TIL MIN ALLER BESTE VENNINNE

Min tale til bruden

25.02.17

Kjære, Pia. Min aller beste venninne. I dag er du endelig gift med verdens beste Kristian. Tenk så heldig du er, og tenk så heldig Kristian er! 

Jeg regner med at dere begge er klar over hvor heldige dere er, men min oppgave som forlover her i dag er likevel å minne deg, Kristian på hvor heldig akkurat DU er. For jenta du har giftet deg med er ikke bare uimotståelig vakker på utsiden. Hun er også den snilleste, varmeste, morsomste og mest omtenksomme jenta jeg kjenner.

Jeg har alltid sett opp til Pia. Den veslevoksne jenta jeg såvidt ble kjent med i syvende klasse på Nøkleby skole. Med såvidt mener jeg at jeg bør føle meg heldig og det gjør jeg også. Pia var nemlig ikke den enkleste jenta å bli kjent med, og det er hun heller ikke i dag. Men desto mer spesielle bør vi som er venninner av henne føle oss. For når Pia først slipper noen inn, så er det fordi hun virkelig vil. Pia later aldri som om hun bryr seg om noe eller noen. Alle vi som kjenner henne vet også at hun ikke kan skryte på seg noe pokerfjes akkurat, for det har hun overhodet ikke. MEN er det noe hun har så er det et stort hjerte og er det noe hun er så er det ekte. Pia er en ekte venn.

Pia har alltid vært glad i å planlegge. Det er sikkert ikke så vanskelig å forestille seg her i dag, men en ting er å planlegge store begivenheter som dette. Det må jo planlegges. Pia planlegger alt. Selv om jeg noen ganger synes at hun stresser unødvendig, så har det kommet meg til gode en rekke ganger i livet. Spesielt når min “tar det som det kommer”-holdning ikke går så bra, da er det veldig behagelig å lene seg på Pia. Hun har liksom alltid en god plan. Eller.. I hvert fall en slags plan.

Pia var min første samboer og jeg var hennes. Mamma flytta ut og Pia flytta inn. Dere kan jo tenke dere selv hvor populært det var både for Pia og for meg. Vårt første år sammen helt uten foreldre. Vi var jo bare 18 år. Unge og sultne på alt som dreide seg om fest og alkohol. Det året hadde vi det fantastisk gøy sammen. Jeg begynner alltid å smile av å tenke på den tiden. Den tiden da Pia lærte meg og feste på søndager.

Vi har også bodd sammen i Oslo. Da var det ikke bare søndager det gikk hardt ut over. Det var vel en periode vi hadde lite oversikt over dager og datoer generelt. Et år jeg har fortrengt noe av, men på en annen måte aldri vil glemme. Vi hadde det rett og slett litt for gøy!

Fra spøk til alvor.. De som kjenner Pia vet at hun er en skikkelig realist. Hun er sterk og tar lite eller kanskje ingenting forgitt. Det hender jeg kaller henne negativ og himler med øynene. Men det er bare fordi jeg er så fryktelig positiv. Det fine med det er kombinasjonen av oss to. Vi utjevner hverandre veldig godt. Derfor er det liksom helt greit at vi er litt forskjellige.

Kristian: Det jeg liker så godt ved deg er at du får frem en tøffere og mer voksen side av Pia. Du har gitt henne mange sunne og gode verdier i livet som gjør henne og dere godt.

Tusen takk for at du er så god og snill mot Pia. Tusen takk for at du utfordrer henne og lar henne vokse og tusen takk for at du er den gentlemannen hun fortjener. Du har nok skjønt at jeg liker deg for alt dette fra før, men sannheten er at jeg digger deg!

Og Kristian.. Du kan bare senke skuldrene, for Pia kommer aldri til å få verken 30- eller 40-års krise, for den hadde vi nemlig sammen tidlig i 20-årene. Det sier vel litt når jeg valgte “pulesangen” som en sang som minnet meg om vennskapet til Pia og meg til min introduksjon. Haha!

Til slutt vil jeg takke for at jeg har fått æren av å være din forlover, Pia. Jeg vil takke for at du satt herlige Tina og meg sammen om denne store oppgaven og for at du hadde troen på oss som et team. Det førte ikke bare til et godt samarbeid, men også et nytt vennskap og mye moro.

Jeg er så inderlig glad i deg, Pia. I dag IGJEN er du den vakreste jenta i lokalet. Det har vi som er venninner av deg opplevd x-antall ganger før. Men du fortjener å høre det gang på gang. Vet du hvorfor? Det er fordi du er like vakker på innsiden, jenta mi. Helt seriøst.

Jeg er så stolt over at du er venninnen min. Vit at jeg gleder meg over alt det positive som skjer i ditt liv og nå i livet deres sammen. Det gleder meg virkelig at du er lykkelig og det ser jeg at du er sammen med Kristian. Jeg unner deg alt det beste og føler meg helt trygg på at Kristian er nettopp det for deg. Den beste.

Gratulerer med dagen og skål for dere ♥

20 kommentarer
    1. Hurra for kjærligheten og gratulerer så mye til dem 🙂 tenker fortsatt på dere og tårene som måtte settes på vent❤ God natt fine dere, måtte lille frø kose seg i verdens fineste stjernehimmel❤

    2. Så utrolig nydelig brud!! Jeg synes du var litt drøy I talen din spesielt “pulesang”. Kall meg gjerne prippen, men regner med det både var barn og eldre tilstede I bryllupet. Da egner det ikke seg å si noe slikt.

    3. Veldig fin tale! Du var lekkert kledd, men må si at bruden hadde en nydelig kjole!
      Til “Meg” litt over meg i kommentarfeltet: Antyder du at bruden burde velge venner utifra hårfarge fremfor personlighet?

    4. Så nydelig tale <3 Jeg skal selv være forlover til min storebrors kommende kone neste måned, gleder meg veldig 🙂 Jeg håper du har det så greit som det går an.. <3

    5. Jeg synes det var en barnslig og lite personlig tale til sin beste venninne på hennes bryllupsdag. Mye fleip og snakk om fylla. Jeg får lite inntrykk av denne jenta ut i fra denne talen. Dette er ikke ment som kritikk, men kun min mening.

    6. Hva skjer,ikke med de som kommenterer men med deg.Er dette en tale med hyllest av bruden overfor brudgom,familie og venner? Da har du fremstilt en hyllest for fyll og alkohol.. Og pulesangen??? VI har alle mer eller mindre vært der, men ikke alltid man kan være usensurert. Bloggen din viser tydelig at bak den fasaden du håper og fremstilles som, er det ikke helt i samsvar med det som er den faktiske fakta.

    7. Helt seriøst… Du sa ikke dette? Ekstremt lite personlig tale mht din venninne, virker som du prøver å fremheve deg selv. Helt seriøst…(Tok du den). Neste gang, få noen til å lese over for deg. Bare et tips.

    8. Var det du som giftet deg med henne?
      Det hender jeg kaller henne negativ og himler med øynene. Men det er bare fordi jeg er så fryktelig positiv. Det fine med det er kombinasjonen av oss to. Vi utjevner hverandre veldig godt. Derfor er det liksom helt greit at vi er litt forskjellige.
      Litt vel selvopptatt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg