FORVENTNINGENE ER STORE

Nå teller vi ikke lenger uker, men DAGER til neste innsett og det føles veldig bra. Endelig skjer det noe, og endelig er vi ordentlig i gang med vårt andre prøverørsforsøk. Det føles både godt og skummelt på samme tid. Jeg føler meg tryggere nå enn første gang siden jeg vet hva vi skal gjennom og fordi dette som sagt er en litt mindre omfattende prosess enn sist. Men på en annen side er jeg nesten enda mer forventningsfull og redd for å bli skuffet denne gangen. Det er nok fordi jeg nå vet hvor vondt det gjør med et mislykket prøverørsforsøk. Bare jeg tenker på det får jeg tårer i øynene. Det betyr ikke at jeg ikke har klart å gå videre eller at jeg har mistet troen på at dette skal gå bra. Det betyr bare at ønsket om barn aldri har vært større.

Statistisk sett er sjansene bedre for å lykkes på andre forsøk enn på første forsøk, så forventningene er store. Jeg trodde at forventningene skulle minske etter hvert forsøk i takt med at Ulrik og jeg kanskje blir mer realistiske. Men sånn jeg kjenner det akkurat nå er forventningene på vei til å bli større enn sist og da kan dere jo tenke dere hvor høye de er. Ulrik føler det på samme måte.. Heldigvis er det noe positivt i de skyhøye forventningene våre og det er håpet. Håpet om at dette skal gå bra gir oss masse god energi på veien, noe vi begge er helt avhegige av.

Neste trinn blir en ultralyd mandag 23. januar klokken 12.30 på Volvat i Oslo. Gynekologen jeg var hos sist (Trine Tromsdal) skal visst på kurs hele neste uke, men jeg får heldigvis komme til en kollega av henne, Dr. Fremming. Dersom alt er i orden på denne ultralyden så blir det innsetting av embryo enten fredag 27. januar eller mandag 30. januar! Vi håper at det blir mandag 30. januar fordi Ulrik har helt fri fra jobb denne dagen. I og med at det kun er innsett denne gangen, ikke uttak så skulle det være mulig å “styre” datoen litt mer enn sist, sa de på Spiren. Men vi må uansett vente og se hvordan det går på ultralyden først og planlegge innsettet etter det vi får vite på mandag. Dersom Ulrik ikke kan bli med meg til Trondheim på grunn av jobb, har min godeste mamma sagt seg villig til å bli med. Planen er å reise både opp og ned på samme dag, da det ikke gjør verken vondt eller tar lang tid å sette inn egget. Men jeg vil uansett ikke reise alene på en slik følelsesladet tur og dag.

Inntil videre er det kun progynova tabletter jeg skal ta hver dag. 1 tablett om morgenen og 2 tabletter om kvelden. Jeg har ikke merket noe bivirkninger av disse tablettene ennå, men det er kanskje litt tidligå si noe om. Er det noen av dere som har gått på disse tablettene og vil dele noen erfaringer her? Jeg har jo bare gått på progynova i 2 dager.

Mulige bivirkninger jeg kan få av Progynova hentet fra felleskatalogen.no:

Vanlige (forekommer hos 1-10 av 100 brukere):
Vektendringer, hodepine, magesmerter, kvalme, eksem, kløe, uregelmessige blødninger, gjennombruddsblødninger, sporblødninger (spotting).
 
Mindre vanlige (forekommer hos 1-10 av 1000 brukere):
Overfølsomhetsreaksjoner, nedstemthet, svimmelhet, synsforstyrrelser, hjertebank, sure oppstøt (dyspepsi), hudreaksjoner, smerter eller ømhet i brystene, væskeansamlinger (ødemer).
 
Sjeldne (forekommer hos 1-10 av 10 000 brukere):
Uro, endret sexlyst, migrene, problemer med bruk av kontaktlinser, oppblåst mage, oppkast, akne, økt behåring, muskelkramper, smertefulle menstruasjoner, endret utflod fra skjeden, forstørrede bryster, tretthet.
 
Selv om jeg håper at jeg slipper unna alt på denne listen, så er det å bli gravid for meg er verdt hver eneste av disse bivirkningene.. Helt seriøst.
 

 

Foto: www.marianjade.com

Hår og sminke: @mariadimitrov

28 kommentarer
    1. Vi måtte avbryte fryse forsøk i styrt syklus (altså med progynova) fordi slimhinnen ikke hadde vokst nok. Hvis slimhinnen ikke er tykk nok så vil ikke embryoet feste seg. Håper ikke det skjer med dere , men sikkert greit å være klar over at sånt kan skje 😊

    2. Høres så sykt slitsomt ut, syntes synd på deg. Jeg ble gravid etter bare 2 måneder med prøving og er nå nesten 3 måneder på vei❤️ lykke til å håper det går bra❤️

    3. Til Thea.. Du trenger ikke å si hvor kort tid du brukte på å bli gravid… Ser du skrev fine ord også…, mn hvorfor kline til med “brukte bare 2 mnd”?? Vi som er igjennom prøverørs, er litt sårbare. Så trenger ikke å få slengt hvor kort tid andre brukte. Julianne får sikkert en klump i halsen hver gang hun leser hvor kort tid folk bruker på å bli gravide. Det gjør vondt!!
      Masse lykketil Julianne! Jeg håper så inderlig at spiren skal sitte nå! Krysser fingrene for dere! Skjønner det er nervepirrende dager fremover! Håper du klarer å slappe litt av også 😊

    4. Eg er bare 19 år, men eg syns det e så spennande å følgje deg og Ulrik 🙂 Dåkke virka som to fantastiske menneske, og eg håpar virkelig på det beste for dåkke 😀 Syns det er kjempe flott at du/dåkke er åpne om dette temaet, trur virkelig det hjelper mange i samme situasjon 🙂 Lykke til ❤❤❤

    5. Hei fine deg…🌼
      Ønsker dere lykke til og krysser fingrene for at dere får ønskebarnet!
      Det fortjener dere!!! 💖💕💞

    6. Sender deg masse gode tanker i denne perioden <3 Jeg skulle ha skrevet noe sånt som "hold dere sterke" eller "stå sammen" - men det vet jeg at dere gjør. Krysser virkelig alt som krysses kan, nok en gang! <3

    7. Hva tenker du om at du kanskje ender opp med masse strekkmerker på magen og puppene etter endt svangerskap?

    8. Til anonym!
      Jeg er selv prøver og er nå på tredje året. Vet du hva? Det er faktisk ingenting som gleder mitt hjerte mer enn å høre om de som slipper å gå gjennom det jeg gjør. Synes det er bra at det har komt så mye fokus på at det er mange som sliter, men å skyte folk i foten for at det går bra for de, det er nesten som å si at du ønsker at også skulle slitt, bare for at du skal føle deg bedre?
      Uansett! Lykke til Julianne, vi er selv igang med nytt forsøk. Skal på uttak 31 januar, mest sannsynlig! Håper det klaffer for oss begge!

    9. Hei Julianne! Jeg er en jente på snart 36 år som har lest bloggen din i snart to år, men som beklageligvis ikke har kommentert så mye 🙁 Det er en skam for meg siden du er en av de få bloggerne jeg “følger” fast… Jeg håper inderlig at dere lykkes med innsett nå eller i løpet av dette året <3 Dere to fine mennesker fortjener å få en liten Lykke eller Severin i livet deres og jeg er helt sikker på at en av de eller begge to vil berike livet deres snart! Jeg stiller meg i heiagjengen og ønsker dere all mulig lykke til <3 Stor heiaklem fra meg til dere<3

    10. Syns det er fint at du deler noe som jeg føler ikke blir snakket for høyt om. Skjønner at det er altoppslukende og det er helt greit. Det er det dere går igjennom akkurat nå 🙂 Jeg følger spent med. Masse lykke til:-)

    11. Denne gangen sitter den, Julianne!
      Ps. Velmenende råd- et variert og jevnt kosthold uten mye blodsukkersvingninger øker sjansen for å bli gravid ❤

    12. Vil takke deg for at du er så åpen om dette temaet, er godt for andre prøvere å lese. Heier på deg og Ulrik, denne gangen skal det gå <3
      Prøveperioden er for mange veldig vond, samtidig som den viser hvor sterkt forholdet til deg og Ulrik er, og hvor ønsket dette barnet er. Håper du samler innleggene om denne perioden i en bok som dere kan se tilbake på. Tror det vil være en bok full av gode og vonde minner.
      Lykke til fremover <3

    13. Kjære Julianne og Ulrik.
      At dere skal nå igjennom et fryseforsøk er noe min mann og jeg har vært igjennom to ganger. Heldigvis hadde vi egg som kunne bli fryst og heldigvis tålte disse også opptining. Det er ikke nødvendigvis alle som gjør. Når jeg leste denne posten til min mann i går så sa han at du ikke hadde nevnt noe denne problemstillingen i det hele tatt. Jeg håper dere vet om denne. Min mann og jeg skal nå snart i et fersk forsøk, og i morgen skal vi på ultralyd for å sjekke hvordan vi ligger an.
      Det blir spennende å se! Og selvom vi ikke gjør det privat som deg, så får vi utrolig god oppfølging, ikke ventet vi lenge, og sist men ikke minst, vi er like spente som dere, og håper og tror like mye.
      Men hverken privat eller ikke, så er det hele poenget om egget fester seg eller ikke, og det vet akkurat det egget som klarer det!

    14. Hei,
      Jeg har aldri kommentert på din blogg før, men har lest den sporadisk nå og da. Jeg må bare si at du er en utrolig flott person som deler så mye av deg selv, og i tillegg er så åpen og ærlig om mange temaer. Du har stor respekt hos meg, fordi du virker som en person som handler i tråd med dine verdier og hvem du er som person. Har lest du har fått litt krass kritikk tidligere, men det er noe du ikke bør bry deg om. Du vet hvem du er og hva du står for <3 Ønsker deg masse lykke til, og krysser mine fingre for at det går denne gangen.

    15. Hei! Jeg ville bare si takk for åpenheten! Jeg vet om ei som har forsøkt i.. kanskje ett år med assistert befruktning. Det gikk på tredje forsøk for henne 🙂 Jeg vet faktisk ikke om noen med slike forsøk uten en lykkelig slutt. Tror jeg kan ramse opp 4 par til sammen. Jeg kan ikke tenke med motgangen og utfordringen dere møter på, men gjett om dere vil vokse på det. Krysser alt! Hilsen ei bak en datamaskin, som leser bloggen din i ny og ne. Ønsker deg alt vel.

    16. Til Hanne:
      Tror du er sånn passe på bærtur. Du må ikke tro på alt som blir skrevet av “eksperter” på alt mulig rart. Som type 1 diabetiker er det helt normalt med et blodsukker som svinger mellom 2 og 20 (det er ikke normalt med et blodsukker som går som en strikkball mellom de verdiene altså, jeg setter det litt på spissen her), og selvom det ikke er bra for kroppen så blir vi fortsatt gravide. Et blodsukker som svinger mellom verdier på 4-6 er rett og slett piece of cake for kroppen din. Blodsukkersvingninger er oppskrytt.
      Uansett blodsukkersvingninger eller ikke så ønsker jeg deg masse lykke til med dette forsøket, Julianne 🙂

    17. Ok, jeg bare sier det fastlegen min sa til meg. Blodsukker mellom 4 og 6 er jo innenfor referanseverdien, så det tåler kroppen lett. Det var mer pannekaker som eneste måltid på en dag jeg tenkte ikke blir bra i lengden (og jeg tror ikke hun har sånt kosthold hver dag, nei.). Men, hva vet jeg, jeg hadde bare svangerskapsdiabetes,og du har jo “the real deal” 🙂
      Lykke til, Julianne 🙂

    18. Om du mener at blodsukkersvingninger etter at man har blitt gravid kan være skadelig for fosteret så er jeg helt enig med deg så fremt man har en eller annen form for diabetes 🙂 Vil ikke påstå at type 1 er det eneste som er “the real deal”. Alle former er noe dritt 🙂

    19. Hei. Er i samme båt som deg. Har mitt andre forsøk. Fryseforsøk med blacosyst. Heier på deg. Jeg skal på insett i februar. Vet hva du går igjennom.

    20. Du er bare så nydelig med det korte håret!! Vet forresten hvordan det er å gå fra mnd til mnd i uvisshet, så håper av hele mitt hjerte at det går deres vei nå:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg