JEG TRODDE DET VAR OVER

Etter at jeg publiserte blogginnlegget på formiddagen i dag har jeg vekslet mellom å ligge i forsterstilling på sofaen og på soverommet. Smertene nederst i magen ble så kraftige utover dagen at jeg måtte ty til Naproxen igjen. Jeg har lest i kommentarfeltet mitt at noen mener det ikke er bra å ta denne type smertestillende i prøverørsprosessen, men legen min på Spiren sa det gikk greit. Derfor stoler jeg på henne..

Det var torsdag i forrige uke at jeg begynte å blø, mens Ulrik og jeg satt i en telefonsamtale med mamma på høytaler. Midt i samtalen følte jeg plutselig at jeg holdt på å tisse på meg. Jeg hadde ikke vondt noe sted, men tanken om at jeg hadde mistet slo meg i det jeg gikk ned trappen mot toalettet siden jeg følte meg fuktig og rar nedentil. Da jeg dro av meg buksen fikk jeg likevel sjokk. Det var rødt overalt igjen og det første jeg tenkte på var hvordan  jeg  skulle  fortelle  dette  til  Ulrik. Stakkars Ulrik, tenkte jeg. Etter noen minutter mannet jeg meg opp til tre ord. De tre ordene alle frykter i denne prosessen. Det gikk ikke, hadde jeg tenkt til å si. Men jeg trengte ikke å si noenting. Ulrik så hva som hadde skjedd bare ved å møte blikket mitt.

Vi kastet oss som sagt i bilen for å ta prøver på Furst. Resten av dagen var vi bare alene hjemme sammen. Det kom ikke noe mer blod etter dette, derfor trodde jeg at det var over og at kroppen min kvittet seg med alt på en gang siden jeg “bare” var fire uker på vei. Men det hadde den ikke. I dag kom/kommer tydeligvis resten, og i dag gjør det fysisk vondt.

Herregud, så sterke vi er blitt sammen <3 <3

Jeg legger ved et bilde som ble tatt fredag i forrige uke, fordi jeg ikke har vært i stand til å ta noen bilder av meg selv etter den dagen ennå.. I morgen er forhåpentligvis smertene borte. Da skal jeg sette meg ned med forrige ukens spørsmål og svare dere så godt jeg kan. Spalten med ukens spørsmål pleier jo å komme ut på søndager eller mandager, men jeg regner med at dere godtar forsinkelsen akkurat denne uken..

49 kommentarer
    1. Jeg føler sånn med deg/dere! Vet alt for godt hvor vondt og slitsomt det er. Ta vare på deg selv du, Julianne! Ikke tenk på at du må levere til leserne dine, jeg tror det er mange her som forstår om du trenger å ta litt “fri”. En stor klem til deg fra meg.

    2. Som jeg skrev til Ulrik på instagram: “Livet er urettferdig! :(”
      Men jeg tror og håper at det kommer noe godt ut av dette også. Dere kommer til å få barn, så hold motet oppe <3<3

    3. Det går bra til slutt! Tenk på de tingene som er bra i livet ditt. Her har du en oppgave fra meg: tenk på 10 positive ting i ditt liv hver kveld før du legger deg og oppsummer for deg selv hva som var fint hver dag. Kan være vanskelig, men jeg lover deg at du finner masse når du leter. Denne metoden fungerer veldig bra når man trenger å styrke seg selv etter en hendelse som du har gjennomgått. Stor klem til deg 🙂

    4. Dere er utrolig sterke som holder ut alt dere har gått igjennom ❤Føler sånn med dere, ikke gi opp ❤Klem

    5. Ååh, blir helt trist og lei.. på dette bildet ser man kjærligheten men også hvor triste dere er.. krysser alt jeg har for dere. Det må jo bare gå ❤️

    6. Som andre sa- bildet av dere to sier mer enn tusen ord ❤️ Jeg heier på dere og ønsker dere all lykke her i verden ❤️ Det blir deres tur ❤️

    7. Altså.. jeg beundrer deg/ dere så utrolig mye! Måten dere bare reiser dere opp igjen og klarer å kjempe dere tilbake til overflaten i en så tragisk og utrolig lei situasjon.. all respekt til dere. Jeg håper jeg selv klarer å holde meg så sterk som deg ved mitt første prøverørsforsøk! Det er så godt at dere har bidratt til at IVF ikke er like tabu som før! Tusen takk for det!

    8. Så utrolig vondt. Jeg hadde det akkurat likedan da jeg hadde min sa. Begynte å blø og skjønte at det måtte være en sa siden det var så mye blod. Var uforberedt da det et par dager senere begynte å gjøre skikkelig vondt med magekramper.
      Det var så vondt og trist der og da, men i dag sitter jeg her med verdens nydeligste baby, og spontanaborten erfare et fjernt vondt minne. Dette er fremtiden deres også. Dere kommer til å lykkes i å bli foreldre på en eller annen måte dere også, og dette blir bare et fjernt minne…

    9. Uff, er lei meg på deres vegne. Men vettu, dere ser faktisk på bildet mer knyttet sammen enn noen gang. Fine folk! Tenker på noe, kan ikke de på klinikken gi ekstra hormoner til det har festet seg? Og, ville det hatt noe å si om du hadde ligget de første ukene? Ønsker dere alt godt og masse lykke til!

    10. Du er virkelig sterk- og jeg er så imponert over at du deler midt oppi alt som skjer. Jeg er en helt ny leser, og jeg tittet litt på gamle innlegg. Så et innlegg der du har skrevet om en provosert abort fra et tidligere forhold, grunnen til at jeg spørr om dette er fordi jeg selv har tatt en provosert abort. Jeg lurer på om du noen gang tenker på hva den lille ville vært om du ikke hadde tatt aborten? Hvor langt var du på vei da du tok aborten..? Jeg leste også at du er kristen, det er jeg også.. Sliter mye med ekle tanker etter aborten mtp når livet får verdi osv, mange motstridene tanker i hodet mitt.. Men gjort er gjort, og jeg må si jeg får litt “trøst” i å lese at jeg ikke er alene om å ha tatt et sånt valg, selv om jeg har hatt en del vondt psykisk i ettertid.. (beklager så mye om dette ble for privat). Må også si masse lykke til i tiden fremover, gleder meg til å følge deg og dere, heier så inderlig på dere!!! <3 Og jeg er helt sikker på at lille spiren kommer til å sitte når tiden er inne, og tilslutt vil ALT være verdt det. Klem fra meg.

    11. Hei! Jeg har lest bloggen lenge, og heiet og håpet det skulle gå veien denne gangen❤️ Jeg vet dere er fornøyd med Spiren, og at dere har to igjen på frys mener jeg å huske. Men jeg må likevel nevne anerkjente, utrolig dyktige klinikk Hausken i Haugesund. Verdt å ha i tankene hvertfall.

    12. Syntes dere er utrolig tøffe som står frem med alt dette. Jeg føler med dere og håper dere snart blir gravide. Får så utrolig vondt av at du har mistet på nytt, men deres tur kommer <3

    13. Jeg tok en abort som 17-åring, og husker at jeg trodde alt var over dagen etter jeg var ferdig. Der tok jeg feil, jeg hadde også vondt i flere dager etterpå. Og det føltes ut som jeg hadde små rier, husker det var så vondt at jeg måtte legges inn

    14. ❤️❤️❤️❤️
      Nå fikk jeg oppriktig vondt inni meg, dette var trist. Skulle ønske jeg kunne gi deg en klem, men jeg kan i det minste sende deg varme tanker, og jeg håper så inderlig at det neste gang går deres vei.

    15. Jeg blir så lei meg på deres vegne! Jeg ønsker virkelig av hele mitt hjerte at deres skal lykkes og jeg synes at dette er helt utrolig trist. Jeg krysser fingrene så hardt jeg bare klarer for at spiren sitter neste gang. Det fortjener dere så absolutt. Det kan umulig være lett å gå gjennom den prosessen dere har vært igjennom og jeg ønsker dere alt godt for fremtiden <3

    16. Jeg hadde bl.a en SA i uke 9, det var så vondt, klarte ikke sitte oppreist. Jeg fikk heldigvis hjelp av gynekologen for å fjerne smertene, da var det bare den grusomme blødningen å forholde seg til videre…

    17. Hei!
      Jeg er siste årer farmasi student og vil bare påpeke at naproxen kan føre til ufertilitet når den blir tatt regelmessig . Når det er sagt så tar du den ikke regelmessig , men når jeg tenke på prosessen deres hadde latt være å ta den i denne prosessen .
      Håper virkelig alt ordner seg . Ikke gi opp ! Det ordner seg til slutt ! Fantastisk bilde av dere to som viser at ekteskap er virkelig gjennom tykt og tynt !

    18. Stor klem til dere begge, jeg krysser alt jeg har for dere.
      Om det skulle bli slik at du ikke blir gravid, så er jo surogati et alternativ.
      Da blir det jo ditt egg og Ulriks sæd.

    19. Dere er ufattelig sterke! Dere fortjener virkelig og lykkes snart 😊 En viktig jobb gjør dere ved åpenheten. Tenk hvor mange andre som er i samme situasjon.
      Ønsker dere alt godt!

    20. Be til Gud. Forklar han hvor viktig dette er for deg, han har sagt at det to eller flere ber om skal de få av sin Far i himmelen. Ikke undervurder det. Alt har en mening. Kanskje Gud prøver å fortelle dg noe, vise deg noe eller mener tiden ikke er inne akkurat nå. Du vil lykkes til slutt.

    21. Kjære T. jeg forstår at du som farmasistudent reagerer på dette. Men det er en del medikamenter de MÅ skrive slike bivirkninger på for å ikke bli saksøkt. De må helgardere seg. Dersom leger har sagt at det er greit å bruke, så er det det hun må forholde seg til. Hvorfor da skape usikkerhet? Jeg er selv gravid etter å ha mistet i dødfødsel. Fikk beskjed om å begynne på albyl-e fra uke 12. På apoteket startet farmasøyten en leksjon på at dette ikke er bra å ta når man er gravid. Det skapte redsel og jeg ble skikkelig dårlig. På sykehuset har jeg nå snakket med utallige leger og fostermedisinere som alle sier at det er helt greit å ta.
      Så kjære deg, T. Når du skal ut i arbeidslivet. Stol på hva legene gjør. Du kan skape så mye usikkerhet og unødvendig angst dersom du blander deg for mye inn i medikamentbruk.

    22. Bruk den tiden du trenger. Du er utrolig sterk, pass på å ikke vær for sterk. Ta vare på deg selv <3

    23. Det gjør vondt å lese <3 Jeg håper så inderlig at det går bra for dere til slutt. Godt høre/se at dere står sterkt sammen!

    24. herregud nå brøt jeg sammen på lesesalen <3 Dere er så fine og kommer til å bli fantastiske foreldre en vakker dag. Moren min gjennomgikk 5 spontanaborter over 2 år før jeg endelig "satte meg". Hvis det er noen trøst er det en helt herlig tanke å tenke på hvor ønsket jeg faktisk var. Samme tanke kommer Lykke eller Severin til å få en gang i fremtiden.

    25. Skriver som jeg skrev til en venninne når hun mistet.
      Riktig baby kommer, den har bare gått seg vill på veien til de perfekte foreldrene. Broren min og forloveden går gjennom IVF de også, det festet seg og det gikk 20 uker. Da ble det påvist stor hjerneskade og altfor liten vekt, så de måtte avbryte sent. Jeg så bildet av den lille gutten det var på søndag, og det ligger mange sterke følelser i alt som har med barn å gjøre. Riktig barn kommer til både dem og dere. Det tar bare litt tid å finne veien <3

    26. Jeg ser at dere er nært knyttet og er utrolig sterke sammen! Stå på, ikke gi opp! En dag vil dere også sitte der, med en eller kanskje to babyer i hver deres arm og tenke “alt vi har gått gjennom har vært så verdt det!”
      Jeg har kommentert det før, men vet ikke om du leste kommentaren, jeg sjekka ikke om du svarte heller så jeg bare sier det igjen: jeg hadde to spontanaborter i uke 4-5 og dro til legen for å be om hjelp. Jeg ville ikke miste igjen! Egentlig får man ikke noe særlig hjelp før man har mistet tre ganger, men min snille fastlege forsto meg godt da hun selv hadde opplevd to spontanaborter på rad mellom hvert barn (hun har 4) og ga meg derfor resept på hormontilskuddet “crinone” som jeg skulle ta når jeg ble gravid igjen. Den samme dagen som jeg fikk positiv test, tok jeg første dosen med crinone og det skulle jeg gjøre annenhver dag helt til uke 12. Jeg stoppet i uke 13, bare sånn for å være helt sikker hehe.. Men det gikk heldigvis bra og jeg fikk min etterlengtet baby, som den dag idag er straks 2 år. Jeg vet ikke om det skyldes crinone at drt gikk bra denne gangen, så jeg er spent på neste gang vi skal prøve på nr 2. Håper at de to spontanabortene jeg hadde er de siste også.. Men jeg har en slags følelse på at jeg kommer til å miste igjen neste gang å. Så lenge det resulterer i en baby tilslutt, så er det verdt det!!
      Såå til poenget: har du prøvd crinone? Eller en annen form for hormontilskudd som skal taes de første 12 ukene? (håper ikke dette er et dumt spm, eller at du så klart har tatt drt uten at jeg har fått det med meg)
      Jeg heier på dere! Og jeg har troa! Dette får dere til tilslutt <3

    27. Hei dere to. Føler så med dere. En SA gjør utrolig vondt både fysisk og psykisk. Har selv hatt en i uke 8.
      Blir det gjort noen utredning siden du har mistet før? Går du på Metformin? Det skal visstnok forebygge aborter.
      Håper virkelig at det ordner seg for dere snart!!! Mange klemmer

    28. Kjære Julianne! Det var leit å høre at det ikke gikk veien med forsøket denne gangen. Jeg ønsker dere alt godt fremover. Dere konmer til å lykkes <3 <3

    29. Herregud du er på bærtur med det “rådet” ditt om naproxen. Grøss skal du ut i arbeidslivet..

    30. Ååh, jeg heier så på dere. Det føles rart å føle seg “involvert” og bli oppriktig lei seg på helt fremmede menneskers vegne, men jeg heier så på dere <3

    31. Jeg føler sånn med dere… Begynte å gråte når jeg leste dette innlegget. Jeg sender dere varme tanker og de største ønsker om at det vil gå deres vei! <3

    32. Jeg er tom for ord!! Jeg kan ikke forstå hva dere går igjennom, ikke i nærheten engang…… sender en varm klem og mange lykkeønskninger for tiden fremover! Snart må det klaffe for dere også ❤️

    33. Kjære vakre dere! Jeg føler så med dere, og heier sånn på dere og at dere får deres familie! Jeg gleder meg på deres vegne til dagen dere kan ønske Lykke eller Severin velkommen til verden, og vet med sikkerhet at dere vil bli fantastiske foreldre når dagen kommer.
      TeamJulianne&Ulrik <3

    34. Nå mente jeg ikke dette på noe dårlig måte, selvfølgelig kan man ta naproxen en gang eller to ganger, men research har faktisk bevist at dersom man tar naproxen regelmessig så påvirker det fertilitet. DETTE er reversible, så når man stopper å ta naproxen er det ingen krise, alt kommer til å gå tilbake som normalt.
      Eneste grunnen jeg foreslo dette var fordi hun er i en periode hvor hun er ekstra forsiktig, da skader det ikke å holde seg unna. Det er selvfølgelig Julianne som bestemmer!

    35. Det kommer an på når i menssyklusen man tar naproxen. Rundt eggløsning og etter eggløsning skal man ikke ta det, men under mens gjør det ingen skade. Skummelt at hvem som helst kan komme med “ekspertråd”. Ikke stol på noen i et kommentarfelt! (Det er ingen grunn til å stole på det jeg skriver heller, ingen vet hvilken bakgrunn jeg har. Stol på legen din du.)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg