KLAR FOR EN NY HVERDAG

Da var vi hjemme i Oslo igjen og klare for en ny hverdag. Ulrik er tilbake på jobb i dag og jeg er tilbake i blogghverdagen min. Natt til i dag ble tilbragt på gulvet sammen med en hårete liten skapning. Familien Nygård har kanskje vokst med et nytt medlem som ikke er interessert i å sove alene. Hehe! Vi hentet han i går kveld etter en liten play date som gikk bedre enn forventet. Likevel har vi denne nydelige lille valpen bare “på lån” til i morgen for å se ann stemningen her hjemme.

Vi har valgt å kalle minsten for “Ramp”, noe som passer personligheten hans utrolig godt. Stella er ikke overlykkelig for å ha Ramp “på besøk”. Det har vært noe knurring og flekking av tenner, men kanskje mest ignorering fra hennes side. Jeg håper virkelig at dette går seg til etterhvert og at vi i fremtiden får se ekte søskenkjærlighet mellom disse to. Det er jo tross alt Stella som var her først, så vi ønsker ikke at hun skal ha det kjipt fordi foreldrene hennes har lyst på en hund til. Jeg er bare så sikker på at Stella kan få enormt mye glede av Ramp om hun godtar han. For han er utrolig herlig!

Jeg er ikke overbevist om at dette skal gå bra, men jeg er villig til å gi det en sjanse hvis det går bra de timene vi har igjen av “prøvetiden” vår. Ulrik og jeg tar en felles avgjørelse på dette i morgen da han kommer hjem og får sett de litt mer sammen han også. Vi må bare lytte til magefølelsen ♥

Processed with VSCO with hb2 preset

Vi blogges!

37 kommentarer
    1. Så utrolig søt han er! Husk at det kan ta flere uker før de går godt over ens, men plutselig så er de bestevenner 🙂

    2. Hei!
      Ville bare si at dere må gi de mye mer tid enn bare et par dager!!! Tilvenningen tar TID! Det kan være snakk om uker/måneder! Som regel går det kjempefint, i og med at det er en liten valp som kommer fra starten, kan være noe mer utfordrende med en ny “voksen hund” som dere skulle tilvenne Stella.. men som sagt, dere må for alt i verden ikke bare gi det noen dager, da kan jeg si her og nå at da kan det ende med at dere leverer fra dere en liten valp som kunne vært perfekt for Stella. Snakker av egen erfaring, har 3 hunder, det tok litt tid men i dag er alle perlevenner og så avhengig av hverandre og uadskillige ! Det er ikke en selvfølge at det blir sånn men i aller fleste tilfeller hvor tilvenningen og introduksjonen skjer riktig så går det veldig fint. Ikke glem Stella oppi det hele, da hun fort kan føle seg litt glemt, gi masse kos til begge, kanskje litt ekstra til Stella i starten 🙂 det kommer til å gå kjempebra !

    3. Det er en helt naturlig reaksjon fra Stella sin side, og dette kan ta litt tid – men det er så verdt det!! 🙂
      Selv har jeg kun hatt én hund, men en venninne av meg har hatt to chihuahuaer, hvor den ene kom senere enn den andre. Var litt småknurring fra den eldste til å begynne med, men nå er de bestevenner og klarer ikke være atskilt. Så vær tålmodige og gi stella litt tid til å bli vandt til en ny hund i huset! Masse lykke til :))

    4. Hei Julianne,
      Det går nok helt sikkert bra med Ramp og Stella til slutt, men tror det tar mer enn et døgn før de vender seg til hverandre. Eller at Stella “godtar” Ramp da. Vår eldste var veldig skeptisk i starten, og det tok nok noen måneder før henne godtok sin “lillesøster”, men nå har de det så utrolig fint sammen, og vi er veldig glad vi valgte å få en hund til! 🙂

    5. Så lenge Stella godtar at Ramp er der og ikke flyr på han så vil jeg tro at det går bra 🙂 Er helt innafor at den voksne hunden setter grenser og knurrer hvis mini blir for slitsom. Men det skal selvfølgelig ikke gå for langt. Hvis Ramp blir for pågående og Stella ikke klarer å sette han på plass med litt knurring så er det lurt å hjelpe henne ved å ta han bort fra situasjonen slik at hun får litt ro, så slipper hun å ty til mer drastiske grep. Tipper det går helt fint jeg, så lenge dere er flinke til å følge med og la de mest mulig styre ting mellom seg selv. Men dere trenger nok mer enn et døgn for at ting skal gå seg til. Lykke til med to søte små 😀

    6. Det er helt normalt at det er slik i starten, her var det slossing over mat, leker, kos osv i en måned, til slutt ble de utrolig avhengi av hverandre. To jakthunder, den ene pensjonert, og når pappa var på jakt med den yngste på Østlandet, satt de på hver sin kant av Norge og sultestreiket, de hev seg i matfatet sammen når de endelig kom sammen igjen. Tid er nok det som trengs

    7. Så nydelige de begge er<3
      Jeg har to hunder selv der jeg hadde den første hunden i to år før den andre kom.
      Hannhunden kom først deretter tispa, de er to veldig forskjellige typer å gjøre svært lite sammen.
      Hannhunden er leken men det er ikke tispa å de er i to forskjellige størrelser, men uansett så er det ikke tvil om at de er avhengige av hverandre å er glade i hverandre selv om det ikke vises så mye i hverdagen 🙂

    8. Sånn var det her også de første dagene, men så går det seg til <3 Det tror jeg der alltid gjør! Kan kanskje sammenlignes med at man får et søsken til? Man har alltid hatt all oppmerksomhet selv, så må den plutselig deles. Ikke rart det blir litt sjalusi, men tror det går over jeg 😀

    9. Et døgn er alt for lite til at Stella skal venne seg til valpen. Ting tar tid, også denne tilvenningen. Men ikke gi opp.

    10. Du får sikkert tusen råd ang å få en hund nr 2, men jeg vil bare presisere at det KAN gå bra selvom det tar litt tid.
      Vi fikk hund nr 2 forrige jul, da hund nr 1 var så vidt over 3 år. Han var veldig vandt til å være enebarn og tok det nye familienedlemmet særdeles dårlig imot. Valpen var i tillegg totalt motsatt i valpefakter enn hund nr 1 hadde vært, så vi satt hele første uken (kanskje til og med to) og lurte på hvor lenge vi holdt ut denne galskapen. Hun nr 1 HATET virkelig dette bråket vi hadde kjøpt oss og gikk strupen på han et par ganger bla.a på deling av mat og favorittleker. I tillegg var det knurring og flekking av tenner. Det vi endte opp med å rett og slett ta de til et nøytralt sted der ingen av de hadde “domene” og lot de finne ut av hverandre der. Det var bla.a hos mine foreldre. Det hjalp VELDIG. Vi var også veldig opptatt av å ikke favorittisere babyhunden (noe man lett gjør uten å tenke seg om). Det vil si at vi hilste først god morgen til hund nr 1 hver morgen, lot han få snop først og han opp i sofaen først osv. Vi følte veldig at han fikk bekreftet at han ikke hadde blitt erstattet, og ila 3-4 ukers tid var de som brødre. Nå leker se utrolig fint sammen og kan faktisk også ligge rett ut og kose. Den eldste kan fremdeles få den minste litt i vranghalsen innimellom, men det ordner de opp seg imellom uten noe særlig bråk. Den minste har rett og slett lært seg å respektere den eldste og har lært masse fra han rent sosialt. Håpet dette hjalp på tilvenningen og på “skepsisen” du har 😊 lykke til! Dette klarer dere. Husk at en sånn type sosialisering vil hjelpe Stella masse til hvordan man håndterer nye familiemedlemmer generelt – altså til når babyen dere SKAL få kommer. Ha en fin dag!

    11. Ser flere har kommentert over her det med tilvenningstiden, og det er så viktig! Vi fikk hund nr. 2 for en stund siden, riktignok en voksen på tre år, men var enige med oppdretter om at prøvetiden måtte være på minst en måned. Vi har tidligere vært hos atferdsterapeut med den ene hunden vår, da han er litt engstelig. Hun anbefalte også alltid minst en måned, da det er rundt ved fire uker at man kan se hvordan de har akseptert hverandre og hvordan det vil bli fremover. Jeg er glad vi fikk god tid, for det var etter ca 3-4 uker vi begynte å se at de hadde glede av hverandre! 🙂 Godtok hverandre gjorde de fra starten, selv om vi merket at de syns det var rart og annerledes.
      Det er klart det blir vanskelig med prøvetid på en valp kontra en voksen hund, der blir det vanligvis et valg man må ta uten særlig prøvetid. Derfor er det greit å vite at sånn det virker nå vil det mest sannsynlig ikke være etter tre uker! De trenger tid på å venne seg til hverandre og godta hverandre. Masse lykke til uansett hva dere bestemmer dere for 🙂

    12. Så søt han var. Håper alt går fint og at Stella godtar han, slik at dere kan beholde den . Det kan jo ta litt tid, hun må jo bli vandt til han. Men det vil nok gå seg til etterhvert

    13. Så glad i bloggen din og krysser fingrene for dere hver dag nå! Er dårlig på å kommentere men her følte jeg at jeg måtte kommentere. Vi fikk oss valp i fjord sommer og deg tok nøyaktig 7 mnd før gamle far på 11 år godtok det nye familie medlemet. Frem til det var det mye ignorering og litt kjefting om hun kom for nærme. MEN nå har de så mye glede av hverandre og hun har fått tidenes beste oppdragelse på å møte andre hunder 😊 Håper det går bra for dere også!

    14. Du får nok mange tips, så dette blir nok gjenntagende med hva mange sier. Men enkelt fortalt er Stella og dere i huset en flokk, og ofte for hunder som ikke er brukshunder, tar hunden på seg rollen som sjef og beskytter for flokken. Det at ho da sier i fra til valpen at her er jeg sjef, dette er min plass, min like, mine folk osv er da veldig naturlig. Dette kan skje med knurring, bust på ryggen, flekke tenner, og om valpen ikke har lært disse signalene fra sin egen mor kan det hende Stella må si ordentlig i fra. Dette med at ho legge valpen i bakken, og knurrer. Igjen, dette er helt naturlig. Kan virke brutalt, men det skader ikke noen av hundene verken fysisk eller psykisk. For å hjelpe Stella med å skjønne at valpen ikke er en trussel er det beste dere kan gjøre å bare slappe av, holde på normale rutiner, og ikke “gå på tå” og være redd for at det kan skje noe. Hunder merker små humør og hormonfornadringer (stress, sykdom eller graviditet) hos oss. (noe du forhåpentligvis vil merke i løpet av de neste mnd 😉 ) Som flere andre nevner kan det ta lang tind, men så lenge dere er trygge og ikke gjør noe utav det med at det er kommet noen nye inn i flokken, vil de to løse det fort (kanskje etter bare noen timer) og du vil få to trygge hunder. Husk at det er to hunder det er snakk om, en voksen og en valp, så det at de skal bli “bestevenner” før valpen har blitt voksen og lært dynamikken i flokken er ikke nødvendigvis naturlig =) Det skal være noe velidg spessielt med en hund for at den ikke skal komme overens med en annen hund. Kos dere, dette komer til å gå fitn fint =)

    15. Ååh, så utrolig skjønn og herlig! Lykke til, jeg håper virkelig de to firbente kan bli gode venner <3
      Jeg har ikke lest bloggen din veldig lenge, men jeg må si at jeg har likt deg fra dag én. Du er fantastisk inspirerende!

    16. Hei! Vi er i gang med å forsøke å få barn nr 2. Er i vår 7 pp. Jeg vet jo at jeg kan få barn, men samtidig syns jeg denne prøvingen er utrolig slitsom. Jeg får som deg veldig ømme bryster rett etter eggløsning, og ble veldig glad da du fortalte at du gikk fra ømme til “vanlige” bryster da du ble gravid forrige gang (som dere dessverre mistet, vondt å lese) Jeg er nå på dag 4 etter eggløsning, og har ømme bryster som fy. Har hørt at dette kan være tegn på progesteronmangel, men satser på at alt er som det skal. Takk for en ærlig og kjempefin blogg 🙂

    17. Å herlighet for en nydelig hvalp! Sett så søtt da. 🙂
      Håper Stella godtar ham.
      Og jeg er helt enig med Emelie over her: Den Rampen der hadde jeg ikke klart å gi ifra meg etter en dag. 😉
      Lykke til med deres to nydelige hunder. Ikke gi opp med det første. Tilvenningsprosessen tar ofte tid.
      Klem.

    18. Mange som sier her at det tar tid mellom to hunder, og det er jo greit nok. jeg ville hørt med hun som har moren om dere kan få angrefrist på kjøpet, det pleier sjeldent være et problem om magefølelsen deres sier at det kan gå bra over tid. Jeg personlig tok til meg en schæfer tispe på 1,5 år som var mishandlet og gud vet hva som egentlig hadde skjedd med henne, og med henne tok det nesten en måned før hun kjente igjen meg, og aksepterte meg, selv om hun kom til mitt hjem og så meg 24/7, jeg gikk ikke fra henne, jeg tok henne med meg på jobb, hun sov inne på soverommet til å begynne med, alt sammen de første to ukene, før jeg sakte måtte tilvenne henne med at jeg gikk ut litt. så hvordan er valpen med deg? det har jo også noe å si.

    19. Heihei! Så artig at Stella skal få en liten kompiss! Tilvenning pleier å ha periode på flere uker. Husk at du, ulrikk og Stella allerede er en flokk og i hundeverden kreves mer enn bare å være søt for å få lov å bli medlem. Så lenge du og Ulrik er klare på at en av dere har tatt “sjefrollen” i flokken fra før så vil dette gå helt fint 👍 Bare pass på at Stella beholder sin rang i flokken. Sett hennes matskål ned først, la henne gå inn døren først når dere har vært på tur og kos først med Stella og så evt ramp. Kjempe spennende med valp 👏 Kan være lurt å delta på valpekurs 👏

    20. Så lenge hun er rettferdig og ikke feks. går bort til valpen for å “bitche” seg mot ham når han er rolig/sover, så vil det sannsynligvis gå kjempefint. Voksne hunder skal være gode oppdragere, og er de mentalt friske og med sunt vett er det ofte de som tar oppdragelsen for oss 🙂 Her har vår lille valp fått en liten kilevink fra staffen, men på ingen måte skadelig eller skummel situasjon. Han sier rett og slett ifra at man skal oppføre seg og respektere de eldre, og det må de voksne og mer fornuftige hundene få lov til 🙂 Så ja, så lenge hun opptrer fornuftig og sier ifra når valpen er for teit eller hyperaktiv, er det bare sunn fornuft og god oppdragelse fra hennes side. Det er noe helt annet om hun banker opp valpen eller angriper/tøffer seg når han er helt rolig og ikke har vært “på” henne først 🙂 Masse lykke til!
      PS: Dere burde be om 2 ukers prøvetid, og ikke bare ett døgn. Da er det langt enklere å se an situasjonen 🙂 Men forstår selvsagt godt at det er risky for oppdretteren, ettersom valper “taper verdi” jo eldre de blir. Om han er 8 uker nå spiller det nok liten rolle i forhold til pris om dere har ham i 2 uker 😉

    21. Som å se min egen valp🙈😂😍 herregud skulle tro de var tvillinger. Håper de går bra overens og at dere beholder pomchien deres!:))

    22. Det kan ta tid som mange flere her skriver – men sååå mye glede de får av hverandre etterhvert. Har selv to hunder😊👍🏼

    23. Ser det er fler som har skrevet det, men det tar nok fler dager enn bare et døgn.. Men ignorering er kjempe bra!! Det viser at hun er en fornuftig hund og vil ikke valpen noe vondt, jeg er overbevist på at de kommer til å bli kjempe gode søsken om bare kort tid! Jeg har en bachelor i Animal Behaviour, og ville ikke vært beskymret for disse to i det hele tatt! Bare pass på og gi masse oppmerksomhet til begge, og kanskje mest Stella så ho ikke føler så veldig på sjalusien! Masse lykke til med både valp- og babyprosjekt!

    24. Så lenge hun ikke angriper han, vil de venne seg til hverandre etter ei ukes tid-et par måneder! Innen den tid vil de gjerne være bestevenner 🙂

    25. Det kommer nok til å gå helt fint etter litt tid. Har to bestiser i hus selv, som bare herjet den første uka. Går seg til:-) Gratulerer med lille vofsen, veldig søt!

    26. vil også presisere det de aller fleste har skrevet over – gi det tid! Et døgn er for liten tid til å ta en avgjørelse, basert på Stellas oppførsel. Tilvenning kan ta noen dager, men også mange uker! Det er derfor for mange mye jobb å skaffe en til, men gleden er stor når de endelig får glede av hverandre! Så å ta en avgjørelse basert på resultatet av 24 timer og magefølelse er rett og slett litt tynt synes jeg! Håper dere bruker litt mer tid, anbefaler å gå tur med de sammen! Ha de i situasjoner hvor ramp ikke truer stellas posisjon. Lykke til 🙂

    27. Hei Julianne!
      Jeg har et spørsmål som egentlig går til Ulrik. Håper på et svar her. : )
      Jeg har lenge lenge drømt om å bli flyvertinne, men er livredd for å fly. Hvordan kan dette la seg ordne? Jeg tenker da mest på all den knirkingen i flyet og turbulensen. For å ikke snakke om de orkanene man kan havne i, – eller at motoren stopper. Altså, alt som kan gå galt.
      Stor klem til deg.

    28. Vi har hatt vår hund i mange år nå, og for en måned siden fikk vi en til fordi den forrige eieren skulle flytte. Vi var veldig usikker på om de ville gå overens fordi hunden vi hadde fra før er jo vant til at dette er kun hennes hjem. Men det har gått over all forventning, og vi er så glade for at vi har begge! Lykke til Julianne! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg