ET NYTT FAMILIEMEDLEM

Da jeg skulle fikse neglene mine i starten av uken falt jeg som sagt pladask for disse to valpene i salongen. Jeg la meg fort en plan sammen med hun som eide de og negledamen min om hvordan jeg skulle “lure” Ulrik med på min spontane ide om å ta med minst en av disse hjem. Hehe! Ulrik var heldigvis ikke vanskelig å overtale. Jeg ba han nemlig om å komme inn og hilse på vofsene etter negletimen min, og det tok ikke mer enn et par minutter før Ulrik også var solgt. Ingen av oss hadde egentlig planer om å utvide familien med en firebeint til nå som det forhåpentligvis snart kommer en baby. Men det føles likevel veldig rett og koselig. Drømmen min er jo 2 hunder og 3 barn, så om alt går bra er vi godt i gang med å realisere min store familiedrøm..


Valpene du ser på disse bildene er brødre. Verdens søteste brødre, spør du meg. Jeg har ikke noe lyst til å skille de fra hverandre, for det så ut som om de hadde utrolig stor glede av å være sammen. Faktisk så stor at vi var villig til å ta til oss begge. Dessverre var allerede den grå valpen lovt bort til en annen eier. Mens vi nå har “holdt av” den sorte. Rasen på disse hundene er forresten en blanding av pomeranian og chihuahua. “Pomchi”, som det så fint kalles.

I og med at jeg har bursdag 27. april så er årets bursdagsønske den sorte lille valpen. Nå er det bare opp til Stella (hunden vår i dag) om dette går veien. Vi har avtalt play date rett etter påske for og se om de kommer overens. Jeg har hørt at det kan både være utfordrende og ta tid. Kom gjerne med tips dersom du har noen erfaringer med å skaffe seg hund nummer to i forhold til hvordan den nye hunden skal integreres. Jeg har lest meg litt opp på problemstillingen rundt på nettet, men personlige tips er alltid best.

Nå skal jeg gjøre meg klar til middag på hotellet. Skalldyrbuffet neste, altså barnemeny for meg. Jeg er forresten ganske aktiv på både Snapchat og Instagram (story) disse dagene. Hyggelig om du vil følge meg der –> @pilotfrue

Fortsatt god påske til deg som leser!
 

59 kommentarer
    1. Gjorde ikke noe nummer ut av det da Nr 2 kom hit – og det var som om de alltid hadde vært sammen. Gjør det samme på tur og hundetreff, de har så godt spåk hundene seg i mellom. Også funker alltid løs hund bedre enn i bånd. Blir det en han hund ? Tror løpetid og en av hver hadde bekymret meg mere….. lykke til 😀

    2. Gratulere med nytt familie medlem, kjekt for Stella og få selskap og en og leke med ❤
      Vi har hatt 5 hunder, først to Pyreneer hunder, så skilte oppdretter seg og hadde en kinesisk nakenhund (med pels) som sørget etter den ble aleina da, så da fikk jeg den og ❤ de tre gikk så godt ilag, desverre ble ene Pyreneer veldig syk (fikk minst mat da ho var valp) så pga flytting til mindre sted måtte vi omplassere store pyreneeren 😢 jeg hadde minste vofsen, så etter ettpar år fikk mamma og dem irsk setter, da overtok hun min kinesiske nakenhund som selskap til hverandre, han levde til han var 15 år, irske døde av kreft da ho var 12 år 😢 nå har mamma å dem cocker spaniel.. Blir nok bare ho nå når de er pensjonister… Som oftest går det veldig bra med ny valp, men den eldste bruke nok vise hvem som bestemmer…
      Masse lykke til på play date ❤
      Og fortsatt god rugetid i påsken 🌸

    3. Nydelige valper!
      Det som er viktig å tenke på når man velger valp av disse to rasene er helsestatus. Er det foretatt patella status på foreldrene?! Husk å starte tidlig med daglig tannpuss, små hunder har ofte dårlige tenner. Og med tannpuss får de beholdt tennene lengst mulig. Valpeperioden kan være tøff men du har jo mulighet til å være hjemme sammen valpen så det er topp:)
      Hundene vil nok sikkert bli venner- men det kan ta litt tid også. Men de finner som oftest ut av det. Pass på Stella dersom hun ikke er sterilisert, slik at det ikke blir valper. Masse lykke til:)

    4. Så nydelige de var! Vi fikk chihuahua nr. 2 selv for seks uker siden, og det har gått veldig bra! Passet veldig på i starten å gi begge like mye oppmerksomhet, hvis ikke den “gamle” enda mer, for at han ikke skulle få følelsen av å være “glemt”. Han syns riktignok det var litt uvant i starten, og de brukte tid på å finne ut av hverandre – men nå leker de og koser seg sammen <3 Lykke til med ny valp hvis det blir sånn. Disse pelsbarna er gode å ha 🙂

    5. Enig med Hege- nydelige valper, men pomchi er ingen rase.
      Som dyrlege møter jeg ofte eiere som ber meg skrive “pomchi” “cockapoo” “doodle” etc i passet til hunden. Eiere blir da svært fornærmet når jeg skriver “blandingsrase”.
      Men det er faktisk det det er- en blandingsrase.
      Men som sagt- søte hunder.

    6. Hadde jeg stått i deres sko, ville jeg latt dem møtes et sted der ingen føler er “deres”😊
      Men, siden det er valp og voksen, tror jeg dette skal gå helt fint 😊😇😄 Hadde vært litt mer krevende om det hadde vært voksen som møtte voksen, da de vil være mer “egne” da 😊
      L Y K K E T I L ☉🌼 xx

    7. Enig med Hege..ingen rase, men en hybrid. Eller bastard som man sa før. De er kjempesøte blandingsvalper som enkelte har funnet ut selger bra. Det går mote i så mangt.
      Men hva så..vi hadde en blandingshund i min oppvekst. Senere var det rasehund. For den som skal ha seg et kjæledyr, er det ene like greit som det andre. Men skal man delta på utstillinger velger man ikke en blandingshund.
      Lykke til med knøttet da. 🙂

    8. Pomchi? Seriøst? Å bevisst lage blandingsalper, for så å lage et fancy “rasenavn” er å lure noen til å tro at deres blandingsalper nesten ikke er blanding… Jeg har oppfattet deg som så jordnær at Jeg forventer at du kan innrømme at dette er en søt liten blandingshund, ikke mer fancy enn andre blandinger. Lykke til med familieforøkelsen, det er nok lurt å få hund før barn, så dette er en god rekkefølge 😊 ønsker dere alt godt!

    9. Det er det dummeste jeg har hørt. Pomchi er vel ingen rase?
      Jeg har selv en pomeranian og vet hvor hardt oppdrettere jobber for å holde rasen frisk. Og blande to så små raser er absolutt ikke å anbefale med tanke på sykdommer osv. Har du sjekket foreldre for f.eks PL? Det er en veldig vanlig lidelse hos begge rasene, og siden det er arvelig hadde jeg ikke kjøpt valp av hvem som helst..

    10. Du er bare så latterlig…det er ingen menneskerett å få barn…og den viktighet med negler og det jåleriet du driver med sier bare at du ee.bare heelt latterlig

    11. Nå har jeg ikke egen erfaring, men har familie som fikk hund nr.2. Dette gikk helt fint:-) Jeg har selv en hannhund og vet at for det første, så er tisper dominante over de aller aller fleste hanner, det er bare slik det er. Og for det andre, det er jo en valp dere skal ta inn, og tipser er også som regel litt mer klare for omsorg og ta vare på den lille;-) jeg tror det er lurt å la de møtes på ett sted hvor søte Stella ikke “eier” å la de leke og bli kjent før han “kommer på besøk” for alltid;-)
      Det jeg har hørt er at det er kjempetopp for hunder å ha selskap i hverandre!
      Tenker det kommer til å gå helt fint! Lykke til med den ene lille og den andre lille!:-)

    12. Her var det mange fordommer ser jeg!
      Fantastisk søt hund! Det går nok kjempe bra! Jeg har god erfaring med hann hund og tispe:) det er somregel de som kommer best overens etter mine erfaringer ihvertfall!
      Eneste negative er å passe på å skille de ved løpetiden til Stella, om hun ikke er sterilisert. Mener å huske dere har delt ansvar for henne så det løser seg jo lett 🙂
      Lykke til med hund nr 2! Dette går så bra!

    13. Herregud så søte😍 Hvis Stella er grei med andre hunder til vanlig og siden det er en han valp og hun tispe pleier det vell som regel og gå kjempe fint! Det med løpetid er bare tull for de som skriver det! Det jeg gjorde feil var att jeg var altfor overbeskyttende mot den lille valpen vi fikk, skjønte i ettertid att de burde ha fått ordnet opp mer seg imellom😊
      Og til dere som må slenge drit, hun skriver da att det er en blanding av de to rasene! Og det og dra inn negletime med og få barn? Skikkelig kult og sitte anonymt i påsken og mobbe noen som skriver så utrolig mye om ett sårt tema! Stakkars deg tenker jeg egentlig bare!
      God påske videre til dere begge to🐣

    14. Som mange her skriver så kan den største utfordringen bli å ha to hunder med forskjellig kjønn, uansett om den ene er f.eks sterilisert/kastert eller går på prevensjon kan markering bli utfordrende… kjedelig, for det hadde jo vært gøy å hatt en av begge kjønn! 🙂
      du har jo liten hund fra før så tannpuss og sykdommer på små hunder har du nok kontroll på 🙂
      ang blanding så er det negative og positive sider ved å blande raser, en unngår innavl, kan avle bort sykdommer om det gjøres riktig og ulike trekk som er negative for hunden (f. eks en for kort snute) kan bedres… at hunden er renraset er ikke i seg selv en garanti for at hunden kommer til å holde seg frisk.

    15. Bare ikke ta sorgene på forskudd om Stella tar valpen litt i begynnelsen.. har hatt så mye hunder oppigjennom som har måtte fått søsken etterhvert, å det er alltid det samme.. den voksne hunden setter valpen på plass de første dagene for å få den til å underkaste seg, også når det er over blir det som om de alltid har vert sammen 🙂

    16. Ser du ber om tips. For det første, dette er ingen rase, det er blandingshunder, for å si det beint ut, ikke kjøp. Du har ingen papirer eller stamtavle, du vet ikke hvordan egenskapene til disse valpene vil utvikle seg over år, hvilken helsemessige utfordringer de får, gemytt, spesielt nå som dere forhåpentligvis blir (ansvarlige?) foreldre.
      For det andre, dere har ei tispe, kjøp ikke hannhund. Det er vanskelig å holde de fra hverandre når tispa har løpetid, og er dere riktig uheldig, risikerer dere at hannhunden uler og uler, markérer (tisser) både her og der innadørs. Den kan bli skikkelig vanskelig å ha med å gjøre (testosteronbombe, Ulrik, bare tenk på hvor vanskelig det er å holde seg unna fruen når du har vært borte noen dager)
      Husk at raseklubbene, NKK og alle seriøse hundefolk jobber hardt for at rasene skal holdes reine. Vi ønsker at rasestandarder skal følges, det er utrolig viktig å kjenne til rasens lynne, men minst like viktig å kjenne til dens egenskaper og egnethet. Jeg vil anbefale dere å gå inn og lese på sidene til NKK.
      Det er også viktig å besøke valpen i dens hjemmemiljø, da får dere sett både mor og evt kullsøsken og samspillet mellom disse.
      Som en stor blogger, et stort forbilde og påvirker for mange, håper jeg inderlig at dere tenker dere to ganger om før dere gjør noe så uansvarlig som å kjøpe en uregistrert blandingshund.
      Så til ny hund i huset. Det aller viktigste er at de får hilse på hverandre i rolige omgivelser. Det er viktig at dere er tydelige på at det er dere som er sjefen for flokken, de trenger ikke kjempe om den posisjonen. Ikke stress om de småslosser litt, det er helt normalt og deres måte å hilse og tilpasse seg hverandre på, men ikke godta harde knurr og tilløp til stygg biting.
      Meeen…. akkurat nå, kanskje du blir mye kvalm under svangerskapet, mye som skal ordnes før babyen kommer, er det så smart med en ny hund? Husk at den fortsatt vil være valp/unghund når du nedkomme. Og hva da med babyen som skal ligge på gulvet og unghunden vil leke med den? Vent heller til babyen er blitt ett år før dere skaffer en ny hund.
      Hilsen oppdretter av en litt større rase.

    17. Søt hund, men pomchi? Det er en blandingshund, og ikke noe galt i det. Men sjekk for arvelige sykdommer hos foreldrene – noen blandinger er ikke bra.
      Det går som regel fint med hund nummer to.

    18. Hei Julianne:)
      Nå må jeg bare komme med ett lite tips til deg før du bestemmer deg ang hunden. Jeg holdt også på og skaffe meg en hund nr 2 (har chihuahua fra før) rett før jeg ble gravid. Men så lot jeg være, og vet du hva? Jeg er såå glad jeg bare har en. Tenk deg og gå på trilletur med vogn og to små hunder som flyr alle veier forand vognen.. Tro meg, når dette barnet kommer så er det nok og holde styr på vogn, barn og en hund på tur:)
      Du kan jo alltids skaffe deg hund etter babyen har kommet, om du fremdeles har samme ønske. Men om du tenker litt som meg så vil nok det nyfødte barnet stilne hele ønske om en hundevalp en liten stund.
      Lov meg at du tenker nøye igjennom dette, for barnevogn og hundebånd og en hund som vimser rundt holder i massevis;-)

    19. Nydelige valper😍 Har selv chihuahua (kun en) men mine foreldre har to hunder nå, hvor nr 1 er ganske så reservert så da de fikk nr 2 sa nr 1 klart i fra at det ikke var greit og var veeeeldig sjalu men det gikk seg til med tiden og tok egentlig ikke så veldig lang tid. Nå er de perlevenner og helt avhengig av hverandre!
      Har selv en reservert og sjalu hund så blir spennende å se når babyen vår kommer i august🙈

    20. Seriøst alle dere grinebitere her! Supert med blandingshund Julianne! De er de friskeste. Rasehunder (omg. får frysninger bare av ordet) er ofte avlet ihjæl, og får sykdommer og skader i eninga. Disse var søte. Vår veterinær skriver også blandingshund, men det betyr da ikke no som helst for oss!!!. Hun liker vår “gatemiks” og synes hun er flott. Så, alle dere bedrevitere her, hold kjeft! Gjør som du føler for Julianne. Kanskje du til og med får enda mer ro, fordi du tenker på noe annet enn prøvingen da?! Og til slutt, hvorfor barnemeny? Alt skalldyr er ikke farlig. Liker du ikke skalldyr?

    21. Hei.
      Jeg har lest innlegget ditt, og alle kommentarene.
      Jeg syns de to hunderaser det er snakk om ,pomeranian and chiuvava,er ñydelige dyr. Blandingen av de to er også nydelig. Dessverre har begge raser svakheter som gjør at Vetrinær utgiftene kan bli høye
      Dersom det ikke gjøres genetiske studier før to raser blandes,kan resultatet bli valper som får ĺidelser som kan ende med avlivelse. Ingen ønsker å se sitt kjæledyr lide.
      En annen ting jeg vil påpeke er at det finnes så mange hjemløse dyr i Norge. Istedenfor å kjøpe en tvilsom valp, adoptert en valp fra Dyrebeskyttelsen eller lignende. En sannelig god gjerning og dyret vil elske deg hele sitt liv. Tenk på det.
      Mvh, Bente

    22. Alt handler om å la de finne ut av ting selv. Jeg har en 13 år gammel katt som for en stund siden fikk en to år gammel hund til søster. Katten var skeptisk i begynnelsen og de er ikke bestevenner nå, men det funker 🙂 De tolererer hverandre! Hunder har nok mer glede av hverandre!

    23. Hjelpes… du går i gang med ny valp mens du prøver å bli gravid? Du sier du har det så travelt med bloggen og andre prosjekter nå..Sett at du blir kvalm og uvel de første månedene av svangerskapet ditt, noe som blir de viktigste månedene i valpens liv!!! Og stella, hun er jo “deltidshund”, du har sagt det før, det passer nemlig dere så bra siden du har det så travelt! Men du slenger på med enda en hund? Og fra en random neglesalong hvor fun ikke har noen som helst ide om foreldre/sykdommer? Der gambler du, men du tør ikke spise skalldyr selv om du enda ikke vet om du er gravid?? Har hormonene ødelagt noe hos deg? Mistet all fornuft? ….jeg begynte å få sansen for deg, du virket voksen og sensibel, men denne handlingen viser etter.mitt syn at du er rett og slett mindre smart, grenser faktisk til dumskap. Få dere hund når barnet blir gammel nok til å ha glede av den, og når du har tid til å gi hunden oppveksten den den fortjener….

    24. Hun har sikker snakket med dem som har de om forskjellig e ting, skjønner ikke hvorfor alle er så negativ.. blandingshunder er like fine og flinke som renraset..
      Er ikke Stella en blandingshund? Ser hun had det bra og ser ut som en hun som er kjempe snill og flink, tror hun kommer til å trives med dn ny lekekamerat

    25. Omg!!!! Skandale at Julianne skaffer seg hund og VÅGER å kalle det en RASE! Shiiiiiiit! Herregud så mye fritid folk har, ler meg i hjel 😂
      Null stress å introdusere våres hunder, lett om en plett. Jeg adopterte en gatehund fra Budapest uka før terminen min. Gikk lett som en plett det også. Har noe med innstillingen å gjøre. Lykke til Julianne! Dette blir jo veldig spennende og ikke minst koselig. Kjempesøt hund <3

    26. Hei. Jeg måtte bare kommentere etter å ha lest all den indre uroen folk deler her. Jeg blir helt rystet over mangelen på sosiale antenner og manerer.
      Jeg har selv en Pomchi. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt i hele mitt liv. Jeg har hatt hund hele livet og er svært obs på at det er mange pluss og minis ved BLANDINGSHUNDER. Det tror jeg Julianne også ver obs på, men ikke alt som kommer frem på en blogg. Jeg opplevde at min Pomchi hadde PL (kneskader) på tross av at foreldrene var godkjent for dette. Dyrt. MEN han er frisk etter operasjoner og er virkelig vrd3ns nydeligste lille gutt i dag.
      Mange mener det er dårlig tidspunkt. Når er egentlig riktig tid??? Aldri kan man vite når tiden er riktig. Jeg drømte i år og dag om min. Midt i en runde med cellegift bestemte jeg meg for å kjøpe min. Folk trodde jeg var gal. Det viste seg å bli det beste jeg kunne ha gjort. Jeg måtte tvinge meg ut av huset og jeg fikk fokus bort fra det triste
      Dette kan på flere måter sammenlignes med deg, Julianne. Det vil gi deg pågangsmot og masse positive prosesser i kroppen.
      Lykke til.

    27. Men fader da, hun skriver jo klart og tydelig at den er blanding av to raser. Leser dere i det hele tatt teksten??

    28. Så nydelige valper!
      Det viktigste tipset er vel å aldri glemme hund nr 1. Når man får noe nytt, så er det lett å “glemme” det første. Så bare husk å gi Stella den samme oppmerksomheten som før, og inkluder henne når dere skal ta hånd om den nye. Dette gjelder jo forsåvidt også med tanke på barn. Mange hunder kan bli sjalue når det kommer et nytt medlem inn i familien, uavhengig av om det er barn eller andre hunder. Husk at deres hjem er Stellas territorium. La de hilse på hverandre et annet sted først, før dere tar valpen med hjem 🙂 Hun vil nok sette valpen fort på plass, hehe.
      Når det gjelder en kommende baby, så burde dere ta med hjem ting fra sykehuset før dere kommer hjem, og la hunden(e) lukte og gjøre seg kjent med dem. Da kan det bli lettere for dem å akseptere et nytt familiemedlem! Masse lykke til 🙂

    29. Vi fikk hund nr 2 i september i fjord, en viktig ting som vi iallefall lærte var at når de skal møtes for første gang er det viktig at de møtes ute og får hilst og sånn, og at den hunden man har først får gå først inn døra hjemme da det er den som er sjefen, en veldig lur ting og gjøre iallefall 🙂 går nok knall bra,var litt skeptisk selv da tispa vår er 6 år og en liten jente valp men de er perfekt match! Lykke til <3

    30. Hvorfor spiser du ikke skalldyr selv om matportalen sier det er Ok? Har spist masse skalldyr i min graviditet. Vil ikke anbefale dere å få en valp før du i alle fall vet resultatet på dette prøverørsforsøket. Går det ikke denne gangen så er det greit nok men går det nå så kommer du IKKE til å ha energi til en valp.

    31. Jeg har selv to hunder, en hannhund og en tispe. Og det er myeeeee styr når hun har løpetid. Perioden hvor hannhunden er helt sprø kan vare opp til 3 uker i strekk. Da må jeg skille de hele tiden. De kan ikke være i samme rom. Og får dårlig samvittighet hvis den ene må være på rommet mens jeg er i stuen, for de begge liker å være rundt meg hele tiden. Så jeg må bytte på. Men det er ikke noe kjekt. Og heller ikke noe særlig å se på at hannhunden er så frustrert og ikke klarer å tenke på noe annet og spiser dårlig etc. Men når det er sagt er det jo bare 3 uker og ca to ganger i året. Det må jo bare gå, men er et voldsomt styr. Angående å øke fra en til to hunder, er det veldig stor forskjell. Det er så mye lettere å gå tur med en hund. Det er mye vanskelige å holde øye på to stykker enn en stk, de løper jo ofte i hver sin retning og har forskjellige behov. Min ene er feks redd andre hunder, men han er veldig sosial, så når hun bjeffer blir han også gira. Og det er mye mer å passe på med to. og siden du skal ha barn ville jeg ventet. Men det må du selvfølgelig føle på, men er det ikke bedre å ha fokus på den lille når den kommer.

    32. Hei. Hund er kjempe koselig! Ser det blir skrevet ditt og datt om blandisgsrase og å ha valp når man er gravid. Det er deres meninger. Jeg ser du spør om tips om hvordan det er å få en ny valp i hus.
      Nå kan jeg fortelle deg at hunder har jeg drevet med siden jeg ble født, det har aldri vært lenge uten hund for min del, det er noe som trengs i et hus for å kalle det et hjem.
      Det å få en ny hund i hus er stort, krevende og ikke minst kjempe gøy! Litt tilpasninger vil det være i forhold til Stelle som helt sikkert er vandt til p være alene, men dette går seg helt sikkert til så lenge dere er flinke til å være konsekvente for begge parter. Utfordringen kan være løpetid på Stella, men den tid den sorg. La nå ikke det stå i veien for å få seg en ny hund.
      Selv gikk jeg imot alle som ikke anbefalte å få ny hund mens man er gravid, jeg hadde en liten gutt på 6 mnd og var gravid i fjerde mnd da vi skaffet oss en valp. Jeg har ikke angret. Det er du selv som må vite om du/dere orker dette i tillegg. Her har det gått over all forventning. Vi hadde en kattunge fra før av på fire mnd da vi fikk vår nye valp. Så klarer de å bli bestevenner så klarer deres to hunder det.
      Masse lykke til!

    33. Elsker min Pomchi, men vær klar over at de bjeffer sinnsykt mye!!! Hadde valgt en annen hund hvis jeg visste det jeg vet nå. Verdens herligste hund, men den gneldringen er et stort problem 😫 Kan ikke forestille meg hvordan det vil være med en baby…

    34. dyr skal ikke være resultat av en spontan ide… stakkars liten.. Jaja, dette bekrefter bare tankene vi har om deg.. Du er ikke moden en enste plass…

    35. Det er overhodet ikke noe galt i å ha en blandingsrase, og tror nok Julianne er 100% klar over at disse hundene er blanding. Ofte kan det faktisk være lurere å kjøpe blandingsraser, slik at det kommer inn litt nytt blod og gener.
      Vi har to hunder, en er blandingsrase og den andre er renraset. Overhodet ikke et problem. De kommer veldig godt overens, den eldre hunden er nok den som har styringen. Vi har to hunner, så ingen bekymringer om valper mellom de ;-). Bare vær flink med å sosialisere de med hverandre og andre hunder. Men vi lagde ikke noe styr rundt det å få en til, ting gikk bra av seg selv.
      Lykke til med hund og forhåpentligvis baby!

    36. Når man er så bemidlet som dere er ville jeg passa på å fått meg hund hvor foreldrene er helsesjekka og sånt 🙂
      Og det er aldri smart å ha to fra samme kull samtidig, google litter mate syndrom. Men skjønne hunder og lykke til.

    37. Jeg har en av hver, hannen min er kastrert så det er da ingen problem med løpetiden.
      Jeg ser da ingen problemer med at du skal kunne ha en av hver, for er det sånn at hannen blir stresset når Stella har løpetid så kan du kastrere han.
      Ang det å bli gravid å ha 2 hunder, og trille vogn og ha 2 hunder, som flere her nevner, det har så mange andre klart, så hvorfor skal ikke du klare det 😀
      Lykke til 😀

    38. Hei Julianne !
      Jeg må først gi deg cred for å holde kommentar feltet ditt åpent jeg . Jeg er normalt ikke en “blogg leser” men jeg er titt og ofte innom bloggen din . Jeg synes du skriver nært og fint . Å deler en prosess som er informativt og nyttig for par som har funnet ut at de er i samme situasjon som dere . Sjeldent jeg leser kommentarene på bloggen din , men det gjorde jeg i dag . Jeg håper for din del at alt dette preller av deg . Kos deg med PomChi`en din du ! Alle rasehunder i dag er kommet en blandingshund som igjen kom fra en blandingshund .Jeg er oppvokst på bygda – hatt hunder som burde bli kalt “labschæcoll” eller “elgborderterrier” fine blandingshunder som har vært sunne og friske hele livet ! Lykke til med rugetiden din ! Å cred til deg som må deale med disse netttrollene som skal ha en mening om alt og ingenting ! Jeg kunne ikke vært blogger ihvertfall.

    39. Eier renraset pomeranian selv, og om dere går for denne blandingen bør dere uansett være opptatt av hundens helse! Nylig helsesjekk av begge foreldrene for å vite noe om evt. Patella lux og bitt/tannfeil. Foreldrenes alder, og har de stamtavler? Er dette førstegenerasjonsblanding?
      Husk også at en blanding ikke forsikres for mer enn 10k, så tenk over hvor mye dere gir for den.
      Søte er de alle, men helse kommer først 🙂

    40. Herregud, få dere et liv mennesker… Pomchi er navnet på blandingen av to raser.. har det noe å si alt hun kalte det en rase?
      Jeg har to små hunder, en liten jente som har løpetid to ganger i året, og en liten hannhund. INGEN problem.. de er litt mer separert når hun har løpetid…Det går helt fint, lykke til med ny hundebaby og forhåpentligvis baby til neste år. Babyen sover mye de første mnd, og valpen er blitt stor til den tid, god oppdragelse er tingen:)

    41. Hei Julianne,
      Vi har i dag to gordonsettere som koser seg masse sammen, og har blitt helt avhengig av hverandre. Vi hadde først hun ene i fire år alene, før vi bestemte oss for å få en til, slik at henne skulle få mer selskap på dagtid da vi er på jobb. Vi fikk så en tispe til, og har altså to tisper i dag.
      I starten var hun eldste veldig skeptisk, og nesten litt redd valpen. Vi var litt nervøse for hvordan dette ville gå, men det gikk seg fint til etterhvert. Hun eldste ble vant til hun yngste, og i dag er de to verdens beste venner.
      For oss gjaldt det nok bare og ikke dulle alt for mye med valpen, slik at hun eldste følte seg utenfor, men inkludere de begge like mye. Men det er jeg helt sikker på at dere hadde gjort uansett! 🙂
      Masse lykke til!

    42. Ser noen her sier dere bør vente med valp til dere har fått barn. Selv tror jeg det kan være en god ide å skaffe en til hund nå. Har et vennepar som slet veldig med å bli gravide, men så skaffet de seg en hund som tok alt oppmerksomheten, så barneønsket ble lagt litt på hylla, men vipps så var de blitt gravide 🙂

    43. Lise, slutt å tull, blandingsraser forsikres for det du vil, ikke bare 10 k, hvor har du det fra? Blandingsnurket vårt er forsikret for langt mer enn det. Blandingsraser er også mer friske enn hunderaser som er avlet ihjel. (Feks enkelte settere, og toller retrievere)

    44. Vet ikke om noen har skrevet det før men alle hunder godtar valper på grund av at dem er valper. Dette skjer helt til dem er rundt 5-6 mnd. Di voksne hundene er derfor snille med valpene og lar dem styre fritt. Der er først når hu der er ute av “valpelisensen” at du kan se om dem blir venner. Eventuelt trene dem til å bli venner. Jeg har selv opplevd å måtte selge nr 2 etter 1 år med prøving og trening.. dem godtok hverandre men tvides ikke sammen.

    45. Gratulerer så mye med valp. Jeg har Pomchi selv, og hun er den beste hunden jeg har hatt. Veldig kosete og bjeffer nesten aldri. Jeg har to hunder og synes ikke det er mer jobb med en enn to. Kun i valpetiden da, men sånn er det jo uansett. 🙂

    46. Jeg har to hunder, min tispe heter også Stella.
      Da jeg kjøpte hund nr to lot jeg de møtes på et nøytralt sted, det gikk veldig fint :). Jeg har også en av hvert kjønn og skal innrømme at det er helt forferdelig slitsomt når tispa står. Vi pleier å sende henne til mine foreldre i de verste stå dagene.
      Jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale en av hvert kjønn, det er slitsomt.
      Lykke til med valpen, det jeg synes er mest negativt med ditt valg av hund er at foreldre dyrene ikke er patella sjekket og øyelyst, dette er svært utbredte sykdommer blant små raser.

    47. Kjempesøt! Elsker blandinger selv. Når vi har fått valper har vi gjort veldig lite ut av det, har alltid gått veldig bra 🙂 Voksne hunder skal normalt være veldig Okei mot valper. Vi har også fått god hjelp av de eldre hundene til oppdragelsen! Bare positivt med flere hunder. 🙂 Har også alltid hatt tispe og hannhund, absolutt ingen problem utenom løpetid. Men også det går veldig bra med litt tilrettelegging. Man trenger ikke lage seg problemer, sannsynligvis blir hannen bare litt mer masete, men det tåler dere.
      Lykke til med den nye babyen!

    48. 20:29, jeg har lest på flere av disse hundesidene/gruppene på face at dette er regel hos f.eks. Agria. Men nå har jeg renraset selv så
      har ikke hatt behov for å sjekke dette ut 😉 Fint om det ikke likevel er tilfelle, det var bare ment som et tips da jeg har lest negative erfaringer fra folk om dette. Så tull var det ikke meningen å spre 🙂 Og den evige diskusjonen om mix eller renraset ang. sykdom er virkelig ikke vits å ta. Jeg tenker man aldri har en garanti, men har du stamtavle og helseregister i flere generasjoner bak vet du mer hva du går til enn om du har en mix av både det ene og det andre 😉 Så selv om Juliannes hund er mix kan det jo hende foreldrene et friske rasehunder begge to, og de vet mer om valpen 🙂

    49. Vi fikk hund nr 2 når nr 1 var ca 2 år. Begge Yorkshire Terrier. Litt pes i starten for storebror, og om det ikke er stress nok for de med en ny hund i hus, er jo valper ekstra strevsomme! Litt knurring osv, men ga seg helt etter noen mnd. Det har gått seg veldig til. De er bestisser og har masse glede av hverandre! Det er godt å vite, og var også poenget, siden vi er borte på jobb hver dag.
      Det hender jeg savner å gå tur med bare én hund, for å gå å tvinne bånd dagen lang kan man bli litt lei. Men to hunder er nettopp dobbelt så koselig som en. Masse kjærlighet! Kos dere i valpetiden, det blir sikkert veldig bra:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg