DET ER IKKE VÅR SKYLD AT EGGENE VÅRE LIGGER VANSKELIGERE TIL ENN SÆDCELLER

Gjesteinnlegg av Sandra Bruflot, 1. Nesteleder i Unge Høyre:

Mange har sikkert fått med seg at Høyres landsmøte stemte for å utsette saken om eggdonasjon på fredag. Jeg var utrolig skuffet og sint gjennom nesten hele helgen, og synes Høyre burde sagt ja. Jeg har forstått at mange synes saken om eggdonasjon er vanskelig, men jeg hadde håpet at vi kunne vedtatt noe som ville hjulpet ufrivillig barnløse.

Jeg synes Høyre burde si ja til eggdonasjon av flere grunner.

Mange sier at eggdonasjon er annerledes enn sæddonasjon. Ja, det er vanskeligere å donere egg enn å donere sæd, men inngrepet er ikke farlig. Hvis en kvinne har lyst til å hjelpe andre ved å donere egg, ja da bør hun få lov til det. Vi har tillatt sæddonasjon siden før krigen, og det er på tide å også hjelpe til dersom det er kvinnen som gjør at man ikke kan få barn.

Det er ikke vår skyld at eggene våre ligger vanskeligere til enn sædceller? Vi burde få hjelpe likevel.

Det andre argumentet noen bruker er at man alltid har visst at den som har født deg er den som har gitt deg genene dine, og dermed den som er mammaen din. Jeg synes det er et utdatert syn på morsrollen. For det første er det mange barn som vokser opp med en adoptivmamma, fostermamma, ste-mamma, ekstramamma, bonusmamma, hos to mammaer, hos besteforeldre, hos én pappa, to pappaer, ingen pappa, ingen mamma, også videre også videre. Det er med andre ord mange som vokser opp uten å kjenne den som har gitt halvparten av genene, men det betyr ikke at de ikke har en mamma. En mamma som de er glad i, en som har tørket tårer, skiftet bleier, sett deg vokse opp og som elsker deg ubetinget. Det må tross alt være det viktigste.

Og hva sier vi egentlig til alle pappaene der ute når vi sier at sæddonasjon er helt ok, men at eggdonasjon ikke er greit fordi du må få lov til å kjenne kvinnen som gir deg halvparten av genene? At det er viktigere å vite hvem som er mor, enn hvem som er far? Som pappa ville i alle fall jeg blitt ganske fornærmet.

I en stadig mer globalisert verden må vi også forholde oss til hva som skjer andre steder enn i lille Norge. På grunn av forbudet her hjemme reiser mange til Spania og andre land for å få donert egg der. Mange får med andre ord donert egg selv om det ikke er lov i Norge, men de burde fått den samme muligheten i kontrollerte former her hjemme.

Det viktigste må være at barn som blir født inn i denne verden vokser opp med foreldre som elsker dem. Derfor burde Høyre sagt ja til eggdonasjon.


Foto: NTB

Som jeg skrev var jeg ganske sint og skuffet på fredag. Her er det jeg sa til helseminister Bent Høie.

31 kommentarer
    1. Kjære Sandra
      Argumentet med at å hente ut egg er så vanskelig er for meg uforståelig. Jeg har selv hentet ut mine egne egg 4 ganger. Ja man bruker litt medisiner for å oppnå flest mulig egg men selve egguthentingen tar vel knapt 10 min. Man får en smertestillende og litt avslappende også er det gjort. Ikke noe big deal i det hele tatt.
      Nå har jeg reist til Spania for en siste gang. Der er dette lov. Etter 7 forsøk med IVF og eggdonasjon håper jeg i klarer dette her. Det har kostet oss nermere 500000,- kr.
      Jeg håper de som har våre problemer slipper dette som vi har gjennomgått. Og det er lett å sitte i møter å si dette kan vi ikke tillate hvis man ikke har opplevd dette selv, det er helt umulig å sette seg inn i situasjonen.
      Det er så lett å sitte å si med dine egne barn i barnehagen eller skolen at det ikke er en menneskerett og få barn….
      Hege 46 år og forhåpentligvis snart gravid

    2. Hvis eggdonasjon skal være lov i Norge, så må det ligge en opplysningsplikt ved det. Som blant annet betyr at barnet har krav på å vite at det er kommet til verden fra et donert egg. Dette er lille Norge det er snakk om, tenk når uvitne halvsøsken forelsker seg og har samleie med hverandre! Dette har skjedd i både Danmark og andre små europeiske land. Når vi “tukler” med naturen kan vi ikke bruke mors kjærlighet som et hovedargument. Konsekvensene av dette må være nøye gjennomtenkt og må håndteres lang tid i forkant.

    3. Det jeg mener er at det er positivt at dette tar tid, og at samfunnet får delta i en etisk debatt om eventuelle risikoer dette kan føre til i samfunnet våres

    4. Jeg må si jeg er skeptisk til både sæddonasjon og eggdonasjon. Ikke fordi jeg ønsker at det skal være vanskelig for ufrivillig barnløse å få barn, men fordi jeg tror det vil være en belastning for barnet å ikke vite sitt genetiske/biologiske opphav. Ved anonym donasjon påfører man et menneske en potensielt stor belastning. Derfor anser jeg det som et bedre alternativ med adopsjon, enn å få innsatt eggceller/sædceller fra andre.

    5. Det er ingen menneskerett og få barn. Det er heller ingen menneskerett å få stor rumpe selv om man ønsker det. Jeg må til utlandet for å få fikset på bakenden og like dann må du for å få oppfylt din drøm. Vi lever i en verden hvor vi må innfinne oss i at alt ikke går på skinner og at vi må rette oss etter samfunnet. Noen er født med 4 fingre andre kan ikke få barn. Deal with it!

    6. Enig med Anita over her.
      Et sted må den etiske grensen gå. Hvorfor tukle så mye med noe som ikke er fra naturens side. Hva er forskjellen på å adoptere satt opp mot eggdonasjon? Barnet blir KO ikke 100% ditt genetisk ved eggdonasjon heller. Er det bare det å gå gravid som er ønsket, tenker nå jeg. Det er en vanskelig sak. Jeg syntes ikke det skal være forskjell på egg og sæddonasjon. Men stiller meg skeptisk til begge delene. Hvis barnet er så ønsket, hvorfor ikke da adoptere?
      For meg hadde det vært rart å skulle bære og føde et barn som er 50% mannen min sitt og 50% en annen kvinne sitt. Nei, jeg vet ikke altså. Det blir for spesielt

    7. Jeg syns at argumentene som nevnes her hører mer hjemme i en diskusjon om surrogati. Der er jeg veldig delt selv – og forstår at andre også er det. Men; det er ikke snakk om surrogati her – det er snakk om eggdonasjon. Jeg fatter ikke at det overhodet er et tema, det burde i aller høyeste grad være et alternativ på lik linje med spermdonorer.

    8. Lizbeth Osnes- jeg ser ikke hvordan dette handler om surrogati?
      Et spørsmål jeg stiller meg er, hvorfor er det bedre å få innsatt noens andre sæd- og eggceller, enn å adoptere? Er det å gå gravid så ekstremt viktig? Jeg trodde det viktigste var å få barn, og det kan man få på andre måter enn å få donert andres gener.

    9. Jeg lurer på hvordan det skal håndteres om barnet får alvorlige sykdommer i livet.Hvordan får det da infomasjon om gener/ etc?

    10. Da jeg gikk på barneskolen fikk min bestemor en svulst i hodet. Hun var heldig og på grunn av plasseringen kunne de operere ut svulsten uten store komplikasjoner, og hun lever og har det bra i dag 25 år senere. Ikke mange mnder etter hennes operasjon fikk faren til ei venninne av meg også en svulst i hodet. Denne var plassert slik at det var nærmest umulig å operere den ut, og risikoen ved å operere var altfor høy i fohold til død og alvorlige skader etter operasjon. Det var (selvfølgelig) ikke hans feil at hans svulst “lå vanskeligere til”, men han fikk allikevel ikke operasjonen og døde dessverre etter noen mnders sykdom. Enkelte ting må man forholde seg til uansett hvor urettferdig det føles, og nei.. det er ikke kvinners skyld at det er en mye større prosess å hente ut egg enn sæd, men det er nå en gang slik det er.

    11. Det jeg virkelig lurer på en hvem som skal betale for dette? Staten? Beklager altså, men det syntes jeg ikke. Å dersom staten ikke betaler så blir dette kun et tilbud for de velstående og det er heller ikke riktig. Vil det bli slik at den fattige delen av befolkningen gir egg for å få inn ekstra gryn? Nei, jeg vet virkelig ikke hva jeg syntes om dette, generelt så syntes jeg det å tukle med kroppen med masse hormoner og greier er skummelt, men samtidig så er en av våre oppdrag å formere oss.

    12. Må si at dere som bruker argumenter i forhold hva som er naturlig og ikke, og at enkelte ting strider i mot hvordan ting “nå en gang er”, kanskje må tenke seg om én gang til. Dersom dette argumentet skal gjelde, så er det flere vitenskapelige fremskritt man i dag ikke kan nyte godt av. Så lenge ting lar seg gjøre innenfor de retningslinjer noe burde ha, så tenker jeg: hvorfor ikke? Hvis man i dag er ufrivillig barnløs, og ønsker å bare frem sitt eget barn selv, og muligheten er til stede for at dette kan la seg gjøre, mener jeg det er riktig å forsøke dette. Synes det blir for simpelt å si at uflaksen enkelte har, er noe de bare må takle! Skulle likt å se disse menneskene som mener dette, havne i en situasjon hvor de rett og slett ikke hadde mer flaks enn som så, takle dette uten å prøve å endre det til det beste for seg selv og sine ønsker og behov.

    13. Argumentet “det er ingen menneskerett å få barn” gjør meg så utrolig trist og kommer helt åpenbart fra mennesker som ikke har kjent på savnet etter et barn som aldri kommer. Er det virkelig eggene mine som skal avgjøre om jeg “fortjener” et barn da eller? Vi i Norge henger langt bak andre land fordi politikerne våre er noen trangsynte pingler som tror de er veldig mye bedre enn alle andre.
      Og til dere som sier at vi bare kan adoptere, nei det er ikke BARE å adoptere. Det er en prosess som kan ta alt fra 1-10 år og man må igjennom så mange forskjellige prosesser for å i det hele tatt bli godkjent. En 15 år gammel enslig jente hadde aldri blitt godkjent i en adopsjonsprosess, men hun kan fint ha ubeskyttet sex og bli gravid av det. Mens her sitter jeg, 25 år gammel, i et godt og stabilt hjem med så mye kjærlighet at bare et barn fortjener det. Så jeg spør igjen, er det VIRKELIG eggene mine som skal avgjøre om jeg fortjener å bli mamma?

    14. Her kommer innleggsforfatteren med bare synsinger og meninger. Er det ikke informasjon om faktiske forhold man vil ha? For litt mer oppgradert info for de som vil vite, har jeg en link: http://www.hands off our ovaries.com. Se også der på ‘Opeds n Letters – Thinking about donating your eggs? Think again’. Det ligger også en kort film (på You Tube, tror jeg) som heter Eggsploitation. Ellers har Jennifer Lahl hos Center for Bioethics and Culture mye god informajon.

    15. Anita, dilemmaene med ukjente halvsøsken gjelder vel like mye sæddonasjon som eggdonasjon? Og den som skrev dette med “deal” med det at man må til utlandet for my rumpe/ sette inn egg. Fungerer samme argument med kreftbehandling?

    16. Alle kan ikke få barn. Verden er urettferdig. Blir for dumt å si at “fortjener ikke vi å få barn”. Skal man ikke bruke pengene heller på å hjelpe barn som ikke har det bra? Barn dør hver dag, det er urettferdig!

    17. Nei, det er ikke vår skyld at eggene våre ligger vanskeligere til enn sædceller, men vi må likevel ta konsekvensene av det. Hvem ser du for deg kommer til å gidde å ta medisiner (som vi enda ikke vet langtidseffektene av) og så gå igjennom et inngrep for å hente ut egg av kroppen? Det vil sikkert være en og annen søster/bestevenninne som orker, men stort sett ikke. For at man skal orke å gå igjennom dette må man bli klekkelig økonomisk kompensert. Det er noe helt annet enn å runke i en kopp. Skal vi ha et samfunn der mindre bemidlede kvinner selger eggene sine til mer bemidlede kvinner?

    18. Hei.
      Jeg leser bloggen din daglig. Men nå synes jeg det blir litt for mye om ivf, egg osv. Det er veldig spennende å følge med. Og det er fantastisk at dere er så åpne. Men jeg savner å lese om andre ting.

    19. Jeg kjenner jeg blir mektig irritert av mange av kommentarene på siden her og det er tydelig at dere mangler både innsikt og empati, samt har et stort behov for å se de negative sidene ved eggdonasjon. Dere kommenterer “hvem gidder vel donere uten å få penger?”, “de fattige donerer for å få penger”, osv. Dersom eggdonasjon blir lovlig i Norge er det klart det blir regler som unngår at folk gjør det for å tjene penger. Og hva fan vet vel dere om at INGEN gidder å donere uten noen kompensasjon? Jeg vet om flere som GLADELIG gjør det fordi de kjenner noen som er ufrivillig barnløse. De donerer ikke nødvendigvis til de, men de donerer fordi de kan og VIL! Dersom dere ikke tror noen kommer til å gidde å donere uten å få kompensasjon, burde dere ikke være redd for at dette skal bli tillatt. Dere sier jo selv at ingen gidder, så da er jo problemet løst. Selv om dere ikke gidder og ikke evner å se andre enn dere selv, finnes det mange andre der ute som faktisk gjør det. Og til dere som spør om man ikke BARE kan adoptere; det er ikke bare å adoptere, det kan ta opptil ti år fra man starter prosessen til man blir tildelt et barn. I tillegg ved eggdonasjon får jo barnet genene til far. Kan også fortell dere at egget ditt har mange tusen celler og dersom samme egget hadde blitt plassert i meg og i deg, hadde det blitt to ulike barn. Vet du hvorfor? Fordi det er KROPPEN det befruktede egget blir plassert i som velger hvilke av disse cellene som skal bli produsert. Altså har kvinnen som bærer barnet mye større innvirkning på produksjonsprosessen enn det mange tror.

    20. Trulte, jo sæddonasjon og eggdonasjon er like problematisk i mine øyne. Det skriver jeg også i min første kommentar.

    21. Her var det mange uvitende debattanter! Man må gjerne være uenig, men ikke bruk argumenter som ikke stemmer. Ved sæddonasjon har barnet rett på å vite sitt biologiske opphav før fylte 18 år, jf. barnelova paragraf 6 a. Det samme ville naturligvis også gjelde ved eggdonasjon. Så å bruke dette som et argument mot eggdonasjon (eller sæddonasjon) holder ikke vann. Denne rettigheten ivaretas gjennom et donorregister, jf. bioteknologilova paragraf 2-11 annet ledd. Barn som er unnfanget ved hjelp av donorsæd etter 1. januar 2005, har derfor rett til å få opplysninger om identiteten til donoren etter fylte 18 år.

    22. Anita: Du spør hvorfor donasjon er “bedre” enn adopsjon. Det er det ikke nødvendigvis (bortsett fra ting som at adopterte barn gjerne kommer med en ekstra ballast i livet som følge av de vanskelige første årene). Men vet du egentlig hvor lang tid det tar å adoptere? I gjennomsnitt 5 år og 3 måneder!

    23. High five til deg som er villig til å ta opp og bruke stemmen din om viktige temaer på bloggen Julianne! Stå på!
      Bra innlegg av Sandra også 🙂 Ja til eggdonasjon!

    24. Jeg har fosterforeldre -som naturlig nok (for meg og min familie) er besteforeldre til våre barn. Jeg har fostersøsken og stesøsken som kommer fra litt her og der. Vi er langt fra en “a4” familie, men vi er også alt en vanlig familie er. Familie trenger ikke alltid å være biologisk for å være familie. Det er heller hva du og dere føler på innsiden som teller. Jeg håper at norge vil tillate eggdonasjon i nærmeste fremtid, jeg ser virkelig ikke problemet med det?

    25. For de som sier – “er det ikke BARE å adoptere”. Det samme spørmålet kan stilles til de som ikke har noe problemer med å få barn på “naturlig” måte. Hvorfor er det de ufrivillig barnløse som må ta ansvaret og adoptere uønskede barn? Det er fritt frem å bruke prevensjon for de som kan få barn, og så “bare” adoptere istedetfor.
      Adopterte barn har ofte en ekstra ballast i livet, det kan være alkohol og stoffmisbruk under graviditeten, mishandling og funksjonshemninger. Det er ikke alle som ønsker å ta på seg det ekstra ansvaret.
      Julianne – det er SÅ forfriskende å lese en blogg som våger å ta opp slike temaer!

    26. Her hører jeg ikke noe/noen som forsvarer det ufødte barn. Alt er om de barnløse og hvor fryktelig det er for dem. Norge har ikke noensinne hatt erfaring med forskning på barna. Baserer seg på data fra USA antar jeg. Og der er det ikke mye forskning å vise til heller. Men med den lille forskningen som har blitt gjort. så viser det seg at barn av eggdonasjon har stor forekomst av kreft. Det er fakta. – Man kan bare se på de store farmasøytiske firmaene hvem som tjener på å hemmeligholde dette.. Noen som tenker på det?

    27. JA til Eggdonasjon… er det lov med med sæddonasjon så burde det gjelde det samme for eggdonasjon… enkelte mennesker er for gammeldagse i tankegangen sin….

    28. Bare et generelt spørsmål… (som jeg sikkert kunne googlet meg til) men er sæddonasjon lov? Har et lesbisk vennepar med to nydelige barn, og de har dratt to ganger til danmark – men er det mest fordi det er lettere tilgjengelig der?
      Evt er det lov, men du må “skaffe greiene” selv og derfor ikke like tilgjengelig her?

    29. Jeg er Mann, og synes absolutt at Eggdonasjon skal bli lov i Norge, Menn og kvinner burde likestilles. Håper dette blir innfridd i Norge neste år, stem JA for eggdonasjon.

    30. Hva om folk lager barn på den gammeldagse måten og de som ikke klarer å lage barn innser at det ikke er meningen at de skal ha barn? Er det så fryktelig vanskelig? Klarer ikke å forstå det i de tomme små hodene deres? Dere oppfører dere verre enn ville dyr. Ikke engang ville dyr gjør noe så dumt. Jeg jobber hardt for at all donasjon av sæd og egg skal bli ulovlig. Fordi det er det eneeste fornuftige man kan gjøre. Man drar ikke til en klinikk i Danmark, bruker Visa-kortet og kommer tilbake med en familie. Noen grenser må et sivilsert samfunn ha. Hvis vi skal tillate slik oppførsel, så kan vi like gjerne tillate nekrofili, pedofili, mord, voldtekt og alt annet også.
      Selv så har jeg ikke barn. Vil veldig gjerne ha barn men klarte ikke å lage det med noen. Så da har jeg ikke barn. Enkelt og greit for folk som ikke er sinnsyke idoter som tror at det er en rettighet å få barn. De tror at bare fordi de er i live, så har de rett til å få barn. Skulle ønske jeg kunne slå dere alle i ansiktet, en etter en. Dere kunne ikke ha vært mer irriterende.

    31. Et raskt spørsmål; kvinner kan som kjent kjøpe alt de vil ha. Egg, sæd, familier, det finnes ingen grenser, bare å dra visakortet. Hva kan en mann gjøre hvis han ikke har barn men vil ha det? Forklar for meg hva slags muligheter en mann har. Også forklar for meg hvorfor kvinner skal ha lov til å kjøpe seg en familie. Prøv å gi en god forklaring. Jeg vet jeg kommer til å være alene resten av livet og jeg har ingen funksjon, ingen mening med livet. Og det må jeg leve med, nytter ikke å bruke visa-kortet. Men kvinner skal ha rett til å alt? Dra til helvete forbanna egoistiske møkkakjerringer. Jeg håper dere alle setter fast hodet i hjulet på en buss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg