ULRIK GJESTEBLOGGER

Hei alle sammen! Da e eg tilbake med eit nytt gjesteinnlegg. Beklager at det har tatt litt tid. Planen min e å gjesteblogge fast noken ganger i månaden, men denne sommeren blei ikkje heilt som planlagt. Eg har storkosa meg med båten og livet på sjøen. Det har bare mangla på motivasjonen til å sette meg ned å skrive etter alt som har skjedd/ikkje skjedd, selv om det jo e superkjekt å “snakke” med dåkke når eg først setter meg ned.

Såg dåkke artikkelen i gårsdagens VG forresten? Eg tok med avisa heim til kona slik at hon skulle få sjå den sjøl. I dag ligge saken ute på nett her, ser eg.

Ramp sin første gong i Rampelys 😉

Noken oppklaringer.. Det stemmer at eg i utgangspunktet ikke var noke som helst gira på å flytte fra Oslo til Fredrikstad, men at eg fikk lyst på grunn av Juliannes gode argumenter. Det var spesielt ett hus eg hadde lyst på i Fredrikstad som gjorde at eg følte det blei verdt den lange kjøreveien til jobb. Men nå som mora til Julianne flytter til Oslo er jeg enda mer fornøyd med planene våre videre og ikkje minst med svigermor. Det skal bli hyggelig å få hon til storbyen.

Det er mange som spør meg om kordan eg takler dei nedturene Julianne og eg har hatt i prøverørsprosessen. Eg blir såklart påvirka eg og, men det som er mest trist e å sjå den skyldfølelsen Julianne sliter med. Mange trur nok kanskje at hon tar lettare på alt ditta enn det hon faktisk gjør. Vi står i det samman, og samman skal vi klare det. Men eg merker at Julianne alene har det veldig tøft om dagen og det er vondt å sjå. Heldigvis har hun en unik evne til å være positiv oppi det heile. Det beundrar eg hon for.

Ellers hørte eg at det var mange som ønsket seg et flyinnlegg og at Julianne har lovet bort noke eg ikkje klarer å holde. Det er vanskelig for meg å bare skrive om fly uten at eg veit ka dåkke vil vite meir om. Ka lure dåkke på? Eg plukker ut noken spørsmål fra kommentarfeltet under dette innlegget til neste gong som blir om noen veker.

Blogggast snart igjen!

Ulrik

77 kommentarer
    1. jeg har et fly spørsmål:) Hvorfor setter pilotene opp hastigheten før landing? Virker ulogisk når man likevel må bremse ned på rullebanen.
      Lykke til videre i prosessen, dere utgjør et vakkert par.

    2. For en flott artikkel!! Fikk SÅ mye bedre inntrykk av dere! Ha en riktig fin dag og masse lykke til videre!

    3. Kanskje litt oppklaringer på hva som faktisk skjer når man flyr? Lyder etc? Litt tips eller noen beroligende ord til de som har flyskrekk? 🙂

    4. Var med på en flytur for mange år siden der flyet “falt” noen meter (flydde til Thailand). Fikk høre etterpå at det var luftlommer i lufta eller noe. Kan du forklare litt nærmere rundt det? Er det skummelt for dere også eller ser dere det lenge før på radaren?

    5. Skal ut å fly snart.. jeg er livredd! Merkelig nok ikke så redd ved take off og landing, men i samme øyeblikk flyet når marsjhøyde og slakker av kommer angsten. Jeg greier ikke å bevare fatningen, har lagd noen “scenene” og sittet mine timer både i cockpit og hos flyvertinnene 🙈
      Turbulens er desidert det verste, jeg vet jo “alt”, om urolig luft, at flyet er bygd for det osv, men det hjelper ikke.. Jeg har ikke økonomi til å ta ett kurs dessverre.
      Jeg har i perioder tatt beroligende, men dette syns jeg er veldig kjedelig og spesielt når ungene er med..
      Så har du noen overbevisende ord til ett urasjonelt angstfylt menneske? 🙈🙈
      Jeg vet ikke eksakt hva som gjør meg redd, annet enn turbulens, at det plutselig oppstår uforutsigbar “severe” turbulens, at flyet kræsjer med ett annet fly, at vi styrter osv.. bittelitt omfattende kanskje, men håper du har noen ord til meg 😃
      Og ellers vil jeg si at jeg syns du og Julianne er ett nydelig par, og jeg ønsker av hele mitt hjerte at drømmen deres går i oppfyllelse ❤️

    6. Hva er det mest ubehagelige du har opplevd i er fly? Du har vel ikje lov å si du ble redd he he men du kan vel fortelle om noe som har gitt deg litt svetteperler i panna ?!
      Hvor ofte opplever dere trykkfall i kabinen? Merker man at lufta blir trang å puste i med en gang eller kan det bli et trykkfall uten at man merker det (hvis deres intrumenter faller) slik at man dør av surstoffmangel. Det er min største frykt. Scenene fra det flyet som sirklet i timesvis med bevisstløse piloter over Hellas der for noen år siden, har prentet seg fast i hodet mitt…

    7. Da jeg var 13 år, fløy jeg til Tyrkia sammen med mamma, mormor og 3 søsken. Idag er jeg 21. Før denne turen elsket jeg å fly, og gledet meg alltid til vi skulle ut å reise. Under landingen denne gangen, smalt det noe voldsomt da vi traff bakken og det gikk mye fortere enn det har gjort på andre landinger jeg har vært med på, både før og etter. Jeg husker så godt at jeg ble veldig redd og derfor søkte mammas blikk, da jeg syns det gikk så fort. Jeg kunne se på mamma at hu var minst like redd og tenkte at nå dør vi alle sammen. Alle passasjerene var like redde. Senere fikk vi vite at piloten trodde han hadde en halvmeter-meter igjen før vi skulle treffe bakken, da vi traff. Og at det derfor gikk mye fortere enn det skulle og at det var grunnen til at det smalt så fælt. Etter denne turen har jeg nesten ikke flydd. Beina mine svikter på vei inn på flyet fordi jeg er så redd… jeg har ved flere anledninger trengt hjelp av både ukjente og kjente.. en gang måtte jeg bli bært inn. Frykten er der kun ved letting og landing, når vi er i lufta går det som regel fint.. gruer meg bare til vi skal ned…
      Vet ikke helt om det er et spørsmål her.. jeg har aldri sittet i cockpiten og heller aldri snakket med en pilot om det som skjedde.. Er bare leit og trist at jeg som var så glad i å reise å oppleve nye ting, nå ikke klarer å komme meg ombord på et fly nesten.. ferien i år ble derfor roadtrip i Norge.. hehe

    8. Hei!
      Vil først og fremst si at jeg beundrer dere begge! Jeg håper dere snart får gode nyheter ♡
      Ellers er jeg veldig nysgjerrig på det som står på instagram kontoen til deg, Ulrik. Det står at du er mest kjent for svane scenen i The Notebook? Hva betyr det? Den filmen er nemlig den fineste jeg vet om!
      Lykke til videre!

    9. Hei! Synes det er morsomt at du også tar del i bloggen til Julianne, Ulrik!
      Jeg har fire spørsmål som jeg lurer fælt på..;
      – Hva var det som fikk deg til å ville bli pilot?
      – Kan du fortelle litt generelt om utdanningen, og hvordan du synes det var?
      – Norwegian har hatt en turbulent sommer med forsinkelser, kanselleringer, og mangel på crew/piloter. Media har vært veldig frampå, men omtrent kun fått fram passasjerenes synsvinkler. Jeg lurer vel egentlig på hvordan du som pilot for Norwegian opplevde alt det “styret” i sommer?
      – På grunn av mangel på blant annet piloter i sommer, gikk Norwegian ut og sa at de prøvde å få så mange piloter på jobb som mulig, slik at kanselleringer/forsinkelser kunne unngås. De sa blant annet at de hadde tilbudt å “kjøpe” feriedager til piloter for en grei sum. Ble du kontaktet angående dette? (I så fall; hva svarte du på henvendelsen, og hvorfor?)
      Gleder meg til å høre mer fra deg på bloggen!!

    10. Kjære deg,
      Det er kostholdet og kjemikalier som er grunnen til at du ikke kan få barn.
      Du må velge økologisk, spesielt økologisk gulrot juice 2liter hver dag
      Jeg vil tippe det tar max. 1år og så er helseproblemene løst.
      The catch is, du kan ikke jukse ved jul eller bursdager.
      Helsevesenet kan ikke hjelpe deg fordi de skjønner ikke dette prinsippet. De gir deg sprøyter og medisiner.
      JA kjære deg du kan fortsette å høre på disse folkene
      ELLER prøve noe som er mer logisk.
      KROPPEN TRENGER NÆRING (Grønnsaker +kokte poteter)
      Ikke melk og ost og sukker og salt og oljer….
      Ting som vokser i naturen.
      Hvis du vil løse dette problemet så er det
      Økologisk kokte +Råe grønnsaker i enorme mengder som er løsningen. havregrøt til frokost med appelsinjuice økologisk
      og så 2 måltider med salater og kokte grønnsaker.
      og så 2-3liter gulrot juice hver dag med litt økologisk sitron dersom du ønsker det.
      Voila 1år max tar det så er helseproblemene borte.
      Youre Welcome

    11. – Hvordan opplevde du det første gangen du satt i cockpiten og skulle styre et fly?
      – Har du noen gang vært med på en krevende landing? Isåfall, hva gjorde den krevende?
      – Hva er det skumleste du har opplevd når du har sittet bak spakene i cockpiten?

    12. First off Jeg digger dere begge to <3
      Secondly, tenk på dette her
      *Dersom en person får et kutt i armen, så
      kan man dra til en doktor som syr sting. Her er tingen,
      er det doktoren eller kroppen som helbreder kuttet?
      Hint hint... det er umulig for en lege å helbrede et kutt.
      Det er kroppen som fikser dette selv,
      hva trenger kroppen for å helbrede seg selv?
      Jo, næring, økologiske grønnsaker som jeg har nevnt.
      Det tar 2år for kroppen å fornye alle cellene i kroppen.
      DETTE betyr at det vil ta maximalt 2år å helbrede kroppen til pilotfruen. Jeg vil tippe det tar 1år. Men 2år er garantert.
      Feil mat, og kjemikalier er ikke måten å helbrede en kropp på. Noe som helsevesenet gir dere råd om. Vel har det funket? Dere kan fortsette med det som ikke funker.
      Eller tenke litt på hvordan en kropp fornyer cellene sine,
      og hva som må til for at kroppen skal klare dette.
      Når kroppen blir bombadert med salt sukker olivenoljer melk osv så bruker kroppen all energi på å fikse dette istede for å fikse kroppen.
      Mest sannsynlig så kommer dere til å fortsette å høre på helsevesenet og fortsette å få de samme resultatene.
      Ønsker dere lykke til, men dersom dere ikke kommer noen vei med disse såkalte ekspertene i helsevesenet som gjør at legemiddelselskapene tjener seg søkkrike....på medisiner og sprøyter....
      så kansje dere husker hva en klok jente fra stavanger skrev til dere.

    13. Har du noen gode tips mot dotter i øra? Ved korte flygninger sliter jeg ekstremt med grusomme smerter pga dotter i ørene. Føles som jeg har 10 000 kniver som stikker meg i ørene og ned i nakken..

    14. Gud bedre så mange “gode råd” dere skal måtte ta i mot. Uff. Lykke til videre og fortsett å sette deres lit til dem som baserer sin behandling på kunnskapsbaserte metoder.

    15. Jeg har flyskrekk og er så dum at jeg har sett endel på flyhavarikommisjonen. Kjempesmart når man har flyskrekk. Men i det programmet sa de at turbulens kunne være farlig fordi ristinger kunne ødelegge deler i flyene. Jeg har alltid hørt pilotene si i høytaleren at vi går nå inn i et område med tubulens. Dette er ikke farlig. Når vet de om det er farlig eller ikke?

    16. Takk for et flott gjesteinnlegg! Jeg liker at du skriver på nynorsk slik som Tone Damli 🙂
      Jeg og kona elsker å fly, men har roet ned på flyturene pga miljøet. Streifer det deg at det er svært negativt med tanke på drivstoffet som blir sluppet ut i store mengder i atmosfæren? Jeg håper at det er noe mer klimavennlig på gang..
      Men når vi først flyr er det storartet fra start til slutt. Særlig når belysningen blir dempet i kabinen når vi går inn for landing. Jeg nyter de en eller to flyturene i året.
      Til deg lenger oppe; ja, det er en stor fordel å spise så rent som mulig, men det er kanskje ikke der problemet ligger.
      Mvh FR

    17. Vikki / Vibeke (regner med det er samme person) : Dette er det dummeste jeg har hørt. Beklager, men hvor er forskningsresultatene bak dine påstander?

    18. Er du låst inne i cockpit?
      Hva skjer hvis første/andre piloten får et illebefinnende? Alltid lurt på.

    19. Flott innlegg:)! Mine spørsmål:
      Kunne du pendle fra Fredrikstad mtp. stand-by?
      Er noen flyplasser i Norge/Europa vanskelige/spesielt krevende å lande på?

    20. Hei 🙂
      Jeg lurer på en ting angående take off.
      I de aller fleste tilfeller har jeg opplevd at flyet stopper helt opp før den så setter full fart for å ta av, men noen få ganger skjer det jo også at flyet bare har en jevn rolig fart helt til den øker og så tar av. Hva er forskjellen og er det noen grunn til at man gjør det ene eller det andre?

    21. Til deg som lurer på fartsøkning ved innflygning: om jeg har forstått det korrekt bremser de (oftest) faktisk, men turtallet går opp. Du kan sammenligne det med å “bremse på giren” (dvs gire til lavere gir) når man kjører bil. Turtallet i motoren øker og det høres ut som om farten faktisk øker mens den egentlig blir lavere. I vise tilfeller kan det jo selvsagt hende de faktisk øker farten også for å treffe rullebanen bedre. Nå blir det spennende å se hva fasiten sier 🙂

    22. Hei! Sykt kult at du gjesteblogger! Har noen flyrelaterte spørsmål på lur 🙂
      Har man lov til å høre på musikk når man flyr?
      Hva pakker man med seg på jobb? Har sett flere piloter med kofferter, så jeg lurer på hva det kan finnes i dem (jeg vet dette er et veldig rart spøsmål).
      Bruker man alle knappene i cockpiten til hver flyvning eller er mangen av dem til nødstilfeller?
      Har du alltid mobilen på flymodus når du er på jobb?
      Hva betyr de ulike fargene på lysene på rullebanen (eller har egentlig fargene ulike betydninger)?
      Må du gjennom sikkerhetskontrollen hver dag, eller får du slippe gjennom uten?
      Hva pleier co piloten å gjøre? Følge med, lese bok, prate med piloten, sove etc?
      Hvorfor lander man alltid så hardt når det regner?
      Hvordan var det på din første flyvning som pilot?
      Hva er den rareste flyvningen du har hatt?
      Har hørt at pilot og copilot alltid får forskjellig mat i tilfelle matforgiftning, men har dere noen gang fått samme mat, eller spist av hverandres?
      Hvis du har god tid mellom to flyvninger, pleier du da å slappe av eller gå ut av flyplassen og utforske byen om du har tid til det?
      Tror du flyulykker og episoder som 9/11 går ekstra innpå deg ettersom dette er “ditt område”?
      Hvilken flyplass er den værste flyplassen å være på, som pilot?
      Når du er passasjer på et fly, tenker du over hva som skjer, eller at piloten var for sen/rask med forskjellige ting,tenker at du ville gjort noe annerledes eller “retter” piloten i hodet ditt?
      Vet dette er sykt mange spørsmål, og jeg håper virkelig du ville svart på noen av dem! Håper dere får en fantastisk uke!!!

    23. Så gøy å høre fra deg! 🙂 Jeg har ikke lest meg opp på kommentarene, men et innlegg om hvordan man kan overvinne flyskrekken om du har tips til det, hadde vært veldig greit 🙂 Litt om hvor godt det tekniske faktisk er etc.

    24. Flyspm:
      Når man opplever turbulens og fall i luftrommet sitter jeg med hjerte i halsen og tenker at min siste tid har kommet. Blir ikke pilotene stresset over dette, og hva gjør dere for å ikke være det? Hvor sikkert er det egentlig å fly, man kan vel sovne/være ufokusert bak rattet(?) på et fly i likhet med å sovne/være ufokusert bak rattet på en bil? Elsker å reise, men digger ikke å flyge.. 🙂

    25. Kjempefint innlegg Ulrik . Dere er et flott par . Håper så inderlig at drømmen om barn går i oppfyllelse . Fortsett å skrive på dialekt . Varme tanker ❤️

    26. Min mann, også flykaptein, mener bestemt at du hadde en egen blogg: Ulrik og Stefan. Hva skjedde med den? Den var visst ganske underholdende? Har du fortsatt noen bilder fra den bloggen?

    27. Vikki, ta deg ei bolle. Du har overhodet ikke peiling på det du gir råd om.
      Ellers. Har ingen flyspørsmål. Men vil ønske dere begge lykke til i prosessen. Det er tungt for begge parter. Been there. Men når det til slutt skjer er det SÅ verdt det 🙂

    28. Hei,
      Lykke til med prøvingen- Håper drømmen snarlig går i oppfyllelse!
      Jeg har plutselig blitt livredd for å fly.
      Jeg er ikke redd for turbulens, men for at “noe” skal gå galt og at det styrter. Skjønner ikke at noen frivillig ønsker å jobbe ombord i fly.. 😉
      Har du noen beroligende ord å komme med?
      Anne

    29. Så utrulig kjekt at du gjestebloggar!
      – kva er din favoritt flyplass å lande på?
      – flyr du til Tyrkia?

    30. Hei.
      Hadde en ubehagelig opplevelse i vinter som følge av en avbrutt landing (dårlig sikt pga tett snøvær, og flygeleder hadde gitt beskjed om å avbryte). Opplevdes veldig skremmende da det føltes som vi var ganske nært bakken, og turen opp igjen føltes “hardere” enn normalt.
      Kan du fortelle litt generelt om avbrutte landinger, og hvorfor beskjeden om å bryte kan komme så sent? Kan det være risikofylt å avbryte så nært bakken?
      På forhånd takk for svar 🙂

    31. Hei! Jeg har reist mye med fly i mitt liv, men de siste to årene har jeg fått skikkelig flyskrekk. Skjønner ikke akkurat hva som gjør det, men alle bevegelser, turbulens, takeoff og landing får meg nesten til å gråte. Hadde vært sååå supert hvis du kunne ha kommet med noen beroligende ord til oss med flyskrekk. Hva er det som gjør at du ikke er redd for å fly hver dag? Jeg gruer meg flere uker i forkant, men må fly pga. familie rundt omkring i landet.

    32. Vil dele noen erfaringer om det å ha flyskrekk. Som barn flydde jeg ikke mye,det var nok pga av min mor var ekstremt redd for å fly.. De små turene jeg hadde som ungdom gikk bra og kan ikke huske at jeg engstet meg noe. Men så fikk jeg angst for mye! Od da ble det å fly veldig ille å gjøre. Var konstant redd for å dø.. Da jeg skulle gifte meg ble jeg kvalm. på tanken om at vi måtte ut å reise med fly. Da ble redningen for meg er fly kurs.Veldig bra kurs der en lærer litt om flyet og hva som skjer underveis fra tale off og landing. Anbefaler virkelig det til dere som sliter med dette. Da vi reiste på bryllupsreise til Hellas begynte jeg å gråte da jeg gråte på vei inn i flyet. jeg var både spent og nervøs. Da kom den snilleste flyvertinne og snakket med meg. Hun passet på meg hele turen og spurte underveis hvordan det gikk. Dette er 8 år siden nå og den gang fikk jeg til og med lov til å.komme inn i cockpiten under flyging. veldig gøy å oppleve dette 🙂 I dag jar jeg 2 barn som ofte er med på fly turer. selvfølgelig er noen ting ubehagelige av og til som eks turbulens. Men da vet jeg gjo.at dette ikke er farlig og at piloten ikke ville ha flydd om det ikke var forsvarlig . Dette er gjort deres jobb. og ikke minst flyvertinner. Dere alle gjør en super jobb 🙂

    33. Til Vikki/Vibekke…
      Er du seriøs? Sånt piss trenger du ikke lire ut av deg! JA, det er sikkert bra for noen, men VET du hva som er grunnen til at dette paret ikke kan få barn? VET du at de gjør feil? VET du at legene tar feil? NEI! I tre år kjempet jeg og mannen for å få barn, og jeg gikk gjennom abort etter abort, og ingen kunne hjelpe meg. Jeg hadde ikke endometriose, eller pcos, eller hva det nå enn het alt sammen. Jeg bare klarte ikke å bære frem barna våre. Jeg levde sunt, jeg tok naturmedisiner, jeg gikk til akupunktur, jeg gjorde alt RIKTIG etter din oppskrift. Allikevel fortsatte abortene. Til slutt fikk jeg time til AIH på rikshospitalet. Og jeg var så langt nede psykisk at jeg ikke lenger orket denne livsstilen. Sommeren før vi skulle til riksen gjorde jeg, etter din oppskrift, alt galt. Jeg drakk, jeg helte i meg litervis med gift (cola) masse fast food og gjorde det jeg kunne for å få tankene over på noe annet, men det hjalp ikke. Fokuset var fortsatt på eggløsning, tegn til graviditet, hovne bryster, konsistens på utflod, temperatur, osv. Den sommeren resulterte i det som nå er en helt fantastisk 5åring.
      Ikke kom å si at DU har oppskriften, og at Pilotfrue kommer til å bli gravid etter 1 år. Det er sånne som deg, som kommer med en alternativ sannhet som ødelegger psyken til ufrivillig barnløse. Du åpner ikke opp for en løsning på problemet, du pålegger en enorm skyldfølelse og kan knekke en person fullstendig med måten du skriver på. Smakløst!!

    34. At nynorsk ikke passer på en blogg? Nei, jeg synes man må få skrive på det målet man føler er naturlig. Jeg synes vi skal ta vare på det vi kan. Selv om nynorsk kanskje ikke var det mest populære faget på skolen for en god del, er det flott å få innsikt i kulturarven vår med f eks dikt og romaner.
      Herlig gjesteinnlegg, Ulrik! Fortsett slik du gjør. Gøy å få høre fra din kant også.
      Når bestemte du deg for at luftfart var tingen for deg? Over skyene er jo himmmelen alltid blå, og det gjør vel jobben ekstra fin?
      Klem til dere begge fra Mari 🙂

    35. Hvordan er livet som kommersiell pilot?
      Jeg driver med seilfly i Nome Flyklubb, og har en liten drøm om å bli pilot når jeg blir stor.
      Er det noe mulighet for å se bilder tatt inne i cockpit når du er på jobb?
      Du må gjerne fortelle litt rundt alt mulig med flyvning!
      Mvh Anna Tomine Rønningen, som er en stooorrrr fan av dere begge to! <3

    36. Jeg har alltid lurt på om man kan bruke Macbook på fly da den ikke kan settes i flymodus?
      Jeg blir skikkelig redd når noen sitter på telefonen og sender meldinger. Er det slik at en telefon som ikke er satt i flymodus kan forårsake en ulykke?
      Jeg har hørt at turbulens ikke er farlig, men kan det være det i noen tilfeller?
      Har du noen gode og oppklarende råd ang hvor trygt det faktisk er å fly til oss med flyskrekk? Jeg har flydd ekstremt mye, men blir liksom ikke kvitt skrekken. Mest sannsynlig fordi helt naturlige ting virker skremmende da man ikke har nok kunnskap.

    37. Flott gjesteinnlegg. Og stilig med dialekt, fortsett med d :))
      Æ har ei datter som får så vondt i ørene når ho flyr. Det e både under avgang og landing, men mest ved landing. Spesielt dersom flyet går veldig raskt ned. Har forsøkt alt. Ho blåser ut, gjesper og gjør alt ho kan for å unngå smerten. I tillegg har vi besøkt øre-nese-hals spesialist som har gitt ho spesielle tabletter og nesespray. Dette hjelpe dessverre ikke. Har du noen tips? Har hørt snakk om noen spesielle øreklokker som skal kunne hjelpe. Ha en fin dag :)) Nordlandshilsen fra Marit

    38. Jeg har alltid hatt flyskrekk. Men etter en flytur hvor flyet omtrent måtte stupe ned fra marsjhøyde til omtrent rett over bakken grunnet trykkfall i kabinen ble jeg kurert.
      Selv om vi alle satt der med maskene og pustet var det rolig og avslappet stemning i flyet. Pilotene kan sine saker så vi følte oss trygge.
      Da innså jeg at man er tøffere enn det man tror når noe virkelig skjer.
      Nå har jeg bare skrekk for fulle menn som raver og damer som på død og liv må røyke på toalettet. DE kan lage mer ubehag enn mange turbulenser 🙃

    39. Har lyst å begynne å studere på samme skole du gikk på nå til vinteren. Men er veldig med tall og derfor litt bekymret for at dette vil være en stor hindring for meg. Mine spm er:
      1. Er det forventet at man må være god i tall på studie? Kan du skrive litt om pilotstudie generelt?
      2. Hvor strenge er helsetestene man må gjennom med tanke på syn osv?
      3. Den testen man må ta før man evt blir tatt inn til studiet, er det kun basic fysikk? Har aldri hatt fysikk før men tenkte å lære meg det grunnleggende kun for denne testen.
      Er veldig lite informasjon å hente om alt dette. Setter stor pris på dette innlegget!

    40. Hei Ulrik.
      Det er kjekt å sjå deg på bloggen! Du framstår som sympatisk og jordnær med den finaste dialekta! Du kunne feks aldri uttalt deg slik: https://www.rb.no/lsk-magasinet/hun-veier-15-20-kilo-for-mye/s/1-95-4692564
      D e mi meining og mitt inntrykk av deg , og derfor pluss i margen t deg!
      Mine spm er
      -Har du vore på Malakoff? (Eid altså)
      -Ka slags hudpleierutiner har du? Bruke du noke pudder på jobb (feks du slipp å bli svett i panna ved temp forandringer)
      -Kysse du Julianne når du har på uniform? Veit av noken som ikkje gjer d(mulig en regel?)
      -Ka gjer du for å få så kvite tenner? E d naturlig eller bruka du noke? Har du hatt streng?
      Ha en kjekke dag! Beste helsing Ida.

    41. Jeg lurer på om det er noe “system” på hvilke ruter man skal fly fra dag til dag? Er det foreksemepel en dag du både flyr til Kristiansand og til Mallorca? Eller flyr du oslo – krsand x4 på en dag feks? 🙂

    42. Jeg har så sinnsykt flyskrekk og skjønner ikke at noen har en jobb i luften :p er dere (pilot, vert og vertinne) noen gang redd for å fly? Hvordan eller hva kan man gjøre for å roe seg? Har du noen tips? Det jeg syns er mest ubehagelig er når man skal lette. Også syns jeg det er ekkelt at flyet svinger så heftig i blant at man føler man ser ned i bakken! Hvorfor gjør dere det?:( kan flyet falle ??

    43. Om Julianne drikker tre(wtf?!) liter gulrotjuice hver dag, så er det eneste hun vil oppnå med det være orange hud… Herre min hatt for et “råd”…😂😂😂🥕🥕

    44. For en del år siden fløy jeg med et knøttlite propellfly fra Oslo til Ørsta, over fjellene opplevde jeg tidenes turbulens hvor jeg letta fra stolen(selv med belte). Jeg har aldri opplevd noe slik tidligere eller i senere tid. Så da lurer jeg litt på hvor mye flytypen har å si for turbulens?

    45. Hvilken ATC er vanskeligst og forholde seg til/forstå? Kunne du noen gang tenkt deg å bytte flyselskap og eventuelt hvilket?

    46. Flott innleg 🙂 Gratulerer med stor respons på gjesteinnlegget og fortsett med nynorsken! Ønsker dere all mulig lykke til videre , jeg har trua på at det ordner seg for dere.

    47. Han (Ulrik) skriver vel ikke på nynorsk, ser han skriver som de snakker i Måløy, der jeg mener han kommer fra ! Kjenner godt til den dialekten ..

    48. Jeg er kjempe redd for og fly! Mest under takeoff og landing. Har du noen triks og ting som hjelper på dette? 🙂

    49. Ler meg ihjel av kommentarene her inne innimellom. Folk er rare og dere må virkelig finne dere i mye sprøtt. Jeg skjønner godt at Julianne ikke blogger så mye for tiden – ting skal fordøyes og dere er ikke pliktige til å hverken drilke tre liter økologisk grønnsaksjuice eller underholde oss hver dag.
      Spørsmålet mitt er uansett: Har du noen ganger landet på Evenes? Hva synes du i såfall – innflyvninger der har ALLTID gitt meg høy puls av en eller annen grunn.. 🙈🙈
      Fly pent!

    50. Så spennende med flyinnlegg!
      Jeg lurer på: er det virkelig så farlig som de skal ha det til å ha mobilen på ved landing/avgang? Jeg tenker alltid at om det var en reell fare hadde kabinpersonalet fysisk samlet inn alle mobilene og så delt de ut igjen.
      Takk for svar! 🙂

    51. Oi…flyspørsmål..Kjempegøy.
      Jeg lurer på om du noen gang har opplevd noe som skremte deg skikkelig når du var jobb? Kan de skje “småting” som også setter en støkk i pilotene? Så nettopp “Sully” på netflix og må innrømme at jeg ble litt facinert av hele greia. En fugleflokk og man går ned? grøssss

    52. Ville bare si at du er en ufattelig flott mann. Flott utseendet og virker som du og har en flott personlighet. Julianne er veldig heldig som har kapret deg.
      Klem

    53. Vikki: hvor dum er det mulig å bli??? Jeg har aldri spist økologisk, har ingen plan om det, spesielt ikke når slike som deg skriver slik. Jeg har snart 3 barn, og de er helt friske og raske. Jeg mista 6 ganger i SA, og det var fordi kroppen var konstant stressa. Når jeg slappa av og ga opp å prøve å få barn så gikk det. Vær så snill, spar oss for slikt piss.

    54. Jeg har en kjæreste som ønsker å jobbe i Norwegian. Han jobber for et annet selskap per i dag og har typerating for B737 og 200 flytimer foreløpig. Kan han søke eller burde han vente til han får et visst antall flytimer? Hvor mange i så fall? Lurer også på om du vet om det trengs first officers i Oslo og når Norwegian har tenkt å legge ut en annonse for low hour piloter?
      Tusen takk på forhånd!:) Ønsker også deg og Julianne masse lykke til videre i prosessen deres!:)

    55. Vi har en gutt på 1 år og har selv vært gjennom mislykket IVF og kjent på skuffelse. I desember 2015 fikk vi den beste gaven man kunne tenke seg, en gravidtet som kom som “lyn fra klar himmel” mellom forsøkene. En som hadde flytte inn dit uten hjelp! Vår lille gutt. Ønsker dere masse lykke til. Sammen blir man sterkere!
      Det jeg lurer litt på er det med sikring av barn under 4 år i fly. Hva slags bilstoler har man lov å ta med seg på fly? Jeg kjenner som den hønemoren jeg er at jeg ville hatt med bilstol, men vi har ikke tatt fly med gutten enda. Er det mange som tar med seter? Og bærer man de med seg selv gjennom sikkerhetskontrollen?

    56. Hadde vært fint om du kan holde deg til enten bokmål eller nynorsk. Ser at enkelte lesere faktisk tror at du skriver nynorsk, da er det ikke rart elevene sliter med nynorsken på skolen… Dialekter er ikke skriftspråk og det er fryktelig slitsomt å lese for oss som ikke er fra samme sted. Innholdet var i utgangspunktet bra, men det gir et useriøst inntrykk å skrive som man snakker. Tenk om Julianne skulle skrive ækka hække jæ åsså osv, som de snakker i Fredrikstad? 🙂

    57. Hei! Lurte på hvor du studerte for å bli pilot? og hvor mange timer som måtte til for at du fikk jobben? Vurderer sterkt å ta det privat her i oslo 🙂

    58. Jeg har en del spørsmål for min kjæreste som har/er på tanken om å bli pilot. Han er veldig usikker på hvordan det egentlig er og vi ble ikke noe klokere av å lese på nettet. Så here we go:
      – Hvor kan man ta pilotutdanning? Og hvor lang er den?
      – Hvor mye koster pilotutdanningen og får man noe støtte fra Lånekassen?
      -Hvordan ser turnusen ut?
      – Hva er gjennomsnittlig lønn?
      – Er det en fordel å bo i nærheten av Gardemoen? Vi bor nemlig langt opp i nord, og Widerøe er nok ikke flyselskapet han vil jobbe i…

    59. Jeg føler av og til at jeg kjenner meg trøttere når flyet stiger opp i luften – skjer det noe med trykk / luft som gjør at man blir trett i lufta ? Eller er det bare jegsom rett og slett bare blir søvnig og avslappet av å fly 😅

    60. Hei!
      Jeg bare lurte på om det er noen forskjell på hvor trygt det er å fly med propellfly (Widerøe) og “vanlig” fly? Hva skjer hvis begge motorene på et fly blir ødelagt i lufta?
      Jeg har flyskrekk, men flyr ganske mye likevel. Jeg syns dog det er ekstra ubehagelig og jeg blir mer redd når jeg flyr Widerøe enn f.eks. SAS eller Norwegian. Er propellfly like trygge når det er turbulens for eksempel?

    61. Hei! Lurer på hvor du tok utdanningen din? Og hvordan er det å få jobb som pilot, må man ha mange flytimer for i det hele tatt å få jobb?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg