LITT OM HUSPLANENE

Jeg har nevnt for dere at Ulrik og jeg drømmer om en enebolig. En drøm vi hadde tenkt til å realisere i Fredrikstad, men som nå skal realiseres i Oslo eller Akershus. Jeg sier nå, men det kan godt tenkes at husdrømmen tar lang tid å realisere. Det er likevel gøy at drømmen ikke lenger bare er en drøm alene, men også en plan. For planleggingen er i gang, men det er mye som skal på plass før vi i det hele tatt kan sette noe tidsperspektiv på prosjektet. Det fine er at vi ikke har noe hastverk. Rekkehuset vi har i dag er stort nok for oss to og absolutt fint nok.

Skulle jeg være så heldig at jeg blir gravid og får en baby før vi realiserer husdrømmen vår, har vi plass til det også. Vi har til og med plass til to babyer her vi bor nå. Plassen er altså ikke et problem, men vi ønsker oss likevel mer. Mye vil ha mer. Er det ikke alltid sånn? Hehe! Vi ønsker oss minst fire soverom, treningsrom, større garderobe, kontor og dobbel garasje. I dag har vi “bare” tre soverom og en parkeringsplass. Vi har ikke plass til treningsrom da vi ikke vil ofre noen av soverommene til det og garderoben vår er mildt sagt overfylt.

Vi trives veldig godt både i boligen vår, med naboene våre og i området rundt. Vinderen er en fantastisk fin plass å bo. Virkelig. Jeg tror også at det er en fin plass å vokse opp. Men det er lite til salgs her omkring, boligene som kommer for salg er ofte oppussingsobjekter (noe jeg i utganspunktet ikke er interessert i) eller svindyre villaer som prises langt over vårt budsjett. Derfor tror jeg ikke vi blir værende på Vinderen for alltid. Jeg tror det er større sannsynlighet for at vi finner det vi er på jakt etter litt utenfor Oslo som i Asker, eller kanskje Bærum? Vi er egentlig ganske åpne..

I tillegg har vi veldig lyst til å bo nærmere sjøen. Enten med utsikt til sjøen eller med nærhet til sjøen. Vi er som dere vet veldig glad i båtlivet og det beste hadde såklart vært om vi bosatte oss i nærheten av en bryggeplass.

Mange spør om hvor langt vi er i denne prosessen og det skal jeg fortelle dere. Til nå har vi hatt to hyggelige meglere fra Nordvik & Partners på besøk. De har gitt oss en prisvurdering og vi har signert kontrakt. Josefine fra Stylebyhomie har vært her igjen (interiørdesigneren som pusset opp soverommet vårt) for å planlegge styling før bilder og eventuelt visning. Sist, men ikke minst så har vi vært i kontakt med en ferdighusleverandør. Vi ønsker nemlig å bygge et hus, men trenger hjelp da skrekken er å dumme oss ut på et eller annet nå som vi beveger oss inn i noe vi har lite greie på fra før.

Jeg har hørt og lest om en del skrekkeksempler fra folk som har gått tom for penger før huset er ferdig og så videre. Den situasjonen hadde jeg garantert havnet i om jeg skulle sette meg ned sammen med en arkitetkt for å tegne drømmehuset mitt. Da hadde huset blitt alt for stort og valgene blitt alt for dyre. Hehe! Jeg føler meg derfor ganske trygg og fornøyd med beslutningen om ferdighus. Da får vi full kontroll på alle kostnader fra starten. Dessuten er det utrolig mye flotte ferdighus å velge i. Man kan få alt fra tradisjonelle hus til herskapelige hus og funkis. Og når man har bestemt seg for hus er det mer enn nok av valg og muligheter. Åh, jeg gleder meg sånn!

Planen videre er å finne en tomt som er stor nok for våre behov og ønsker (i overkant av 1000 kvm), som ligger i Asker-området eller ut mot Fornebu, foreksempel Snarøya. Si gjerne ifra dersom du vet om en tomt på denne størrelsen som kommer for salg i områdene vi leter. Jeg kan nås på mail: [email protected].

Jeg tenker forresten at det kan være gøy å ta dere med på hele husprosessen fra start til slutt. Fra planlegging til realisering og ferdig resultat. Hva tenker dere? Vil dere ha en ny prosess å følge? 🙂

37 kommentarer
    1. Det er kjempe spennende å bygge hus! Lykke til. Husk bare penger til hagen også. Hehe.
      Jeg følger gjerne med på denne prosessen også. En god blanding av hus, baby og diverse annet er bra. Gleder meg til samarbeidet med frisøren din. Kjekt med litt inspirasjon 😊
      God helg!

    2. Blir gjerne med dere på hus – prosessen . Så spennende å følge . Det er gøy å bygge hus . Dere har masse å glede dere til . God helg .

    3. Veldig kjekt å bygge hus! Er midt i prosessen selv, så det følger jeg veldig gjerne med på:-)
      Vi har brukt arkitekt hvor vi sa hvilken sum vi hadde å forholde oss til, så tegnet de ut i fra det. Var veldig kjekt! Får drømmehuset! (Men måtte gi opp et par av ønskene) hehe

    4. Jeg synes det oser positivitet og glede over bloggen for tiden og det er så bra! Lykke til med livet fremover. Blir spennende å følge med!

    5. vi bygger nå, eller huset våres kommer 23 oktober 🙂 Grusomt mye jobb, både med papirer, ting man aldri i verden tenker på, kommunen, naboer og staten.. Behandling av alle papirer og søknadene våre tok over et halvt år, så huset har vært forsinket nesten 1 år nå, og det må man betale byggerenter på, kjett.. Håper dere er klar over at for å bygge nytt hus nå må man ha minst 35% av lånesummen i egenkapital etter nye regler 🙂

    6. Finn på noe annet du da Sissel. Se maling tørke eller noe. Frivillig å lese denne bloggen, som en del av oss andre setter pris på fyi.

    7. Gøy med nytt hus, men skal vel litt til for å finne ett ferdighus som oppfyller alle ønsker dere har eller ?
      Vi skal snart i gang med oppussing og ombygning av et eldre hovedhus på gården vår på 300 kvm som forøvrig har et treningsrom som jeg ikke har aning om hvordan jeg skal innrede (gleder meg til inspo fra deg). Vet ikke hvor eller hvordan man starter på et sånt prosjekt en gang.

    8. Hei! vet du har svart på dette før, men jeg finner ikke innlegget. Hvor fikser du neglene dine? De er så fine! Syntes du har en flott energi og utstråling og jeg håper du ikke tar til deg det negative folk skriver her inne. Fortsett å vær den du er <3

    9. EH JAAA!! Selvsagt vil vi (ihvertfall jeg) følge dette!! Noe av det beste jeg vet er husbygging og oppussing, så jeg elsker å lese om slikt! Jeg kan derimot ikke skjønne hvorfor du ikke vil ha et hus som trenger oppussing, men vi er jo forskjellige og sånn er det. Det skal uansett bli syyykt kult å følge dette videre 😀

    10. Til deg som var uenig med Sissel: nå var det faktisk slik at Julianne spurte om en ville ha en ny prosess å følge. Så vidt jeg vet har en da to alternativ å velge mellom, både ja og nei. Jeg er enig med Sissel, er heller ikke interessert i dette. Dette betyr ikke at jeg ikke vil følge Julianne videre, bare det at dette ikke er noe som interesserer meg.

    11. Hei! Jeg har vokst opp på Høvik. En nydelig sted. Nedre Høvik ligger helt ved vannet og her er det både strender og båtplasser. Anbefaler deg å se på dette området

    12. Gleder meg til å lese mer om husprosjektet 🙂 bare lurer på hvorfor dere har lyst til å flytte til Asker og ikke andre som er kanskje litt nærmere Oslo mtp jobbveien til Ulrik? Bare tenker på om du kanskje har skrevet om det før og jeg kanskje har lest litt fort forbi 🙂

    13. Hei lurte bare på hvorfor dere plutselig har valgt Fredrikstad bort? Jeg trodde det å komme nærmere familie var hovedprioritet i forhold til det å flytte? Klem Vilde

    14. Så spennende prosess dere er i, må være gøy å stå på startstreken med blanke ark og bare lete etter drømmehjemmet. Mange fine områder mellom Asker og Slemmestad, som er langs Oslofjorden. Hvalstad, Konglungen, og ikke minst Vollen.
      Lykke til!

    15. Gøy å følge husprosjektet, blogg gjerne om det! Hvis dere finner ett ferdighus dere i utgangspunktet liker tilbyr jo de fleste firmaer å kunne tegne om/endre. Gjort det selv, veldig fornøyd! Og om dere ønsker innspill på planløsninger hjelper sikkert bloggleserne med konstruktiv og ikke fult så konstruktiv tilbakemelding ha ha

    16. Tror Drøbak er perfekt for dere!! Liten koselig havneby med både tomter som kan bygges på og masse flotte hus. Bare drøye halvtimen inn til Oslo meg bil!!

    17. Masse lykke til på dette prosjektet! Anbefaler å bli medlem av Pinterest, hvis du ikke allerede har en profil der. Du kan få masse gode ideer og inspirasjon for alt som gjelder interiør design, møbler, farger osv.
      God helg!

    18. Vil anbefale dere å ta en titt på Nedre Høvik, som en annen også nevnte. Er selv fra Bærum og nedre Høvik er utrolig fint. Tomt/hus ved vannet på Snarøya er ekstremt dyrt, så da er Nedre Høvik et like så bra alternativ, det er jo faktisk mer sentralt også. Man tenker kanskje ikke over det, men det er utrolig langt ut mot Snarøya, veldig usentralt, men også superfint da!! Vil veldig gjerne følge husprosessen deres, det er kjempegøy!!:):)

    19. Jeg vet at det kanskje ikke er et alternativ, men ettersom at jeg selv har familie som har vært på visning der og som bor på Skøyen, tenke jeg å tipse uansett, hva med Bekkestua? Det er virkelig et nydelig område, ellers tror jeg Høvik kan passe for dere, har vært der så mange ganger og blir like forelsket hver gang. Ett av disse to områdene tror jeg ville passet dere, Bekkestua er jo et veldig sentralt område, men samtidig litt utenfor, det tror jeg må være et av de vakreste stedene jeg har besøkt, foruten Høvik. Og som du nevner Fornebu området er jo også et magisk sted å bosette seg, der får man jo alt, nærheten av by, nærheten av skog, nærheten av sjø og det som ellers finnes i området. Lykke til med å finne drømme området og drømme hus 🙂

    20. Har dere vurdert Slemmestad? Ligger 5 min med bil fra Vollen. Her ligger også Odden båtbrygge😊

    21. Masse lykke til med husprosjektet! Spennende å følge med:-) Venter så på pilotinnlegget fra Ulrik 🙂

    22. Så gøy 🙂 Syns det er utrolig gøy og følge bloggen din! Du er så ærlig og flott <3 Er selv i samme situasjon som deg, prøver å bli gravid og skal bygge hus. Vi sliter litt med å finne ferdighuset som passer oss, og har ca samme ønsker som dere. Hadde derfor satt enormt stor pris på et innlegg dær du deler noen husleverandører dere har sett på. Og om du ikke ønsker å gjøre det offentlig på bloggen, så håper jeg på svar hvis jeg sender samme spørsmål på Snap:) eventuelt svar i kommentarfeltet eller på neste ukes spørsmål runde:) Lykke til til fine dere <3

    23. Gøy! her har jeg gjort en liten innsats for å hjelpe til, he he. Tips; tenk litt utenfor boksen. Feks Nordstrand er et super flott område. sjø i nærheten, fine mennesker osv.
      Dette er ikke alt for dyrt, har fire soverom. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=103963745
      Asker, som du nevnte. fire soverom. nær sjøen. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=103424085
      Nær sjøen, fint område. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=102028809
      lykke til videre!

    24. Jeg har et spm til neste spm runde: Jakka som Andrea hadde på seg under opptreden på The Voice, er det samme jakke som du har?

    25. Hei Julianne! Først må jeg si at jeg synes du virker som et fantastisk menneske, som jeg ønsker alt godt. Jeg har fulgt med bloggen nesten fra starten og prosessen du er gjennom nå setter ting i perspektiv. Jeg er et par år yngre enn deg, men jeg har fått svar på noen spørsmål som jeg ikke viste jeg trengte svar på, og det setter jeg stor pris på. Du er unik, du er god og jeg krysser fingrene og håper at baby drømmen oppfylles snart❤
      Når det er sagt vil jeg komme med noen tips angående hus bygging, jeg er som sagt et par år yngre enn deg, men jeg var veldig aktiv i bebyggelsen av huset til mine foreldre, og deres to hytter. For det første det er en lang prosess, men ekstremt gøy!! Bruk litt ekstra tid på planlegging. Vi fikk en arkitekt til å tegne huset, men jeg kom med et par ideer underveis ( i form av plantegning) slik man kunne endre på det. Et annet tips er; de barna dere får (ja jeg er veldig sikker på at neste forsøk blir suksess;)) blir store. Jeg vet av erfaring å ha et noe Lunde stort soverom har vært veldig positivt i eldre alder. Itillegg har både jeg og mine to søsken satt stor pris på en TV-stue, det er ikke få ganger at det er vi som er de hele vennegjengen samles hos.
      Dette ble en veldig lang kommentar, men noen ord måtte ut. Jeg er alt for dårlig til å kommentere. Men husbygging og slike prosjekter er jeg veldig interessert i!! Finn et fint ferdighus som dere liker, hvor dere enten selv kan komme med inspill til de som driver det og få tegnet om et par ting! Jeg synes hvertfall dette huset: https://www.vestlandshus.no/hus/bladet/ er helt nydelig, og har stort potensiale ( ville blant annet droppet dør fra gangen til hovedbadet i første etasje og puttet den på masterbedroom slik du får en master suitte!) endringer i over etasjen gjør det også mulighet for treningsrom og totalt fire soverom, OG TV-stue for Ulrik og deg nå, som dere antageligvis blir jagd ut i fra om 10 år ;))
      Stoooor klem<33

    26. Asker og Bærum er ikke de letteste stedene å vokse opp! Jeg er fra Bærum, bodde der i mine første 15 år av livet ,
      men bor idag i Asker, på Billingstad.
      I Asker Bærum er det svært mange som er opptatt av penger og det ytre men det er kanskje nettopp derfor du vil flytte dit?
      Nesøya er det verste stedet, mye mobbing blant barn og konkurranse blant foreldrene, hvem har finest hus bil tjener mest Osv.
      Mens steder som: Billingstad, Hvalstad, vakås, Nesbru og utover i asker er veldige hyggelige områder , fine for barn. Jeg gikk selv på Nesbru vgs, med andre fra hele Asker. For å si det sånn, de fra Nesøya skiller seg ut. Her er jentene spesielt fæle mot hverandre. Og etter det jeg har hørt blir Nesøya bare verre og verre. Faren mim bodde der litt men flyttet fordi han syns miljøet der var helt på trynet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg