ET INNLEGG SOM GIR HÅP TIL OSS PRØVERE ♥

Jeg gikk i klasse med Julianne da vi studerte journalistikk for noen år tilbake. På den tiden var jeg prøver, og Julianne og jeg levde veldig forskjellige liv, med veldig forskjellig fokus og innhold.

Jeg var 21 år da kjæresten min og jeg oppdaget at vi ikke greide å bli gravide. Vi hadde ennå ikke et inderlig ønske om barn akkurat da, men vi begynte å snakke mer og mer om at vi kunne tenke oss å bli en familie i nær fremtid. Uforsiktighet med prevensjon ble til prevensjonslutt, og ett år ble til fire tøffe.

Heldigvis fikk vi hjelp på veien. Som 22-åring ble jeg utredet og operert for endometriose. Jeg fikk påvist kraftig endometriose, og fikk beskjed om at det ville være svært gunstig for oss å sette i gang en prøverørsprosess så raskt som mulig. Som ung er sannsynligheten for å lykkes mye større. Og etter fylte 30 år mente flere leger at sjansene våre ville være lik null. Mye på grunn av den graden jeg har av endometriose, men også fordi kvinner over 30 oftere opplever at det er vanskeligere å bli gravide – helt uten å feile noe i utgangspunktet.

Vi sendte inn en prøverørssøknad gjennom min gynekolog, og fikk relativt raskt svar fra Rikshospitalet. De ønsket å utføre et såkalt AIH-forsøk (inseminasjon av partners sæd), relativt raskt.

Plutselig var vi i gang med eggløsningssprøyter og hormonstimulering. Fire AIH-forsøk på ett år, og ingen baby. Vi var nå 24 år, både jeg og kjæresten.

Nesten alle rundt oss lurte på hvorfor vi hadde slikt hastverk. Vi var begge studenter, og uten fast jobb. Vi var unge. Kunne vi ikke bare nyte tiden som kjærester og nygifte før vi begynte å stresse med barn? Vi prøvde stadig å forklare at dette var noe legene hadde rådet oss til. Og at ønsket om barn en gang i fremtiden var for stort til å overses. At vi visste det kunne bli en lang og humpete vei. Men vi ville bli foreldre, uansett om det “ikke passet”.

I 2013, siste året på journalistikkutdanningen, og 24 og et halvt år gamle, satte vi i gang med IVF, også kalt prøverørsmetoden, som Julianne og Ulrik nettopp har vært igjennom. Jeg gikk seks uker på medisiner, først en nesepray, og deretter hormonsprøyter, før jeg gjennomførte egguttak på Rikshospitalet. Ni egg fikk vi hentet ut, og i løpet av et døgn var seks av disse blitt befruktet.

Vi møtte opp for tilbakesetting av egg 2. mai 2013. Eggene var dessverre ikke av topp kvalitet, viste det seg. De delte seg litt for sakte, og legen hadde, i samråd med bioingeniøren, derfor besluttet å sette tilbake de to (!) av best kvalitet. Å sette tilbake to egg er noe de sjelden, eller aldri, gjør på folk under 36 år i det offentlige. Både jeg og mannen spurte om de var sikre på dette med to egg. Helsevesenet ønsker helst å unngå flerlingsvangerskap, fordi det er knyttet opp mot risikosvangerskap og for-tidlig-fødsel.

Men både legen og bioingeniøren kunne nærmest garantere at vi ikke ville få tvillinger. Vi ville være heldige om det ble en baby. Sjansene var tilstede, og derfor ønsket de å gjennomføre forsøket, men sannsynligheten var ikke veldig stor for å lykkes i det hele tatt.
Vi reiste hjem – jeg med to spirer og begge med en ubehagelig klump i magen.

Jeg var ikke like flink som Julianne, så på rugedag 9 begynte jeg å teste meg. Fem dager for tidlig. Første test så ut som alle andre tester jeg hadde tatt før. Negativ. Jeg gråt en skvett, ringte kjæresten og gikk tilbake for å ta en ny kikk på den. Men der så jeg plutselig en svak strek til. “Skyggestrek” kunne Google fortelle meg.
Altså ikke et tegn på graviditet.

Men på neste test, dagen etter, ble denne skyggestreken enda tydeligere. Og slik fortsatte det, frem til testdagen: “Gravid 2-3 uker” stod det på den litt mer avanserte testet vi hadde kostet på oss. Blodprøven på Rikshospitalet samme dag bekreftet det hele: Vi var gravide!

Som prøver får man tilbud om tidlig ultralyd i uke 7-8 for å se at forsøket har vært vellykket. En junidag i 2013 ble vi overrasket med TO små bankende hjerter i magen min.

I dag har vi to energiske, kule, kloke, fine, snille tvilling-gutter som straks fyller tre år.

Underveis har alt annet falt på plass også. Faste jobber, rekkehus og stasjonsvogn.

Vi er sjeleglade for at vi fulgte hjertene våre og legenes råd, og kastet oss ut i det, selv om vi ikke hadde alt annet på stell da vi satte i gang prosessen.

Å bli foreldre er det største man kan oppleve.

Innlegget er skrevet av Henriette Grimstad Ågren

12 kommentarer
    1. Kjære Julianne!
      Jeg håper og tror dere en dag vil få ønsket om barn oppfyllt.<3
      Frem til da håper jeg med dere og krysser alt jeg har. Mange gode klemmer. <3

    2. Så utrolig rørende ❤️ Det er tøft å være ufrivilig barneløse. De som blir gravide på et blunk kan aldri skjønne dette! Å hvor mye det tar på psykisk i prøverørs rundene. Jeg er på rugedag 9 imorgen og har hatt mye tanker de 9 dagene. Veldig mye pessimistiske tanker men har også et håp! Og når jeg leste dette så fikk jeg en enda større motivasjon! Går det ikke nå, så skal vi aldri gi opp, og det må ikke dere heller.
      Jeg synes det er så bra at du har prøverørs og ufrivilige barnløse i fokus! Det burde være mye mer åpenhet rundt dette! Men som sagt så føler jeg ikke at de som blir lett gravide skjønner hvor tøft dette er.

    3. Jeg har alvorlig endometriose selv, men måtte gjennom mange runder med prøverør før det klaffet! Var 33 og 36 år de gangene jeg ble gravid. Så jeg var heldig for kvaliteten på eggene var ikke bra.. MEN jeg ble mamma mot alle odds likevel;)

    4. Giftet meg som 21 åring, jeg var alltid redd for at jeg aldri ville bli gravid. Så siden jeg fortsatt var ung ønsker meg og mann å prøve bli gravid så vi var sikkert på at jeg ville bli gravid uten problem 🙂 er nå 23 år har en sønn på 14 mnd og er gravid igjen 10 uke. Jeg krysser fingrene for deg Julianne, du kommer til å være en kjempe bra og en vakker mor 🙂 best wishes for you and your hubby

    5. Jeg leste faktisk bloggen til den ufrivillige barnløse tvillingmammaen. Utrolig at guttene er tre år allerede.

    6. Jeg var 25 da jeg fikk vite at jeg hadde endometriose! Jeg og mannen min hadde da prøvd å få barn i tre år! Da jeg var 28 år var vi helykkelige tvillingforeldre til to fantastiske gutter💙💙Dette er nå 20 år siden! Tenker at uansett hva vi skriver her betyr det så lite!Alle våre erfaringer er ulike,vi har alle våre opplevelser,uansett hvor mange forsøk vi har hatt,eller lykkes på første forsøk❤️Dette dreier seg ikke om alle oss andre!Nå er det Ulrik og Julianne dette dreier seg om❤️Vil bare si til dere to tenk positivt og ta vare på hverandre❤️Håper dere vil lykkes til slutt❤️❤️Ta imot all den veiledning dere kan få,og hold det som skjer litt skjermet fra offentligheten en stund!Tror det kan være bra for hele livssituasjonen deres nå❤️Ønsker dere en riktig kos og fredfylt jul❤️🎅🏼

    7. Ja man må ha håp! Det mistet jeg etterhvert med en lang prøveperiode. Ble gravid naturlig etter 6 mnd prøving første gang og dette var en stor lykke. Den ente fort i uke 7-8.. etter dette viste det seg at det ikke ble så lett å få dette til på nytt og har vert igjennom mye undersøkelser, medisiner og forsøk. Venter nå ei sprellende jente i april med hjelp av prøverør ❤ ikke mist håpet! Det går til slutt og da er alle ventetiden vert det!

    8. Ønsker dere masse lykke til videre med prøvingen!! Veldig trist at det ikke gikk på første forsøk. :/
      Jeg så deg på LV i går. Hadde lyst til å gå bort til deg og ønske lykke til, men du orker kanskje ikke å bli påmint dette hele tiden..
      <3

    9. Har også gjennomgått årevis med prøving og prøverør. Er 35 år og har dårlig kvalitet og lite egg. Den offentlige klinikken vi var på gav oss faktisk opp, da vi var “lost case”. Dro til en privat klinikk i Danmark, og på første forsøk fikk de ut TO EGG, som da ble satt inn. Ble dessverre ikke gravid den gang. Gang nr 2 døde det egget vi skulle bruke men de såg ett lite egg og gav egget 3 dager på å komme seg, hvis ikke avbrøt de forsøket. Når den dagen kom så hadde det egget og ett egg til blitt stort nok til å høstes. Fikk beskjed at bare ett egg hadde delt seg, men når vi kom til innsett så hadde det andre egget også delt seg. Så fikk satt inn 2 egg 13 september. Dro så på ferie, og jammen sant så ble jeg gravid og 29 mai fødte jeg en nydelig gutt. Da var 5 års kamp endelig over. Kaller gutten for GULLEGGET mitt, da han i min fantasi er det lille egget som kom fra min venstre eggstokk ( som de ikke engang fant i Norge) som da delte seg i siste sekund. Har valgt å være åpen rundt dette med ivf og synes det er så “bra” å lese om andre. For det er en intens situasjon som mange ikke klarer å sette seg inn i. Det finnes håp for selv de av oss som er “lost case” så stå på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg