SEPARASJONSANGST?

Inneholder sponset behandling

Da ble det kveld igjen før jeg rakk å sette meg ned. Jaja, sånn kan det gå. Hehe! I dag har både Ulrik og jeg vært hos “min”, Maria Dimitrov på Head Frisør i Hegdehaugsveien og fikset håret, pluss påfyll av vipper på meg. Det ble lyse striper og klipp på oss begge, slik at vi er klare for 17. mai og snart ferie. Jeg er superfornøyd som vanlig og det er Ulrik også (Ulrik sin behandling er ikke sponset). Dere ser et bedre bilde av meg om dere sjekker snapstoryen min på @pilotfrue eller kommer innom bloggen igjen litt senere. Fargen ble skikkelig kald og fin, slik jeg liker den. Og gud, så deilig med påfyll av vippeextensions! Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å begynne med mascara igjen..


 

Etter frisørtimene ble det lunsj på mitt favorittsted “Joe and The Juice”. Mmm! I perioder spiser jeg her flere ganger i uken, men nå er det en stund siden så derfor smakte det ekstra godt. Ulrik bestiller alltid sandwichen med serano, mens jeg bestiller “Spicy tuna” og favorittjuicen for tiden er “Stress down”. Haha! Kunne ikke passet oss bedre etter alt vi har vært gjennom.

Som dere ser har Ramp vært med oss i hele dag. Han klarer rett og slett ikke å være alene hjemme. Nå er han snart fire måneder gammel. Er det normalt? Jeg tror han har separasjonsangst eller noe sånt. For han gråter bare jeg går på toalettet og han må være alene i to minutter. Jeg husker ikke så godt, men tror ikke at Stella var så avhengig av oss da hun var på samme alder. Mulig hun var det og at jeg bare har glemt den perioden. Men vil det gi seg tror dere eller må vi gjøre noe for at det skal bli bedre? Når Ramp er sammen med Stella her hjemme så er det forresten ikke noe problem. Da ser vi at han roer seg og legger seg til å sove. Det er bare det at Stella ikke er her mer en annenhver uke, for hun har som de fleste vet en mamma til.


Vi blogges mer senere i kveld <3
 

35 kommentarer
    1. Så godt å se at dere går til frisøren sammen, og at dere tar vare på dere selv 🙂 Velfortjent etter det dere har gått/går gjennom. Jeg synes det er på tide med et frisørbesøk selv siden jeg ikke har vært der på over et halvt år.. Og vippeextension er virkelig noe helt for seg selv. Jeg elsker Joe & the juice selv. Jeg bestiller som regel kalkunsandwich og juicen Go away doc. Har juicemaskin hjemme som jeg må se å tørke støv av snart. Søte Ramp da.. Min hund var likedan de første månedene, selv om han var større, en rottweiler 😉

    2. For det første så kan du ikke ha med hund inn på steder med mat, uansett hvor liten og søt hunden din er. Ikke en gang på butikker som selger mat, og dette er satt av mattilsynet som kunne stengt dette stedet hvis de fant deg der. Jeg reagerer på at de i kaféen ikke sa ifra, og på at du som har hund fra før av ikke vet det?
      Og for det andre så må du lære hunden din å være alene ved å forlate den litt og litt, du kommer til å ha et stort problem hvis du får en engstelig hund. Nå syter han/hun men etterhvert går det over til bjeffing. Så forlat den helt alene så raskt som mulig.

    3. Du må nok lære han og være alene.
      Jeg hadde også en engstlig når han var yngre.
      Du må bare la han være alene litt og litt, så blir det bedre. Og det er viktig at du ikke går tilbake til han så fort han gråter for da skjønner han fort det at de kan bruke dette til og få deg tilbake til seg.
      Og viktigst av alt ikke gi opp med og prøve og lære han og være alene.
      Lykke til 😁

    4. Hei 🙂 du som har erfaring med vippeextensions: ødelegger det ens egne vipper eller er det mer skånsomt nå enn jeg har hørt at det var tidligere? Er i mammaperm og har lyst til å ta extensions når jeg begynner i jobb igjen, så jeg slipper å ha så mye sminkestyr om morgenen. Men mange sier at det ødelegger ens egne vipper. Hva er din erfaring? 🙂

    5. å så nusselig han er. det som er lurt er å la han være alene en kort stund og så øke det etterhvert. det kan ta tid, men ettehvert vil han roe seg og godta at han må være alene. det blir slitsomt for dere hvis han ikke venner seg til å være alene og dere må ta han med dere overalt. lykke til

    6. sier seg jo selv at han ikke klarer å være alene hjemme når dere tar han med over alt.. han må jo lære seg.. først 10 minutter, så 20, 30 ++

    7. Lite tips ang hund og separasjonsangst:-) det er viktig å begynne når hunden er liten, men også viktig å begynne i det små. Hunden skal ikkje være alene lenge om gangen, start med 10 sek, også ros og godbit! Om Ramp gråter etter bare 1 sek eller bare av at du lukker døren helt, snart med å bare lukke den litt! Etterhvert vil han forstå at du kommer alltid tilbake, og at det ikkje er noe å være redd for:-) Det er ikkje noe kjekt med en hund med separasjonsangst, veldig slitsom for dere men også for hunden. Masse lykke til med treningen av den lille!

    8. Ja det er helt sant, det er ikke lov å ta med hunder inne på kafeer,og ikke på kjøpesenter, da må du såfall ha den i en hundeveske som er lukket (sånn med netting så den får luft såklart.)
      Mattilsynet har veldig strenge regler på sånt… Og steder kan bli stengt, hvis mattilsynet har kontroll og ser dette.
      Jeg jobber på steder jeg må bortvist folk m hund.. så det er ikke tull 👍
      Ellers er det best å la hunden være aleine i korte perioder til og begynne med.. Gå en god tur me den og gi en godbit, vær ute i hagen til og begynne med, la den pipe, det går bra… Så den blir vant med det… Men de skal jo heller ikke være aleine mer enn 6 timer i strekk når den er vendt til det…
      Hvis du feks skal på butikken så ikke gå fra hunden i varm bil på sommeren, da har hunden det best hjemme… Det går seg til med alle… Sett radioen litt på så den ikke blir dønn aleine i musestille hus…
      Så vil det der gå fint….. Ha en kurv med en genser eller noe med “mamma,n sin lukt i” så vil den nok roe seg og sove…
      Lykke til…

    9. Forundrer meg at du ikke vet at hunder ikke skal ta med inn på serveringssteder. Spiller ingen rolle at hunden er liten.

    10. Min yorkie hadde en mamma i 3år av sine nå 4år, det hjalp litt med hun hadde en ekstrem separasjonsangst. Hun klatra bokstavelig talt opp senga vår på natta før hun skulle ligge på brystet mitt. Skrek bare jeg gikk ut av rommet. Ho skulle t.o.m inn i dusjen med meg. Ho er bedre nå heldigvis, var noe med valpe stadiet. Ho er veldig baby og har alltid vært det, veldig avhengig av meg. Jeg elsker det så det plager meg ikke 🙂
      Da har du jo en baby å ta vare på 💟
      Kan skjønne de som ikke ser på kjæledyret sitt som sin baby, og det er jo sikkert greit det også. Det er viktig å fylle dyret sitt behov og guide dem riktig igjennom det korte livet sitt 💖
      Jeg elsker å være en dyremamma, jeg vil egentlig ikke ha egne barn, dyrene er mine barn, jeg elsker de som mine egne og føler derfor ikke et behov for biologiske barn.
      Men det er fantastisk for barn å vokse opp med dyr, de lærer mer omsorg og ansvar enn de uten, i tillegg til at de får et bedre immunforsvar! Og det er jo helt fantastisk å se de sammen 😍

    11. Hei
      Lite tips! Utrolig viktig å begynne tidlig med å lære opp hunden å være alene. Begynn med 5 min. Gå ut i postkassen foreksempel. Så neste dag, 10 min. Det er viktig at hunden ikke ser eller hører deg, så gå HELT ut :). Deretter 15 min, så 20 min, så 45 min, 1 time, 2 timer etc. Kjøp et kamera som tar opp lyd og sett opp i det rommet han skal være i! Da har du full oversikt over hva for slags rampestreker han finner på:) bare husk å være tålmodig! Ikke gi dere selv om hunden “aldri blir bedre” 🙂 masse lykke til!

    12. Hei! 🙂
      Du må trene ramp til å være alene hjemme. Det er klart han piper og syter, det er jo ikke gøy å være alene, det er det ingen valper som synes! 🙂 Du kan trene han ved å starte i det små. Gå ut av huset mens hans slapper av, eller gi han noe godt å tygge på f.eks. Gå ut av huset. Hvis han er stille kan du begynne med 1-2 minutter, så kommer du inn og er SUPER STOLT av han som har vært alene uten å syte. Hvis han ikke er rolig, bjeffer eller syter kan du enten stå utenfor til han blir stille (mest effektivt, men vondt i mammahjertet), eller så kan du fremdeles holde deg til 1-2 minutter og være SÅ glad og masse kos og godbiter når du kommer inn igjen. Øk tiden etter hvert til flere minutter. Etter hvert kan du ta deg en tur på butikken, en tur på kafé eller lignende før du øker tiden han må være alene. Det er enormt viktig å trene på, ingenting er kjedeligere enn en hysterisk hund. Og husk, MASSE ros og godbiter når du kommer inn igjen. På vår hund ga vi en kong med leverpostei som han jobbet med å spise mens vi var ute. Etter hvert skjønte han når vi skulle dra og var SYKT gira på at vi skulle komme oss avgårde slik at han fikk godis 😉 Kongen med leverpostei (eller skinkeost?) kan du også fryse på forhånd så bruker han lenger tid 🙂
      Lykke til!

    13. Du må jo være helt på jordet eller helt ute som tar bikkjen med inn der folk spiser???? Er det noe riv ruskende galt eller? Hjelpes meg. Du må lære deg å veilede skikkelig ellers blir både hund og barn mer engstelig enn nødvendig ved separasjonsangst.

    14. Dere som skriver att det er strengt ulovlig og ha med hun inn på kafeer, det er ikke det, skal man bortvise førerhunder da eller? Selvom de er i tjeneste så er de fortsatt hunder de også, så tror folk kan roe seg litt ned så kan Julianne og Ulrik gjøre det de vil og andre det de vil😊 Der jeg jobber tillater vi hunder sånn halvveis😉
      Ang det med trening av og være alene hadde jeg tatt kontakt med noen profesjonelle som kan hjelpe dere, hvis dere vil ha hjelp, men som hun over her skriver, hvis det ikke er noe problem for dere er det jo bare koselig og ha han med seg overalt, han er jo så søt😍

    15. Ja førerhund er unnlatt fra regelen… Helt korrekt 👍 og sitte utendørs også på kafeer er innafor 👍 og på dyrebutikker på sentere er og lov 👍
      Men sånn ellers på.matbutikk shopping osv har mattilsynet satt regler!!
      Var bare til info ikke ment som kritikk 💕

    16. Heia! Når det kommer til alenehjemme trening, så må man bare ta det i et rolig tempo og begynne smått. Jeg hentet min hun når den var mye mindre enn Ramp. I starten er det veldig viktig at hunden blir godt kjent og trygg i sitt nye hjem før man starter med alenehjemme trening. Noen hunder utvikler seperasjonsangst, men da må man nesten bare starte helt på nytt. Forlat rommet i 2 minutter først også øker du tiden etterhvert. Pass på å ikke gir hunden veldig opp når du kommer tilbake. Bare kom tilbake i rommet uten å gi den for mye oppmerksomhet. Det skal være helt normalt for hunden at du kommer og går. Det kan jo også være lurt å gi den noe for å avlede litt. Kanskje noe godt å gnage på? Men ja, start med å forlate hunden i korte perioder og øk med tiden. Noen ganger vil de pipe litt, men gi seg raskt. Har også hørt flere si at når hunden har vært alene.i ca 30 min, så vil den ikke lenger ha noe tidsperspektiv. Dette er ihvertfall slik jeg har gjort med min hund!:) Hun klarer seg veldig fint alene nå! Prøv å google litt også. Mange gode tips der ute! Men det er veldig viktig å starte den treningen fort. Er de vant med å bli med overalt og ikke være alene, ja da kan de utvikle seperasjonsangst. Tror kanskje ikke Ramp er der enda. Det vil jo alltid være litt piping når mor forlater helt i starten:) Lykke til! 🙂

    17. Hei!
      Tips angående valpen, har selv chihuahua og slet litt med det samme.
      1. Husk at det er en hund selv om den er liten og kan løftes rundt på armen. Ved å bære masse på valpen overalt tar du i fra den muligheten til å bli selvstendig, og å stå på “egne” ben. Dette er også viktig for selvtilliten til hunden, og for at den ikke skal bli en liten redd og skeptisk hund. Det du beskrier med seperasjonsangst kan også komme av at man har valpen for tett oppe på seg hele tiden. Det er viktig at den blir lært til å være selvstendig fra begynnelsen.
      2. Det å lære valpen å være alene må skje gradvis. Første uken hos dere burde den få lov til å bli kjent og trygg i omgivelsene. Så blir det viktig å venne den til å være alene steg for steg. Et tips er å gjøre et rom koselig og trygt for valpen, der den har buret sitt, leker og en radio for eksempel. Vend den til dette rommet feks når du går på do. Da kan du sette valpen inn der, og hente den når du er ferdig. Eller når du skal ut med søppelen etc. Da lærer valpen seg fort til at du kommer tilbake, og at du ikke har forlatt den. Gi gjerne valpen en godbit før du lar den være alene. Rolig tilvenning er viktig for at hunden ikke skal utvikle seperasjonsangst. Det er også stor forskjell om den har Stella der, eller ikke. Da har valpen en trygghet i henne, og er egentlig ikke alene.
      3. Eventuelt; la valpen være i et på forhånd tilvendt bur når dere drar ut, der den har vannskål og godt med plass. Det skal imidlertid ikke være for stort heller, da dette kan føles utrygt. Passe str er når valpen kan reise seg, snu seg og samtidig få plass til vannskål.
      Håper noen av tipsene kan være til hjelp, og masse lykke til! Tilvenningen kan ta litt tid, men det er tid jeg absolutt hadde investert i trening, enn å få en hund med seperasjonsangst – det er mye vanskeligere og tidkrevende å trene bort. Det er såå viktig å behandle den som en HUND selv om den er liten og det kan være vanskelig. Det er for hundens eget beste 🙂

    18. Her har vi to hunder, en på 8 år med separasjonsangst deluxe:( så vi kjøpte en hund til som nå er 5 år for at de skulle ha selskap av hverandre. Hos oss jobber vi til veldig forskjellige tider, så det er nesten alltid en eller annen hjemme hos hundene.Den minste har ikke separasjonsangst, og den eldste klarer seg fint når de to er sammen hjemme. Vi tror hunden vår ble såpass ille fordi vi reiste på ferie mens hun var liten, da hadde vi familie som flyttet inn hos oss for å passe henne, men hun trivdes vist ikke med det. Vår hund har ikke blitt bedre og er som sagt nå 8 år. Men det betyr jo ikke at ikke andre hunder kan bli kvitt angsten:) Bare husk at hunden kan stresse så mye når man forlater den at den faktisk kan dø:( vi filmet vår hund mens hun var alene og vi ble sjokkert over stressnivået.

    19. Til A. Kan jeg ta med meg min rottweiler på 60 kg der du jobber da 😉 eller er det sånn at det bare er små hunder som er tillatt? Er jo diskriminering hvis dette er tilfellet. Enten ingen hunder eller “ALLE” hunder.

    20. Hei! Slet selv med en som hadde separasjonsproblemer. I tillegg til hjemme-alene trening, er rotrening og selvstendighetstrening viktig for å få en trygg hund. Min var veldig avhengig av meg, og det måtte mye arbeid til å få han mer selvstendig. Din er yngre enn min var, så det går nok lettere for deg. I tillegg ville jeg ikke latt Stella komme og gå i tilvenningsperioden til valpen. Dette kan bli enda et stressmoment som kan føre til separasjonsproblemer. Om det er slik at Stella skal fortsette med å bo 2 uker her og 2 uker der, ville jeg ikke hatt henne i hus igjen før Ramp er selvstendig nok til å være helt alene en stund (si noen timer). En valp trenger forutsigbarhet og rutiner, og da vil Stella blir en faktor som kan “ødelegge” treningen for dere. Jeg vet selv at med min ville problemet ha eskalert om det kom og gikk en hund. Håper dere finner ut av det! Om det ikke løser seg, ville jeg tatt kontakt med en atferdsterapeut som kan gi dere et opplegg, om dere ikke har så mye erfaring med denne typen problematikk fra tidligere 🙂 lykke til ❤️

    21. Noen som har tenkt på at hun kanskje har fått lov til å ha med hunden inn?? Blir helt satt ut over hvordan enkelte reagerer med å være stygg å frekk i kjeften!! Søt hund, alle har nevnt gradvis tilvenning, men er også veldig vanlig at de små følger deg uansett alder. Typisk chi vertfall. Begge de jeg har hatt har kunnet være alene men har da vært på plassen sin å deppet til jeg kommer hjem.(frivillig) Ellers så har de gått i helene mine hele tiden. Han jeg har nå ligger helst helt inntil meg og følger meg med en gang jeg reiser meg! Går jeg på do går han til plassen sin like ved doen og venter til jeg er ferdig. Da følger han etter ut i stuen igjen 😅

    22. Vi har også en valp på 4,5 mnd med skikkelig separasjonsangst… I starten da hun var alene (vi trente selvfølgelig gradvis) gikk det kjempefint i to timer, hu. La seg bare til å sove med en gang og sov hele tiden. Plutselig skjedde det nok noe for hun ble helt panisk av å være alene, ulte, bjeffet, løp omkring og hoppet på sofa, bord, vinduskarm, tisset, bæsjet osv. Dette er vel nå et par måneder siden begynte. Og førstes i dag greier hun endelig å være alene i ti minutter og legge seg til å sove. Vi har måtte begynt på nytt med treninga SÅ mange ganger fordi hun har begynt å ule osv igjen. Men vi gjorde det til slutt veldig pø om pø (gikk nok litt for fort frem selv om det gikk fint i starten), med ett minutt ute flere ganger om dagen, økte med to, tre osv osv. Man må inn igjen FØR bjeffinga setter inn, ellers er det bortkastet. Ingen godbit eller ingen hilsing (dessverre) når vi kommer inn, de skal lære at dette er helt vanlig. Og det har hjulpet oss. Etter mange forsøk har vi nå troa på at denne gangen går det, for nå har hun roet seg alen, så nå skal vi øke på til et kvarter i noen dager, så etter hvert 20 min osv. Sakte øking for at hun skal forstå at vi ALLTID kommer hjem 🙂 og når en halvtime ++ går bra igjen går det nok mye fortere derfra 🙂 et tips er også å gi/legge ut masse konger med leverpostei, da blir de mentalt slitne av å finne ut av den + at tygging roer ned hunder, så sovner den sikkert etterpå 🙂 Slitsom periode, men måtte dessverre til!

    23. Det er opp til lederen av virksomheten å avgjøre om det er trygt å kunne ha med hund inn i lokalet eller ei. Mange tillater, mange nekter, men servicehunder skal alltid ha tilgang der hvor kunden vanligvis ville vært, noe som sjeldent er inne på kjøkkenet.
      Lite poeng i å fremstille det som at Julianne er dum som har tatt med seg hunden sin inn på en kafé hvor det tydeligvis er greit.

    24. Kjæledyr kan ha adgang til steder der næringsmidler serveres og omsettes der det ikke er fare for mattryggheten. Slike steder kan være i kaféer, restauranter, kaffebarer, puber, sportstuer og andre spise- og utsalgsteder. Dette gjelder både inne og utendørs.
      Noen virksomheter som serverer og omsetter mat velger uansett å forby adgang for kjæledyr. Dette kan være av andre grunner enn å sikre trygg mat.
      Hentet fra https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/restaurant_kafe_hotell/har_kjaeledyr_adgang_til_steder_de_naeringsmidler_serveres_og_omsettes.2155
      Mattilsynet har ingen regler i forhold til å hindre hunder andgang til serveringssteder, dette velger stedet fritt selv.
      Rådene til Kine er de samme jeg ville gitt 🙂
      Lykke til fremover, heier på dere 😀

    25. JA, dere må trene! Vi jobber med samme sak selv. Er mange gode råd her allerede, men om han syter bare du går i et annet rom ville jeg begynt med treningen der. Steng av et område der han har bur/soveplass, vann og noe å bryne hodet på (eks Kong med innhold). Så kan dere begynne med at han finner roen der mens dere gjør noe annet, men enda er i huset. Belønn for at han er stille og slapper av (sitter/ligger). Omså start med 10 sek og øk tiden det tar før det kommer belønning gradvis. Så kan dere begynne å gå ut og igjen 10 sek, 1 min osv. Vi har kamera sånn at vi kan følge med via tlf og komme inn akkurat når hun er stille 🙂 IKKE gi oppmerksomhet når han syter, de lærer fort at det hjelper hvis man syns synd på de. Håper dere lykkes, vet selv at det er tungt og mye jobb. Men samtidig godt at vi er flere i samme båt 🙂

    26. Du har fått mange gode tips ang alene-trening, men det som også er viktig å huske på er at hunder er like forskjellige som oss. Ramp er kanskje ikke klar for å være alene enda. Han har nok ikke separasjonsangst men hvis du går i fra han når han er sånn, så kan han fort utvikle det. Cluet er å komme tilbake FØR han begynner å pipe. Min var ikke klar før hun var 6-7 mnd. Frem til da kunne hun være alene mens jeg dro på butikken feks, men ikke lenger enn det. Så siden jeg kunne, så ventet jeg til hun var klar før vi gradvis begynte å trene på å være lenger alene. Jeg brukte mye KONG med leverpostei i. Hun fikk den når jeg gikk sånn at hun var opptatt. Ha den gjerne i fryseren først så bruker de lenger tid på den 🙂

    27. Ser det er noen som anbefaler bur, og nå er det ny dyrevernslov: Små, trange bur, slik som transportbur, er ikke egnet som oppholdssted for hunden over tid, for eksempel mens du er på jobb eller om natten. Slike bur skal bare brukes i korte perioder, for eksempel under transport, oppstalling hos veterinær, ved sykdom eller under konkurranser. Dersom hunden liker å bruke buret som liggeplass må den gjerne få lov til det ? så lenge du lar døren stå åpen.

    28. Blir helt sjokkert over mange frekke kommentarer,det må da gå an å holde en god og positiv tone når man skriver.

    29. Hvorfor leser du deg ikke opp om sånne ting når det gjelder hund?? Du må begynne å trene på å ha han alene med en gang, eller så kommer dere til å få et stort problem hvor han kommer til å sitte å hyle hver gang dere må dra fra han, og han kommer ikke til å ha det bra.

    30. Haha. Elsker at 70% av de som kommenterer tror de selv er mattilsynet og moralpolitiet.
      Utrolig festlig hva noen kan få seg til å skrive…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg