IT’S THE MOST WONDERFUL TIME OF THE YEAR

I går kveld kom jeg plutselig på de tre boksene med pepperkakedeig Ulrik kjøpte til meg for noen uker siden. Disse boksene kjøpte han fordi jeg insisterte på at vi skulle ha en bakedag før jul. En koselig og avslappende bakedag med julemusikk og ja, dere vet. Vi hadde alltid slike bakedager hos farmor da jeg var liten og det er et av de beste juleminnene jeg har. Derfor var planen å starte en slik tradisjon her hjemme også. Planene mine er som oftest litt for store i starten av desember, og mot slutten av måneden gir jeg fort blaffen i alt som liksom var “så viktig” på grunn av tid. Men akkurat denne planen ville jeg ikke stryke og heldigvis hadde niesene mine både lyst og tid til å være med i dag. Den siste dagen før jul uten andre planer..

Mye av kosen med “bakedag tradisjonen” handler jo om barn. Jeg må bare innrømme det. Derfor er jeg glad for at jeg har muligheten til å låne med meg niesene mine i blant og spesielt i dag. Det er det kjekkeste med å være tante. Da får jeg låne, kose, leke og sende tilbake. Hehe! Nå drømmer jo jeg om HELE morsrollen, ikke bare det koselige. Men dere skjønner hva jeg mener.

Klokken 08:40 stod Anna og Cerine allerede på døren. Akkurat 20 minutter før “tante Julianne” hadde fått beskjed om at de skulle komme. Jeg er vanligvis klar i god tid før avtaler, men ikke denne gang. Ulrik og jeg brukte nemlig hele kvelden og mye av natten i går på å pakke inn gaver, pynte hus og vaske klær. Men det var det verdt, for nå er det endelig julehus hos oss også. Litt senere enn planlagt på grunn av maleprosjektet, men vi kom i mål og det er det som teller. Det eneste vi mangler nå er julelys til juletreet og det blir kjøpt as we speak









Resultatet av bakingen ser dere på Snapchat (pilotfrue). Jeg fikk forresten litt vondt av jentene i stad. Sist vi var sammen så hadde jo tante “et frø i magen” og nå er det borte. De var så søte og rare på samme tid da vi snakket litt om det. Jeg skjønte at foreldrene deres hadde forklart de noe, men det var kanskje ikke så rart at temaet kom opp igjen ettersom at de nye pepperkakeformene “onkel Ulrik” og “tante Julianne” hadde kjøpt bestod av både barnevogn og tåteflaske. Jeg hadde egentlig tenkt til å bruke formene til et morsomt instagrambilde om nyheten ble positiv, men sånn ble det ikke. Skulle vi være så heldige å lykkes på andre forsøk, så er det dessverre langt utenfor pepperkakesesongen.

Nei, nå må jeg legge bort macen og rydde på plass den siste klesvasken. Om bare noen timer får vi besøk av svigerforeldrene mine, i morgen skal vi en tur til broren til Ulrik og så er det julaften! Herlighet, tiden flyr. Julaften blir som sagt i Oslo hos min søster med “min” familie og hos Ulrik sin bror med “hans” familie. Vi deler opp dagen med middag et sted og gaver/kaker et annet sted. 1. juledag blir det selskap i Vikersund med mamma sin side av familien, 2. juledag blir det selskap hos farmor i Halden med pappa sin side av familien og til slutt Geilo for å tilbringe resten av romjulen og feire nyttår/Ulrik. Ulrik har jo bursdag på nyttårsaften, så han blir fornærmet om jeg bare skriver “feire nyttårsaften”. Hehe!

Its the most wonderful time of the year ♥

6 kommentarer

Siste innlegg