JEG ANGRER IKKE

Jeg angrer ikke på noe av det jeg har delt med dere i prøverørsprosessen til nå. Det er heller ikke slik at jeg tror at åpenheten har påvirket meg noe negativt, men jeg kan ikke vite det helt sikkert. Dessuten må jeg lytte til mine nærmeste som er bekymret. Det er jo de som kjenner meg aller best, og når de er bekymret er det grunn nok i seg selv til å gjøre ting litt annerledes fremover. Nå er rett og slett ikke tiden for å ta noen flere sjanser. Altså, de to første rundene var jo rene realityserien.. På godt og vondt. Hehe!

Det føles likevel riktig å dele, så alle dere som følger oss gjennom sosiale medier (@mrulriknygaard & @pilotfrue) og denne bloggen vil få med seg hele reisen på en eller annen måte, bare ikke like direkte. Hvis dere skjønner? I denne runden som snart starter kommer vi til å skjerme oss mer for nøyaktige datoer og tidspunkt, slik at vi kan vente til ting er mer sikkert før vi deler det som skjer/har skjedd. Dette er ikke fordi vi angrer på at vi delte graviditeten såpass tidlig forrige gang, eller fordi vi synes det er “flaut” at det ikke gikk og at vi engasjerte såpass mange. Nei, dette er kun fordi vi er redde for at presset jeg påfører meg er skadelig i prosessen.

Selv om det var helt forferdelig å spontanabortere så gjorde det ikke vondt å dele den triste nyheten her på bloggen eller å bekrefte den til de journalistene som tok kontakt. Det som gjorde vondt var å innse det som hadde skjedd selv, fortelle det til familien og takle alt sammen, noe vi ikke kommer utenom uansett hvor lite vi deler offentlig.

Vi får fortsatt gratulasjoner av venner, bekjente og folk vi ikke kjenner den dag i dag, noe som kun er vår egen “feil”. Det er tydeligvis ikke alle som har fått med seg at jeg har spontanabortert, mens de aller fleste fikk med seg at jeg var gravid. Med feil så mener jeg forresten ikke at vi føler at vi har gjort noe galt. For det har vi ikke. Vi har kun vært åpne og ærlige om en felles drøm. Sist jeg sjekka var det fullt lovlig, og i en overfladisk bloggverden synes jeg det er viktig å dele nedturene.

I dag er glad for at jeg stod frem med hele historien fordi jeg vet at den har hjulpet mange, og fordi det var verdt all støtte. Det er ikke flaut å miste. Det er bare trist og dessverre ganske vanlig. For alt vi vet kan det skje igjen og derfor må vi tenke oss om to ganger før vi deler noe i ukene og månedene fremover. Jeg ønsker jo ikke at livet til Ulrik og meg skal minne om en tegneserie, noe det fort kan gjøre hvis vi skal hoppe på forsiden av norges største nettaviser “hver gang” jeg blir gravid og motsatt “hver gang” det går galt.

Men åpenheten fortsetter og vi skal oppdatere uansett hva som skjer når tiden er inne.

48 kommentarer
    1. Helt enig med deg, dette er en lur avgjørelse. Ikke stress mer enn nødvendig i månedene fremover nå, Julianne <3 Det er en vakker periode dere har fremfor dere, bare planleggingen og ønsket om å få et barn er vakker i seg selv uansett hvor lang tid det måtte ta. Krysser fingrene for dere!!!
      Men jeg lurer på om du kunne ha skrevet litt om kostnadene rundt dette? Så kvitteringen du la ut bilde av på snapchat.... 17 000 for tabletter?? Det visste jeg ikke. Kunne du kanskje skrevet litt? Det hadde jeg satt pris på 🙂 Klem

    2. Jeg må legge igjen en kommentar igjen, selv om jeg tilnærmet aldri kommenterer noen som helst blogg.
      Jeg forstår så veldig, veldig godt hva du vil frem til i dette innlegget, og kunne heller ikke vært mer enig i det du sier om at du er redd det påfører et visst press.
      Samtidig, så vil jeg bare si, at den åpenheten dere har vist gjennom denne prosessen, har vært helt fantastisk å være vitne til. Jeg som er langt, langt unna å ennå ønske meg barn, har likevel fått så mye ny kunnskap som jeg kan ta med meg videre. Ikke bare for min egen del i fremtiden, men også for de rundt meg sin del.
      Ved å være åpne om prosessen, om oppturer og om nedturer, lærer dere bort så mye til andre. Og det skal dere være stolte av.
      Når det er sagt, så er det viktig å høre på seg selv, og på venner og bekjente. Ikke del mer enn det som føles komfortabelt. Som du sier, så er ikke dette tiden for å ta noen sjangser. Og det er klart at når “hele Norge” vet alle datoer og hva som skjer, så medfører det et press.
      Jeg heier på dere, med hele meg, og ønsker dere all l(L)ykke – eller Severin, fremover.
      Stor klem, og ta vare på hverandre hver dag dere to <3

    3. Jeg har slitt selv,jeg har prøvd og bli gravid og det har gått 5.år og det skjer ingen ting og jeg blir 31. nå. Så lurer på om jeg må ha hjelp!!. Synns du er tøff som går igjennom denne prosessen her🙂. Digger dere,dere er så tøffe

    4. En reflektert og klok beslutning. Og det går HELT FINT for oss trofaste lesere, vi RESPEKTERER dere! Ikke bry deg om de som skulle mene noe annet.

    5. Krysser fingrene for dere, dette kommer til å gå veien 😊 Utrolig trist at dere mistet, nå har dere hatt et forsøk uten hell, et med graviditet hvor dere mistet og da er det et alternativ igjen, å bli gravide og beholde. Jeg har så troen på dette forsøket, håper virkelig at det ordner seg for dere skjønne mennesker ☺️😊

    6. Fullt forståelig kjære deg. Tiden fremover og det dere skal igjennom på nytt nå er bare deres. Først og fremst dere deretter blogg og sosiale medier. Ønsker dere all lykke til videre. Er selv gravid etter å ha prøvd i over ett år. Så jeg vet hvor vanskelig det kan være. Gleder meg til å følge prosessen videre – i ditt tempo 🙂

    7. Jeg synes det høres kjempelurt ut <3 Jeg tror også det vil hjelpe deg masse å få et litt nytt fokus på bloggen, så kan du okkupere tankene dine med jobb når du faktisk er på jobb, og ta det private med familie og venner frem til du evnt vil dele noe. Det fjerner nok brodden på det presset som skapes utenfra fra oss blogglesere, selv om det bare er godt ment å være engasjerte med dere, så kan det nok skape et enormt press, selv om det kanskje ikke alltid føles sånn.

    8. Jeg heier på dere videre selvom jeg ikke får vite eksakte datoer! Tror nok det er lurt å holde kortene litt tettere til brystet da stress har såå mye å si i en situasjon som dere er i. Vi skal igang med prøverør når jeg er ferdig med studiene, så er utrolig glad for at jeg kan lese om noen som går igjennom dette. Masse lykke til videre til dere to <3 krysser fingrene for neste forsøk. Alle gode ting er vell 3? 😉 Klem!

    9. Hei Julianne…
      For en nydelig blåfarge i stuen, hva heter den? 😍
      Hvordan går prosjekt soverom? Godt og få tankene over på noe kjekt som oppussing ❤

    10. Merete Myrstad: Hei, Merete! Den heter “Oslo” kjøpt på Flugger 🙂

      Prosjekt soverom går bra, men vi ble litt venter på en seng som kommer om 7 uker. Derfor har det vært litt stille på den fronten.. Mer info og bilder kommer!

      God helg <3

    11. Lytt til magefølelsen og gjør bare det som føles rett! Krysser fingrene for at det er deres tur neste gang:-) Håper dere får en fin helg!

    12. Hei.. Har selv gått gjennom enn spontan abort og vet hvordan det føles. Ble gravid i første prøve periode etter:) håper du er like heldig som meg 🙂 masse lykke til med forsettelsen.. Heier på en ny spire innen kort tid 🙂

    13. Skjønner dere så godt❤
      Har selv mistet to ganger og jeg syns enda det er flaut💔 og har enda vondt fordi jeg mistet, men har en sønn på 3år og ser mye glede i han❤ Og vi prøver fortsatt😍❤

    14. Jeg håper dere klarer dere snart og jeg respekterer at dere ikke vil dele 😊 jeg er gravid for tredje gang med mitt første barn, jeg er 5+5 i dag. Håper virkelig det går denne gang for meg. Og for deg en dag 😊😊❤️

    15. Høres veldig riktig ut Julianne! Jeg tenkte at dere burde valgt denne strategien fra starten, men kan jo ikke si det til en blogger. Man velger jo selv. Du vil slappe mye mer av hvis du kjører en mer laidback holdning til dette. Og, ikke stress med å legge ut hva som skjer. Dette er deres liv. Ønsker dere all lykke til, og husk å “prøve litt” utenom forsøkene også! Og, dersom det lykkes, vær ydmyk for livets under. Tenker på dere, og er gjerne reservebestemor! 🙂

    16. Jeg er helt for deres besluttning om å ikke ha fult innsyn i prøveprosessen, eller la oss lesere ha en “live view” over det dere gjør når dere gjør det. Det er 150% deres besluttning, og dette er ikke noe som jager meg ut på viddene som leser! Jeg leser bloggen din fordi jeg beundrer deg. Du er et forbilde. Et ekte menneske, som det er gøy og interessant og lese om: som jeg tror kommer til å bli gravid 2017 og få baby i 2018 <3 #bankibordet

    17. Da kommer ikke jeg til å sjekke bloggen din særlig ofte, i alle fall. For hva annet har du å komme med?

    18. Hva tenker du blir hovedfokus på bloggen fremover nå da?
      Håper dere prøver litt på egenhånd om dagen også, plutselig sitter spiren på den naturlige måten😉 Og som mange har skrevet, man er jo ofte ekstra fruktbar/mottakelig for graviditet etter en SA.. ☺

    19. Fortell heller når det har gått tre måneder 🙂 Prøverprosessen er stressende nok om dere ikke skal ha alles øyne mot dere. Det var det som hjalp oss…den gangen vi ikke fortalte noe var den gangen vi klarte det. Sikkert helt tilfeldig egentlig, men…Lykke til 🙂

    20. Det dere gjorde tidligere var riktig da, det dere velger nå er riktig nå. Heier på dere, skjønne paret som dere er. Og bloggen følger jeg uansett hvilken retning den tar, fordi DU skriver så bra!

    21. Stå på. Dette klarer dere 😊 Jobber på fødeavdelingen i Bergen og har selv tatt i mot mange prøverørsbarn. Ikke gi opp. Snart kommer deres tur💗

    22. Jeg skjønner godt hvordan du føler det! Jeg har vært igjennom 1 ivf runde og 3 fryseforsøk. Alle negative.Var åpen på de første, men på et av fryseforsøkene fortalte vi det ikke til noen. Følte vi hadde nok med å støtte hverandre og selv om man får mye støtte av de rundt, blir sorgen også større når det ikke går. Føltes ut som om jeg måtte gå igjennom sørgeprosessen pånytt og pånytt ved å fortelle at det ikke har gått. Men vi gir ikke opp!😊

    23. Først syns jeg det var trist at dere ikke får til å lage unge,men nå syns jeg det bare er et mas om at dere ikke får det til

    24. Forstår dere godt og støtter valget deres. Håper dere lykkes snart, gleder meg til å følge med videre <3 Masse lykke til fremover!

    25. Hvorfor svarer du ikke på kommentarer? Poster den her enda en gang i håp om å få svar.
      Jeg har time 30.mars til forsamtale for prøverør. Hvor lang tid tok det fra forsamtalen til start av medisiner første gang? Og hvor lenge går man på medisiner frem til egguttak? Hvor lang tid tar det mellom egguttak og innsett? Er sprøytene i magen vonde å sette? Hvor mange sprøyter setter man i magen i døgnet og i hvor mange døgn? Har mange spørsmål og både gruer og gleder meg 🙁

    26. Anonym: Jeg har dessverre ikke tid til å svare på alle kommentarene som kommer inn og speiselt ikke hvis de inneholder 5 spørsmål, som i din. Beklager.

      Alt du spør om her har jeg skrevet masse om i hele prøveperioden, men jeg skal prøve å svare deg kort på det du lurer på igjen..

      I det private må man bare vente på neste menstruasjon etter konsultasjon hos klinikken. Det går veldig fort. I det offentlige er det kø. Jeg vet ikke hvor lang kø, men ventetiden er uansett lengre enn i det private.

      Jeg går på den korte protokollen (ca 11 dager med mesisiner før eggiuttak), mens andre går på den lange (her er det ca 2 uker med nesespray i forkant). Hvis du Googler “protokoll prøverør” så finner du mer info.

      Innsett skjer 2-5 dager etter uttak.

      Sprøytene er ikke vonde, men de kan svi og være ubehagelige ja.

      Det er ikke noe å grue seg til og alt strevet blir verdt det til slutt.Jeg er sikker på at prosessen kommer til å gå kjempebra for deg! Masse lykke til 🙂

    27. Lene: Jeg har ikke sagt at fokuset kommer til å endre seg noe her på bloggen. Det eneste jeg har sagt er at prøverørsprosessen ikke kommer til å foregå like “direkte” som den har gjort til nå.

      Hehe! Ja, det hadde vært noe 🙂 🙂

      Fortsatt god helg!

    28. Ja syns det er litt vel mye snakk om at dokke ikke får til å få unge ,men syns bloggen din var mer interessant før det

    29. Jeg går ikke innpå her dag etter dag ,men kikker innpå av og til og likevel er det alltid om at dere skal prøve å få unger

    30. En klok avgjørelse😊 Står så mye respekt av det dere har delt og vil forsette å dele med oss. Et søkelys på et viktig tema som av en eller annen grunn nesten er litt tabu. Tull og tøys. Det aller siste man skal gjøre er å skamme seg over noe en ikke kan noen ting for. Et stort takk til dere to som har gjort dette mer naturlig og satt det på dagsorden😉👏🏼
      Uten og kjenne dere så må jeg si at jeg tenker det er lurt å holde deler av prosessen privat. Har tenkt sånn på dere på de datoene dere skal teste ol. Fra mitt ståsted har jeg tenkt for et press med alle de andre uten om de nærmeste som er så spent.
      Håper dere finner en middelvei som passer best for dere og det neste forsøket.
      Dere er sterke og flinke. Heier på dere, og masse lykke til. For et heldig barn som er så sterkt ønsket❤️

    31. Det jeg minnes på helt tydelig når man kommer til bildet i dette innlegget, det er at dere helt klart trenger hjelp også på andre plan – nemlig på interiørplanet. Dere burde ha engasjert en interiørkonsulent som kunne hjelpe med både å finne en gjennomgående stil som passer dere og huset, og et møblement og fargevalg som fyller ut boligen mer. Det er en investering jeg synes dere burde unne dere, og ikke minst en hyggelig og morsom prosess oppe i alt det andre mindre hyggelige. Lykke til. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg