HVORFOR SKAL VI HOLDE DET HEMMELIG?

Hei, dere. På morgenen i dag dro foreldrene til Ulrik tilbake til Måløy. Det er alltid trist når de drar, men vi har heldigvis hatt noen fine dager sammen og forhåpentligvis blir det ikke så lenge til neste oslotur. Ulrik og jeg må snart ta oss en tur til Måløy også. Det er alt for lenge siden sist og sånn kan vi ikke ha det. Jeg ser for meg at Måløy blir første reiseplan etter at vi har tatt opp båten. Ulrik reiser nemlig ikke noe sted med mindre han må akkurat nå. For vestlendinger som han er jo båtsesongen langt fra over. Mens for østlendinger som meg tok sesongen egentlig slutt for noen uker siden.. Hehe!

Som dere ser har jeg vært hos frisøren i dag og blitt noe lysere i håret. Perleblond, heter fargen. Jeg likte tonen kjempegodt og digger at den er såpass kald. Vi byttet også extensionet mitt, noe som virkelig var på tide. Over til poenget.. I frisørstolen ble jeg sittende å tenke på noe som jeg har lurt på lenge, og spesielt etter å ha overhørt flere politiske og flere mindre politiske samtraler om valget de siste ukene. Det snakkes og diskuteres overalt om dagen. Men likevel er det ekstremt mange som velger å holde valget sitt hemmelig. Hvorfor skal vi holde valget om hvilket politisk parti vi ønsker å stemme hemmelig? Jeg har fått inntrykket av at med mindre man er politisk aktiv så er selve valget en privatsak som de fleste kun våger å uttale seg om anonymt på nettet, i diverse kommentarfelt og forum. Tør vi ikke stå for hva vi velger, er vi redde for å være uenig eller hva er greia?

Jeg fikk over hundre kommentarer på innlegget mitt om valget. Det var et enormt engasjement rundt de forskjellige partiene, noe jeg synes er kjempekult. Jeg lærte masse av dere som bidro og skal være ærlig å innrømme at enkelte gjorde meg mer sikker på hva jeg vil og bør velge. I blogginnlegget innrømmer jeg jo blant annet at resultatet av partitesten jeg hadde tatt ble Fremskrittspartiet, og ved å skrive det ble jeg kalt tøff. “Så tøft av deg å dele at du vil stemme Frp“, fikk jeg høre. Hvorfor er det så tøft? Burde jeg holdt resultatet av partitesten hemmelig? Bør stemmen min forbli privat?

Jeg ser at andre bloggere velger å holde valget hemmelig. Flere med begrunnelsen om at de ikke orker oppstyr i kommentarfeltet. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er rart at såpass mange ikke deler og ikke står for det de stemmer. Er ikke det litt av poenget i et demokrati? At vi har frie valg og at vi har retten til å være uenig?

Jeg skal dele det jeg stemmer med dere på mandag og prøve å begrunne valget mitt så godt jeg kan. Godt valg, folkens!

37 kommentarer
    1. Ja jeg vet ikke. Jeg har te kt å holde det hemmelig i hvertfall. For jeg aner ehentlig ikke hva jeg skal stemme på rett og søett
      Kanskje jeg stemme på det nye de kristne sidrn jeg er krosten selv.

    2. Det var ingen overraskelse at du fikk Frp i en slik partitest. Det bekrefter bare det inntrykket jeg har fått av deg gjennom bloggen. Hvilket politisk parti man sympatiserer med sier mye om oss mennesker og hvilke verdier vi har.

    3. Jeg tror helt enkelt det ligger i samme boks som religion, som for mange er en privatsak. Du kan jo snu det andre veien og spørre hva godt kommer av å dele det? Det vil alltid være noen med motsatt syn som deg, så kan du behandle den personen likt etterpå? Det å være politisk eller religiøst aktivt er veldig formende som person; selv om mange klarer å ivareta bekjentskaper og forhold ved siden av, er det ikke alle som ønsker å vite hva venner og familie stemmer på (skulle det totalt motsi ditt eget syn, uansett).

    4. Som FrP-velger selv må jeg si at jeg ikke er overrasker over den kommentaren du referer til. Jeg føler ofte at vi som stemmer FrP blir satt litt i bås, på en negativ måte. Det har jeg fått kjenne på mange ganger, siden jeg har drevet aktivt med politikk. På en annen siden så er det kanskje ikke så rart heller, for det er ikke til å stikke under en stol at enkelte av de mest profilerte i partiet er ganske kontroversielle.
      Uansett- jeg synes det er viktig og bra at folk står for hva de stemmer, uansett hvilket parti. Vi skal være glade for at vi bor i et demokrati 🙂

    5. Helt enig med deg! Man bør stå for hva man mener 🙂 stemte frp idag, Og alle jeg har sagt det til virker også forbausa over at jeg tør å si det. Altså hallo?? Er jeg rasist fordi jeg stemmer frp? Langt ifra. Mange mener desverre det! Men jeg mener det kun er maktmisbruk fordi de ikke har andre gode argumenter å komme med 🙂

    6. Vi har hemmelig valg/stemmegiving fordi det er et hovedprinsipp for å kunne sikre frie og demokratiske valg. Mange mennesker i denne verden skulle nok gjerne hatt vår frihet. Hadde vi ikke hatt hemmelige valg, ville demokratiet kunne være truet.
      Å diskutere politikk er imidlertid en del av ytringsfriheten vår. Vi har altså rett til å være politisk aktive og debattere poltikk, men vi har samtidig rett til å velge å avstå fra å ytre oss om politikk og rett til å stemme det vi ønsker uten at noen vet hva vi stemmer. Dette er kjernen i et fungerende demokrati. Tar vi bort en av disse rettighetene, har vi ikke lenger et fullverdig demokrati.
      Selv diskuterer jeg gjerne politiske temaer og hva jeg er for/mot, og noen kan kanskje regne ut hvor jeg står politisk, men hva jeg haker av for på stemneseddelen at the end of the day, det sier jeg ikke til noen 😊 At vi kan gjøre begge disse to tingene, det skal vi være svært takknemlige for 😊

    7. Så bra du tørr å si du stemmer frp…d skal jeg også gjøre….gjort d i alle år…mine foreldre er å frp politikere… synes de gjør en flott jobb

    8. Jeg står for at jeg stemmer FRP i år, og tør å si det hvis noen spør. Jeg har stor respekt for Siv J og Sylvi Listhaug 🙂
      Godt valg!

    9. Jeg tror greia er at man får veldig mye hat dersom man sier hva man vil stemme og mange er uenige. Jeg synes det er helt feil. Det er jo en grunn til at man har stemmerett – nettopp fordi man skal få lov til å stemme på den man vil.

    10. Jeg ønsker å holde det hemmelig fordi jeg ikke er interessert i å diskutere med andre hvorfor jeg stemmer det jeg gjør. Og jeg tenker at det må være greit. Sånn er jeg, og jeg syns ikke det er rart!

    11. Jeg tror ikke folk reagerer fordi du sier hva du vil stemme, mer fordi det er FrP du var lik.
      FrP har rykte for å være et parti for de dumme og de uten utdannelse.
      Da de gjorde den store IQ-testen var det FrP-velgere som var de dummeste i Norge. Derfor er det nok litt pinlig å si at man stemmer FrP. Samme i USA, Trump fikk mange stemmer, men det er få som vil innrømme at de faktisk stemte på han.

    12. Det er mye skittkasting fra både ene og andre kanten når det gjelder politikk, men selv er jeg særdeles lei av den sosialistiske siden som mener alle som stemmer Høyre og Frp er rasosyer og uten empati for andre mennesker. Er en hersketeknikk som er utrolig usmakelig. Her går stemmen til Høyre!☺️

    13. Jeg deler bare stemmen min med folk som er over gjennomsnittet engasjert i politikk – dette er er ofte de som er mest åpne for diskusjon. De som har “låst seg fast” på at det bare er ett parti som fungerer, de klarer jeg ikke ta praten med, for om jeg først skal diskutere politikk så er det viktig å være åpen for at vi er ulike og at de aller fleste ønsker forskjellige ting. Noen nevnte her om dagen at de ikke hadde stemp for de ikke hadde funnet det perfekte partiet og en politiker var kjapp med å svare at det ikke finnes et slikt parti – for man vil alltid være uenig i noe.
      Som du skrev i innlegget om valget “Jeg tok forresten Nettavisens partitest her og den viser at jeg er mest enig med Fremskrittspartiet fordi jeg stemmer for lavere skatter og avgifter, kortere helsekø, mer vei og streng invandringspolitikk. Jeg er likevel usikker på om jeg fikk riktig utfall av testen da det ble noen “vet ikke” svar fra meg i forhold til olje og landbruk blant annet. I tillegg er det et spørsmål som treffer meg personlig og det er spørsmålet om surrogati bør være lov i Norge. Klart ja herfra, mens Frp sier nei til surrogati.. Jeg sier ja til både eggdonasjon og surrogati.” – Vi finner ikke et parti vi er 100% enig i og det er kanskje det som gjør at diskusjonene er vanskelige å ta for noen.
      Godt valg og god høst, søte Julianne 😀

    14. Har fulgt deg en lang periode nå fordi jeg syns du skriver godt om IVF. Men etter å ha lest at du muligens stemmer på fascist-Listhaug er nok dette siste gang jeg klikker meg inn på bloggen din, tar unfollow på Instagram i samme slengen. Mennesker som stemmer på FRP er det bare synd på.

    15. Jeg stemmer arbeiderpartiet.
      Hovedgrunnen er at jeg håper det blir jobbet mot midlertidig ansettelse.
      Jeg synes ikke de som stemmer FrP er rasister, faktisk synes jeg Listhaug har gjort en bra jobb og jeg synes den mobbingen av henne er direkte usmakelig.
      Føler det er 2 ting som er blitt tabu her i Norge.
      Ene er å si at du er kristen – da får en som regel en lang lekse om hvor uvitende en må være oftest etterfulgt av brutaliteten for flere tusen år tilbake.
      Sier du høyt at du støtter frp – da blir en også stemplet som uvitende og i tillegg rasist.
      Ellers har jeg egentlig lite tiltro til noen parti dessverre..

    16. Til spalten: du skriver at du og Ulrik har delvis felles økonomi og ellers er alt hans også ditt, og alt ditt bare ditt. Kan du utdype dette ? Og forklare hva den felles delen innbefatter?

    17. Så flott at du skriver om politikk og ja, jeg synes det var tøft av deg å skrive at du tenker å stemme FRP, da det er et parti mange dømmer. At folk sier at det du stemmer sier mye om deg som person synes jeg blir feil tankegang . Det blir som og si at alle leger er på en bestemt måte.
      Hos meg stod det mellom Høyre og FRP, men nå vet jeg at valget faller på Frp. Har stemt det samme i 12 år 😊

    18. Felles for de som stemmer frp er lav utdanning, lav IQ, fremmedfrykt og lite villighet for å bidra til at alle i norge skal ha d like bra. Tror ikke d er så mange frp velgere som vedgår at de stemmer på dette partiet.
      Heia Rødt!

    19. Som sjefen min sa : politikk og religion er temaer man ikke skal diskutere 😉 Det er en privat sak..Hun sa nok dette for å unngå konflikter blant sine ansatte.Selvfølgelig kan du si hva du skal stemme 🙂 Sist valg hadde jeg ei venninne og enkelte familie medlemmmer som stemte FrP enkelte valgte å ikke si det til så mange fordi de var redd for reaksjonene.Hva du stemmer,og hva andre stemmer er opp til hver enkelt! 🙂 Jeg misliker FrP som parti,men det betyr ikke at jeg misliker venninnen min eller enkelte familie medlemmer..
      Flott at du bruker stemmen din:)Uansett hva du stemmer 🙂 Her går stemmen til Arbeiderpartiet 🙂 Alle skal med 🌹

    20. Tror grunnen er at ved et slik valg så er det ikke et valg som kun har konsekvenser for deg selv som person, men det har en konsekvens for hele samfunnet.
      Heldigvis så bor vi et samfunn som lar oss velge det vi vil og respekterer det (for det meste), men andre steder så blir folk “tvunget” til å velge det ene eller det andre partiet, eller så kan de få konsekvenser av å ha stemt på “feil” parti. Så det er ok å si at ALLE har rett til et hemmelig valg og at de ikke må si hva de har stemt på.
      Som sagt så er det ikke noe som skjer her til lands (håper jeg) men andre steder i verden. Da er det kanskje være greit å gå foran som et godt eksempel?

    21. Hei,
      Jeg vil bare si at jeg håper du ikke stemmer FrP. Partiet har et ganske rart menneskesyn, og har nettopp uttalt at ‘menneskerettighetene må vike’ når det kommer til asylsøkere, sånn at vi skal være ‘trygge’.
      Ingen andre parti har så mange straffedømte representanter, og hvis du leser hva representantene skriver på Facebook og Twitter er det helt hårreisende hvor like de er på Trump. Mange av løsningene deres virker helt greie ved første øyenkast, men når man leser seg opp merker man fort at de er veldig enkle og dårlige, uten tanke for konsekvenser.
      De bryr seg ikke om miljøet, eller mennesker med en annen hudfarge enn oss.

    22. Bare for å få oppmerksomhet å si hvilket parti en stemmer på.Ikke sikkert det er sant heller, Bare for å få klikk og diskusjon blir dette partiet nevnt

    23. Valglovens § 1-1 regulerer formålet og det er at alle skal kunne stemme fritt, direkte og hemmelig. Det er vel der ordet HEMMELIG har sin opprinnelse.
      Ha en god dag!

    24. Jeg tror, som flere her skriver, at det særlig var det at du fikk FrP på testen folk reagerte på, og ikke det at du ville være åpen om hva du ville stemme i og for seg. FrP er statistisk sett et parti for de med lavere utdanning/ingen utdanning og lavere inntekt. I tillegg forbinder mange FrP-velgere med fremmedfrykt og at man ikke har så stor interesse av at alle skal ha det bra i samfunnet – men mer tenker på seg og sitt. Jeg har fulgt deg på bloggen og har mer trodd du stemte Høyre enn FrP, fordi du virker å tross alt ha en del tanker utover bare deg selv og egne interesser. Du har også gått igjennom en del tøffe ting, og det pleier ofte å ha den virkningen at man blir mer empatisk og kanskje ser litt opp fra egen navle. Når det er sagt, du er enda ung, og jeg respekterer fullt ut at du i alle fall stemmer!

    25. Jeg tror det er mange iallfall av den “eldre” generasjonen som har det med hemmelig valg godt plantet i seg.
      Nå syns jeg FrP sin politikk er forkastelig, og skjønner godt at enkelte kanskje ikke vil si at de stemmer på det. Jeg hadde blitt pinlig berørt hadde noen nære jeg kjenner sagt høyt at de stemmer FrP. Når man leser statistikk og kjennetegn omkring velgermassen til FrP er det de med kort utdanning, lav iq, uføre, lite bereiste (gran cancaria og charter regnes ikke som å være bereist) etc. Men likevel stemmer de på et parti som vil gi de mindre goder. Forstå det, den som kan. Det virker som at mennesker som stemmer FrP gjør det kun pga en irrasjonell fremmedfrykt for andre kulturer. Alle jeg har spurt “hvorfor stemmer du FrP” svarer aldri noe annet enn innvandring. Tror ikke de aner hva andre ting partiet står for. Og det må da være andre viktige politiske spørsmål som er også er viktig, annet enn innvandring og spredning av fremmedfrykt.
      Men jeg respekterer at man stemmer forskjellig. Og ingen fortjener å bli mobbet eller trakassert pga politisk ståsted. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ser ned på folk som stemmer FrP. Jeg ville aldri mobbet noen eller sagt noe stygt – men jeg tenker mitt. Man kan ikke bare gå gjennom livet å tenke på seg selv, men må komme ut av sin egoistiske sfære å tenke på et mer helhetlig samfunn.

    26. Og du vil ikke snakke mer utover hvorfor du er kristen? Det er en “privatsak”, men politikk skal vi snakke om. Tør vi ikke stå for hva vi velger, er vi redde for å være uenig eller hva er greia?
      Blir litt dumt.

    27. Synes du er tøff jeg. Skjønner godt at folk holder det hemmelig om de ikke stemmer politisk korrekt. Folk blir hetset for å stemme noe som ikke er “godkjent” av allmuen.
      Stemmer frp bla pga hetsingen av Listhaug. Hva den damen må tåle!
      Føler meg ikke spesielt dum og egoistisk. Gir fort et par tusen til veldedighet i måneden fremfor å kjøpe dyre klær for eksempel. Vi er sammensatt og har tanker om det meste uansett hva vi stemmer.

    28. Iht norsk lov, er valget hemmelig. Så om man ikke ønsker å si noe, har man full rett til det uten at det skal diskuteres. Som valgmedarbeider, er dette nettopp det viktigste vi skal bevare for de som stemmer.

    29. Hei. Jeg er ikke helt den store bloggleseren, men den siste tiden har klikket meg inn noen ganger før å se om det er noe nytt i prøvingen deres 🙂 Jeg ville igrunn bare legge igjen en liten hilsen å ønske dere lykke til videre i denne prosessen, å ikke minst lykke til den dagen spiren plutselig sitter <3 Ikke OM, men NÅR det kommer en baby så er all denne frustrasjonen glemt, å det blomstrer en morskjærlighet som ikke kan beskrives <3

    30. Jeg har heller aldri skjønt hvorfor nan skal holde det hemmelig. Msn vet jo at noen andre er uenig og det må man jo bare akseptere. Forresten, dette innlegget bør du vel merke som sponset da behandlingen hos frisøren er sponset?:)

    31. Den siste som sa, før Listhaug, at menneskerettighetene må vike for å skape et trygt samfunn, var Hitler under 2. verdenskrig. Just sayin’.

    32. Hvis dere faktisk vurderer å adoptere fra utlandet (dersom ikke alt går som det skal), så ville jeg absolutt ikke stemt FrP. Jeg er adoptert, og er 25 år. Jeg har fått så mye hat fra FrP- sympatisører som sier at jeg skal ut av landet, og at jeg aldri kommer til å bli norsk. Jeg var 4 mnd da jeg kom til Norge. Kan ikke noe annet språk enn norsk, har etnisk norske foreldre og er vokst opp i norske omgivelser og kultur. Men jeg kommer visst aldri til å bli norsk. Så hvis dere vurderer å adoptere fra utlandet, så burde dere tenke dere om og spørre hva dere ønsker for barnet deres. Jeg unner ingen å sitte med de følelsene og de tankene jeg sitter med nå.

    33. Jeg stemmer nå frp selv, etter mye frem og tilbake! Ingen av partiene passer i grunnen til meg og mitt liv, ingen passer perfekt. Men FRP ser ut til å være det nærmeste! Og Sylvi gjør en god jobb, uten at jeg mener vi skal stenge HELT grensene.
      Men så liker nå jeg Trump også da.. Og iflg andre betyr jo det at jeg har lav utdanning ( noe som ikke stemmer), at jeg har lav IQ ( vel, ble ikke målt lav, iallefall) og egentlig skal være en ung gutt. Som jo er det motsatte av hva jeg er.
      Ingen har noe med hva du stemmer, respekt er viktig! Uansett mening. Tøff er du.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg