PRØVESVAR OG NY PLAN

Det var godt å få snakke litt med legen vår (Liv Bente) fra Spiren i går igjen. Vi hadde henne på høytaler her hjemme, slik at Ulrik også skulle få med seg alt som ble sagt. Det verste jeg vet er å ha ansvaret for å huske all den informasjonen hun gir alene. Jeg faller nemlig fort ut i lange forklaringer med nye og vanskelige ord. Men samme det. Jeg forstår det viktigste og nå skal jeg prøve å gjenfortelle så godt jeg kan videre til dere på mitt språk, ikke legespråk..

Telefonsamtalen startet med at vi fikk svarene på fleste prøvene fra Rikshospitalet. Prøvesvarene viste at det heldigvis ikke er noe galt å se med helsen min. Jeg sier heldigvis, selv om jeg først tenkte at det var dumt. Jeg ønsket meg jo egentlig et problem som kunne løses, som en systematisk årsak og forklaring til at jeg blir gravid, men mister gang på gang. Jeg forstår likevel at jeg er heldig på en måte. Heldig at det ikke feiler meg noe og heldig at jeg er frisk. Det skaper bare så mye frustrasjon når man ikke har noe konkret å peke på, selv etter en haug med prøver. Men sånn er dessverre livet for meg og for mange andre prøvere der ute. Det er mye vi ikke kan vite sikkert. Vi må bare motivere oss videre til å fortsette. Fortsette å prøve.

Vi venter enda på prøvesvarene til Ulrik og noen verdier til hos meg, blant annet amh-verdien min som var veldig lav sist gang vi målte den og utgangspunktet til at vi satt i gang med prøverør “bare” etter et halvt år med prøving på egenhånd. Amh-verdien gir oss en slags pekepinn på hvor god/dårlig tid vi har videre, spesielt nå som vi har min forrige verdi å sammenligne med fra nøyaktig ett år siden. På torsdag har vi derfor en ny telefon “date” med Liv Bente for å få høre de siste svarene og for å spikre planen videre.

Over til den nye planen. For ja, vi har egentlig lagt en ny plan allerede. Selv uten alle prøvesvarene. Planen er bare ikke helt spikret ennå.. Saken er at jeg har to valg. Det ene valget er å ta et nytt egguttak for å være sikker på at vi høster egg mens det høstes kan. Det andre valget er å sette inn ett av de tre eggene som ligger på frys å venter på oss i Trondheim. Med mindre de siste verdiene mine skremmer oss ønsker både Ulrik og jeg å sette i gang et nytt fryseforsølk så snart som mulig, som da blir ved neste menstruasjon. Vi har nemlig også bestemt oss for å prøve det neste forsøket i min naturlige syklus. Dette etter anbefaling av legen vår og fordi jeg personlig synes at det høres veldig lurt ut. Jeg vil jo ikke ha noe uprøvd.

34 kommentarer
    1. <3 sender varme tanker og håper alt går bra denne gangen - ikke bare at du blir gravid men at egget fester seg og at resultatet blir en liten Lykke eller Severin

    2. Så flott at det ikke er noe alvorlig galt med deg 💜Og masse masse lykke til med neste prøving💋 Heier på dere, og krysse fingere og tær for at det skal gå denne gangen.

    3. hva sier de om å sette inn flere nå da? synes dere skal stå opp for det ! et keisersnitt er jo ikke så ille som å skulle vente i all evighet på å få et egg til å fungere

    4. heier på dere i en vanskelig periode, har selv kjent det på kroppen så vet hvordan dere har det. Krysser fingrene for nytt fryseforsøk.
      Har dere prøvd Albyl-E i prosessen?

    5. Heier på dere! Har selv vært igjennom IVF og vet hvordan det føles på kroppen. Som ber og dalbane. Krysser fingrene for neste fryseforsøk. Har dere vurdert 2 egg denne gangen?
      Har du brukt Albyl-E tidligere?

    6. Åhh! 🙌 Hurraaa for at prøvesvarene ser bra ut, selv om du hadde håpet på et svar, så er jo dette bra, og det er jo dessverre ikke uvanlig å måtte gå gjennom flere runder før det blir napp. Tar bare litt tid å finne det riktige embryoet. 💕 🍀
      Du viser en enorm styrke som står rakrygget og deler. Etter tre mislykkede forsøk, blitt gravid, men mistet på to, tre år med prøving- åtte måneder prøverør, har jeg sluttet å dele med så veldig mange, har sagt at vi har sluttet å prøve rett og slett. Orker ikke at alle skal komme med råd etc eller at andre skal syns synd på meg, så creds til deg, som fortsatt deler med oss. 💕
      Jeg syns det virker som om du har et veldig sunt forhold til legen din, du stoler på Liv Bente og gjør som hun anbefaler. Eller er inntrykket mitt feil? Jeg er også pasienten til Liv Bente, men jeg er nok den litt mer plagsomme pasienten, som googler og kommer med forslag til div. medisiner selv. Hender det at du også gjør det?
      Frys i naturlig syklus er veldig digg, jeg har hatt det de to siste gangene, men dessverre ikke klaff. Jeg har ikke villet vært den som gir deg råd, for syns jeg leser veldig mange “dumme” råd i kommentarfeltet ditt (unnskyld om jeg fornærmer noen, men det er mest “dumme” råd ifht at de ikke er oppdatert på bloggen din ifht opplysninger du allerede har gitt, men som sikkert nye lesere ikke har fått med seg..) 🙈I fare for å komme med nok et idiotisk råd; Under frys i naturlig syklus er det viktig at du finner eggløsningen og at du får en tykk nok livmorslimhinne. En enkel medisin du kan ta for å sikre modning av follikel og EL er en brystkreftmedisin som heter Letrozol, eller Femar (kan ikke huske at du har nevnt denne tidligere?) Denne gjør både at du er sikrere ifht EL og at livmorslimhinnen blir tykkere enn i “helt” naturlig. Er en liten pille som taes fra Syklusdag 3-7, ev. 4-8, ev. 5-9, med lite eller ingen bivirkninger. Om du er litt usikker ifht å lokalisere EL og tykkelse på slimhinnen ville jeg anbefalt denne, eller iallefall at du spør Liv Bente om dette kunne vært noe for deg? Jeg hadde meget godt resultat ifht tykkelse på livmorslimhinne og veldig tydelig tegn på EL etter bruk av denne sist- og tror det gjorde at jeg ble gravid, selv om jeg dessverre mistet da, men det tror jeg det var andre årsaker til. Syns det er så spennende å følge deg. Jeg er snart igang med mitt siste forsøk for denne gang. Kanskje sees vi på Spiren. Masse lykke til. Krysser alt som er for dere. 🍀❤️

    7. ” Vi har nemlig også bestemt oss for å prøve det neste forsøket i min naturlige syklus”, hva mener du med dette? At det ikke skal tas medikamenter for å utsette (?) eggløsningen? Masse, masse, masse lykke til – nok en gang <3

    8. Så flott med ny plan:) etter 4 innsett, 1 fersk og 3 frys,bestemte vi oss for å prøve det 5 innsettet i naturlig syklus. Da satt det og vi fikk verdens nydeligste gutt i gave 9 mnd senere.

    9. Heier på dere!!
      Vi lyktes med aller siste egget vi hadde på frys(eggdonasjon var neste steg) på 9nde forsøket i naturlig syklus. Så ikke gi opp!!
      Ville bare si at på det forsøket gjorde jeg en endometrie-scratching og da satt den hele veien:)
      Klem

    10. Så flott at det ikke er noe som tyder på at det er noe som feiler deg. Skjønner hva du mener når du likevel gjerne skulle hatt et konkret svar på alle “*hvorfor”.
      Ønsker dere lykke til videre i prosessen. Skal krysse fingre og håpe det beste for dere. 🙂

    11. Hva synes du om samboerkontrakt, og er det noe du og Ulrik hadde før ekteskap? Hvem tenker du slikt er nødvendig for? Er det for utrygge/skrantende forhold, eller er det noe fornuftig som tjener alle forhold?

    12. Så godt å høre at du er frisk Julianne! MASSE MASSE lykke til med det nye forsøket infoen naturlige syklus. Dere er i mine bønner!

    13. Vi har ei jente med fryst blasocyst i naturlig syklus.Denne gang har vi hatt et negativ forsøk på naturlig syklus og ett avbrutt på grunn av tynn slimhinne.Skal prøve en gang ting på naturlig syklus,så begynner vi med hormon på det siste fryste blasocysten.
      Lykke til videre ☺️

    14. Jeg må bare si jeg er imponert over åpenheten dere viser. Selv har jeg nok med at bare være nærmeste vet hva vi holder på med. Tok lang tid før vi i det hele tatt sa noe til noen.. syns presset av at folk spør og graver virker helt umenneskelig og jeg fatter ikke at dere orker. Men all ære for at dere sprer åpenhet om et av de siste tabuer i samfunnet.
      Selv sitter jeg og ruger på det som forhåpentligvis er gullegget som ble befruktet og satt inn på riksen for noen dager siden. (Har forresten ingen dårlige erfaringer fra det offentlige i denne prosessen, bare møtt dyktige og sympatiske mennesker og bra utstyr 😉 ). Nærmer seg testdato og krysser fingrene for at det klorer seg fast! Føler veldig med dere.
      Skal ikke komme med noen gode råd om noe som helst, bare en liten oppfordring om at man tar det som kommer av råd fra andre med en stor klype salt. Ingen kropper er like, ingen reagerer helt likt på medisiner osv. Virker som at noen kan gjøre det ene og det andre med gode resultater og andre gjør det samme og mister og får ikke klaff.
      Masse lykke til videre og takk for åpenheten.

    15. Hei, har de vært inne i livmoren din via navlen for å se om alt er som det skal? Ultralyd viser ikke alt. Håper også at genetiske prøver blir tatt, personlig ville jeg heller dratt til et land som tilbyr PID for å se om det eventuelt er noe galt med de befruktetete eggene før de settes inn.
      Håper alt lykkes, vi krysser fingre, tær og poter.

    16. Jeg har et spm til spalten din for er en ting jeg ikke helt skjønner 🙂
      Du har lav amh verdi OG sliter med å bli gravid, men er det en sammenheng i det? Eler er bare bare ren tilfeldighet at du oppdaget amh verdien da du sjekket deg? For så lenge du har egg skulle vel ikke en lav amh verdi gjøre det vanskeligere for hvert enkelt egg å bli befruktet?
      Synes det er fantastisk at du deler så mye som du gjør, all creds til dere for det 🙂

    17. For en tålmodighetsprøve dere må igjennom. Det er helt utrolig. Håper virkelig neste forsøk leder til graviditet, og at du får bære tiden ut.

    18. Marte. Ro ned egga dine. Svarer for hun so skrev komentaren du referer til. Nei det er ikne en lett sak med keisersnitt men jo det er bedre og ta ut tvillinger eller en for den saks skyld i kuke 37+- for og faktisk få barnet man ønsker seg. Selv mistet jeg mitt barn i uke 38 og da jeg senere ble gravid prøvde vi og sette igang fødselen ved slutten av uke 36 mitt ønske barn kom til verden i uke 37 med keisersnitt og er frisk og rask. Noen ganger må man bare satse alt for og enten vinne eller tape. Tydelig at du ikke skjønner deg på dette her.

    19. Er sikkert endometriosen:/ Sett inn to egg, dra til utlandet for sjekking av egg før innsett, kjør egguttak, bytt klinikk, kutt ut melkeprodukter i kosten; gjør alt du kommer på av tiltak!:) For hvis det da ikke går, så er det mye bedre å kunne tenke at man virkelig prøvde ALT<3 Lykke til fininger! Plutselig sitter du med verdens søteste baby i henderne, og da er alt det tunge og vanskelige glemt:)) Psst: Husk å ta vare på kjærligheten selv om det stormer<3

    20. Det kommenteres over her rundt keisersnitt og tvillinger. I de fleste tilfeller fødes tvillinger vaginalt, som faktisk kan oppleves som en enklere fødsel enn en enkeltfødsel, da fødselsvekten per barn normalt vil være lavere med to i magen og man aldri går til lenger enn uke 38 før man evt settes i gang. Julianne, jeg håper dere får bestemme selv neste gang slik at dere kan sette inn to egg. Eller tror klinikken at innsett av to egg kan øke risikoen for at du mister igjen?
      Og så lurer jeg litt på, var dette hele utredningen? Er dere evt komfortable med å fortsette videre uten å ha fåttt noen svar som gjør dere klokere mht at du hsr mistet flere ganger?
      Basert på testresultatene og planen videre, hva mener spiren er grunn til at du mister? For man skal vel strengt tatt ikke miste hvis det befruktede egget er riktig kodet / friskt? Hva sier klinikken om dette?

    21. Så flott at dere ikke gir opp,men det må være tøft å stå i.Må bare si ar akupunktur er en fantastisk,og kan være til hjelp.Bla annet kan du få hjelp til å få ned “stresset” i kroppen.Vet du/dere ikke har vært positiv til støttebehandlinger,men en dyktig akupunktør kan gjøre bra ting.Har brukt det mye selv,og er blitt overrasket over hvor bra det er.Uansett masse lykke til!

    22. Så bra de ikke fant noe galt, selv om jeg skjønner du gjerne skulle hatt et løsbart problem. Men du har jo “bare” mistet to ganger? Det er selvsagt dritkjipt, men det kunne også skjedd om dere prøvde å få barn på gamlemåten. Det trenger ikke bety at noe er galt, kanskje du bare har vært max uheldig.

    23. Jeg er også spent på å høre hva klinikken mener er grunnen til at du mister, dersom blodprøvene ikke gir svar. Vet også at flere har nevnt det både før og nå, men dere skal vel ha mer utredning enn bare blodprøver!?

    24. Skriver som flere andre her. Gentest eggene i utlandet! Hvert forsøk koster dere vel uansett så masse penger at dere har lite å tape på det. Lav amh-verdi alene burde ikke gjøre at du mister og mister. Kikkhullskirurgi for å se etter endometriose er også å anbefale.

    25. 1 Etter hva jeg leser har HØYDEN noe å si for hvorvidt man setter inn 2 egg og Julianne er, ifølge passet hennes, 166 cm.
      2 En annen blogger fikk testet 10 egg (1uttak tror jeg) i utlandet for kromosomavvik og av de hadde 6 kromosomfeil, og det var kun 4 som ikke hadde feil, altså 40 prosent “friske” egg i dette tilfellet. Av de to ble det tvillinger, hvis jeg husker riktig! Jeg vet gentesting og er forbudt i Norge, men det er altså mulig i utlandet.

    26. DET ER IKKE ALLE SOM FÅR I POSE OG SEKK….INNSE AT DU FÅR BARE I POSEN…TULLEHUE..DU HAR HELLER IKKE TID TIL BARN DEN NARSISSTISKE SMINKEDUKKA SOM DU ER…LOL..

    27. Kjære Nora
      I går var jeg på et ekstraordinært foreldremøte på skolen til mine barn. Mobbing blant barna har nådd helt nye høyder. Kommunene bruker flere millioner krone i året på prøve å forebygge mobbing. Alt fra arbeid sammen med skoler, forebygging, ettervern osv osv. Dette tas av våre skattepenger. Betaler du skatt? Bryr du deg om hva skattepengene dine går til?
      Når jeg leser kommentarer fra sånne som deg, føles dette arbeidet så håpløst. Barn og unge lærer av de som er eldre. Enten om det er på nett eller irl.
      Kan jeg spørre deg om et par ting? Hva får du ut av å skrive sånne tilbakemeldinger til andre? Hadde du turt å skrive dette under ditt ekte navn? (Tviler på at du faktisk heter Nora)…
      Jeg håper at du venter lenge med å få barn selv. Til du er voksen nok til å forstå at dette er for dumt. Men, hvis du allerede er mor til noen; da håper jeg du ser deg selv i speilet og tenker lenge og vel på om dette er en person du ønsker å være.
      Mobbing og drittslenging er så ut. Jeg burde egentlig ikke gidde å kommentere dette engang. For det er vel akkurat det du håper på. Men, jeg velger å prøve uansett.

    28. Seriøst Nora..??!! Er d nødvendig å spre møkk på denne måten??! Sånne som deg burde vært blokket fra kommentar feltet! Bruk tiden din på annet enn å lese blogger du åpenbart ikke liker!!

    29. Nora: for en grusom ting å si!! Hvor er empatien og medmenneskeligheten din? Tenk å si noe sånt til noen som sliter så mye med det de ønker mest i livet. Jeg blir trist av mennesker som deg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg