JEG SAVNER Å VÆRE GRAVID

Jeg savner å være gravid. Jeg savner kvalmen. Jeg savner hodepinen. Jeg savner matlysten. Jeg savner gratulasjonene. Jeg savner spenningen. Jeg savner alt ved graviditeten og hele realiteten! Herregud, for en god følelse jeg hadde de dagene jeg visste at jeg var gravid. Det var kanskje den beste følelsen jeg har hatt i hele mitt liv. Følelsen av å endelig lykkes med noe som lenge bare hadde vært en uoppnåelig drøm. Helt surrealistisk.

Dessverre varte graviditeten og den gode følelsen bare i noen få dager og det er fortsatt veldig trist å tenke på i dag som jeg fortsatt blør og den triste nyheten fortsatt er såpass fersk. Men jeg smiler likevel når jeg ser tilbake på de dagene jeg var gravid på ordentlig. Det er fordi det var så fantastisk at jeg ikke klarer å la være. Det er også fordi jeg har stor tro på at jeg skal få oppleve det igjen. Det finnes jo studier og tall på at kvinner som har hatt ufrivillig abort har stor sjanse for å bli gravide fort igjen, så tvi tvi! Nå må jeg bare komme meg videre, gi slipp på sorgen og fokusere på neste forsøk. For vi gir oss ikke. Aldri. Det kommer et nytt forsøk. Vi vet bare ikke helt når jeg blir klar for det ennå.

Jeg blør fortsatt og det kan det hende at jeg kommer til å gjøre i noen dager til. Husker dere at jeg fortalte om den første ultralyden vi bestilte? Mandag 6. mars var datoen vi egentlig skulle få se og høre det lille hjerte slå, men slik blir det jo ikke. Vi har ikke avbestilt denne timen, men formålet med den er det motsatte. Førstkommende mandag skal jeg på ultralyd for å forsikre oss om at kroppen min har klart å kvitte seg med alt på egenhånd. Det håper jeg inderlig. Jeg har ikke satt meg så mye inn hva som skjer hvis den eventuelt ikke har klart seg på egenhånd. Her tar vi en dag, et problem og en glede av gangen.

Snart skal jeg fortelle dere mer om planene våre videre. De ble klare i går etter to lange telefonsamtaler med klinikken og mye prat her hjemme. Jeg kan røpe at de har endret seg noe fra starten..

Frisøren neste.. Ulrik skal få kona si tilbake i dag. Han liker meg nemlig bedre med kortere hår og det gjør jeg selv også. Vi snappes fra frisørstolen!

52 kommentarer
    1. Veldig trist at dere mistet . Opplevde det selv i november . Visste om graviditeten i 1 uke før jeg mistet. Var 6 uker på vei. Jeg blødde/spottet i 9 uker etterpå!! Først nå er jeg i normal syklus igjen. Dette var ikke ivf da.. Håper det går kjappere for deg..

    2. Huff.. det var vondt å lese.
      Ja, følelsen av å være gravid er alt oppslukende og deilig. Siste gang var den så surrealistisk at varte i alle 9mnd. Jeg hadde sterk ønske om å oppleve å bli mamma igjen etter 10år.
      Håper dere vil snart lykkes. Har flere venninner som mistet spirene sine i første trimester flere ganger, men i dag er de slitne og lykkelige mødre 😊

    3. Kjære juliane og ulrik. Jeg fikk så vondt av dere når jeg leste at dere hadde mistet barnet. Men stå på videre,jeg er sikker på at dere lykkes.
      Varm klem

    4. Jeg synes også du er helt nydelig med kort hår, men alt kler en smukke da. Spent å høre hva planene deres er videre, takk for at du er så ærlig. Jeg er to år eldre enn deg, og har en fantastisk mann jeg ønsker å få barn med en dag. Men vi er begge på et veldig krevende stadie av karrierene våre, som gjør at vi per nå bor i forskjellige land (jeg er forsker, han jobber for MSF). Men din historie får meg til å bli litt redd for at det ikke er så lett som jeg ser for meg og har nesten lyst å droppe alt og begynne å prøve. Håper inderlig det går for dere på neste forsøk – heier på dere!

    5. Får håpe dette var “din gang” der du mistet.. er så mange som mister første gangen! Vet godt hva du mener med å savne det… gjorde det selv.

    6. Jeg fikk så vondt av dere da jeg så dere hadde mistet! 🙁 Men ikke gi opp, det kommer flere forsøk, og til slutt order det seg for dere også! 🙂
      Klem!

    7. Kjære dere to!
      Jeg kjenner så absolutt igjen følelsen. Jeg mistet 6 (mellom uke 10-13) ganger iløpet av en toårs periode, og det gjorde like vondt hver gang. Men den 6. Gangen så kjente jeg at nå gadd jeg ikke mer. Kroppen hadde hatt forskjellige hormoner i to år, og jeg følte egentlig for å gi litt faen om man kan si det. Plutselig, 2 mnd etterpå var jeg gravid igjen, og den gangen kom det noe godt ut av det. De sier at man kan fort blir gravid etter en SA, og det stemmer nok både og 😊 Vi var til fertilitetsklinikken etter 5. Aborten, og da sa hun som kontrollerte svømmer’ne at størst sjanse var 10-11 dager etter første mensdag, det stemte til oss. Så jeg tror dere kan ha en sjanse på egenhånd og jeg altså 😊 Allefall, det gjør utrolig vondt når man har mistet noe man har ønsket. Og man går å tenker på om det var noe man kunne gjort annerledes. Men man får trøste seg med det at den lille bønna rett og slett ikke var levedyktig. Jeg heier på dere og krysser fingrene for at det vil gå bra en gang 💗

    8. E utrolig trist når det skjer, men det er en måte kroppen sir i fra at det var noe galt med fostre på tetenker jeg.. Har selv hatt ufrivillig SA i 2015 og blei gravid igjen 2 mnd etter på og nu har en værdens hærligste jente og nr 2 på vei <3
      Lykke til videre med prøvinga og er bare å hoppe i køyet når ting e roa sæ ned 🙂

    9. Kjære Juliane og Ulrik.
      I juni 2016, fant jeg ut at jeg ventet mitt førte barn. Gikk i ekstase og var glad hver eneste dag, fordi jeg nettopp var så heldig å kunne bli gravid på egenhånd.
      I september fikk vi den samme triste nyheten som dere, og vi sleit i lang tid etterpå. Termindatoen nærmer seg og det er rimelig tungt å tenke at, det ikke kommer noe allikevel.. men nå i februar, har jeg testet positivt igjen!
      Håper dere klarer å være positive selv om, dere har en vanskelig tid foran dere❤️ Utrolig glad for at du har delt ting om graviditet osv. Dere har gode sjanser til å bli gravide i løpet av året. Og jeg ønsker dere det beste, i dag, i morgen og for resten av livet❤️ Lykke til! Dere klarer dette sammen❤️

    10. Hei Julianne. Det er veldig trist at det endte på dette viset,og selv var jeg så glad når jeg leste nyheten om at du var gravid. Har jo selv opplevd det og med 4 forsøk så satt det endelig. Jeg hadde gitt opp alle forhåpninger etter 3 mislykka forsøk så den 4.gangen hadde jeg ikke noe lyst til og gjennomføre det igjen,men da satt det også. Jeg ønsker av hele mitt hjerte at det en dag skal lykkes for dere også,bare ha trua Julianne. Du er tøff og en nydelig dame som har mot til og dele dette med alle. Og den beste bloggeren i hele blogglandia. Så masse lykke til uansett hva dere har som videre planer.

    11. Hei,
      Skjønner godt at du savner det. Jeg mistet første gang jeg var gravid og da var jeg nesten 3 mnd på vei. Mistet rett før bursdagen min:-( følte meg også helt tom. Neste gang jeg ble gravid mistet jeg også, men var ikke klar over at jeg var gravid før jeg kom på legevakten med magesmerter! Etter det har jeg fått to velskapte barn. På mandag fant jeg ut at vi venter nr.3, men angsten etter å ha mistet kommer nok alltid til å sitte i meg:-( formen er fin, men nå har jeg pådratt meg omgangssyken med to små og mannen min og alle i familien er på vinterferie. Puh… kunne godt tenkt meg å vært hos frisøren heller;-) lykke til! Har tro på at det ordner seg for dere også engang!! Ingen grunn til å gi opp drømmen<3

    12. Kjære Julianne
      Jeg skammer meg. Jeg skammer meg for jeg var en av de som tenkte “herregud,så overfladisk og dum hun er”. Jeg tenkte at du var en av de rosa bloggerne som tenkte kun på penger og hva du kunne få for de. Dyre vesker, negler, klær og ja listen kan være lang. Men fy som jeg skammer meg nå!
      Du er jo ett menneske. Hvordan kan jeg dømme deg etter hva jeg ser på nettet eller hørt? Nei, du er ikke bare ett menneske. Du er en mamma, selv om Lykke eller Severin ikke har kommet til deg enda. Jeg heiet på dere under prøvingen, jeg ble overlykkelig på deres vegne når nyheten at dere var gravide kom ut, og jeg var knust på deres vegne når den triste nyheten kom for noen dager siden. Men ikke mist motet! Det vil ordne seg.
      Så takk Julianne at du står frem med dette og viser alle sider ved prøving av å få barn. Takk for at du viser at ting ikke alltid er rosenrødt og flott. Takk at du er du. Og du er en mamma.

    13. <3
      Det er ikke morro når det ender slik, men dessverre er dry ikke uvanlig, og det er mange som opplever dette. Inkludert meg selv. Vi mistet i uke 10.
      For oss gikk ikke alt ut av seg selv, og jeg måtte ha en utskrapning. Det høres helt forferdelig ut, men det var ikke så ille som fryktet. Måtte ha en lett narkose i 20 min og selve "inngrepet" tok toppen 10 minutter. Da blødde jeg kun et par dager etterpå og kom rett inn i normal syklus etter ca 3 uker.

    14. Sender deg en varm klem❤
      Har selv mistet (uke 8), så vet hvor fælt det er. Ta vare på deg selv! Håper dere får starte oppigjen raskt 🙂

    15. Hei Julianne. Jeg kan fortelle deg om min erfaring på området.
      Jeg har hatt en MA tidligere og fikk da piller for å sette igang prosessen. Alt kom ikke ut, så jeg måtte ha en utskrapning i tillegg. Så det er nok det du evt du får, om kroppen ikke ordner opp selv. Men utfra hva jeg har hørt, klarer kroppen som regel helt fint å ordne opp på egen hånd.
      Og hvis du evt skulle ende med å få utskrapning, så ikke les skrekkhistorier på nett.. det gjorde jeg. Ikke lurt. Alt gikk helt fint. Man får en lett narkose, er borte under 30 min. Føltes bare ut som man hadde duppet av i noen min. Hadde ikke vondt eller noe som helst etterpå.
      Etter inngrepet er det vanlig å blø i 2-4 uker fikk jeg beskjed om. Jeg blødde i nesten 2 uker (ikke veldig mye), og spottet av og på i ca 2 uker til. Mensen kom rett etterpå, til vanlig tid. Og jeg ble gravid igjen allerede den syklusen. Så hos meg stemte det i allefall at man blir lett gravid etter SA/MA.
      Håper inderlig at dere lykkes neste gang. Nå er det virkelig deres tur synes jeg! Etter alt dere har vært igjennom. Krysser fingrene for dere 🙂

    16. Skrev en liten feil. De sa det er vanlig å blø/spotte i 4-6 uker (ikke 2-4). Men er nok kanskje annerledes med SA, for da har jo kroppen allerede startet prosessen selv først.

    17. Jeg synes det er fantastisk at du er så åpen om deres opp-og nedturer rundt dette. For det er mange som er i samme situasjon.
      Jeg mistet selv ufrivillig i spontanabort, og hadde kommet langt på vei. Det er tøft å gå gjennom. Men jeg er i dag mamma, og veldig lykkelig for det. Så fortvil ikke om det er skjær i sjøen. Og dere er heldigvis to som går gjennom det sammen og kan støtte hverandre.
      Ønsker dere lykke til! 🙂

    18. Vi hadde en spontanabort, og ble gravide lynkjapt rett etterpå, og det gikk kjempebra. Jeg er sikker på det klaffer for dere snart 😊

    19. Jeg berømmer ærligheten din. Du har derfor ingenting å frykte.. du setter ord på følelser som det ofte ties om. Bare vent…du får snart kjenne på det du savner igjen ❤

    20. Kroppen din har vist at den kan bli gravid, og det er jo et kjempe godt tegn! 🙂
      Håper du snart får oppleve å gå gravid igjen, jeg krysser fingrene for det!

    21. Så bra du klarer å være så åpen om det dere opplever – om prøverør og aborter. Dette hjelper garantert andre i samme situasjon.
      Dette vet jeg, fordi jeg har vært gjennom både prøverør og abort… og da var det veldig godt å lese om andres erfaringer om det hele. For man er jo ikke alene, mange flere enn vi tror går gjennom dette!
      Og det går bra med dere til slutt – det gjør det hos de aller fleste. Det gjorde det for meg også- til slutt 🙂

    22. Lykke til videre ! Det kjem heilt sikkert til å ordne seg for dokke og 🙂 Har sjølv opplevd fleire aborter, og syns det var en slags “trøst” å vite at det dessverre e ganske vanlig…Den tomheten etter en abort er forferdelig ! Du er modig som er åpen om det ! Ikkje mist motet, og vil tru dokke får god hjelp og støtte fra klinikken. For vår del endte alt godt og vi har to, snart tre flotte barn 🙂 Ta vare på deg sjølv og kvarandre.

    23. Så trist å lese! Hadde selv en spontanabort i juli i fjor. Ble gravid igjen på første eggløsning etter aborten. Mistet dessverre den også. Men gang nummer tre satt den, og nå er jeg godt over halvveis! Hvis kroppen din ikke har fjernet alle restene selv vil du få en utskrapning i “verstefall”. Det har jeg hatt to ganger tidligere, og har ikke vært noe problem.
      Masse lykke til <3

    24. Du er så ærlig og åpen mot oss, og det står det respekt av. Du viser sårbarhet som ingen andre, og det beundrer jeg deg for! Jeg er oppriktig lei meg på deres vegne, men det blir deres tur. Masse lykke til <3

    25. Takk for at du er så ærlig og åpen. Lykke til videre 🙂 og mette oppi her, god bedring til deg og dine 🙂

    26. Kjære Julianne.
      For meg er det ekstra spesielt å lese bloggen din. Jeg spontanaborterte nøyaktig to dager etter deg. Termin hadde vært 17. oktober. Jeg følger bloggen din fordi det gir meg bekreftelse på en del ting jeg også føler på i denne perioden. Du skal vite at du ikke er alene om disse følelsene. Jeg heier på dere (og på oss). Dette skal gå bra <3

    27. Stå på! Jeg håper du er like sterk oh modig i virkeligheten også , som
      På bloggen ! Fantastisk jente er du, jeg krysser fingre og tær
      For dere! Jeg er sikker på at drømmen går i oppfyllelse ❤

    28. Fikk så vondt av å lese at dere hadde mistet. Syns det er så sterkt og fint at dere velger å være åpne om situasjonen deres og prosessen dere er i. Å sette fokus på at det ikke er like enkelt for alle å bli gravide, og at når man først er blitt gravid, kan det ende med spontanabort. På samme tid i fjor satt jeg selv med det samme savnet av å være gravid etter en missed abortion i uke 11 (embryoet sluttet å leve i rundt uke 4-5., men kroppen min gjorde ikke noe med det før jeg fikk en blødning i uke 11). Gynekologene fortalte at nesten 50 % av alle unnfangelser ender med spontanabort, bare at mange ikke vet at de har vært gravide. Når jeg fortalte familie, venner og kollegaer om hva som hadde skjedd, var det langt flere enn jeg trodde som hadde opplevd å miste selv. Hvorfor er det ikke vanlig å snakke om noe som er så normalt og som så mange opplever? Syns derfor det er så bra at dere gjennom å være åpne om dette bidrar til at flere får kunnskap om dette og at det normaliseres. Ikke minst det å ha utfordringer med å bli gravide. Er sikker på at det er langt flere som også er i den situasjonen enn det mange tror.
      Akkurat nå sitter jeg å ammer den vakre sønnen min på 6 uker (ble med andre ord gravid igjen ganske raskt etter jeg mistet). Håper av hele mitt hjerte at dere får oppleve ny graviditet der alt går fint når dere er klare for det – og at drømmen om barn blir virkelighet. Heier på dere <3

    29. Føler så på dere!Jeg hadde en spontanabort i mai, jeg gikk helt i kjelleren. Jeg ventet 2 sykluser dermed ble jeg gravid igjen..med enegget tvillinger!Fikk tips av gynekologen og vente 2 sykluser slik st slimhinna fikk bygge seg opp igjen. Jeg krysser alt jeg har for at det klaffer for dere på neste forsøk!Masse varme tanker fra meg.

    30. Trist å lese. Jeg liker at bloggen din er så ekte og at du viser sårbare sider. Heldigvis virker det som at det blir mer og mer aksept rundt det å vise sårbare sider. Vi er mennesker, ikke maskiner. Jeg har aldri opplevd spontanabort selv, så jeg kan sikkert ikke forestille meg hvordan du har det, samtidig kan jeg tenke meg at det må føles tomt. Jeg har selv en datter på 2,5 år som jeg ser på som den beste gaven i livet. Jeg unner dere alt godt i krysser det som krysses kan for at spiren sitter på neste forsøk. Dere fortjener å få oppleve alt det fine det innebærer med å få barn. Dere er sterke og flotte folk. Sender dere nye positiv energi 😊

    31. Kjære dere!
      Jeg gledet meg på deres vegne! Og nå er jeg trist på deres vegne! Det er lov til å gråte, skrike, og være sint! Det BLIR deres tur! Vi skal gjennom vårt første forsøk nå, og bloggen din har vært til stor inspirasjon! <3
      (Les gjerne om min reise på bloggen min)
      - withloveandscience

    32. Hei! Jeg ville bare si at jeg føler med dere, og jeg håper at dere aldri skal gi opp! Bare vær tålmodig – så kommer storken til slutt:) Jeg er selv prøverørsbarn på tredje forsøket, nedfryst i et år – alle ods var i mot at jeg skulle komme, men her er jeg! Når det er meningen at det skal skje, så skjer det:) Dere er fantastisk tøffe – hang in there!

    33. Kjære Julianne,
      Jeg blir bare mer og mer glad i deg som menneske og blogger! Du er så nydelig, ærlig og har et så godt syn på situasjoner og livet! Beundringsverdig, virkelig <3
      Deres tid som foreldre kommer, og den kommer forhåpentligvis fort (det må jo uansett ta 9 mndr da, hehe, men måten du beskriver følelsen du hadde, så blir det en fin tid!)
      Ønsker dere alt, alt godt! Og TUSEN TAKK for at du deler med oss! Du gleder så mange med din åpenhet!
      <3

    34. Eg vil bare si noen ord.. eg mistet selv i fjor sommer. Vårt inderlige ønsket kjærlighetssbarn som etter 12 intense mnd på doble hormon kurer endelig ble laget. Men bare noen få dager etterpå så var historien min helt lik din. Men.. eg dro til ul dagen etter SA. For å få bekrefte at det var en SA. Hun sa også at det var en fullkommen kjemisk abort. Dvs at eg ikke trengte utskraping og 5 kvelder etterpå var blødningen roet seg og vi hadde sex.. han skal eg snart planlegge sin første 1 årsdag til! Så ikke gi opp håpet 🙂 det kan ordne seg fortere enn du tror. Kansnje helt naturlig også. Kroppen er i gravid modus mtp hormoner enda så det kan være en fordel å ha masse sex nå dersom alt er ok 🙂

    35. Håper du snart er gravid igjen <3 Krysser fingrene for at alt går veien på neste forsøk. Håper du får noen rolige og fine dager fremover, og at dere er ved godt mot til neste forsøk. Ønsker dere alt godt i tiden fremover <3

    36. Tusen takk for at du deler. Det er et tema som er så utrolig viktig, et tema som er tabu fordi man “ikke skal dele nyheten før man er 12 uker”. Det virker på mange som at man ikke skal ha lov å glede seg før man har passert den magiske 12-uker. Og mister man så er det nesten så man ikke skal ha lov å være lei seg fordi “det skjer så mange og så ofte”. Men sannheten er jo at man er gravid fra man får to streker og man begynner å glede seg allerede da. Jeg fant ut at jeg var gravid for en mnd siden ca, men dette viste seg å være en exu og jeg fjernet ene eggleder for en uke siden. På grunn av måten du takler dette inspirerer du meg så enormt til å bare se fremover. Du er så utrolig tøff, men husk at du har lov til å ikke være tøff innimellom også 🙂

    37. Hei! Du kan i alle fall bli gravid, det har kroppen din vist deg <3 Jeg har mistet to ganger selv, i uke 14 og i uke 6 og det var helt forferdelig sårt begge gangene. Selv om jeg ikke har vært gjennom ivf og den veien dere går nå, kan jeg fortelle at jeg nå er i uke 30 og har en tilsynelatende frisk jente sprellende rundt i magen. Gleder meg så mye til å høre om det neste vellykkede forsøket deres så håper jeg at den lille spiren klamrer seg fast. Lykke til videre 🙂

    38. Utrolig trist å høre, og håper dere får det til igjen så fort som mulig, utrolig sterkt av deg å dele dette, spesielt nå som dere står midt oppi alt. Jeg har aldri mistet selv, men har en jente på 8 mnd og fikk så vondt når jeg så at dere hadde mistet.
      Moren min hadde 5 spontanaborter før hun fikk meg, og for henne så hjalp akupunktur. Første timen hun var der fikk hun beskjed at hun ikke skulle prøve å bli gravid før akupunktøren ga henne klarsignal. Etter noen behandlinger fikk hun klarsignal, og da fikk hun meg. Lykke til videre, stå på og håper at alt ordner seg for dere <3

    39. Etter min spontanabort blødde jeg i fem uker, rester av morkaken satt fast – så måtte skrape ut – da sluttet det å blø på et par dager 🙂 Dette klarer dere 🙂

    40. Såklart dere vil lykkes til slutt. Det kan du ta helt med ro. Det blir deres tur også. Og én ting kan du være helt trygg på, når du endelig får barnet ditt i armene så er all sorg og lengsel glemt. Det er verdt hver tåre, for premien til slutt er så uendelig stor. Vi prøvde i to år på en lillesøster og hadde tre aborter. En i uke 16, uke 10 og i uke 7. Å lese dine innlegg pirker litt borti den vonde tiden som jeg for lengst har lagt bak meg, så jeg skjønner godt hvor vanskelig du har det nå. Men alt er verdt det når dere til slutt lykkes. Håper det går fort og at dere kommer helt i mål neste gang. Stor klem

    41. Kanskje et litt dumt spm, men hvis dere har sex nå – kan du da bli gravid? Mener på “normal” måte med han sin sperm. Ellers ønsker jeg dere masse masse lykke til videre ❤️

    42. Veldig trist å lese. Jeg kjenner meg så igjen 🙁
      Men til oppmuntring, jeg hadde sa i desember 5uker på vei, i dag er jeg i uke 9 med nytt svangerskap – ikke mist håpet❤️ En dag sitter spiren!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg