APROPOS 17. MAI

Jeg er i skikkelig 17. mai-modus om dagen og derfor godt i gang med forberedelsene. Dette er min andre feiring av nasjonaldagen i Oslo og det andre året hvor Ulrik og jeg åpner huset vårt for champagnefrokost med masse venner fra tidlig om morgenen. Jeg elsker å invitere og ikke minst å arrangere, så dere kan bare glede dere til å se all pynten jeg har kjøpt inn. Jeg har en tendens til å overdrive litt i gjennomføring av temaer, som foreksempel under bryllupshelgen vår med “Tre nøtter til Askepott” som tema. Hehe! Men det er jo bare gøy. Jo mer, jo bedre når anledningen byr seg. Det kommer selvfølgelig masse bilder på bloggen av både pynten, dagen, bunadene og gjestene. Åh, som jeg ser frem til denne dagen!

Det som blir ekstra stas for både Ulrik og meg i år er selvfølgelig at vi har splitter nye bunader på oss (les: som matcher). For Ulrik sin del blir det kanskje enda mer stas siden dette er hans første 17. mai i bunad noensinne. Jeg kjenner at jeg begynner å smile av å tenke på Ulrik i bunad, for han er bare så flott. Det er noe helt spesielt med menn i bunad altså dere! Jeg sier ikke mer.

Etter frokosten på 17. mai drar vi nok en tur på Aker Brygge for å sjekke livet og hilse på flere venner før vi ender opp på Bølgen & Moi Briskeby for middag med enda flere venner. Årets utfordring blir å holde bunaden min fin og hvit gjennom hele dagen. Jeg har alltid lurt på hvordan folk med lyse bunader klarer det i alle mine år med svart bunad som alltid fikk synlige flekker etter feiringen. Nå er jeg heldigvis mer nøye med tingene mine og mye roligere. Jeg tror det er oppskriften og har en følelse at ingrediensene kommer litt etter litt med alderen.

Apropos 17. mai og bunader.. Det ligger forresten en sak ute om Ulrik og meg og vår mening om tilhørighet til bunader her 🙂

P.s. Jeg har ikke fått meg en på trynet. Det kom bare en litt uheldig skygge på et ellers fint bilde..

20 kommentarer
    1. Hei, fine! Så nydelig du var i bunaden <3
      Kunne du vise hvordan du har håret ditt når du har på kysen? Vurderer å bruke kysen til bunaden min på 17. mai, men jeg får ikke håret mitt til å se helt bra ut når jeg har den på. Så ut som at du hadde stylet det så fint på bildet!
      Klem

    2. Er SÅ enig – alle bør kjøpe sine bunader fra område de har tilknytning. Det er det som gjør alt med bunad spesielt.
      Enig i at benn i bunad -og uniform er lekkert 😀

    3. Et spørsmål: Hvorfor valgte Ulrikk bunad fra Sogn, når han er nordfjording. For Måløy er jo forsatt i Nordfjord, he, he. Så Aftenposten har en feil, når de srkiver at Ulrikk er fra Sogn.
      Hilsen også en utflytter fra Måløy

    4. Hei! Fortvil ikke om du får flekker på den fine lyse bunaden din…….kjøp en flekkfjerner sitronsåpe som heter På Stell. Den er blitt ett av mine MÅ HA produkter, og den er helt suveren på flekker av alt mulig, egentlig. Den er laget av naturlige råstoffer, er miljøvennlig og utrolig anvendelig……Og blir det noe av babydrømmen deres ( og det ønsker jeg jo 😉), blir du ihvertfall “nødt” til å ha denne såpa til vask av babytøy med ull, flekkfjerning av fruktpuréer o.s.v. Babyshop i Ullevålsveien og Barnevognhuset fører denne, det er vel nærmeste forhandler til der dere bor tror jeg😃
      Lykke til, og ha en hyggelig 17.mai feiring uten flekkangst 🤗🇳🇴😉

    5. Skulle ikke Ulrik egentlig hatt sunnmørsbunad da? Han er jo ikke fra Sogn, men fra Måløy.
      Eller er det for å matche din han har den bunaden han har?

    6. Hei Julianne!
      Jeg lurer på hva du legger i det å ska ha bunad knyttet til opprinnelse?
      Jeg selv er født og oppvokst i sør-Trøndelag, men pga at jeg ikke synes denne bunaden er fin (Selv om mange av mine nærmeste har den selvsagt) så valgte jeg å gå for bunad ifra Lofoten. Det var basert på grunnlaget av at min mormor kommer derifra opprinnelig. Jeg føler rett og slett at jeg hedrer henne litt hver gang jeg bærer dette fine plagget og at den derfor har en spesiell mening og tilhørighet likevel. (Noe ikke alle venninnene mine på konfirmasjon var enige i)
      Hva synes du?
      PS. Hadde jeg dog hatt behov for en ny bunad pga størrelse hadde jeg nok valgt å gå for meget lokal bunad pr i dag(Orkdals bunaden). Drømmen er jo egentlig å oppleve å få sydd en av disse til meg en dag i fremtiden 🙂

    7. PS! Hvorfor ikke sette Snap-en og Instagram-en din i headeren eller noe, så har folk det alltid tilgjengelig og du slipper å gjenta det hele tiden? 🙂

    8. Hei Julianne. Bunaden din er helt nydelig.
      Hvor er den i fra? Er det en Østfold bunad ? Eller fra Fredrikstad området?

    9. “Det finnes ingen fine alternativer i mine øyne”
      Okei, greit, deg om det. Men å uttale seg går det an å spare seg for, hvorfor ikke la være å si noe om alle andres klær? Fremsnakk bunad så mye du vil, men hold deg for god til å si hva du mener om hva andre ha på seg.

    10. Synes det er trist at du sier at det ikke finnes alternativer på 17 Mai, og at du ville følt deg utenfor!Jeg vil si at for dem si leser dette og ønsker seg bunad men ikke har råd, vil jo føle seg enda mer utenfor etter å ha lest dette innlegget. Kunne vært formulert på en helt annen måte! For jo da, det finnes masse fine klær/ festdrakter eller hva det måtte være for dem som ikke har mulighet eller ønsker bunad. Kjenner at en slik uttalelse fra en såpass profilert person som deg burde vært formulert annerledes. 17 mai er en festdag som alle skal føle seg vel og ha det bra, og IKKE føle seg utenfor selv om man ikke har bunad!!!!!

    11. Spray bunaden med impregnering på de mest utsatte områdene. , slik som brukes på gore texklær.
      Funker på alt som er lyst, selv om det ikke er gore tex, for det “støter” ifra seg skitt lettere. btw super å bruke på duker også, når man skulle søle på den:)

    12. Bunaden er fin den altså, men for meg blir det helt feil å kjøpe en bunad produsert i Kina. Det blir litt som å kjøpe en hardingfele laget i Kina?

    13. Men hallo Julianne! Korleis kan du sei at ein bunad frå Østfold og ein bunad frå Sogn matcher?! Matching av bunad har ingenting med farge å gjera.. Heile greia blir berre ironisk når du i tillegg meinar at Ulrik vel ein bunad der han har tilhørigheit til når han vel sognebunad. Sogn er ein 2,5(!) time lang biltur frå Måløy, og dei to plassane har VELDIG lite med kvarandre å gjera sjølv om dei kanskje ligg i samme fylke. Heile greia framstår for meg som om Ulrik har valgt ein bunad fra ein plass han IKKJE har tilhøyrigheit til fordi han skal matche fargen på din bunad.. Altså akkurat det du meiner er moralsk feil i artikkelen ! Overfladisk er vel einaste ord som er dekkende for slik idioti

    14. Jeg synes det er trist at du støtter bunadsproduksjon i kina… Og enda værre synes jeg det er at du reklamerer for det! Fyfy – bunaden skal være laget i Norge

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg