KAN DET BLI TVILLINGER?

Hei, dere! Jeg har fått veldig mange spørsmål angående tvillinger og velger derfor å svare på de felles i dette innlegget. “Kan det bli tvillinger?” “Hvorfor satt de ikke inn to egg?” “Kunne du velge om de skulle sette inn ett eller to egg? Og så videre.. Tidligere har jeg skrevet at tvillinger er drømmen her på bloggen, men etter å ha vært gjennom denne prosessen og fått en større forståelse av assistert befruktning, så er et friskt barn født til termin det eneste jeg ønsker meg. Gutt eller jente spiller ingen rolle. Det å få barn i seg selv hadde vært verdens største bonus for både Ulrik og meg. Men for å gi dere et ordentlig svar på dette med tvillinger, så har jeg fått litt hjelp av Bente Renée Holmstad, som er sykepleier på Spiren Fertilitetsklinikk i Trondheim.
 
Dette svaret fikk jeg av sykepleieren på Spiren:
 
“Tidligere har det vært vanlig å sette tilbake mer enn ett befruktet egg og det medførte at det har vært mange tvillinger etter IVF behandling. 
Det er tre grunner til at vi nesten aldri setter tilbake to egg. For det første, tvillingsvangerskap er forbundet med økt risiko for både den gravide og for de to i magen. Tvillinger innebærer en økt risiko for prematur (for tidlig fødsel) og sykdommer knyttet til dette.
 
For det andre er resultatene våre så gode at det ikke kan forsvares å sette inn TO for å øke at sjansen for ETT skal feste. Med de gode resultatene som er etter nedfrysning tar vi like godt vare på det ekstra egget med nedfrysning og setter det heller tilbake i en seinere syklus eller til søskenforsøk.
 
For det tredje har Liv Bente skrevet doktorgrad på alle barn som er født i Norge etter prøverørsbehandling og har gjort at vi på Spiren derfor er ekstra oppmerksomme på at behandlingen skal være trygg og dette gjelder også med unngå tvillinger ved å kun sette inn ett embryo i gangen i de aller fleste tilfeller.  
Det er svært liten sannsynlighet for at den vi satte tilbake på mandag, det måtte i såfall være at denne deler seg til eneggete tvillinger, men det skjer veldig sjelden. 
Så helt enig med deg, et frisk barn født til termin er det vi alle håper og ønsker. “
 
Liv Bente er gynekologen som utførte inngrepet på meg, for de av dere som ikke har fått med seg det.. ♥♥
 
 
 
23 kommentarer
    1. Så spennende å følge denne reisen deres! Når skal du ta graviditetstesten?
      Masse lykke til Julianne! Heier på dere!!

    2. Du har helt sikkert skrevet dette før og svart andre, men jeg finner det ikke. Så lurte på om du kunne svare på et par spm ? Måtte dere vente lenge før dere fikk time på Spiren? Og vet du sånn ca hvor mye det koster totalt ? Min mann og jeg er i samme situasjon som dere, ventet flere år på ønsket om barn og nå vurderer vi å gå privat. Ønsker dere masse lykke til.

    3. Godt innlegg. Jeg var tidligere desperat etter å få satt inn to for å øke sjansen, men så mistet kollegaen min tvillinger i uke 22. For stort press på livmorhalsen. Det fikk meg til å endre tankegangen. Det går som regel bra, men det er ikke til å komme bort fra at det er mye større risiko med tvillinger. Er også i rugetiden nå. Masse lykke til Julianne <3

    4. På klinikken vi brukte satte de inn 1 egg ved første forsøk. Måtte man ha flere forsøk satte de inn 2 egg.. Jeg har hatt 9 forsøk og fått satt inn 2 egg alle gangene, men det pga. dårlig eggkvalitet! Jeg har fått 2 barn, men de er ikke tvillinger:) På klinikken vi var har de opplevd flere ganger folk som har fått satt inn 2 egg, men har endt opp med og få trillinger. Altså det ene egget av de 2 eggene som har blitt satt tilbake har delt seg igjen så derfor er det blitt 3 stk. To eneggede og en til;) utrolig hva som kan skje:)

    5. Til anonym 13:06
      Vi var hos klinikk Hausken og fikk time to uker etter at jeg ringte. Også var vi igang ved første menstrasjon. Vi betalte 28500.- for et forsøk og medisiner ligger på mellom 15.000-20.000 kr for medisiner. Så rundt 50.000 ca.
      Masse masse lykke til, krysser alt for dere 🙂 håper du klarer å se vekke fra alle negative – belærende – og stygge kommentarer. Du tråkker opp spor i snøen så det blir lettere for andre ufrivillige barnløse å gå etter <3

    6. Hei. SÅÅÅ FANTASTISK det dere holder på med – og jeg holder pusten litt for dere! Har fulgt bloggen din helt siden starten, og koser meg med å lese innleggene dine… Jeg har selv brukt eggdonor i utlandet for å få mine etterlengtede tvillinger – og skulle ønske du hadde skrevet litt mer nyansert innlegg om det å få tvillinger. Jeg vet `alt` om risikosvangerskap, prematuritet og det å alltid ha ett sett for lite armer og dobbel omsorgsbyrde i den første viktige barseltiden. Men jeg vet også `alt` om det unike båndet mellom dem, om det å bli løpt ned av tvillingkoser ( finnes det noe bedre?! 🙂 ) og dobbel dose kjærlighet – i samme øyeblikk.
      Derfor reagerer jeg på det som tydeligvis er avslutningssetningen til Spiren ; “Så helt enig med deg, et frisk barn født til termin er det vi alle håper og ønsker.”
      Skjønner ikke at Spiren vil stå for dette – og lurer på om det er Liv Bente sin personlige mening, eller om dette er holdningen til Spiren?
      Å få friske barn født til termin er selvsagt alles ønske – men å få TO friske barn til termin er slettes ikke så verst! 🙂
      Ikke ute etter å `ta` verken deg eller Spiren – men ble overrasket over at dette er en uttalelse Spiren vil stå for…

    7. Så spennende!! Hadde det vært en mulighet å filme reaksjonen når du tar testen om 2 uker? Hadde vært spennende å se hvordan du reagerer dersom den er positiv, men for all del ikke om det ikke er greit for deg:-)

    8. Men medisiner for over 18 tusen får man vel dekket av staten inntil 3 forsøk om man går offentlig eller privat?? Eller har de endret reglene på det og? Tror vi brukte mellom 350.000-400.000 på 9 forsøk.. Men da hadde jeg MAX doser på medisinene og veldig mange medisiner! Og det er jo forskjellig i fra person til person. Dette inkluderer reise, opphold og mat og div. undersøkelser og ultralyder! Men så verdt pengene når det resulterte i 2 barn! Det er nok ikke alle som har den muligheten økonomisk og det er jo synd, og få drømmen sin knust pga. at det økonomiske skal stå i veien:( Er så glad for at vi hadde muligheten til det ellers hadde vi aldri hatt 2 barn nå:) Og privaten er dyrt, men mye bedre oppfølging og mindre venting. Og man blir mye mer tatt vare på. Klinikken ringte oss flere ganger på kveldstid og spurte hvordan det gjekk med oss underveis og fortalte oss hvordan det lå an med eggene. Dette hjelpte veldig på det psykiske! Vær glad dere har økonomi til og gå privat Julianne.❤️ Håper dere er så heldige og lykkes på første forsøk.🙏🙏🙏 Ser på dere på snap hvor inderlig sterkt dere ønsker dere barn.💖

    9. Henriette; du må være veldig hårsår. Selvsagt ønsker de et friskt barn født til termin! Men det betyr vel ikke at de ikke ville sett to friske barn?

    10. Håper dere får en spire i julegave:)
      Hvor stor sannsynlighet har du for graviditet på dette forsøket?

    11. Lykke, lykke, lykke til kjæreste Julianne!
      Tenk på all den positive energien som blir sendt deg og din Ulrik.
      Mange varme klemmer fra Elisabeth ❤️

    12. Hei Julianne <3
      Jeg som mange andre pleier ikke å kommentere på blogger, men noen ganger fortjener du ekstra skryt!
      Det er så utrolig positivt at du deler denne prosessen. Jeg er enda bare 21 år og kommer til å vente noen år til før et barn blir planlagt, men det at du skriver om at det ikke alltid går ens vei er så bra! Det er nok mange som tenker at det alltid er lett å bli gravid og tenker ikke over at det kan oppstå hindringer på veien. Jeg er veldig glad for at du skriver om hele prosessen, om hvordan du opplever det på privatklinikk og prisene.
      Det er også spennende å lese om andre som har gått eller går gjennom samme behandling som deg. Det gir et bilde av at det faktisk er mange flere enn det man tror.
      Jeg har også tenkt en del på en dagen jeg skal gifte meg. Hvem skal følge med opp til alteret? Det vanlige er jo at pappaen gjør det, men vi har aldri hatt god kontakt. Derfor har jeg alltid tidligere fått en litt uggen følelse av å tenke på at jeg en dag skal gifte meg. Det føles ikke riktig at faren min som jeg nesten ikke snakker med skal ´´gi meg bort´´.
      Derfor ble jeg så glad når du faktisk gikk alene i ditt bryllup, og viste at man ikke alltid trenger en far til å følge deg.
      Jeg kommer til å gjøre det samme som deg når jeg gifter meg en dag.
      Så tusen takk for åpenheten og at du viser alternative metoder til gammel tradisjon <3

    13. Så spennende!!! Vi har to ivf mirakler 🙂 Vi fikk ut fire egg og to av dem er barna våre 🙂 Så er utrolig glad for det! Prosessen er krevende fysisk og psykisk så heier på dere! Jeg var heldig og ble gravid på første forsøk. Trodde det endte dårlig da jeg krampeblødde i uke 4 men det gikk bra! På søskenforsøket satte vi inn det fryste egget og jaggu ble jeg gravid med første omgang der også! De sa vi var veldig heldige for dette var sjeldent. Jeg sleit med eggløsningen og jeg var bare 24,25? når vi begynte med prøverørsbehandlingen. For blodprøvene mine viste at jeg kunne komme i tidlig overgangsalder men heldigvis så eggstokkene mine fine ut foreløpig men de sa det var vi godt vi kom nå 🙂 Ikke gi dere <3 Premien er så verdt! Man glemmer alt man har vært igjennom idet man holder barnet sitt og jeg unner dere det! Dere kommer til å bli flotte foreldre <3

    14. Henriette, snakk om å misforstå med vilje! Enig med Nathalie over her.
      Masse lykke til, Julianne og Ulrik! Krysser fingrene for at dette skal gå! 🙂

    15. Heia, Julianne!
      Er bare 19 år selv, men har elsket å lese bloggen din tidligere, og har vært spennende å nå følge deg både gjennom bryllup og nå det sterke ønsket om barn. Hverken bryllup eller barn er helt relatable enda for min del, men det jeg vil si er at du er en kjempesterk person, som det virker som at får til det du vil her i livet, noe som er veldig inspirerende!
      Ønsker deg masse, masse lykke til videre, og håper virkelig at du får deg den helt uvurderlige gaven du har ønsket deg så lenge til jul <3 Det fortjener du <3

    16. Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan hun Liv Bente kan ha skrevet doktorgrad om alle barn født etter prøverørsbehandling?

    17. Man får dekket medisiner over 16.500 inntil 3 forsøk. Blir et forsøk avbrutt telles det ikke som et av de tre. Uavhengig av privat eller offentlig. Men de første 16.500 må du betale selv også får man igjen alt over. Vi hadde 5 forsøk hvorav et ble avbrutt. Måte derfor betale for de første 16.500 og alle medsin utgifter til siste forsøk. Nå skal vi igang med søsken forsøk og da gjelder det dom første forsøk igjen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg