EN SKIKKELIG DRITTDAG

God kveld, dere. Denne dagen har vært en skikkelig drittdag. Derfor gidder jeg ikke late som om alt er bra ovenfor dere. Jeg våknet nemlig alt for tidlig av at jeg fikk mensen, noe som er en nedtur i seg selv her i huset. Men ikke bare det, jeg har også vridd meg i smerter nesten hele dagen INNE mens alle andre har vært ute og kost seg i det fantastiske været. Herregud, så vondt jeg har hatt. Jeg har alltid fått vondt de første dagene når jeg får mensen etter at jeg sluttet på p-piller, men dette er noe av det verste jeg har opplevd. Jeg er heldigvis mye bedre nå, men magekrampene var faktisk så kraftige at jeg kastet opp tidligere i dag. Utrolig vemmelig.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for ikke å ta Naproxen ved mensensmerter lenger, siden jeg har hørt at det kan være skadelig i den prossesen som jeg er i med prøverør og det hele. Pluss at jeg generelt tar veldig lite tabletter når jeg føler meg dårlig, siden jeg har mest troen på å sove eller hvile sykdom og ubehag av meg. Men i dag var det ingen annen løsning. Dette gjorde for vondt og jeg klarte rett og slett ikke slappe av uten smertestillende.

Det går som sagt fint med meg nå og jeg håper og tror at jeg får sove bedre i natt enn hva jeg gjorde natt til i dag. “Ukens spørsmål” kommer forresten ikke ut før i morgen. Jeg regner med at dere forstår? Det positive med at mensen har kommet er jo at kroppen fungerer. Viktig å avslutte med noe positivt.

 

36 kommentarer
    1. Er helt lik, mensen er bare reine katastrofen, er sengeliggende i 2 dager pga smerte, må ta paralgin ved det værste. Skjønner at kroppen skal være så naturlig som mulig, men det går desverre ikke alltid. Det vil ikke ødelegge prosessen din. Har du blitt sjekket for endimetriose? Det fører nemlig til hinsides med mens smerter pluss at det gir problematikk med graviditet. Alltid nedtur når den kommer, men nå kan du planlegge igjen og det er da godt og ha noe og se fram til igjen. Er det frys nå eller nytt ferskforsøk😀

    2. Alltid ekstra kjipt å være dårlig når det er fint vær og man får inntrykk av at alle andre nyter livet og har det som plommen i egget. God bedring, du har nok en flott uke i vente 😉

    3. Jeg forstår virkelig ikke hva Spiren klinikken driver med. Det er helt tydelig at du plages med endometriose, og jeg synes det er merkelig at de ikke tar tak i dette!! Å lykkes ved ivf ved endometriose er liten!! Du burde gjøre lapraskopi for å sjekke 🙂 og kutte meieriprodukter og mettet fett:)! Heier på deg, men spiren burde viiirkelig tenke seg om! Dette er dårlig reklame for dem, at de ikke tar endometriose alvorlig!

    4. Ta heller 1-2 paralgin forte, det har jeg fått skrevet ut av legen for sterke smerter nå som jeg har vært gravid/prøvd å bli gravid 😊 Jeg tar egentlig sterke betennelsesdempende pga kronisk sykdom. Paralgin forte r ikke fortserskadelig og kan heller ikke klusse til med feks eggløsning. Leit at du fikk mensen.. Satser på at det fjerde forsøket er det siste dere må gjennom på en lang stund!

    5. Huff 🙁 Høres ikke godt ut.. Har selv lite ubehag med der mnd besøket, så vet ikke hvor vondt det kan gjøre. Håper du snart føler deg bedre 🙂 Og du kler så godt brillene dine ❤️

    6. Det er ikke sant at sjangsen for å bli gravid med endometriose er liten. For de aller fleste er det bare litt vanskeligere. Bare hvis du har alvorlig tilfelle av endometriose (som gjerne blir oppdaget før man prøver å bli gravid fordi det er så alvorlig) kan du ha kun små sjangser for å unnfange naturlig. Da er det også mye man kan gjøre for å hjelpe sjangsene sine, så enda om det er endometriose skal det gå helt fint å bli gravid etterhvert:) Vil ikke at anonym 23.13 skal feilinformere!

    7. Jeg tenker også endometriose… Selv får jeg god smertelindring av vann; både i dusj og badekar. Men når det er så vondt at man kaster opp så holder det selvfølgelig ikke med litt vann eller hvile! God bedring og stor klem til vakre kjære deg!!

    8. Det slo meg også at du burde få laparoskopi for å sjekke endometriose. Jeg hadde ikke en alvorlig grad av endometriose, men nok til at det forstyrret forsøkene på å bli gravid. Ble gravid første forsøk etter laparoskopi hvor de tok en opprydning. (Jeg hadde også blitt gravid raskt tidligere, men endte opp som SA.) Jeg ante ingenting om endometriose før en gynekolog kunne se antydning til en cyste på hver eggstokk som kunne være blodfylte. Det er så mange som har dette uten å vite det, da det kun kan konstanteres 100% ved en kikkhullsoperasjon. Du er inn og ut på sykehus en dag eller maks to. Et typisk tegn på at man har endometriose er smertefull menstruasjon. (Det skal ikke være så vondt). Jeg sier absolutt ikke at du har dette, men jeg ville nok forsøkt å finne ut av det, for det kan være redningen din raskere enn du aner til å bli gravid (dersom du skulle ha dette). Hvis du ønsker en ekspert på området (som jobber med endometriose og lap på Ullevål sykehus; bestill en time hos Edin Alagic hos Smestadgynekologene. Lykke til! PS: Som noen andre kommenterte her tidligere; dere kommer til å sette så stor pris på graviditet/fødsel og det å bli foreldre når det går til slutt; Antageligvis litt ekstra enn det som er “vanlig” for de som blir gravide på nullkommaniks.

    9. Har det helt likt som deg, og hatt det sånn siden jeg fikk mensen. Det betyr IKKE nødvendigvis at du har endometriose! Jeg har fått et barn og blitt gravid to av fire forsøk, og du har jo også vist at du kan bli gravid 😊 Paracet funker som regel og klasser ikke til EL som ibux og naproxen kan gjøre. Når man har vært påvirket av hormoner over en periode (som gjør slimhinna tykk og fin), så hender det at smertene blir veldig sterke når kroppen ‘renser’ opp og skiller ut slimhinna. Første gang det skjedde meg trodde jeg det var en SA fordi hinna kom ut I biter (sorry detaljer!). Har alltid hatt kjempesterke menssmerter, men dette var så ille at jeg lurte på å ringe etter ambulanse. Da jeg til slutt ble gravid og fikk sønnen min var faktisk riene ikke så forferdelige som jeg trodde, fordi jeg hadde opplevd dette under mens noen ganger tidligere. Kroppen tar nå en ordentlig rens og nullstiller seg og gjør seg klar for baby 😆 God bedring, god sommer og lykke til videre! Akupunktur, Lutinus og blodfortynnende var vår suksessoppskrift!

    10. Tipper kroppen din prøvde og rydde opp ekstra i slimhinner etc nå og at du derfor fikk ekstra vondt. Jeg hadde det på samme måte etter en tidlig graviditet som gikk til grunne før jeg i det hele tatt tenkte på å teste.
      Mange her som sier endometriose, men sålangt har jo du blitt utredet og funnet lav amh. Derfor problemet med graviditet. Mange sjekker med kikhulloperasjon for å være helt sikker er dette noe Spiren har vært inne på? 🙂
      Uansett, Jeg ønsker deg en riktig god dag.
      Jeg heier på deg 🙂

    11. Hei 🙂 Dette er første gang jeg kommenterer, men ville bare dele min erfaring, så du ikke nødvendigvis trenger å bekymre deg for endometriose som de andre skriver. Jeg har mistet 3 ganger på rad i forskjellige stadier av graviditeten. Uke 15, 5 og 11. Jeg opplever alltid at menstruasjonen etter spontanabort er mye mer intens og smertefull, så ikke bekymre deg <3 Det er gjerne siste rest som skal ut eller at livmoren ikke er helt tilbake til normalen enda. Selv blir jeg gravid oss selv, men det kan ta lang tid i mellom, men så mister jeg bare.. Nå har vi også tatt oss en pause slik at hodet kan få henge litt med igjen. Krysser fingrene for oss begge. 2017 er året <3 klemmer

    12. Håper dagen i dag er bedre 😃
      Hvordan går det med oppussinga av soverommet?
      Venter spent på flere bilder 😃

    13. Be spiren ta og henvise deg videre til hysteroskopi, jeg selv var gjennom 10 ivf forsøk,ordinære ul som er standard utredning fanger ikke opp alt…. jeg skulle ønske de hadde gjort dette mye tidligere hos oss hadde spart oss for mye slit. Ønsker dere alt godt og at dere snart lykkes ❤

    14. Jeg også tenkte på endometriose her. Har du blitt utredet for det? Ikke at det bør ha noe å si for resultatet på prøvingen deres, men ingen fortjener å ha sånne smerter hvis det ikke er nødvendig! God bedring! Varme tanker fra en medsøster 😊

    15. Latterlig av Spiren å ikke følge opp dette!!! Ogte vises ikke endometriose før man tar en lapraskopi. Dette vet spiren, og de burde henvise deg snarest. Du må ta kontakt med spiren julianne:) det er ditt liv, din fremtid. Å stole blimdt på leger koster deg i værste fall mange år og hundretusener med prøving. 🙁

    16. Bare for å presisere min tidligere kommentar vedr laparoskopi ‘(kikkhull) og endometriose. Det var overhodet ikke ment å skremme deg med nye diagnoser, tvert imot, var det ment som et innspill til kanskje noe som er verdt å sjekke ut siden du sier det har vært slik hver gang etter at du sluttet på p-piller. Og om det skulle være tilfelle at du har det, så vil det kunne være veldig enkelt å løse dette og lykkes med å bli gravid. Lav amh så vidt jeg har forstått, er at man har færre egg igjen ( enn det alder skulle tilsi.) Dette betyr ikke at det er grunnen til at man ikke blir gravid. Og det er ikke alltid bare en grunn alene. Etter at tiden går vil jeg tro at de fleste vil vite mest mulig om hva som er problemet slik at man lettere lykkes så raskt som mulig.

    17. Hei Julianne:) Jeg skal en tur til Oslo i morgen, men har aldri utforsket byen annet enn Karl Johan, og jeg liker virkelig ikke Karl Johan. Kan du anbefale noen bydeler å dra til? Der man kan kikke litt i butikker og bare kose seg:)
      Liker bloggen din veldig godt forresten. Du virker så jordnær, også er du alltid ærlig overfor leserne dine. Det liker jeg. Stå på videre, jeg heier på dere i denne prosessen!:)

    18. Så fantastisk at det er så mange leger blant leserne dine, som kan diagnostisere deg ut i fra et blogginnlegg.. *facepalm*
      Jeg har også driitvondt når jeg har mensen, men det har også søsteren min, og moren min. Sterke menstruasjonssmerter er ikke = endometriose.

    19. Hei! Jeg er også i en prøveperiode og var skeptisk til naproxen. Snakket med gyn om det, hun mente at det er så få dager det trengs, og så lenge unna eggløsning at det ikke ville spille noen rolle, men om jeg følte meg bedre, så kunne hun skrive ut noen andre. Hun skrev ut tramadol, og det synes jeg også hjalp veldig 🙂 Men anbefaler deg å snakke med gyn, hun har gode tips og råd og vet hva som kan hjelpe mot dine smerter. Internettstatistikker kan fortelle deg at alt er farlig. Jeg valgte å stole på gyn, føler hun er så oppriktig interessert i at jeg skal bli gravid, hehe 🙂 God bedring skjønne deg! Klem

    20. Ser det er noen som sier at endometriose kan ses på ultralyd det er feil. Jeg har endometriose selv og måtte ta lapraskopi for å finne det ut. Så om det er tilfelle burde det utredes om du sliter med å bli gravid.å serlig når du har så vondt ved mensen.

    21. God bedring Julianne! Jeg har et spørsmål jeg håper du kan svare på, hvordan gjør dere det med hundene og dogåing når dere er på båttur? Sitter selv å tenker på å ta med hunden vår på en tur med en overnatting, men vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det forhold til lufting 😀

    22. Huff! Har du prøvd magnesium og varmeflaske? Hjelper masse uten å skade. Og sjokkis så klart;) Som tenåring hadde jeg også sånne smerter. Måtte dra fra skolen og spy. Det er helt grusomt. Håper at kroppen din nå kvitter seg med alt gammelt og rydder opp!
      Sender deg en stor klem<3

    23. Ja, selvfølgelig, “alle andre”! Pleiepasienter, uføre, demente, kreftpasienter, innsatte, asylsøkere, osv, osv…absolutt alle andre enn deg nyter sommeren. Så urettferdig!

    24. Mens vi andre smører oss med solkrem, så viste det seg atter en gang at flasken deres inneholdt en god dose tålmodighet.. igjen. Jeg håper virkelig storken setter kursen mot dere snart.

    25. Setter pris på at du skriver det som det er, du later ikke som du har det bra når du er dårlig. Ingen falskhet her og påtatt ‘posivitet’. Det er det jeg liker ved deg. Vi som følger deg har merket oss at du framstår som ærlig, og vi er alle interessert i hvordan du har det, særdeles grunnet hva du nå går igjennom. At noen her kommer med fjern-diagnoser er nokså merkelig. En lege ville normalt aldri gjøre det, i og med at det er uetisk. Og her er folk som ikke høres ut som de vet noe medisinsk, og heller aldri vil, og gjetter. Men de mener det godt, det tror jeg. 🙂 Er nok bekymret for deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg