UKENS SPØRSMÅL

Hei fra Herføl! Vi la oss til på gjestebryggen her i går kveld og har bare tatt livet med ro siden det. Det er litt vind i dag, men solen skinner og himmelen er blå så det er ingenting å klage på. Vi har derfor bestemt oss for å bli over en natt til, før vi reiser videre til Halden for å feire bestefar sine 75 år med søskenbarna mine ombord på båten i morgen ettermiddag. Det var egentlig meningen at vi skulle ta oss en tur til Strømstad i dag, men det utsetter vi til onsdag for ikke å stresse avgårde. Ferie for meg er tid for å slappe av og samle energi, og jeg kjenner at jeg er i skikkelig feriemodus allerede.

I og med feriemodusen er inntatt ble det verdens beste kanelsnurrer til frokost. Det er ingenting jeg er svakere for enn bakst med kanel og de kanelsnurrene som lages og selges på “På posten” her på Herføl er seriøst verdens beste. Mmm! Her kommer ukens spørsmål.. Tusen takk for alle bidrag ♥

Hvilket kjøkken har du, og hvilken farge har du på veggen?

– Kjøkkenet er fra Sigdal og fargen på veggen på kjøkkenet og i stuen heter “Oslo”.

For en nydelig jumpsuit du hadde på deg. Hvor er den fra?

-Takk! Jeg liker denne jumpsuiten veldig godt selv. Den er fra Hennes & Mauritz.

Hvor er beltet ditt fra?

– Det er fra “Åpent hus” på Vinderen rett hvor vi bor. En hyggelig liten butikk med masse godbiter i.

Kan du være så søt å oppgi hvor du har kjøpt antrekkene i hvert anlegg?

– Jeg skal prøve å bli flinkere til å oppgi hvor klærne mine er fra under bildene jeg legger ut, og apropos det..Kjolen jeg har på meg i dag er fra Weekday, turbanen fra Missoni, solbriller fra Ray ban og sandaler fra Birkenstock.

Striper du håret eller farger du hele?

Jeg pleier å stripe håret med foliestriper hos frisøren min.

Skal dere flytte til Fredrikstad?

– Vi er som sagt på husjakt og Fredrikstad er absolutt et alternativ. Når det er sagt så er det ikke ikke bestemt av vi skal flytte dit eller flytte i det hele tatt. Vi stortrives i rekkehuset vårt på Vinderen, men om vi finner et hus vi liker i Fredikstad så slår vi nok til. Drømmehuset er en enebolig som er større enn det huset vi bor i nå. Jeg ønsker meg flere soverom, et vaskerom og plass til treningsrom.

Hvorfor publiseres du alltid blogginnlegg så seint på kvelden?

– Det er litt tilfeldig når jeg publiserer blogginnleggene mine. Jeg bare skriver når jeg føler for det og planlegger minst mulig. Det for å gjøre bloggen og innleggene mest mulig levende og “ekte” for dere som leser.

Hvordan går det med nyttårsforsettene dine. Kunne du tenkt deg å oppdatere oss på de?

Hehe! Jeg leste over de kjapt nå. Noen går veldig bra mens andre går litt dårligere. Er det ikke sånn det alltid er? Nyttårforsetter er jo ofte veldig optimistiske og mine var ingen unntak. Kanskje jeg skal lage et eget innlegg om det litt senere i år. Vi får se.

Bruker du kontaktlinser når du er nærsynt og kjører bil uten briller?

– Jeg brukte linser før, men det er ganske mange år siden og jeg hata det. Jeg følte meg alltid tørr i øynene og jeg strevde mye med å ta de av og på. Brillene mine derimot er jeg veldig glad i. Det hender jeg bruker briller når jeg kjører bil, men ikke hver gang. Jeg tar de kun på meg om jeg er litt sliten i øynene, når det er mørkt (for da ser jeg enda dårligere) og ved behov. Jeg føler rett og slett ikke at jeg har behov for de hele tiden.

Hvor lenge har dere prøvd å få barn?

– Jeg sluttet på p-piller på bryllupsdagen vår 20. februar i 2016. Det var da vi startet å prøve, men det var først i oktober at vi startet prøvingen for alvor med denne prøverørsprosessen som vi nå er i.

Hvor ofte har dere sex? Hvor mange ganger i uka?

– Det varierer veldig. Men lysten er absolutt tilstedet nå som vi har pause fra alt stresset i prøverørsprosessen.

Kan du lage en video med Ulrik en gang kanskje en spørsmålsrunde eller noe sånn?

– Det skal jeg prøve å få han med på. Han er ikke superpositiv til spørsmålsrunder, men en videoblogg i løpet av ferien skal jeg nok få til. Det er forresten veldig hyggelig at dere ønsker å se mer til Ulrik 🙂



 

Kan Ulrik vær så snill skrive et innlegg om hvordan det er å være pilot?

Jeg spurte han nå og han sa ja til å skrive et gjesteinnlegg om det i sommer.

Kan Ulrik gi et tips for å bli kvitt flyskrekk?

“Gi beskjed til besetningen ombord at du har flyskrekk når du går på flyet. De er veldig behjelpelige når de vet om problemet og kan gjøre flyturen mye mer behagelig for deg“, sa han.

Er Ulrik redd når han flyr og det er turbulens?

– Nei, han er ikke redd for turbulens. Pilotene har veldig godt utstyr ombord som gjør at de alltid holder seg unna farlig vær.


 

Det er vel ikke deres båt? Har dere ikke bare fått låne den fra Bavaria?

Båten er vår. Ulrik og jeg har kjøpt den sammen.

Hvorfor skal dere kjøpre vannscooter for å komme i land i stedet for en jolle?

– Både Ulrik og jeg har mer lyst på en vannscooter enn en jolle fordi vi har det mer moro med vannscooter og fordi vi synes det ser kulere ut med en liten scooter festet til båten vår enn en stor jolle.

Hvor mye drivstoff bruker båten deres? Eller hvor mye penger går det med til drivstoff for en dag på sjøen?

– Fra Oslo til Fredikstad brukte vi sirka 1200 kroner som tilsvarer 1/4 av tanken.

Blir du sjøsyk av båtturer?

Det har gått veldig fint hitill, men om jeg er sulten foreksempel så blir jeg fort litt uvell ja. Det “verste” er egentlig når jeg går av båten. Da kjenner jeg liksom bølgene fortsatt i kroppen. Hehe! Men jeg plages ikke av det og merker allerede at jeg venner meg mer og mer til livet på sjøen.


Hva tenker du om at Anne Brith nærmest stjeler innlegget ditt i dette innlegget? Det du skrev om at Ulrik er borte skriver hun om at barna er borte. Alt hun nyter ved det er det samme som du nyter, som foreksempel åpen dør på toalettet.

Jeg kjenner Anne Brith litt og liker henne veldig godt. Det gjør da ingenting om hun har hentet inspirasjon fra meg til sin blogg. Alle bloggere henter inspirasjon fra hverandre i blant. Dersom jeg kan være til inspirasjon for andre så ser jeg bare det som et stort kompliment, ikke som stjeling.

Har du noen forslag til gode barberingsprodukter til bikiniområdet eller evt til noen gode salonger i Oslo som driver med bikinivoksing? Kanskje det er andre som lurer på dette ettersom det er sommer og bikinisesong?

– Jeg skrev et innlegg om hvordan jeg gjorde meg bikiniklar 21. mai med linker til produktene jeg bruker i bikiniområdet, men jeg kan ikke nevne de her igjen uten å merke hele innlegget som reklame og derfor lar jeg være. Du kan google “pilotfrue bikiniklar” om du vil, da finner du innlegget jeg sikter til øverst på Google.

Jeg har aldri vokset meg før og har derfor ingen salong å anbefale videre.

Nå skal vi bort på kroa og spise middag. Still gjerne nye spørsmål til neste uke allerede nå. Vi blogges!

43 kommentarer
    1. Åååh! Besteforeldrene mine hadde hytte på Hærføl og tilbrakte hver sommer der. Ble ordentlig musinnelig nå som jeg så bildene dine. Håper du nyter oppholdet ditt på Norges beste øy:)

    2. Kan anbefale salongen Bionic Skin i Oslo! Vokset meg der siden de startet opp, og er kjempefornøyd. Utrolig flinke og hyggelige hudpleiere. Har vokset meg i mange, mange år, og den salongen er den beste av alle jeg har prøvd i Oslo.

    3. Så på Snapchat i dag at du var innom en interiørbutikk, hvilken var det og hvor ligger den? Så så fin ut 🙂

    4. Jeg er også nysgjerrig på den interiørbutikken. Jeg elsker å besøke slike.
      Kos dere masse videre 🙂

    5. Spørsmål til neste runde 😊 : Hva er du mest fornøyd med ved deg selv?
      Hvor lang tid bruker du på badet på morgenen?
      Kunne du gått ut uten sminke?
      Ha en fin dag 😊

    6. Det var koselig å se en “Ukens Spørsmål” som hadde en mer positiv tone. Både når det gjelder spørsmål og svar.

    7. Jeg så i Nyttårsforsettene dine at du er kristen, og ble med en gang litt nysgjerrig. Jeg er ikke religiøs selv, men jeg syns religion er et veldig interessant tema og noe jeg liker å høre om. Derfor lurte jeg på om du ønsker å skrive et innlegg om det å være kristen i dagens samfunn. Ditt forhold til religion, og hva det gir deg. Jeg har alltid følt at religiøse har en ro og en trygghet som jeg mangler, da jeg ikke tror på liv etter døden, og tror at det settes punktum der. At man blir tilintetgjort. Det hadde vært interessant å høre dine tanker rundt det, og andre aspekter av kristendom.

    8. Hei! Kunne du/dere f.eks brukt 1 uke av ferien til å gå på Hardangervidda og sove i telt?:) Eller i dnt hytte ? Har dere interesse for friluftslivet?:)

    9. Altså, er det bare jeg som reagerte på dette spørsmålet: “Hvor ofte har dere sex? Hvor mange ganger i uka?” Dette er vel litt privat?! :O digger deg og bloggen din forresten <3

    10. Du har tatt til deg kritikk og det er bra selv om du sa at du skulle fortsette
      med de samme formuleringene. Ombestemte du deg?
      Mye hyggeligere å lese ukens spm enn noen gang. Du fremstår ydmyk
      og positiv. Bra jobbet

    11. Takk for at du svarte og mitt spørsmål <3
      Har bare en ting å tilføre. Grensen for å kjøre bil er 0,5 i syn. Hvis du er nærsynt så vil jeg to tro at du er over denne grensa og da kan du faktisk bli bøtelagt for å kjøre ren briller - på dagtid.

    12. Takk for at du svarte på mitt spørsmål <3
      Har bare en ting å tilføre. Grensen for å kjøre bil er 0,5 i syn. Hvis du er nærsynt så vil jeg tro at du er over denne grensa og da kan du faktisk bli bøtelagt for å kjøre uten briller - på dagtid.
      Måtte poste kommentaren på nytt. Autokorrektur på mobilen er noe dritt.

    13. Se på draftet. Rett nord av dere finner dere Nordre Sandøy. Øst for den: Brattholmen. Legg dere der for en natt. Og lån jolla over til vakre Makø Sommerkafe. Går du glipp av dette, så går du glipp av alt. Pass på å be kokken fortelle Hiawata-historien, og sitt klar med kamera. Ta bilder – og del! Nyt!

    14. Hei.
      Apropos bikiniklar.. er nå straks ferdig med mine 6 runder med permanent hårfjerning med laser. Veldig fornøyd og kan anbefales. Klart det koster litt, men er jo permanent 🙂

    15. Enig med henne som kommenterte briller og bilkjøring. Du skrev i et tidligere innlegg at du er veldig nærsynt. Og det krever briller ved bilkjøring.

    16. Hei ta turen over til Nedgården (Søndre Sandøy, naboøya til Herføl) og sjekk ut Olines kafe og ta en øl i solen! 🙂 Utrolig idyllisk!

    17. Vææær så snill å be Ulrik skrive om hvilke fag man må igjennom for å bli pilot. Feks matte eller fysikk? Finner dette ingen steder! Takk 🙂

    18. Hei! Kunne du spørt Ulrik om han kunne skrevet et innlegg om hvordan man skal bli kvitt flyskrekk og hvorfor det er trygt å fly og sjansen for å styrte osv? Altså hvorfor man ikke burde være redd når man flyr? Det hadde vært interessant å lese for oss med flyskrekk!

    19. Nei, ta rev i seilene!
      Nergården er virkelig ikke noe ålreit sted å legge til med båt. Dårlig havn og få eller ingen gjesteplasser. Cafe Oline er også stedet for lang kø.
      For å bli pilot kreves det overhodet ikke noe. Alder 18 år eller mer, tilfredsstillende helse. Grei vandel for å få utstedt adgang til lufthavner. Men altså: ingen formelle utdanningskrav.

    20. Må bare fortelle deg noe litt random, haha!
      Har fulgt bloggen din en stund, og i natt drømte jeg at jeg leste bloggen din, og at du på et bilde stod med masse høstløv rundt deg og med en nydelig liten babymage. <3 Håper jeg er sanndrømt! Ha en god sommer!

    21. Det er da bare tull og tøv at det ikke stilles krav for å bli pilot! For en idiotisk kommentar. Har en sønn som er pilot og jeg kan love deg det var krav både for å komme inn på pilotskolen og underveis. Sjekk pilot.no og også Universitetet i Tromsø School of Aviation (bachelor i luftfartsfag).

    22. Pershing62: Hvordan kan du si at det ikke stilles krav til en pilot som skal “kjøre” et passasjer fly. Piloten har ansvaret for veldig mange mennesker både i flyet og på bakken. Piloten må være i fysisk og psykisk god form, ha perfekt syn og hørsel. Perfekt vandel. Gå igjennom flere tester, og ha poengene fra videregående som skal til for å komme inn på studiet. Under studiet er det flere fysiske og psykiske tester i tillegg til det faglige. Jeg hadde aldri satt meg i et fly om det satt en person på 18 år der, med god psyke, perfekt vandel og helse. Da kunne nesten hvem som helst ha blitt pilot. Selvfølgelig kreves det fagskole, opplæring og mange timer i flyet for å bli pilot.
      For meg så virker det som at du har mye i mot Julianne og Ulrik. For alt du kommenterer er kun negative ting.(Eller at om man ikke lever som deg, så lever man ikke riktig). Ønsker deg mange fine turer ut på skjæra og at du finner en balanse i ditt liv. For det er ingen som fortjener hakking og unødvendige kommentarer fra negative personer.

    23. Tidenes minst relevante kommentar fra denne “T” som “har en sønn” og følgelig påberoper seg ekspertise.
      Her var spørsmålet hvilke krav som stilles til fagkombinasjon fra videregående skole, og der er svaret: OVERHODET INGEN. Visst har UiT og enkelte dyre, private flyskoler noen inntakskrav, men man MÅ ikke ta utdanningen hos disse. De foran nevnte inntakskrav har også variert voldsomt med tilgangen på søkere.
      Myndighetene setter INGEN krav til fag fra videregående skole for noen som vil inn i yrket. Du kan gjøre deg ferdig med obligatorisk skolegang, drive dank i noen år, og deretter ta ut et kommersielt sertifikat ved fylte 18 år. Forutsatt at du er i stand til å betale for flygerutdanningen.
      I motsetning til “T” har jeg ingen sønn som er pilot. Derimot er jeg kaptein på A340-300 og forut for dette har jeg i en årrekke fløyet instruksjon/standardisering med nye kandidater i “mitt” flyselskap. Jeg vet hva jeg snakker om, i motsetning til visse andre synsere som kommenterer her.
      Når det er sagt: jeg ville ikke råde noen til å bli flyger i dag. Vilkårene er dårlige og blir hele tiden dårligere.
      Men la oss nå følge Julianne og Ulric på ferden i skjærgården. Jeg vil gjerne se bilder fra båtlivet og hva jeg går glipp av de nærmeste 3 dagene når jeg skal t/r Narita. Ønsker dem en trygg ferd og solfylte dager.

    24. Plager det deg ikke at bilde på headeren din er av dårlig bildekvalitet? Ser ut som fotografen har hatt fokus helt nede ved bena dine, og nederste del av gjerdet, slik at fjeset ditt og resten av kroppen er skurrete! Er selv journalist og fotograf, og gremmes hver gang jeg ser slikt! Særlig på en kommersiell blogg som denne, hvor du på mange måter lever av bildene og tekstene dine… Du har jo du et nydelig ansikt og en flott kropp, og dette burde være i fokus!!! 🙂 Fortsatt god sommer. 🙂

    25. Ship’ohoi!
      Vil bare starte med å si at jeg elsker å lese bloggen din! Er noe ekte med den som ikke veldig mange andre blogger har! Har bare et lite spørsmål angående hund, vi har akkurat fått en liten pomeranian inn i huset, og nyter valpe tiden, men sliter litt med å gjøre den stueren.. har du noen tips til dette? :). Håper du og Ulrik får en velfortjent og deilig ferie, masse solklemmer fra Drøbak

    26. Hei Julianne og dine følgere 🙂
      For et friskt kommentarfelt! På en måte er jeg glad for at du publiserer det aller meste fordi da blir det en åpen og ærlig dialog. Det er store krav til å bli pilot fordi man har et enormt ansvar for både kabinbesetning og passasjerer. Utdanningen er intens og krevende med både fysiske og psykologiske utfordringer. Man må kunne ta raske beslutninger i uforutsette og kritiske situasjoner. Min mann er av og på kontinuerlig og det kreves at man må være klar hvis noen skulle bli syke/ta ferie. Jeg elsker å fly, selv om jeg prøver å begrense det til et minimum pga den store miljøbelastningen flyene medfører. Jeg ser frem til Ulriks innlegg om dette slik at folk kan få litt oppklaring.
      Klem fra pilotfruen til en pilot i SAS 🙂

    27. Beklager, kaptein på Airbus340-300, jeg tok utgangspunkt i pilot.no og UiTs program. Dette er opptakskravene på Luftfartsfag på UiT:
      Generell studiekompetanse
      + Matematikk R1 (eller S1+S2)
      + Fysikk 1.
      Dessuten er det opptaksprøver i tillegg og 12 studenter tas opp hvert semester.
      Fra pilot.no: Opptaksprøver ved Pilot Flight Academy er nettbaserte og en del av ADAPT-systemet. Kandidaten må avlegge en komplett kombinasjon av følgende tester:
      ? Progressiv matematikk
      ? Progressiv fysikk
      ? Multi-tasking og læring (FAST-test)
      ? Personlighetstest.
      De andre som har betalt seg inn i cockpit krysser jeg fingrene for at jeg aldri må fly med.

    28. Pershing62 har faktisk rett i at det bare kreves generell studiekompetanse for å komme inn på pilotskolen – men om du har en 2’er i matte så kommer du til å slite. Går selv på pilotskolen nå, og det er tøffe og dyre dager!

    29. Er det så vanskelig å forstå…
      Det kreves IKKE gjennomført videregående skole for å påbegynne eller gjøre seg ferdig med en flygerutdanning.
      At enkelte skoler har visse opptakskrav, er noe de selv har valgt. Fra EASA finnes det ingen slike krav. Igjen: disse opptakskravene varierer i takt med markedet. Er det få interessenter, senkes konsekvent kravene. Flygerutdanning er med unntak av de få kandidatene som UiT tar opp, et spørsmål om marked og betalingsvilje hos potensielle kandidater.
      Og den som mener “de andre som har betalt seg inn i cockpit krysser jeg fingrene for at jeg aldri må fly med” gjør nok best i å holde seg på bakken. UiT står for utdanning av en svært beskjeden andel av landets trafikkflygere. De øvrige har betalt sin egen utdanning. Inkludert Ulric og mange andre som regelmessig bidrar til at europeisk luftfart opprettholder et godt sikkerhetsnivå.
      Spørsmålet gjaldt om man måtte ha visse fagkombinasjoner fra videregående skole, og det MÅ man altså IKKE. Du må ikke en gang ha danseskole for å bli flyger.

    30. Ok, Pershing62, da gir jeg meg og godtar at det ikke kreves annet enn å være 18 år og ha god vandel (uttømmende politiattest) for å bli pilot. Da ønsker jeg alle unge med en pilotfdrøm lykke til med å komme inn i Norge med de kvalifikasjonene. Og jeg ser nå at det nå tilbys 700.000 kroner i studielån (hvor mye gjøres om til stipend?) på pilot.no, på UiT rbetaler man kun for en 3-årig bachelor (ikke helt gratis det heller). Og beklager, min spydige henvisning til å kjøpe seg unn i cockpit, den var unødvendig. Å være villig til å betale over en million for å bli pilot sier vel noe om hvor mye en person er villig til å ofre for å oppnå drømmen sin. Ps jeg betviler på ingen måte kaptein Nygårds kvalifikasjoner og synes det er ubehagelig at dette ble gjort personlig.

    31. Hei! Hvordan tenker du det kommer til å bli med barn når Ulrik er pilot? Du blir jo tidvis alene når han er ute og flyr?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg