EN NY PLAN

Som dere vet har vi et egg igjen på frys som ligger å venter på oss i Trondheim. Eskimo nummer to som vi til nå har hatt stor tro på. Det mest naturlige ville vært å bruke dette egget før et eventuelt nytt egguttak og før vi utsetter kroppen min for mer hormoner enn nødvendig. Men det Ulrik og jeg ikke visste var at det egget som venter på oss ikke utviklet seg like raskt som de andre to eggene vi nå har forsøkt. Det at utviklingen/delingen skjedde noe treigere kan ha en betydning for kvaliteten av egget, noe vi selvfølgelig er redde for. Men det behøver ikke det. Egget ble jo godkjent for frys og er “bra nok” i forhold til de kriteriene laboratoriumet har for å fryse ned egg. Derfor har vi vært litt usikre på planen videre og hva vi skulle gå for. Når det er sagt så er det ikke noe fasit svar her. Klinikken har gitt oss noen gode råd, men beslutningen var opp til Ulrik og meg sammen. Vi har derfor bestemt oss for å gå for magefølelsen og den peker mot et nytt egguttak.

Det er ingen hemmelighet at prosessen med egguttak er mer omfattende, tyngre og generelt tøffere for meg psykisk enn om vi “bare” hadde gått for å sette inn det fryste egget. Jeg føler på en måte at jeg “rykker tilbake til start” og det er en utrolig demotiverende følelse som jeg jobber med å bli kvitt. For vi er jo et steg videre uansett hvordan vi ser på dette. Vi vet mer og kroppen min har vist at den kan bli gravid. Jeg blir bare så sliten av å se på det forbanna skjemaet og tenke på alle de jævlige sprøytene jeg har foran meg. Men sånn er livet for oss prøvere. Vi må holde hode kaldt og se fremover uansett hvor vanskelig det er, ellers kommer vi aldri i mål.

Det har tatt noen dager for meg å komme meg over følelsen av å begynne på nytt med sprøyter og egguttak, men nå har vi i det minste en plan for tiden videre som jeg kan holde meg fast i og det føles godt. Jeg kommer tilbake til den konkrete planen litt senere i dag..



 

30 kommentarer
    1. Hold motet oppe.
      Ikke tenk på det som at du rykker tilbake til start.
      For tenk at denne gangen går det, også har du søsken eskimoene klare på frys til når lille lykke eller severin er klar for søsken <3
      For mamma skal du bli.
      Det er jeg bombe sikker på <3

    2. Lykke til med nye egguttak 😊 Jeg unner dere all hell og lykke 😊 Husk at du har lov å være lei deg og å være i kjelleren, alt er ikke en dans på roser. Det virker som du tillater deg å være lei deg også og det er bare sunt. Dere er tøffe og jeg unner dere alt godt ❤

    3. 80% av alle son driver med prøverør får ikke nokk egg til at det blir noen på frys i det hele tatt og må ha egguttak hver gang. Så det burde du ikke ta så tungt.. tror det gir bedre sjanser også med ferske egg. Lykke til!

    4. Lykke til😊Dere kommer til å få det til snart☺️Er det noe mulighet og sette inn flere egg?Kan det være større sjanse? Heier på dere☺️

    5. Jeg håpet dere skulle gå for dette! Slik jeg ser det rykker dere ikke tilbake til start i det hele tatt, dere bare gir dere selv flere sjanser. Eggene inni deg blir stadig eldre, mens dere allerede har stoppet tiden for eskimo nummer to. Jeg tror det er lurt å hente ut mye mens det fortsatt er mulig! Hvem vet, kanskje blir eskimoen lillesøster eller lillebror en dag – selv om hen ble unnfanget først? Det er det magiske med IVF 🙂
      Lykke til!
      Klem fra fremtidig gynekolog som håper å få jobbe med nettopp dette

    6. Skjønner følelsen. Men dere er ikke tilbake til start. Dere har gjort dette før, du har en dyrebar erfaring bak deg og du er på en måte kanskje litt herdet fordi du vet hva som kommer. Selv om det også er sårt så klart. Heier på dere 🙂

    7. Ville bare si lykke til med ny runde:-)
      Var selv gjennom 5 uttak, og 9 forsøk ( kan hvertfall si at det vi opplevde at for hvert egguttak fikk de av en eller annen grunn flere egg, så det kan jo og sees på som en god investering.Tenker tilbake når jeg var gjennom det samme, og vit at du klarer så uendelig mye mer enn du tror:-)
      Og apropos temaet adopsjon, hvis IVF ikke blir veien det er ment så anbefaler jeg å la allt synke før dere eventuelt begynner på adopsjonsprosess.
      Beste ønsker på veien fra meg som nå står som nr 10 i adopsjonskø .

    8. Jeg syns det høres veldig smart ut med nytt uttak, siden du ikke har så mange egg igjen. Eskimo nr 2 er på frys og er klappet og klar, nå høster dere flere av eggene dine mens det ennå er tid. Høres lurt ut og om jeg var i samme situasjon så hadde jeg valgt det samme. Håper du kan finne flere interesser eller tidkrevende jobboppgaver slik at du kan få tankene over på andre ting. Bloggen bør ha flere bein å stå på. Hva med fast bakespalte eller middagsspalte en gang i uken? Når du blir mamma så må du jo uansett lære deg å lage sunn og god middag hver dag:) stor klwm

    9. FOR et pågangsmot dere har. Beundrer dere virkelig. Og så tøffe som er så åpne om alt, både det gode og det vonde. Dere sitter igjen med rike erfaringer som dere deler med oss. De som går igjennom det samme som dere føler seg ikke lenger alene om det, og jeg er sikker på dere hjelper mange som står i like situasjoner til å få et pågangsmot de ikke hadde før. Dere er utrolig tøffe, og jeg ser veldig opp til dere begge. Å bryte isen på et tabubelagt tema som du og dere gjør er utrolig flott. Måtte det bare bli flere av de som deler slik som du/dere gjør, det er en kjempe jobb 😀 Lykke lykke til videre, alt ender godt til slutt, det må det bare gjøre med slike flotte mennesker ❤

    10. Uff.. får så vondt av dere. Men vi er mange som heier og det håper jeg hjelper litt!
      Jeg har et spørsmål og dette må du IKKE svare på hvis du ikke syntes det er OK.
      Men skal barnet fremdeles hete Lykke eller severin?
      Jeg mistet et barn, og selvom det var VELDIG tidlig rakk vi å kalle den Elise eller Markus i noen uker, og nå er jeg gravid igjen og det ville aldri falt meg inn å kalle denne babyen noen av de navnene for det var liksom “den andre”.

    11. Det er både et voksent, modig og godt valg å gå for nye egguttak. Du vet selv, som du har skrevt tidligere, at det kan haste litt med å “sanke egg”, og da er det kanskje greit å bare gjøre det nå.
      Synes du er kjempetøff som, til tross for at du vet hvordan det blir fremover, velger den lengste veien, men av og til kan den korteste (sette inn det frosne embryoet) bli så lang at man ikke rekker tilbake til utgangspunktet.
      Jeg skal heie dere fram videre, dere er et sterkt og modig par. Og så flotte 😘

    12. Tonje: jeg syns det er drøyt å kalle et befrukta egg for navn i det hele tatt jeg. Selvom vi hadde bestemt navn på babyen vår kalte vi den aldri for det navnet før den ble født. Noe så unaturlig å kalle en ufødt baby for et navn. Ikke minst å kalle et frø for et navn..

    13. Til 14:55
      Hvorfor har du behov for å dele den meningen egentlig? Føles det godt å kalle andre drøye fordi de omtaler et ufødt barn med navn? Ble dagen din bedre av å lire av deg dette?
      Å tråkke på noen som har mistet en spire som de hadde navn til ved å kalle dem drøye er det som ironisk nok er drøyt. Ingen ba om din mening, og når den er verken konstruktiv eller positiv kan du holde den for deg selv.

    14. If you can dream it, you can do it!
      Glem aldri det.
      Du blir mamma en dag Julianne, og du blir en fantastisk mamma ❤

    15. Hei!
      Jeg har time 30.mars til forsamtale for prøverør. Hvor lang tid tok det fra forsamtalen til start av medisiner første gang? Og hvor lenge går man på medisiner frem til egguttak? Hvor lang tid tar det mellom egguttak og innsett? Er sprøytene i magen vonde å sette? Hvor mange sprøyter setter man i magen i døgnet og i hvor mange døgn? Har mange spørsmål og både gruer og gleder meg 🙁

    16. Har sjølv hatt 4 forsøk frå juni til nå i mars! Ønsker deg lykke til!! Håper de får noko ut av det. Det er eit tøfft opplegg. Sprøyter er ok. Ventetiden frå innsett til test er det som slit på psyken. Har dei vurdert blodtynnande i tillegg i behandlingen? Eg har hatt det dei 3 siste.
      Krysser fingrene for deg!

    17. Er helt sikker på at dette går deres vei denne gangen, lykke til 😘 Får vondt av alle de stygge kommentarene her.

    18. Kjære Julianne! Vet at kommentarer hjelper lite på hvordan du føler deg og hvordan du opplever ting. Men etter å ha prøvd i 7 år og hatt 4 egguttak sitter jeg nå med to stk friske små i magen og kan si at jeg hadde begynt på nytt igjen hadde jeg visst resultatet. Og når det endelig klaffer er alt av ventetid, sprøyter, hormoner, bivirkninger og drit glemt. Hold ut, det klaffer når du minst venter det!<3

    19. Masse lykke til med videre prøving! Vi har vært der dere er og har 7 forsøk bak oss, hadde du sett oss på gata med 2 ja 2 sett tvillinger altså 4 barn!!ville du aldri trodd vi vart en av sliterne, MEN jeg er sikker på dere kommer i mål! Ønsker dere all lykke til 💜

    20. Hei! Ville bare si at jeg håper det klaffer for dere snart, håper spiren sitter denne gangen. Tusen takk for at du deler, jeg er sikker på at dette hjelper mange i å være åpne, det gjør det hvertfall for oss! Vi gjorde også som dere å gikk videre med nytt uttak selvom vi hadde egg på frys da dette føltes mest riktig, ett av eggene som ble tatt ut i uttak nummer to sover nå søtt i sengen sin💙

    21. Hei kjære du <3 duber tøff!! Og det er kjempe flott at dere velger å være så åpne og tar oss lesere gjennom reisen for å realisere drømmen deres! Og jeg er egentlig så heldig som kan si jeg Anner ikke hva dere går igjennom siden jeg ble gravid på første forsøk! Men vi mistet også i uke seks! Og det vêr jeg alt for godt alt om! Og det er noe man ikke unner noen! Jeg har alltid også valgt å vær veldig åpen om det, og det har virkelig vært godt! Og jeg synes så at flere skal åpne seg opp om det, for når man sier det til folk så kommer de overraskende ofte med at det har skjedd meg også! Nå ble jeg riktig nok gravid igjen etter en mensentrasjon igjen, og gutten på 16 mnd ligger ved siden av meg i senga og sover søtt nå <3
      Men selv om jeg ble fort gravid igjen så sleit jeg litt under hele svangerskapet tenkte å jeg kunne vært så så mange uker på vei, nå kunne jeg ha kjent spark osv. Nå viste det seg jo til at kusina mi var gravid med samme termin dato jeg skulle hatt så jeg fikk virkelig mange påminnelser med snaps og det hele! Det var som slag i magen hver gang! Nå var jeg riktig nok opp i skyene over å være gravid og, og gledet meg stort! Men det lå litt i bakgrunnen hele tiden! MEN nå den Lille god gutten kom så ville jeg ikke hatt det på noen annen måte! For da hadde jeg aldri hatt han! Og han er helt fantastisk!! <3 og det vet jeg at en eller annen dag vil du også sitte med den samme følelsen!! Bare å glede seg! For på en eller annen måte får dere dette til! Lykke til - og takk for at du deler

    22. Masse lykke til! Unner deg virkelig å bli mamma <3
      Lurer litt på noe.. Hvorfor har dere valgt en klinikk så langt fra Oslo når det finnes gode, private alternativer i hovedstaden?

    23. Du er jammen heldig som fikk egg på frys i det hele tatt.. Jeg fikk kun 2- delte egg som akkurat ble brukende til og sette tilbake men det ble varmcav det også.😊 Selv om det så mørkt ut!

    24. Stå på og lykke til ;0) Det går nok bra til slutt. Det tok meg to år og 11 egg før jeg ble gravid med prøverør. Da fikk jeg to herlige jenter :0) Alt strevet blir verdt det til slutt :0)

    25. Ikkje gje opp håpet:) Me har 4 ICSI og 2 frys bak oss, og er no endeleg gravid i veke 16:) Sjølv om vegen fot er lang, kjem den til å vere verdt det den dagen me sit att med eit lite gull:) Ein gløymer nok både hormonstimulering, stress, frustrasjon og -250 000kr på kontoen den dagen:)
      Eg ynskjer dykk all hell og lukke, og håpar de lukkast fort:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg