JA TIL EGGDONASJON I NORGE!

Diskusjonen om eggdonasjon ble utsatt til neste år på Høyres landsmøtet fredag i forrige uke. Dette er for meg veldig trist og skremmende. Trist fordi jeg mener at vi burde ha kommet lenger i dag når det gjelder å likestille menn og kvinners fertilitetsproblemer. Skremmende fordi jeg selv har en lav AMH-verdi, som tilsier et lavt antall egg til min alder og er redd for at jeg ikke kan få den hjelpen jeg kanskje trenger trygt her i Norge.

Da jeg først ble klar over problemet vårt tidlig i prøveperioden ble jeg utrolig redd, men samtidig lettet. Redd for at vi aldri skulle lykkes med vår store babydrøm og lettet for at det finnes god hjelp her i landet. Jeg konkluderte derfor med at jeg var heldig. Heldig som fikk den kunnskapen vi trengte om helsen min til å lage en ny plan og ikke minst heldig som hadde muligheten til å få eller betale for den hjelpen her hjemme i det landet som jeg føler meg aller tryggest.

Dette fikk jeg forklart av min Gynekolog, Liv Bente Romundstad på vår konsultasjon: “Kvinner fødes med et bestemt antall egg ved fødselen. Etter hvert som vi blir eldre får vi stadig færre egg. For mange begynner denne nedgangen å bli tydelig ved 35 års alderen og frem til vi nærmer oss overgangsalderen. Her er det store forskjeller fra den ene kvinnen til den andre. Det er også store variasjoner på hvor raskt dette fallet inntreffer.”

Mitt lave antall egg er det altså ikke noe å gjøre med, men vi fant forhåpentligvis ut av problemet tidsnok i og med at jeg bare er 27 år og har stor tro på at vi gjennom prøverør skal lykkes. Jeg blir likevel uvell av å tenke på at det ikke finnes noe alternativ for meg dersom jeg går “tom for egg” her i Norge. Jeg blir også uvell av å tenke på alle de stakkars kvinnene her i landet som ikke har friske egg eller nok egg til å prøve aktivt slik som vi gjør nå. Med forbudet som er i dag tvinges kvinner med få eller dårlige egg utenlands for å oppfylle drømmen, noe som i mine øyne er både skummelt og urettferdig.

Jeg er for at eggdonasjon skal bli tillatt i Norge i likhet med sæddonasjon. Det er provoserende at vi kvinner med få egg eller kvinner med dårlige egg ikke likebehadles med menn som har dårlig sæd. Hvorfor er det så viktig at det skal være morens genetiske egg når det ikke spille noen rolle om det er fars egen sæd?

Jeg har ikke nok kunnskap om bioteknologi til å si noe om hvordan det norske behandlingstilbudet for eggdonasjon bør utformes. Men jeg har dessverre mer enn nok erfaring med det å være ufrivillig barnløs til å uttale meg om hvordan det føles. Jeg har også stor medølelse for alle de parene som sliter med sine fertilitetsproblemer her i landet, og spesielt for kvinner med få egg eller egg av dårlig kvalitet. Flere av nabolandene våre har allerede tillatt eggdonasjon. Hvorfor henger vi i Norge så langt etter? Jeg forstår det rett og slett ikke i et land som teknologien er såpass god og prosedyrene er såpass trygge. Vi må ta tak i denne problemstillingen nå. En utsettelse er bare feigt.

39 kommentarer
    1. Hei fine julianne<3 Er det sånn at du dobbler sjangsen for å få flere barn enn bare en nå som du holder på med dette? Er dette prøverør eller er det noe annet? Mange blir gravid med 5-6 fostre samtidig!
      Må man kunne betale for dette selv for å gjennomføre dette eller kan man få det dekt? Må man ha "problemer med å bli gravid"for å få dette,kunne gjerne tenkt meg flere enn et barn samttidig

    2. Jeg har full forståelse for at ønsket om barn kan føles veldig sterkt for mange og at livet kanskje ikke føles komplett uten å ha fått oppleve graviditet og fødsel – that being said…. Det er ingen menneskerett å få barn, noen ganger når ens biologi svikter er det legitime årsaker til det- i ditt tilfelle er det kartlagt at selve kvaliteten på de egg du produserer er tilfredsstillende etc og du skal nok lykkes med å få en sunt og friskt barn – men det diskuteres med god grunn i fagmiljøer hvor man skal sette grensen for å tvinge frem reproduksjon bioteknologisk og det er en legitim bekymring med mange helsemessige, samfunnsmessige og etiske problemstillinger… Når det gjelder eggdonasjon så er det kraftig “undersold” mange steder i utlandet hvor mye risiko det faktisk er forbundet med å donere egg da det slett ikke er uproblematisk – mange får hormonelle forstyrrelser for resten av livet og kan ikke få egne barn noen år etterpå eller utvikler cyster, blødning etc – mange forskere er også bekymret for at langtidsvirkninger ikke er godt nok kartlagt. Pga eggdonasjon er mer omfattende enn sæddonasjon blir klinikker også nødt til å betale betydelig mere for donerte egg, hvilken medfører at dårligstilte kvinner potensielt kan bli presset til å donere egg til tross for de risikoer som medfølger. Det er heller ikke 100% kartlagt om selve cellemanipuleringen som inngår i en graviditet via donert egg har langtidsvirkninger for fostret… Men jeg skjønner at du føler at dette burde være en mulighet i din situasjon Juliane. Jeg arbeider innen medicinsk forskning (dog ikke akkurat på dette emnet) og jeg ville være skeptisk på nåvværende tidspunkt til å donere eller motta donerte egg til egen graviditet…

    3. Er ganske uenig i at eggdonasjon burde være tillatt. Er ingen menneske rett å få barn. Det er mange etiske problemstillinger knyttet til dette! Eggdonasjon er noe helt annet enn sæddonasjon. Ville du donert eggene dine selv (hvis du hadde muligheten)? Og ville du likt tanken på at du aldri får vite hvordan det går med dine biologiske barn? Det er ofte kvinner som trenger penger som donere eggene sine…

    4. Hovedutfordringen er at egguttak er en mer omfattende og komplisert handling i forhold til sæddonasjon. Komplikasjoner kan oppstå underveis og mange kvinner plages ned ettervirkninger. Så å sidestille eggdonasjon ned sæddonasjon blir ikke riktig.

    5. Hei. jeg har samme problem som deg. Som 28 år fikk jeg vite at jeg ikke kunne bli gravid med andre barn. Vi har en fra før. Hadde også lav amh og høy fsh. Men jeg dro til Frøyaklinikken. Tok noen kapsler som jeg fikk anb3falt. Etter 6 mnd ble jeg gravid! Utrolig nok …hadde ikke startet med hormonbehandling ennå før jeg fikk beskjed om at jeg hadde blitt gravid. Er nå gravid i 4.mnd med tvillinger! Så det er håp…

    6. Charlotte, det er egguttak for å gjennomføre prøverørsbehandling det er snakk om her. Det er IKKE lovlig i Norge å sette inn mer enn to egg samtidig. to egg settes heller ikke inn med intensjon om tvillinggraviditet da dette er langt mere risikabelt – tvillinger skjer ikke særlig ofte selv om man har dobbelt innsett. Man skal ha et påvisk fertilitetsproblem for å få dekt prøverørsbehandling. Om du går til en fertilitetsklinikk i norge og sier du kan bli gravid naturlig men vil ha 3-4 barn samtidig blir du vist døra og bedt om å aldri komme tilbake 😛 Det er tilfeller av kvinner i utlandet som har fått satt inn MANGE egg, men dette er SÆRDELES medisinsk uansvarlig og en lege som gjennomfører en sånn behandling løper en seriøs risiko for å miste retten til å praktisere som lege.

    7. Kan du ikke skrive om noe litt annet enn graviditet, medisiner og eggdonasjon? Jeg skjønner det tar mye av tiden deres i hverdagen, men begynner helt ærlig å bli litt lei når dette er det eneste som kommer på bloggen

    8. Takk for at du fronter dette problemet! Kom selv i overgangsalderen da jeg var 25 og er nå i vente på donor via en klinikk i Spania. Hadde det vært mannen min det hadde vært noe galt med, hadde vi fått gratis hjelp i Norge, mens nå står vi på bar bakke om har måttet saumfare nettet for å finne en god klinikk.

    9. Jeg er forsåvidt enig med deg og de over her!
      Eggdonasjon burde være tillatt i Norge, men kanskje ikke helt på ilk linje med sæddonasjon i og med prosessen for å hente ut egg er mye mer belastende for en kvinne enn hva sæddonasjon er for en mann (naturlig nok :p). MEN det burde ikke ha vært noe problem å donert bort ubrukte egg som ble hentet ut fordi en selv trenger fertilitetsbehandling for å bli gravid! Selvsagt mange sider av denne saken og minst like mange syn, men likestilling må til på dette feltet også!

    10. Jeg synes eggdonasjon burde være lov. Jeg hater setningen “det er ingen menneskerett å få barn.” Ja vi skjønner det! Men ønsket er der jo likevel. Jeg har en gutt og en jente, og pga komplikasjoner i siste svangerskap så kan jeg ikke få flere barn. Men eggene mine er av topp kvalitet, så hadde det vært lovlig hadde jeg mer enn gjerne donert. Skjønner ikke hvorfor andre skal bestemme hva man skal gjøre med egen kropp…

    11. Jeg er helt enig i at eggdonasjon burde være lov i Norge! 🙂 Flott at du skriver om et såpass viktig tema.
      Og jeg er SÅ lei av å lese setningen “det er ingen menneskerett å få barn”. Er det en menneskerett å få gratis behandling for lungekreft etter man har røyket i 30 år? Det er like mye en menneskerett å få hjelp til ufrivillig barnløshet som det er å få hjelp til eksempelvis rusmisbruk. Hvis det blir født færre barn enn det dør eldre går Norge under. Så enkelt er det. Velferdssamfunnet Norge er oppbygd av at vi det fødes barn som vokser opp og betaler skatt til fellesskapet.

    12. det må være lov å ha ulike meninger om eggdonasjon uten å bli dømt som et dårlig mennesket fordi man personlig ikke er for eggdonasjon. Hva andre mennesker velger å gjøre er privat. Man kan jo dra til utlande og bryte den norske loven.

    13. Line: hvis du hadde donert egg, hadde du ikke følt på at du “ga bort” et barn, og at det skulle vokse opp hos noen andre, og du ikke hadde kontroll på hvordan oppvekst barnet fikk? Ikke ment spydig i det hele tatt, jeg er bare nyskjerrig 🙂 Jeg selv hadde aldri klart å gi bort egg

    14. Helt enig! Jeg ser ikke argumentene for hvorfor ikke. Det er snakk om foreldre som ønsker dette barnet over alt på jord, og ja kanskje vil barn lure på sin egen genetikk / opphav på lik linje med mange adopterte . Men det overskygger ikke det å få leve å ha et meningsfullt liv. Mange sier at barna vil ta skade av å ikke vite sitt biologiske opphav, men jeg har ikke tro på at dette vil være skadelig så lenge man lever i et sunt oppvekstmiljø og har foreldre som elsker de. Miljø går foran genetikk spør du meg. Kjærlighet og omsorg går foran genetikk. Sikkert mange som er uenige. Men i en verden med så mye elendighet så tror jeg ikke det er synd på disse barna som kommer til verden til to kjærlige foreldre ved hjelp av egg eller sæddonor. Og ja! Jeg kunne vært eggdonor selv. Rett og slett for å hjelpe noen som så inderlig ønsker seg et barn. Jeg er forøvrig for surrogati også, selvfølgelig i ordnede former. Jeg synes ikke vi kan kalle det å tukle med naturen. Alt vi gjør i dag kan kalles å tukle med naturen. Har vi teknologisk kommet så langt, så hvorfor ikke benytte muligheten?

    15. Marte: jeg hadde ikke gitt bort et barn, men et egg. Jeg ville ikke vært mammaen, det ville hun som fikk egget vært. Om jeg selv ikke kan få flere barn, hvorfor ikke hjelpe andre, når jeg har gode egg? Jeg ville ikke visst hvem som fikk egget og heller ikke om det ble barn ut av det eller ikke. Selvfølgelig må det være gode prosesser på dette, så ikke mine barn og evt barn med mitt donoregg hadde blitt sammen senere og fikk barn.

    16. Helt enig med den som skriver at det helt ærlig begynner å bli kjedelig å bare lese om graviditet og prøving. Det går an å skrive om livet generelt. Begynner å bli ganske lei og det merker sikkert flere etterhvert også. Det blir for mye desperasjon. Selv om ønsket er veldig sterkt og behovet for å skrive om det hver dag er der.

    17. Jeg er så enig med deg! Et argument er jo at det er enklere for en mann å donere enn for en kvinne, men med riktig og grundig nok informasjon på forhånd er det ikke andre enn kvinnens eget valg til syvende og sist. Mange av oss – meg selv inkludert – ville ha strukket seg langt for å kunne hjelpe ufrivillig barnløse. “Litt” (det er vel heller temmelig mye..) smerter er en liten pris å betale for å kunne hjelpe medmennesker 🙂

    18. Det er ikke vanskelig å forstå at du har et sterkt ønske om å få barn, men å likestille eggdonasjon og sæddonasjon på denne måten blir altfor enkelt. Argumentasjonen din vitner også om at du ikke har satt deg særlig inn i problemstillingen.
      Hvordan skulle eggdonasjon foregått? Du som selv har vært gjennom egguttak og homonbehandling vet nok godt at prosessen er veldig mye mer komplisert enn sæddonasjon (som vi alle vet hvordan fungerer). De som donerer sæd får 250 kr som en slags kompesasjon og vi som donerer blod får i beste fall en mummikopp. Det å donere blod og sæd er enkelt og fullstendig udramatisk, og uten bivirkninger av særlig grad (kan bli litt slapp etter å ha gitt blod, men hei, hva gjør man ikke for å redde liv..?)
      Men eggdonasjon da, hvordan skulle vi betalt disse kvinnene? 250 kr? eller skal vi betale mer, tusenvis av kr slik at kvinner som trenger å spe på lønnen (eller trygden) føler at dette er en utvei for å betale regningene sine? Er det greit? skal vi ha et sånn samfunn av vi lar folk som egentlig ikke ønsker å gå gjennom hormonbehandling og egguttak, likevel skal gjøre det fordi de ønsker mer penger? og hvor mange ville gjort dette dersom det bare var av godhet? Ikke mange. Jeg tror ikke akkurat fertilitetsklinikkene ville rent over av egg hvis vi ikke hadde betalt skikkelig…
      Det er jo fint du er opptatt av politikk, men det er ikke spesielt imponerende at det eneste politiske jeg har sett du har skrevet om noen gang er når du selv føler deg direkte påvirket av det. Du må mer enn gjerne skrive mer om politikk, men da bør du kanskje vise at du bryr deg om politikk som kanskje ikke påvirker deg så direkte som dette..

    19. Hvordan stiller du deg til surrogat mor? Tenker visst det skulle vise seg at “rugekassen” din ikke heller virker optimalt? Ville du tatt sjansen på det?

    20. Vet du, har faktisk tenkt masse på deg i forbindelse med denne diskusjonen! Nevøen min er prøverørsbarn, han er resultat av det 4 forsøket. Søsteren min benyttet seg av 3 forsøk via riksen, noe som var en enorm påkjenning, før de valgte å gå til en privat fertilitetsklinikk. Heldigvis lyktes de der! I deres tilfelle er det han som er “problemet”, noe som er sårt og vanskelig for han, men hele situasjonen rundt det å ikke kunne få barn har vært ekstremt krevende for dem som ektefeller. Og selv om jeg ikke har noen fast partner, eller vurderer å få barn, vurderer jeg å sjekke meg bare for å kunne få vite om jeg faktisk kan få barn.
      Jeg blir derfor sint når det er så stor motstand mot eggdonasjon! Det er mange argumenter for hvorfor det ikke skal være levelig i Norge, og mange av argumentene er gode å bør tas på alvor. Men om jeg har egg, som kan hjelpe noen andre å stifte familie, hvorfor skal ikke jeg få lov til å hjelpe dem da? En mor er i mine øyne en mor, også uavhengig av DNA.
      Håper så inderlig at dere lykkes!! Jeg ønsker dere hvertfall all hell og lykke fremover <3

    21. Janne, i USA f.eks kan man tjene alt fra 50.000- 120.000 kr på å gå gjennom eggdonasjon ved en privat klinikk som jo som du er inne er noe mange velger å gjøre pga økonomisk desperasjon. Og prisen på insett av donerte egg er jo deretter og slett ikke noe hvermansen kan betale privat eller noe staten har mulighet til å sponse i samme grad som vanlig prøverørsbehandling.

    22. Det har seg vel slik at de fleste engasjerer seg politisk i de sakene som berører en selv mest. Syns man det er “kjedelig” å lese om prøveperioden og det det innebærer: finn deg en annen blogg å kritisere. For øvrig er jeg usikker på om jeg er for eggdonasjon sa det det er både fordeler og ulemper her. Den største fordelen må jo være å hjelpe barnløse, og at man unngår at folk drar utenlands for å få hjelpen man trenger. Den største ulempen må være at man komme i et veldig etisk dilemma; hva om både mor og far trenger hjelp? Da vil man i “verste” fall ha et barn som verken deler gener med mor eller far. Ellers vil jeg si: stå på Julianne, og fortsett å skrive om livet på godt og vondt:)

    23. Helt enig med deg!! Er så utrolig takknemlig for at du deler historien din og ønske om barn.
      Fikk selv vite allerede som 16 åring at jeg nok ikke kan bli gravid uten eggdonasjon.
      Er nå gift, har vært prøvere i 4 år og ønsket har aldri vært større, så føler virkelig med deg!
      Krysser fingrene for dere og håper at dere lykkes snart❤️

    24. Helt enig med Janne over. Eggdonasjon er såpass omfattende og krevende at jeg ikke kan se for meg at noen ville gjort dette uten en skikkeligkompensasjon. Det er også såpass ny teknologi at man vet lite om langtidsvirkningene av medisinene. Det er allerede snakk om økt kreftfare. Dette er noe helt annet enn å runke i et beger…

    25. Enig med deg, Julianne! Dette er et tema som engasjerer meg også i stor grad. Til dere som kritiserer Julianne for ikke å sette seg inn i saken, ja da må jeg be dere om å sette dere inn i saken også! I Norge har det aldri vært diskutert at det skal være mulig for hvilken kvinne som helst å donere egg. Det vil i så tilfelle være overskuddsegg fra kvinner som allerede går gjennom ivf behandling og som ønsker p hjelpe andre barnløse par med å oppfylle drømmen. Jeg tror nok at det finnes kvinner der ute som klarer å skille egg og barn, selv om jeg skjønner at kan være vanskelig for noen. Og argumentet om at det ikke er en menneskerett å få barn, er oppbrukt. Motstandere av offentlig ivf behandling og donasjon må snart komme med med bedre argument. Det er jammen meg mye som ikke er en menneskerett som blir dekt av staten, hvorfor skal ikke det vakreste som finnes dekkes av staten? Hvorfor skal ikke vi som sliter med å få barn få hjelp, når så mange andre får både livsforlengende behandling og hjelpemidler av alle slag. Ikke misforstå, i min verden fortjener alle den hjelpen de kan få. Et annet argument som ofte blir brukt er “hva med det stakkars barnet som vokser opp uten sin genetiske mor”, ja det barnet ville ikke kommet til verden om egget ikke hadde blitt plantet i en annen kvinnes livmor. Vi kan jo spørre eggdonor barna om de heller skulle ønske at de aldri ble født?

    26. Jeg ser at det er mange og delte meninger rundt eggdonasjon. Det jeg ikke helt klarer å se er hvorfor det skal være tyngre for kvinnen å donere egg kontra mann og sæd?
      Tenker ikke på selve prosessen med å få ut egg, men de følelsene som kommer i etterkant. Ser at en over her skriver om hvordan det ville vært å tenke på at du har ett barn der ute som du ikke vet noe om osv.. dette er vel likt for menn?
      Vi er alle forskjellige menn som kvinner, og de følelser en selv må sitte med rundt dette tema er ikke fasiten. Personlig kan jeg ikke nok om prosessene til å si noe om det, men dersom jeg bare vurdere følelser og eggdonasjon kunne jeg selv donert egg.

    27. Jeg er enig med deg.
      Selv måtte jeg fjerne mine eggstokker etter å ha ønsket meg en til i 12 år.. det er tre år siden. Jeg traff min kommende mann for 2 år siden, vi gifter oss nå om 3 mnd.. han har et barn. Vi ønsker oss sammen, men må reise utenlands.
      Jeg hadde ikke engang måttet fjerne eggstokkene, sykehuset ønsket det. I tilfelle det var kreft.det var det heldigvis ikke, men føles urettferdig at jeg da ikke har lov å få hjelp når hjelp finnes. Heldigvis kan vi reise utenlands slik sykehuset anbefalte. Men feige er dem som ikke tørr ta valget av våre politikere.

    28. Hei, aller først må jeg hylle deg for din åpenhet rundt disse temaene. kan jeg spørre om din AMH-verdi? Jeg er 30 og min verdi er på 1, noe.. jeg ble gravid på første forsøk og man kan jo derfor sette litt spm-tegn rundt denne verdien. Er 23 uker på vei og får to tette barn pga. dette. Ønsker deg all verdens lykke og håper det blir en baby på vei snart.

    29. Det er bare tull at dette kun vil gjelde de som har hentet ut egg i forbindelse med prøverør. Dokumenter den påstanden før du ber andre om å sette seg inn i saken. Blir det lovlig kan også andre gi fra seg egg, ut i fra gitte rammer.
      Når det er sagt syns jeg dette er en vanskelig diskusjon, og det syns jeg selvom minn mann og jeg er ufrivillig barnløse pga meg og mine egg. Det blir altfor enkelt å sidestille eggdonasjon med sæddonasjon.

    30. En flott blogg om et viktig tema, men jeg ser du har fått med en ekspert på temaet her, Annie. Så Annie er du snill å utdyper noen av påstandene dine:
      ..kraftig “undersold” mange steder i utlandet hvor mye risiko det faktisk er forbundet med å donere egg. – Risiko for hva? Gjelder dette for mor, barn eller donor?
      ..mange får hormonelle forstyrrelser for resten av livet. – hvor mange gjelder det? Hvilke hormonelle endringer er det?
      ..mange forskere er også bekymret for at langtidsvirkninger ikke er godt nok kartlagt. – langtidsvirkninger av hva? For hvem, barnet, mor eller donor?
      ..Det er heller ikke 100% kartlagt om selve cellemanipuleringen som inngår i en graviditet via donert egg har langtidsvirkninger for fostret. – Hva slags cellemanipulering er dette? Er dette kartlagt ved spontan graviditet?
      ..Jeg arbeider innen medicinsk forskning. – Hva er ditt spesialfelt?

    31. Leser jo om disse kvinnene som drar til Danmark og kjøper sæd så de kan bli alenemor. Da burde jo jeg kunne kjøpe egg og leie av livmor så jeg kan bli alenefar. Hvis du mente det der med likestilling da, der skyter som regel kvinner seg selv kraftig i foten når det kommer til barn.

    32. Det er bioteknologirådets tilråding at det kun er ivfpasienters egg som skal benyttes, men om det er lurt er en annen sak. Da de ofte er av ymse kvalitet. Hvorfor kan ikke kvinner selv bestemme om de kan donere egg på lik linje som menn kan bestemme om de vil donere sæd? Kompensasjonen for å donere egg bør ikke være så stor, slik at det ikke gjøres for økonomisk vinning, men av gavmildhet. Tror ikke kvinner går gjennom en slik behandling uten å tenke nøye over konsekvensene? Og hvorfor kan man ikke sidestille egg og sæd i donorspørsmålet? Kan du begrunne det?

    33. En tilråding ja. Det betyr ikke at det da kun er det som blir aktuelt dersom eggdonasjon blir lovlig. Det er jo nettopp en av grunnene til at mange fortsatt ønsker videre debatt rundt temaet.
      Selvfølgelig vil de aller fleste tenke nøye gjennom en slik avgjørelse, og jeg har heller ikke skrevet at jeg er helt i mot eggdonasjon. Men det bør utredes og debatteres nøye først! Og hvis du ikke ser forskjellen på prosessen rundt å runke i en kopp og gå gjennom tøffe hormonbehandlinger som faktisk kan gi seneffekter og bivirkninger, så er det ikke noe poeng i å prøve og forklare det. At det bør være lovlig med eggdonasjon på lik linje med sæddonasjon i seg selv er en ting. Men man kan ikke skyve under en stol at prosessen rundt egguthenting er en mye tøffere påkjenning for kropp fysisk og psykisk. Og det er jaggu ikke lett å tenke seg til på forhånd heller. Jeg visste lite om hva jeg skulle gjennom med hormonbehandlingene før jeg sto i det, selvom det ble godt forklart gang på gang av leger og andre som hadde vært gjennom det samme.

    34. 110% enig med deg pilotfrue:) JAAAAA til eggdonasjon, der er jaggu på tide at de får ut fingeren å setter i gang med ett slikt tilbud i Norge.
      Dette blir barn som får masse kjærlighet, støtte og en varm familie, kanskje mye mer enn dem som kan få barn naturlig.skjønner meg ikke på enkelte at de kan ha så gammeldags syn på ting, men det er vel folk som.har gått igjennom.livet med gullhår i ræ**** og kan få barn som det skulle vært en lek. Begynn med å likestilling mann og kvinne. Takk for meg.

    35. Det er da ingen menneskerett å få barn. Skal samfunnet også betale for at alle skal få muligheten? Absolutt alle? Hvem skal få donere egg? Bare de med arveanleggene i orden? Eller absolutt alle? Nei, takke seg til. Ikke tukle med naturens gang, så slipper man å ta stilling til disse spørsmålene, og med det definere første- og annenrangs borgere. Har du forresten lest “Vidunderlige nye verden?”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg