HEI FRA DR. HOLMS!

Hei, fra Dr. Holms! Her har dagen gått i avslapping sammen med familien og shopping. De to beste aktivitetene jeg vet. Hehe! Det var egentlig bare meningen at jeg skulle kjøpe meg en ny hjelm siden jeg alltid leier, men så endte jeg opp med en ny skidress, nye hansker og nytt pannebånd i tillegg. Jaja, det er fornuftige ting alt sammen da. Derfor har jeg kun god samvittighet her jeg sitter.

Jeg gleder meg til å bruke alt det nye i bakken i morgen. Siden jeg “ruger” så skal jeg ta det veldig med ro. I utgangspunktet hadde jeg ikke planer om å stå på ski i påsken, men jeg føler meg i så god form at jeg trenger den friske luften og litt bevegelse. Men det blir nok ikke mange turene. Jeg orker bare ikke å ligge i sofaen og spise godteri og se på film hele ferien. Det blir for kjedelig. Dessuten har jeg fått beskjed om å leve som normalt av de som jobber på Spiren, og jeg stoler på at de gir meg gode råd.

Når det er sagt så tar jeg ganske mange hensyn i forhold til den lille spiren som forhåpentligvis holder på å feste seg as we speek (tvi tvi). Jeg lever jo som om jeg er gravid i forhold til mat, drikke og hvile. Det passet derfor mildt sagt dårlig med tapasbuffet til middag på hotellet i går som stort sett bestod av spekemat, skalldyr, rødt kjøtt og ulike oster. Da kan du si at jeg fikk meg en forsmak av det å være gravid der jeg satt og spiste dadler med bacon og kyllingvinger. Jeg hører også noen rykter om en skalldyrbuffet en av de nærmeste dagene. Men det er heldigvis mye godt og lovlig “for gravide” på barnemenyen og ikke minst på dessertbordet, så det er ikke synd på meg altså. Hehe!

Jeg legger meg også tidligere om kveldene nå i rugeperioden enn normalt, og sørger hele dagen for å slappe av om jeg føler meg i det minste sliten. I tillegg holder jeg meg selvfølgelig unna alt av alkohol. Jeg er forsiktig med kaffe og drikker minimalt med Pepsi Max, noe jeg egentlig er avhengig av. Er det noen flere hensyn jeg bør ta?



Du kan se alt jeg kjøpte meg i dag på Snapchat. Jeg har lagt ut både bilder og videosnutter –> @pilotfrue

45 kommentarer
    1. Tar du folat tabletter? Det brukte jeg den tiden jeg forsøkte å bli gravid og under graviditeten👍🏻😊 God påske🐥🐣

    2. Hei! Krysser fingrene for at babylykken smiler til dere denne gangen 🙂 Jeg er litt nysgjerrig på om det er klinikken som anbefaler deg å ta det veldig med ro nå i rugetiden? Da jeg ble gravid var jeg på fjellferie på Vestlandet hvor vi gikk topptur hver dag og likevel satt to spirer. Tenker at det er fint å leve så tilnærmet normalt som mulig hvis man kan 🙂

    3. Husk å vær forsiktig i bakken, da det er fort gjort og falle og i verste fall bli påkjørt av noen andre. Fall kan være ugunstig med tanke på graviditet og kroppen kan i verste fall støte ut fosteret. Morkaka kan løsne ved fall på f.eks rumpa, men nå har vel ikke en som er gravid så tidlig fått morkake enda, så vidt jeg vet 🙂
      Ønsker både deg og Ulrik en fin påske!

    4. Hvorfor er det så mye du ikke kan spise? Du kan spise alt av kjøtt (gjennomstekt), det meste av sjømat, mange oster (ikke upasteuriserte) og ikke spekemat. Er ganske mye igjen på menyen da tenker jeg.. dessuten ER du jo ikke gravid enda, så litt spekemat kan du jo spise uansett. Må ikke sykeliggjøre rugeperioden heller 🙂 kos deg bare du 🙂

    5. Du kan trygt spise skalldyr og sushi (bare ikke tunfisk og Blåkveite over 3 kg og brunmat i krabbe som nevnt over her…)
      Matportalen.no er topp for gravide.
      Hilsen ei jordmor

    6. Hei Julianne! Jeg tenkte bare å nevne en ting siden jeg så du var avhengig av Pepsi Max😂 Det VAR nemlig jeg og for 17 dager siden, men så innså jeg av ulike grunner at det og være avhengig av noe er helt dritt uavhengig om du prøver/er gravid eller ei. Det tok 3 (helt jævlige) dager med masse søtsug og litt hodepine og så var man plutselig over kneika. Tenkte bare å si det, for uansett hvor avhengig du er så kan jeg fint si at jeg var minst like mye, og kanskje også mer avhengig enn deg😬
      Krysser alt jeg har for dere!! Dere fortjener en liten Severin eller Lykke!

    7. Spis gjerne rødt (norsk) kjøtt, det er faktisk mindre farlig enn både svin og kylling, vær klar over det. Det er vel bare blåmuggoster du skal holde deg unna? Sjømat rr stort sett greit, men hold deg unna sushi, der er fisken rå. Hjelpes, så mye gravide må passe på for tiden. Hvordan i all verden er vi blitt så mange, hvordan har generasjoner overlevd uten disse restriksjonene 🤔 Drikk deg gjerne en kaffekopp eller to, alt med måte, tenker nå jeg. Tror du blir mer stresset av å passe på alt du ikke kan spise, enn å spise sunt og bruke hodet. Håper det eri box nå 👍🏼Kos dere i påsken🐣

    8. Du kan godt spise skalldyr og fiskemat som normalt, men ikke tunfisk, blåkveite, sushi, innmaten i krabber (klørne går fint), ørret over 2 kg eller hvalkjøtt 🙂 Ellers kan du godt spørre kokkene litt diskret om de kan varmebehandle spekematen litt for deg, da er den trygg – og smaker like godt når den er varmebehandlet 🙂

    9. Uff vær forsiktig i bakken da, tenk om noen kjører på deg… Jeg hadde ikke tatt sjansen! Da hadde jeg heller gått rolige turer og div!

    10. Hvorfor sier dere at ho ikke kan spise sushi? Gravide kan så absolutt spise sushi, men ikke med tunfisk. Det er lenge siden de gikk tilbake på det..

    11. Hei Julianne 😊 Krysser fingrene for at spiren din sitter denne gangen!😊🤞
      Jeg ble selv gravid gjennom prøverør for 7 uker siden.❤️ Og jeg levde helt som normalt i rugeperioden. Gikk tur hver dag på ca 1 time. Spiste som vanlig og jobbet.
      Tror det er veldig lurt av deg og ikke bli hysterisk å tenke på alt du ikke kan gjøre eller spise. Jeg har spist både sushi og spekemat. Og etter råd fra lege så er dette ganske farefritt her i Norge. Men uansett så skjønner jeg at du tar forhåndsregler ifht situasjonen du er i.
      Lykke til❤️🤞

    12. Uansett hva legen hadde sagt, hadde jeg ligger rett ut på sofaen og ruget. Hadde aldri i mitt liv reist på shopping, hyttetur og stå på slalom. Det kommer 50 påskeferier til. Hvorfor tar du slike sjangser? Det er snakk om 14 dager. Kjedelig? Helt sikkert, men da har man isåfall god samvittighet og vet at man ikke har gjort noe som kan sette det innsatte egget i fare.

    13. Ikke noe problem med skalldyr som reker, krabbe, etc. Bare ikke det brune i krabbe😊 Men ville holdt meg unna oksekjøtt på restaurant, da det stort sett aldri er helt gjennomstekt. Kylling har blitt min gode følgesvenn også gjennom graviditeten 😊 Passs på pålegg som salami, noen typer skinker og oster osv også, synes pålegg er vanskeligst. Og husk at egg må helst også være helt gjennomkokt/stekt 😊 Pass på å vaske salat, frukt og grønnsaker godt. Kutt ut koffeinen helt, og ta folat og multivitaminer 😊 Håper virkelig det går veien for dere nå! Tvi tvi!

    14. Det viktigste er vel å holde seg unna rått kjøtt (spessielt ikke gjennomstekt lammekjøtt) noe skalldyr, enkelte sushiretter (tunfisk) og spekemat 🙂 Her hadde jeg spist både tartar, mye rå sushifisk (blant annet tunfisk og kamskjell) og skålet vin i julebord før jeg fant ut at jeg var gravid en uke senere. Sitter her med en flott og frisk sønn! Det er nok mye som skal til for å skade barnet med listeria og toxoplasmose! Svært sjelden barnet får det. Men det beste er å være på den sikre siden! Kos deg og ikke tenk for mye på det!! 🙂

    15. Jeg ville foresten heller ikke tatt sjansen på å stå i bakken.. er så fort gjort å falle eller at noen andre kjører i deg eller at noe skjer. Ville heller gått noen turer!

    16. Skalldyr går for det meste fint spise, med unntakene som nevnes over her. Forhold deg til matportalen.no og ikke alle velmenende råd på Internett, da blir du helt tussete. ALT er potensielt farlig.

    17. Så flink du er! Jeg har en så god magefølelse på at alt skal gå bra for dere denne gangen, krysser fingrene og følger spent med! Skjønner godt at du vil gjøre alt riktig + enda litt til, men som flere over her skrev så trenger du ikke å svarteliste alt som var på menyen! Kos deg med alt som er “lov” 😉
      Påskeklem til dere!

    18. Jeg vil anbefale deg å lese Medicus fertilitetsklinikk (også i Trondheim) sin siste utgave utgave av bladet Mirakel.(kan bestilles) Der er det et intervju av en av de ansatte som har vært igjennom det samme som dere og det er akkurat disse problemstillingene som tas opp. Det med å sette livet på vent, tro at bare jeg gjør sånn og ikke sånn, ikke spiser ditt eller spiser mer av datt så blir jeg gravid. Og hvis det ikke går så er det din feil og da må det være du som har gjort noe galt. Og så strammes livet inn enda mer neste gang. Feks ho over her som stiller spørsmål om hvorfor du drar på påskeferie når det kommer 50 påsker til…. Hva er meningen? Gi deg skyldfølelse? Det er helt andre mekanismer som bidrar til at du blir gravid eller ikke. På nettsidene til Medicus står det også endel om de psykiske utfordringene det er å være i en slik prosess, de har ei som jobber med denne biten, og her legger de vekt på det å faktisk IKKE leve som gravid før du er det osv. Kan være endel nyttig informasjon der hvis dere ønsker.
      Så mitt beste råd; Ta folsyre, lev som normalt og IKKE hør på alle skremselspropagandandaen som du får servert her.
      Ønsker dere masse lykke til!

    19. Graviditet? Doktor Holms hotell? Ah, det minner meg om den gangen jeg var der på midten av ?80-tallet. Jeg bladde litt i gjesteboken. Mye morsomt å lese der! Men det mest interessante var kanskje det som ikke stod der. Så vidt jeg husker, var det helt blankt om de siste tre årene av 2. verdenskrig.
      Jeg spurte en av de ansatte om dette. Og han var hyggelig grei da han, ikke så altfor høyt, nevnte noe om noe Lebensborn-greier.
      Som gjest, fant jeg ut at det var best å ikke forfølge det teamet mer, ikke der, ikke da.

    20. Bare en kommentar til Rune Henning Johansen sin kommentar.
      Dr. Holms ble i 1942 overtatt av tyskerne som gjorde hotellet om til et såkalt hjem for Lebensborn barn. Barn av norske kvinner med tysk far. Såkalt rene ariske barn. Det ble født 199 barn på Dr. Holms frem til krigens slutt i 1945.Det var flere slike Lebensborn hjem rundt i landet. Noen ble tatt fra moren og adoptert bort til Tyskland! Må ha vært helt forferdelig for mødrene. Men de hadde vel blitt utstøtt og trakassert i sine lokalmiljø hvis de kom hjem med en “tyskerunge”.
      1943 ble det også opprettet en hyggestue hvor tyske ubåtmannskap kunne hygge seg med franske prostituerte!

    21. Hei. God påske. Her kommer er råd. Dette er bevist at når spiren skal feste seg. Trenger kroppen fettsyrer. Eks hel melk, ost osv akkurat når man ønsker å bli gravid.
      Når man er gravid. Kan man gå tilbake til lettprodukter. Tvi tvi.. og husk.. du har med deg hjelpere hele veien..

    22. 2 tips til deg:
      ? Les deg opp på matportalen ang inntak av mat i graviditeten
      ? Ikke les kommentarer her ang matinntak og aktivitet

    23. Masse masse lykketil, krysser fingre og tær for at spiren fester seg nå så dere får drømmen oppfylt!! Husk kos deg masse og det som skal komme til deg i livet kommer!
      Igjen, masse lykketil!

    24. Hei Julianne!:)
      Lurte på om du har noen tips til motivasjon når man skal jobbe med ting man virkelig ikke brenner for? Sitter med bacheloroppgaven min nå og skal jobbe med den hele påsken. Hadde du noen form for strategi da du studerte, eller var du også (som meg) skippertaksmenneske som gjorde alt i siste liten?
      Ønsker dere en fantastisk påske på Geilo! 😀 <3

    25. Jeg er selv gravid i 16 uke og fikk beskjed av jordmor at spekemat kun kunne spises hvis det var varmebehandlet (eks på pizza var helt greit). Men hun påpekte at frysing ikke dreper bakterier, og derfor anbefalte hun ikke denne metoden:)

    26. Ville roet ned på godteri jeg da. Det er lange forskningen på det området hvor de drar frem.at sukker har dårlig innvirkning på både deg å beby.❤ Bare et tips. Kunne forklart mer men det er så mye hehe. Lykke til med ruging❤

    27. Det er det dummeste jeg har lest på lenge……du er da for søren meg ikke gravid enda …….lev livet som du ikke var det det er da det klaffer best…mine tvillinger fikk 3 dry martini.. dem….og er 18 og spreke fotballspillere i dag….(jeg visste ik de var på vei da jeg helte inn martini)

    28. Ikke hør på kommentarer her oppe at du bare skal ligge på sofaen nå i rugeperioden. Det beste du kan gjøre er som legen sa å leve som normalt. Ha det gøy, dra på hyttetur(ingen alkohol da hehe), vær med venner og familie. Det får tiden til å gå pluss du tenker mindre på rugeperioden. Ha det gøy du og lev livet ditt :-)<3 og du kan trygt stå på ski, det er først når du er i 2 trimester når livmor kommer over skambenet den kan ta skade av knall og fall!

    29. Laila: nå hadde kanskje ikke du behov for prøverørhjelp heller kanskje..? Hun har jo et annet utgangspunkt enn det du hadde, som sikkert ble gravid på den tradisjonelle måten. Ergo ikke de utfordringene som Julianne har. Klart hun må ta sikrere forhåndsregler..

    30. Oisann, her var det mye rare tips… Gjør og spis det du vil! Du vet best selv! Jeg hadde også holdt meg unna skalldyr og spekemat! Ellers hadde jeg spist og gjort det meste utenom og stå på ski;) Men det går nok helt sikkert fint det også så lenge du tar det med ro og ingen kjører på deg;) Har vært gjennom flere runder sel med prøverør og det eneste jeg holdt meg unna var alkohol, skalldyr og spekemat! Ellers levde jeg som normalt. Og 2frisle barn ble det tilslutt:) Lykke til:)💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg