TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN

Hei, dere! Jeg vet at det har vært litt vel mye fokus på prøverør, medisiner og eggdonasjon de siste dagene. Det er veldig bra at folk engasjerer seg i alt og godt for meg å se at flere er for eggdonasjon i Norge, men jeg respekterer også at mange har andre meninger. Det skal dere vite. Forhåpentligvis har Sandra fra Unge Høyre og jeg gitt dere som er i mot at eggdonasjon skal bli lovlig i Norge noe mer å tenke på. Jeg synes bare det er feigt av oss jenter å riste på skuldrene til et så viktig spørsmål, og ikke minst av Høyre å stemme for utsettelse. Men nok om det i denne omgang.

Bloggen min er jo i utganspunktet ikke et sted hvor dere skal klikke dere inn for å lese politikk eller delta i debatter. Det føles bare så godt å bruke stemmen min og den muligheten jeg faktisk har ved å nå ut til såpass mange med noe som jeg og heldigvis mange mener er viktig. Derfor vil jeg takke for oppmerksomheten.

Nå skal jeg rydde litt her hjemme i siste liten før vi får besøk. Ulrik sin kusine fra Måløy er på vei med familien og skal overnatte hos oss til i morgen, så det blir hyggelig. Ellers har jeg ganske mye å gjøre denne uken og alt som skal gjøres må være ferdig senest torsdag kveld, for da skal vi på førpremieren av Skjønnheten og Udyret og fredag formiddag reiser vi til Vikersund for Skiflyvning og mye moro med familien hele helgen. Arbeidsuken blir derfor litt kortere enn vanlig for en som pleier å jobbe i helgene.

Det er forresten en sak ute om Ulrik, Stella og meg i Akersposten her


 

9 kommentarer
    1. Har fulgt prosessen din, og blitt imponert over alt du har delt av følelser og tanker rundt en prøverørsprosess. Har, som tidligere nevnt, vært gjennom prosessen selv og vet hvor tøft det er.
      Men her bommer du totalt! Måten du formulerer deg på er direkte nedlatende ovenfor de som ikke mener det samme som deg, eller ikke er sikre på hva slags standpunkt de har i forhold til eggdonasjon. Og nei, hverken du eller Sandra ga veldig mange mye å tenke på. At du er følelsesmessig engasjert i dette er fullt forståelig, men personlig sorg er ikke et argument i denne saken. Derimot virker det som om du ikke har satt deg godt nok inn i motargumentene til eggdonasjon, da hadde du kanskje skjønt at det ikke er bare enkelt å godkjenne dette uten en god diskusjon rundt det først. Jeg er foreløpig hverken for eller i mot, da jeg ikke har satt meg ordentlig inn i hva som vurderes godkjent. Altså hvem som skal donere, om man skal motta penger for det, antall ganger man kan ta ut egg og gi fra seg osv.. men ønsker du virkelig en god debatt rundt dette temaet, og få mer info selv.. (du skrev selv at du ikke vet nok om bioteknologi) så kan du jo kanskje få gjesteinnlegg av noen som ser dette fra en annen vinkel i tillegg. Dette ble hovent, nedlatende og skuffende.

    2. Skriv hva du vil, og men hva du vil Julianne. For hver leser som ikke tåler at du har egne meninger eller at du tillater gjesteblogger så kommer det 2 nye som liker hva du skriver 🙂
      Jeg er mamma til 3 stk, og er for eggdonasjon i Norge.

    3. Jeg skjønner at du er positiv til hele prosessen, selvsagt gjør jeg det. MEN jeg forstår også motargumentene vedrørende denne viktige saken. Det er ikke bare bare å gi klarsignal til eggdonasjon. Dette MÅ det være enighet om før prosessen settes i gang. Det er et stort og komplisert etisk tema å sette seg inn i. Jeg er FOR eggdonasjon selv pr. dags dato, men samtidig så synes jeg at det bør være enighet om det. Derfor er jeg enig i at dette bør diskuterest grundig før vi setter i gang. 🙂

    4. Kvinner fødes med et bestemt antall egg ved fødselen, men det gjør ikke menn i forhold til sædceller.

    5. Siden vi begge er enig i at dette å få barn ikke er en menneskerett, hvorfor skal jeg betale for alle dine behandlinger for å bli gravid?
      Jeg betaler gledelig skatt for at du skal holde deg frisk og rask, du skal få den hjelpen du trenger når du er syk eller dårlig, men hvem skal betale for alt dette du skriver om?
      Du skriver veldig mye om hvorfor, men ikke så ville mye om hvorfor ikke. Virker som du er nedlatende til alle som ikke er enig med deg. Du har ikke gitt meg noe mer å tenke på annet enn å stemme på de som er i mot eggdonasjon.
      Hilsen gutt 31

    6. Kompleks sak dette. Jeg er i utgangspunktet, som deg, for eggdonasjon. Allikevel, å si at man skal kunne gjøre det fordi menn kan, blir litt galt. Ser det er mange som kommenterer at det er to helt forskjellige prosesser, og det er det jo virkelig. For å sette det på spissen må det gå an å være for omskjæring av gutter (her kan man argumentere med ting som renslighet), men mot omskjæring av jenter. Likestilling er viktig og vi har en lang vei å gå, men noen steder setter faktisk biologien en stopper.

    7. Gutt 31: Hvorfor skal jeg betale for at du får testikkelkreft? Hva om det er dine svømmere som en gang ikke klarer ferden og du som må ha hjelp til å bli pappa? Hvorfor skal jeg betale for det? Hvorfor skal du betale for at jeg brekke beinet?
      Hvorfor skal jeg betale for lårhalsbruddet til din bestemor?
      Fordi vi er så heldige og lever i velferdsstaten Norge.

    8. Jente 30
      Hvis du leser mitt innlegg så skriver jeg at jeg har ikke noe i mot å betale for noe som handler om liv og helse, men det å få barn er ikke en menneskerett, akkurat som silikonpupper for at man ønsker større pupper osv, er ikke en menneskerett. Hvis mine svømmere ikke klarer ferden med å gjøre ei gravid, vel da må jeg se på andre måter å bli pappa på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg