at dere er ufrivillig barnløse.
      Jeg prøvde av og på i 10 år før jeg selv gikk til det skritt og prøve ivf. Jeg var UTROLIG heldig og responderte godt (men ikke uten mye bivirkninger) på lang nedregulering med Synarela og på Gonal F, og Progynova.
      Jeg klarte det på første forsøk. Og er i skrivende stund 23+3 uker på vei.
      Jeg vet ikke om du allerede er medlem i Facebook gruppen “Ønskebarn med prøverør.” Jeg fikk virkelig mye god informasjon og støtte der.
      Ellers kan jeg nevne at jeg fikk påvist endometriose i 2012 via lapraskopi og adenomyose i 2016.
      Jeg er heller ingen “besserwisser”, men har lest meg opp mye og har gått kurs i forbindelse med at jeg ble likemann for endometriose foreningen.
      Har 3 operasjoner bak meg og mange år med sykdom.
      Jeg vil påpeke at endometriose og adenomyose ikke er samme sykdom.
      Og at de begge kan skape problemer med å få barn. Men de må ikke det. Noen blir gravide uten problemer, noen må ha hjelp.
      Det er mye riktig og endel unødvendig og direkte feilinformasjon som kommer frem her.
      Det er som flere sier, ikke en sikker diagnose å stille via ultralyd når det gjelder endometriose. Ved adenomyose kan man kun få sikker diagnose ved hysterektomi,altså fjerning av livmor. Men de som er dyktigte kan få en sterk mistanke via ultralyd.
      Jeg vil anbefale deg å lese på endometriose foreningen sine sider, om du vil ha oppdatert og grundig informasjon om både endometriose og adenomyose.
      Adenomyose sidene er nylig oppdatert i samarbeid med Tina Tellum, en av de beste i verden på adenomyose. Og endometriose sidene er vil også snart bli oppdatert.
      Det viktigste for deg er jo å finne ut hva som er årsaken til din ufrivillige barnløshet og hvordan den kan løses. Jeg håper du lykkes og at du får noen gode svar.
      Om det allikevel skulle vise seg at du har endometriose og/eller adenomyose, håper jeg du vil vurdere å lese deg opp og få støtte i foreningen og på vår selvhjelpsgruppe på Facebook. 💛
      Tvi tvi.

    32. Til HK
      Jeg skriver ikke at IVF i seg selv demper endo, men IVF og svangerskap. Dessverre kan hormonene gjøre endoen verre ja, og ev. aborter kan forverre den også.. men, som du sier- det er ikke sikkert i det hele tatt at Julianne har endo før en ev. kikhullsoperasjon. Jeg har endometriose selv, påvist på ultralyd pga et endometriom på eggstokken, og dette er det ikke anbefalt å fjerne, da jeg trolig må fjerne den eggstokken som produserer mest egg, så i mitt tilfelle forsøker vi å “behandle” med IVF- i form av, forhåpentligvis utfallet; – et frisk svangerskap etterhvert. (Beklager om jeg ordla meg slik at de som vil misforstå kan). Det skal sies at jeg også har måttet lese meg opp selv på div. medisiner etc selv, og kommer til å bruke både Prednisolon og klexane ved neste forsøk. Jeg håper fortsatt at jeg kan bli gravid uten kikhullsoperasjon, har hatt et fersk- gravid med MA uke 11, et neg. frys i naturlig syklus, en tidlig spontanabort/kjemisk ved frys i naturlig syklus og nå et nytt ferskforsøk med tillegsmed. Om vi ikke lykkes denne gang, får jeg krype til korset og be om kikhullsoperasjon for å ev. fjerne annet endovev og mer utfyllende diagnose. Etter det jeg har lest om endo, virker det som om gynekologene er i to leire- 1- de som fjerner endo først)er jo forskning som viser at opp til 70-80% lykkes å blir gravide med IVF etter at endovevet er fjernet, om jeg husker riktig.. så det virker jo fristende å få det fjernet. Det jeg imidlertid syns de virker enig om er at de helst ikke vil fjerne små endometriom på/i eggstokken. 2- den andre leiren er de som hopper rett til IVF- for å få pasienten gravid så raskt som mulig, for å hindre blødninger, og dermed dempe utvikling av endoen. Her var det imidlertid mye god info om endometriose, og et rykende engasjement. Det er trist å lese at så mange må komme fram til diagnosen selv. Håper mange leser dette kommentarfeltet, og ikke bare oss “endodamer”, slik at det kan øke bevisstgjøringen ifht endometriosen.

    33. Har selv endometriose jeg også. Den kan ikke vises på ultralyd! Hadde laparaskopi 2 ganger, den andre gangen fant de ikke noe mer. Mest sannsynlig er den skjult. Blir ikke gravid uansett… så i mitt tilfelle så er det nok umulig å bli gravid på egen hånd

    34. Flott at ul. var normal, men tror kanskje jeg ville vurdert som flere har påpekt her laparaskopi, den kan gi mange flere svar.
      Men uansett ville jeg nå vurdert å bli henvist til offentlig spesialist de har bred erfaring. I ventetiden kan du jo fortsette på spiren hvis du ønsker.
      Men kan jeg spørre: hvorfor valgte du en relativ fersk klinikk i Trondheim når det finnes private klinikker i Oslo, med veldig gode resultater, korte ventetider og laaang erfaring?
      Blir det ikke et ekstra stressmoment å hele tiden måtte reise til Trondheim? Noen mener også at flyturer i 1 trimester gir økt sjanse for abort, vet du noe dette? Jeg kan dessverre altfor lite om dette. Ønsker deg ihvetfall lykke til 🙂

    35. Hei Julianne og Ulrik!
      Støtter meg til Ida lengre opp i kommentarfeltet, og anbefaler Ivf Serum i Athen. Vi fikk påvist en bakterie på prøven vi sendte, en bakterie som hos par som ikke sliter har null betydning, men hos oss kunne det være nok til at jeg ikke ble gravid. Etter en antibiotikakur vi begge tok, gikk det under en måned og så var jeg gravid på naturlig måte – endelig etter flere år med prøving!! Dette er en metode Norge ikke benytter, så vidt jeg vet. Ligger langt bak på det meste innen fertilitetsbehandling. Fastlegen hadde null tro på dette da vi tok det opp der i første omgang.
      Sender med en link om et annet par med lik erfaring:
      https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Carl-Johan-og-Suzann-mener-antibiotika-hjalp-dem-a-fa-barn-9912b.html
      Ønsker dere all lykke til fremover, og håper graviditeten snart er et faktum 🍀💞

    36. Hvorfor prøver dere en annen klinikk nå istedet for spiren etter 6 mnd? 🙂 Du skriver dere er fornøyd og alt sånn, noe jeg ikke tviler på. Men ser det er flere av leserne dine som har skrevet de har fått velykket forsøk og litt annen informasjon om ting fra andre offentige klinikker. Er jo verdt å prøve? For hvis dere “mislykkes” i andre offentlige prøverørsklinikker, vil dere hvertfall kunne kjenne på følelsen av at dere faktisk prøvde ALT; og ikke bare én klinikk. Alle klinkker står for det samme, men samtidig vil det alltid være ulike fagfolk, informasjon og “plan” gjennom reisen fra de ulike klinikkene.

    37. Til Cecilie, Ja her er vi mange med ulike erfaringer. Jeg hadde en Endo-cyste på hver eggstokk, valgte å forsøke ett IVF forsøk en måned før lap, og mislyktes. En av fertilitetslegene på klinikken jeg gikk hos, ristet på hodet da han så endo-cystene under UL på kort protokoll, han sa at jeg aldri skulle ha bli satt igang før en lap. (Det var en annen lege på samme klinikk som ville forsøke før lap). Jeg tok deretter lap, tømte cystene (ikke fjernet for da ville de ha måttet fjerne mye av eggstokkene også), og ryddet opp i en masse sammenvoksninger ellers (som jeg aldri hadde merket selv). Endoen var på det tidspunktet ekstremt hissig (antagelig pga nylig gjennomfør IVF-forsøk med hormoner). Gikk så på nedregulerering (for å ikke ha eggløsning og for å dempe endo) i to måneder før vi satte igang IVF – forsøk nr 2 på lang protokoll. Gikk også på prednisolon. Full klaff på begge innsatte egg. da jeg fødte mente legene der at jeg nok hadde blitt gravid uten IVF etter lap, men vi tok ingen sjanser for å tape tid. Det skal sies at jeg hadde ingen andre kjente problemer. ( gode amh verdier og kvalitet på eggene tilsynelatende bra, eggløsning hver mnd som normalt osv.)
      Mange sammensatte bilder, og vi har mange ulike opplevelser. Men i mitt tilfelle, helt opplagt at det skulle en lap til pga endometriose for å bli gravid.

    38. Hei.
      Har gått i 15år med endo rundt bekkenet mitt, aldri blitt sett på ultralyd. Det tok en god lege og en kikkhullsoperasjon til for å finne det på totalt 3 plasser.
      Anbefaler deg å prate med Elin her oppe, og be om invitasjon til gruppen hennes for oss Endodamer i Norge.
      Den sikreste måten å utelukke Endo er via kikkhullsoperasjon.

    39. Til HK!
      Tusen takk for info. ❤️
      Kan jeg spørre hvilken klinikk/sykehus du var ved, og hvilken lege? Høres veldig likt ut som meg egentlig.. og blir vi ikke gravid nå, må jeg også spørre om lap.
      Visste ikke at det gikk å “tømme” cystene- min ene ser veldig grå ut på ul, sammenlignet med eggposene, så trodde det var mer “fast” vev inni der jeg..? Vi har også veldig gode resultater ellers (fikk ut 12 egg sist, av de 10 befruktet og 8 blastoer på frys- så det høres jo så bra ut, men her er vi, 8 mnd etter første IVF, og fortsatt ikke gravid. Jeg er heller ikke plaget med smerter- men etter tre år med prøving, to MA/SA og tre innsett, begynner jeg å mistenke at det er mye mer endo der en først antatt.. legen min mente at jeg ikke kvalifiserte til lap. Nå skal det sies at jeg er litt engstelig for akkurat det, så når legen presenterte alternativet å “behandle” med IVF å bli gravid så raskt som mulig, syns jeg det hørtes mer behagelig ut enn lap.. pluss at IVF kunne vi starte med med en gang, og lap må man vel vente lenge for å få time til?
      Uansett- jeg har kanskje møtt på feil lege ifht endo likevel, har mistenkt dette tidligere, men nå som vi snart er igang igjen, vil jeg jo så gjerne tro at vi kan komme i mål med hennes plan. Håper for min del at det går, men tar med meg god info fra deg videre. Tusen takk! 🍀
      Mvh Cecilie

    40. Hva tenker du om alle tilbakemeldingene du har fått her angående endo og utredning? Vil du ta dette opp med legen din?

    41. Cecilie, jeg forstår deg veldig godt at lap ikke frister, men det er virkelig ett veldig kjapt og enkelt inngrep, så du bør absolutt forsøke få til det. Lap kan også tas privat om du ikke ønsker den lengre ventetiden i det offentlige. Endo-cyster kalles også sjokoladecyster, det er gammelt og størknet blod. De klarer å tømme dette. Så begge mine forsvant etter tømmingen og etter at jeg ble gravid. deler mer enn gjerne mine erfaringer mht til klinikk og leger du bør dra til. Kanskje Julianne er snill og gir min e-post til deg? Så kan du sende meg en Mail og jeg gir deg all den infoen du vil ha! 🙂
      Påforhånd tusen takk Julianne

    42. Har du lest bloggen medhjertetihaanden? hun ble endelig gravid med hjelp hos en klinikk i Århus. De har visstnok et litt annet regelverk i Danmark, som gjør det mulig å vente litt lenger før de setter inn igjen embryonene (?? Hvis det er det det heter). Dere har sikkert undersøkt alle muligheter som finnes. Uansett: ønsker dere all mulig hell og lykke!!!

    43. Det hadde vært veldig fint, takk igjen. Sitter og googler endometriose lapraskopi for øyeblikket.. Hehe..
      Hadde vært topp jeg hadde fått mailadressen din.
      Tusen takk, Julianne. 💕

    44. Ta en tur til Martin Lundring – er lang ventetid men har ikke hørt om noen som ikke har blitt gravide etter å ha fulgt hans prosedyre. Lykke til på veien til å bli 3.

    45. Hei jeg blir litt skremt når de kan konstantere at du ikke har endometriose bare ved ultralyd for det gjorde de med meg også men så tok de likevel en kikkehulls operasjon å fant endo likevel. Mistet en i uke 5 og tvillinger i ma uke 5 men gikk med de i magen til uke 10 nå helt til i går 😟

    46. Slutt å legge “skylden” på endometriose. Ja, mange har denne diagnose med og uten smerter. Noen er faktisk av de som havner under kategorien “ufrivillig” barnløs. Liker ikke utrykket, for det finnes alltids en grunn, men når det gjelder festingen og det å bevare et barn, er det dette alle klinikker i hele verden vet minst om. Skal nevne en ting ved feste, og det er at hvis du merker menssmerter og blødninger er det beste å tilføre progesteron. Dette er en løsning Ava Peter i Russland har som nødpakke, og som har “reddet” mange fra å miste barnet. Her i Norge har jeg sett at dosen på progesteron er 98% av gangene lik på alle. Noen trenger mer enn andre for at barnet skal holde seg i livmoren. Det trenger ikke å være noe galt med barnet, men at det trenger kun litt ekstra støtte. Jeg begynner å se meg litt lei av ‘ekspertene’ her inne. Har selv hatt 12 forsøk. Alle negative. Tatt 4 lap, 2 hysto og uttalige UL. Kraftige menssmerter. Så kraftige at min arbeidsgiver, lege og NAV er enige om at NAV dekker dette fra første sykedag ved mens, men ingen endo eller andre sykdommer, etter uttalige operasjoner og undersøkelser. De som får diagnosen, har ofte blitt gravide uten mer utredning eller rett etter (eller naturlig) Det er en “enkel” diagnose. Festingen/at egget skal holde seg er den vanskeligste prosessen, og noe legene ikke kan svare på. Vær så snill å slutt å ” leke” leger selv om dere har “sykdommen” endometriose. Mange har ikke symptomer engang på denne “sykdommen” før de er til UL eller kikkhulsoperasjon. Vær så snill å ro dere ned, og ikke tenk på at dere skal være de som har “rett” og har “reddet” noen med deres mistanker!

    47. Kan man virkelig utelukke endometriose når man ikke har tatt lapraskopi (kikkhullsoperasjon)? Gynekologen og legen min mistenker det hos meg, selvom ultralyd og MR er blitt tatt og det ikke viser noen ting, og de sier at for å
      være HELT sikre så må man ta kikkhullsoperasjon…

    48. Det er ingen her som skylder på endo, eller sier at Julianne nødvendigvis har det. Reaksjonene kommer jo på måten hun har blitt utredet på, og folk ønsker å gi beskjed om at dette ikke er nok for å utelukke diagnosen. Og hvorfor er ditt lange, “informative” innlegg bedre enn alle andres her? Er du ‘eksperten’?

    49. Tina, det at du ikke har endo betyr ikke at man skal avfeie det at andre har den. Dessuten går reaksjonene på at gyn kunne avkrefte endo ved innvendig UL, noe som ikke er mulig. På noen, som meg, kan man se “sjokoladecyster” ved innvendig UL. For å få endelig diagnose må jeg uansett gjennom lap.

    50. Ikke for å spoile noe enda en gang, men jeg vet at kvinner velger også om de vil bli gravide eller ikke? Kan det virkelig være sånn at du ikke tillater det fordi du ikke stoler på den du er sammen med? Kan det være fordi han er for gammel? Jeg tror kanskje det er noe å tenke over. Fordi jeg blir lett gravid. Og jeg har ikke blitt gravid selv om jeg har pult uten kondom også. Så siden det var så enkelt med en som var tiltrekkende, så må det vel være sånn at de du ikke syns er SÅ tiltrekkende (gir komplimenter fordi du tenker det seriøst som ett ÅH) og så begynner meningen derfra! Skjønner? Alle bør gifte seg og få barn med en jevngammel. Det kan være fint! Det er lett å bli tilgitt. Det er verre å prøve som dere gjør og ende opp med å skilles etter så store utgifter på det! Så surt, og kjipt tenker bare jeg, men OK livet går videre!

    51. Jeg forsto ikke alt du skrev, noen av formuleringene var litt merkelige. Men det jeg forsto, er faktisk regelrett sprøyt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg