RUGEDAG 6

I dag er det 8 dager igjen til testing og i morgen er det bare en uke igjen til vi får det avgjørende svaret. Et svar som kan ha en stor betydning for resten av livet vårt. Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt utålmodig, men sånn er det jo for alle i denne prosessen og spesielt i disse rugedagene hvor man har alt for mye tid til å tenke. Selv om jeg har en eske full av graviditetstester i skapet, skal jeg som sagt ikke røre de før onsdag morgen 15. februar. Det er et løfte jeg har gitt både Ulrik, de på Spiren og meg selv.

Jeg ser det er flere som spør meg om jeg har fått noen tidlige symptomer på graviditet eller andre kroppslige tegn som kan bety noe for dette forsøket, og svaret på det er både ja og nei. Jeg har ikke fått verken større eller ømme pupper, noe jeg alltid får en ukes tid før jeg skal ha mensen. Kanskje det er et godt tegn? Mensenmurringer kommer og går, men det gjør de vel alltid? Jeg kjenner noe “der nede”, det er bare vanskelig å sette ord på akkurat hva jeg kjenner. Det gjør liksom ikke vondt, men jeg får en følelse av at det er noe som skjer eller har skjedd. Kanskje er det bare innbilninger? Formen ellers er helt ok. Jeg er ganske trøtt og sliten akkurat i dag, men det kan være tilfeldig? I tillegg har jeg drømt mye rart de siste dagene og når jeg våkner så husker jeg mye av drømmene mine, noe som visstnok skal være et tidlig tegn på graviditet. Men det kan sikkert også skyldes at jeg tenker på mye rart i disse dager.

Jeg hadde planer om å trene og være mer aktiv i denne rugeperioden enn den første, både for å få tiden til å gå fortere og fordi trening gjør mye positivt med meg. Men til nå har jeg ikke vært en eneste dag på trening etter innsettet. Jeg har rett og slett ikke overskudd til det og er livredd for å gjøre noe som kan ødelegge eller forstyrre dette forsøket. Etter et lite søk på Google (“trening prøverør”) ble jeg helt paranoid. Dumme meg. Jeg vet jo at søking på Google ikke løser en dritt. Det gjør meg bare redd og forvirret.

De jeg har kontakt med på Spiren mente det ikke var noe skadelig for meg å trene i rugetiden. Men de anbefalte meg å ta det litt mer med ro enn vanlig og ikke presse meg til å løfte tyngre eller løpe fortere og bare lytte til kroppen. Klokt, men lettere sagt enn gjort.

Konklusjonen jeg har kommet frem til er at ingenting er viktigere enn det egget som forhåpentligvis har festet seg eller holder på å feste seg. Trening og alt annet som er anstrengende for kroppen min får vente.. Har du noen erfaringer med trening i rugetiden ved IVF? Det er mulig at jeg er litt pysete, men jeg kan bare ikke utsette meg selv for å få noe skyldfølelse dersom dette forøsket ikke går bra. Det takler jeg ikke.

Nå er det middag her og det betyr runde nummer to med tabletter for i dag, nemlig 1 tablett med Progynova og 2 tabletter med Utrogestan. Vi blogges!



 

60 kommentarer
    1. Hei Julianne. Anbefaler deg og slappe av mest mulig. Trening kan dubta igjen senere. Dunskal ikke stresse med det nå. Forvstresscer ikke godtbforvdeg nå. Ta en gåtur, men ikke tung trening. Anbefales. Masse klemmer.

    2. Hei! Har ingen erfaring, men tenker at det ikke gjør noe om du holder deg rolig i de neste 6 dagene også. Bare for å unngå stress og styr. Masse lykke til. Klem 😊

    3. Wishing you the best of luck Julianne! When I became pregnant, I just had ‘a feeling’ and I knew I was. I hope it works for you! x

    4. Hei Julianne!
      Vi var gjennom akkuratt det samme i 2015. Jeg opplevde noe som er veldig sjeldent: festesmerter. Det kommer når embryoet holder på å feste seg, og jeg opplevde de som bittesmå stikk 🙂 Ikke vondt, men som du sier, at det skjer/har skjedd noe der 🙂 Ønsker dere all mulig lykke. Slapp av og kos deg. Jeg holdt ut til dag 13, da MÅTTE jeg teste meg. Klarte ikke vente! Husker hvor lenge jeg syns det tok før graviditetstesten slo ut… å da det sto: gravid 1-2 trodde jeg ikke mine egne øyne! Håper håper dere får oppleve det samme nå! 🙂 Jenta vår er 14 mnd nå ♡ Lykken vil komme til dere å!

    5. Jeg er i uke 14, og kjenner igjen mye av det du sier! Jeg har ikke opplevd spesielt ømme pupper, men har hatt veldig realistiske drømmer og våkner opp hver morgen og husker alt. De første ukene hadde jeg en god del mensenmurringer, helt frem til uke 12 nesten. Jeg har virkelig troen på dette forsøket, en veldig god følelse <3 Heier på dere og krysser fingrene.

    6. Hei! Krysser virkelig alt som er for dere nå❤️ Vi prøvde å bli gravid i 8 månder og hver månede hadde jeg det jeg tolket som symptomer, utenom den måneden jeg faktisk ble gravid 😊 Da hadde jeg ikke ømme pupper for eksempel 😊 Ha en god uke, klem❤️

    7. Heisan Julianne:-)Det er nok en spennende periode igjen for deg,men vil anbefale deg og slappe mest mulig av og ikke stresse for mye med og TENKE…legg deg mye på sofaen og ro ned med litt avslappende musikk og så må resten bare gå sin gang. Jeg ønsker deg/dere lykke til og bare håper at det sitter denne gangen:-)IVF har jeg selv vært igjennom hele 4 ganger føre det ble resultat så hva som en skjer ikke gi opp:-))

    8. Jeg hadde ingen symptomer med mine graviditeter. Ikke murringer eller vonde pupper. Eneste jeg hadde var en feeling ! 🙂
      Så ikke tenk så mye på kroppens tegn. Jeg heier på dere !

    9. Eg drømmer utrolig rare, realistiske drømmer som eg huskar veldig godt også. Men eg har endometriose og går fast på hormoner for å unngå å bli gravid.. So ikke heng deg oppi ting som kan bety noe..det sliter deg bare ut, tru meg. slapp av no ilag me mannen 🙂

    10. Jeg visste ikke at jeg var gravid før jeg var rundt rundt 2 mnd på vei. De 8 ukene følte jeg meg helt normal, uten om mensenmurringer nå og da (som jeg trodde kom pga prevensjonen jeg gikk på) etter uke 8 begynte jeg å spy av vonde lukter o.l, og først da gikk det opp for meg at jeg kanskje var gravid 😅 Hadde ikke ømme brystet før langt ut i svangerskapet, og mensenmurringer hadde jeg ofte helt frem til han kom ut:p og ja, jeg hadde en hel del syke drømmer.
      Krysser fingrene for dere xxxxx

    11. Uken før jeg testet positivt drømte jeg også masse, og våknet hyppig på natten uten grunn. I tillegg fikk jeg mer utflod enn normalt. Jeg kjente også at det var “noe” på gang der nede, men trodde det bare var mensen så tenkte ikke så mye over det 🙂 Håper det går bra denne gangen! Lykke til!

    12. Hei! 😀 Har fulgt bloggen din en god stund nå, og er blitt så engasjert i denne prøveperioden. Etter alt jeg har lest, og spesielt videoene jeg har sett av deg har jeg fått så godt inntrykk, og håper virkelig det blir deres tur denne gangen. Det ønsker jeg dere virkelig! <3

    13. Krysse alle fingrer at det går godt denne gangen.Ambefale ikke å trene, slapp av du får så mye igjen for det;) og ikke tenkt på noe! Ikke tenk på symtomer og søk noe om graviditet;) du blir ødelagt å tenkta på alt. Vi er alle forkjellige og har forkjellige symtomer;) Lykke te!

    14. Hei Julianne!
      Jeg krysser alle fingre og tær for en positiv test neste uke! Dere fortjener det virkelig! Lytt til kroppen og gjør det du føler for. Hvis du er usikker på trening så synes jeg ikke du skal gjøre det. Gå heller rolig turer, det er godt for kropp og sjel 🙂
      Jeg hadde mange rare drømmer som føltes veldig virkelige samtidig som de var veldig urealistiske før jeg testet positiv, tror det startet omtrent 1 uke før testdag og de har aldri gitt seg. Nå er jeg 20 uker på vei og har fortsatt sykt tydelige og rare drømmer.
      Masse lykke til til dere neste uke. Jeg følger spent med! <3

    15. Masse lykke til 🙂 Legg en pute på magen når du ligger på sofaen om kvelden. Det fikk jeg beskjed om skulle fungere og det gjorde det 😀

    16. Hei Julianne!
      Da jeg ble gravid i sommeren 15 (SA tidligere)opplevde jeg festesmerter, små stikk i nederste del av magen. Etterkvart som menstruasjon uteble begyndte symptomene å melde seg. Følte det også på meg tidlig at noe var på gang. Krysser fingrene og håper det beste for dere! ❤

    17. Så gøy at du “kjenner noe”! Med mine – totalt 6 forsøk – så har jeg visst når jeg har lykkes på grunn av en slags tyngdefornemmelse i livmoren. Håper det er det du kjenner på nå! 🙂 Krysser fingrene!! 😀

    18. Det at du drømmer er nok medisinene du går på som gjør.. Jeg gjorde også det, og viss du no er gravid vil du nok bare fortsette og gjere det, er heilt normalt. Jeg ble anbefalt og kun gå lette turer de første 3 ukene etter innsett.( vi var også på privatklinikk) Ømme pupper opplevde ikkje eg før etter 7-8 uker etter innsett! Jeg har fått 2 IVF barn etter mange, mange forsøk. Masse lykke til begge to. Krysser virkelig fingrene for dere.❤️ Og jeg håper dere klarer det denne gangen, er så vondt etter hvert forsøk som ikkje går veien.. Vet virkelig hvor vondt det er og ikkje lykkes:( Men er sikker på dette går veien for dere.❤️

    19. Hei!
      Jeg testet positivt for en uke siden etter vårt andre prøverørsforsøk. Jeg drømte også veldig mye i rugetiden denne gangen. Ble også litt foekjølet, spesielt tett i nesen. Men bare vanlig murringer frem til et par dager før jeg skulle teste, da begynte jeg å kjenne litt annerledese murringer, en slags srølhetsfølelse. Vil uansett betrygge deg med at symptomer ikke kommer før rundt 14 dager, så prøv å ikke kjenn for mye etter. (Lettere sagt enn gjort…) dagen før test var jeg litt kvalm og hadde sterk luktesans.
      Tok det veldig med ro denne gangen for jeg var så enormt trøtt og sliten. Men skal gå helt fint å trene, bare ikke for tungt 🙂
      Denne gangen prøvde jeg også akupunktur før og etter innsett. Har du prøvd det? Vet ikke om det har noe effekt men er uansett avslappende og bra for kroppen 🙂

    20. Jeg var gjennom IVF behandling for 20 år siden! Var utrolig heldig vi lykkes på første forsøk! I tiden etter innsetting levde jeg ganske normalt! Gikk på jobb som vanlig,jobbet i barnehage:-) Jeg trente neste som før,bare litt roligere økter! Jeg var og tok blodprøve etter 8 dager,og vi fikk da svar etter 2-3 dager at verdiene var så høye at jeg nok var gravid 😉 Etter noen dager var vi på innvendig ultralyd og fikk da se to små “prikker”💙💙De er i dag to flotte unge menn💙💙Masse lykke til, til deg og Ulrik!!Prøv å spise,trene og leve mest mulig normalt😊😊Så går dette nok deres vei denne gangen❤️❤️

    21. Ønsker dere alt godt, men det må være slitsomt å tolke alt som graviditetstegn.. det er altfor tidlig til å ha symptomer nå. Symptomene kommer pga hormonene og hormonene bruker litt tid på å komme seg. Derfor tar det tid før man får positiv test også.. er jo ikke rart du går i kjelleren når du tror alt er tegn på graviditet..

    22. <3 Du vet det når det føles riktig ut. Når du føler deg mystisk sliten, uten og ha gjort noe. Behovet for søvn øker. Kos deg med rugingen!

    23. Så spennende!!:-D Masse lykke til i rugetiden.
      Så lyt vi satse på at du er gravid!<3 <3 krysser alt jeg har!

    24. Så spennende! Kan du skrive litt om hva dere tenker å gjøre OM du i verstefal ikke blir gravid nå. Prøve pånytt? Prøve noe annet?

    25. Dette er andre gangen jeg er gravid og symptomene er totalt forskjellig fra første gang. Så tror ikke du skal tenke så mye på symptomer. Du er jo faktisk gravid på nåværende tidspunkt. Også krysser vi fingrene fir at alt går som det skal fremover.

    26. Mensmurringer er normalt om det går bra eller dårlig.. Derfor er det helt umulig og si hva det kan være så tidlig.. De gangene det lykkes med IVF for meg, kjente jeg ikke noe forskjell før 3-4 uker etter innsett. De 7 gangene det gikk galt, kjente jeg på kroppen at vanlig menstrasjon var på vei ca. 3 uker etter innsett, altså etter testen. Uff,man blir helt gal i denne venteperioden for vet aldri hvilken vei det går! Jeg synes disse ukene er de værste i hele prosessen. Spesielt siste uken! Masse, masse lykke til begge 2.❤️

    27. Krysser alt jeg har for positiv test neste uke:)
      Som andre her sier så ville jeg forsøkt og ikke tolke alt du kjenner på kroppen som evnt symptomer.. (lettere sagt enn gjort) men som det nevnes så kan symptomene være tegn både på graviditet og menstruasjon, og hormonene gjør jo også sitt. Når det er sagt har jeg mer trua på det instinktet som forteller deg at noe er på gang. Da jeg ble gravid etter ivf kjente jeg på kroppen at det var noe som skjedde, selvom jeg ikke helt visste hva eller hvorfor. Ble gravid etter første forsøk, så visste heller ikke hvordan hormonene kunne påvirke meg. Tok en test på rugedag 8 (all ære til deg som klarer å vente til testdato) og fikk positiv test på kveldsurin. Så magefølelsen var rett. Hadde aldri opplevd den følelsen i våre 2 år som prøvere før ivf😉 18 uker på vei nå. Så jeg håper og tror på dette forsøket😊

    28. Masse lykke til begge to<3 Har virkelig troa på dette forsøket! Jeg er i uke 12 (11+2) med nr 3. Kjente det på meg allerede en uke etter befruktning og fikk også positiv test da. Så det du føler nå vil jeg si er er godt tegn 😀 Krysser fingrene for dere! Jeg har en god følelse! Jeg er like gammel som deg og vi slet i flere år med å få den første, så jeg har kjent på akkurat de samme følelsene som deg. Unner dere av hele mitt hjerte å stå med en positiv test i hånda neste onsdag<3
      Klem

    29. Savner deg i kommentarfeltet, Julianne 😉 Kanskje du kan samle opp noen spørsmål og laget et innlegg av det innimellom? Samt eventuelt å svare mer utfyllende på enkelte spm. Ellers ønsker jeg dere all mulig lykke nå 🙂 Tror det er lurt av deg å ta det med ro i rugetiden. Klemmer fra meg

    30. Jeg hadde også kuttet treningen i rugeperioden. Det er spennende
      Dager dere går i møte. Ikke bry deg om bedrevitene! Jeg testet positiv 8/9 dpo nå i jan og jeg hadde en følelse av at det hadde klaffet selv om pms og graviditetestegn
      Kan være så like. Jeg hadde mensmurriger helt fra EL som inne gav seg, ikke ømme bryster etter EL som jeg pleier å ha + at jeg følte noe i livmorområde, et trykk på en måte. Jeg var også sykt trøtt rett etter EL. Synst du er flink som klarer vente med å teste:) Jeg heier på dere og håper virkelig at spiren sitter denne gangen💕

    31. når jeg ble gravid, så føltes det ut som jeg var litt støl nederst i magen, det var veldig tidlig, før jeg fant ut at jeg var gravid 🙂 var ikke vondt, men merket at det skjedde noe der nede på en måte, lignende som du skriver 🙂
      masse lykke til, håper du får positiv test på onsdag! 🙂

    32. Lurt å ikke teste for tidlig ja, jeg testet positivt selv 9 dpo en gang, fikk også bekreftet graviditet hos lege, men mistet noen dager etter forventet mens

    33. Hei. Ta det med ro med god samvittighet:-) Ikke stress med trening denne perioden. Dansk forskning viser at trening tidlig i svangerskapet kan tredoble risikoen for spontanabort (egget løsner fra livmorsveggen). Selv trente jeg løping hver eneste dag. Brukte laaaaaang tid på å bli gravid, ble først gravid da jeg var syk og sengeliggende i nesten to uker. Kan jo ha vært tilfeldig også selvfølgelig. LYKKE TIL, håper dere får en positiv test denne gangen 💙💓 PS: jeg merket ingen verdens ting før en positiv test så hvis symptomene lar vente på seg betyr det ikke at du ikke er gravid!

    34. Krysser fingrene <3
      Ser noen sier det er for tidlig å ha symptomer nå, det stemmer IKKE. Jeg hadde symptomer fra 3 dager etter eggløsning. Fra da til jeg testet meg(9 dager etter eggløsning) hadde jeg mensensmerter, vond rygg, frøs mye og var tett i nesa 🙂 Var 100% sikker på at mensen kom til å komme på grunn av de sterke mensensmertene, men neida 😉 Spira den gang er nå 16 mnd gammel, og mensensmertene varte til ca uke 16 🙂

    35. Mari: Hei, Mari. Så hyggelig at du savner meg. Nå er jeg tilbake og skal forsøke å være mer aktiv her fremover. I tillegg skal jeg ta med meg ønsket ditt om å plukke ut noen spørsmål og svare mer utfyllende på de i egne innlegg 🙂

      Ha en fin uke videre! Klem tilbake <3

    36. Åh, jeg husker så godt da jeg prøvde å finne alle mulige symptom på graviditet, jeg innbilte meg alt mulig og var såå sikker på at jeg var gravid. Men når jeg først ble gravid, så hadde jeg ikke et eneste symptom på graviditet før i uke 8. Så om du ikke har noen symptom, så kan det også være et like godt tegn 😉 Lykke til!

    37. Hei fine Julianne 🌸
      Takk for at du deler så mye av dine erfaringer rundt prøvingen.
      Det er en tøff periode!!
      Jeg hadde mitt første innsett 27/01 å i dag testet jeg negativt og
      kjenner at menstruasjon er på tur. Tung dag!!
      Regner bare på når mitt neste innsett kan bli:/
      Håper virkelig dere får en positiv test på onsdag!!!
      Et helt annet spørsmål, hvordan får du så fin blondfarge??
      Sender lykke klemmer:))

    38. Hei!
      Leste du skrev om en ekkel og livaktig drøm du hadde om mensen. Jeg er sjøl gravid nå og det første jeg merka på kroppen var at jeg drømte så utrolig hver natt.ofte mareritt. Men det er visst pga hormoner.
      Testet faktisk positivt 5 dager før forventet mens. Men jeg klarte ikke å tro det før et par dager etter mensen skulle vært der. Ble besatt av å teste hele tida i tilfelle det ikke stemte. Så ja, gjør deg selv den tjenesten å vent til den dagen du skal teste😊 masse masse lykke til! Krysser fingre for at dere! Klem Line

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg