DERE TRENGER IKKE FORTELLE MEG AT DET GJØR VONDT

Hei, dere. Det er hyggelig at mange krysser fingre og håper med oss. Det er også hyggelig at flere velger å dele egne erfaringer rundt prøverør og ikke minst at de aller fleste sender oss oppmuntrende ord nå i dagene før selve uttaket. Alt dette setter både Ulrik og jeg enormt stor pris på. Det skal dere vite. For selv om jeg gleder meg til å få dette overstått og i utgangspunktet er veldig positiv til alt som skjer denne helgen, så gruer jeg meg også. Derfor vil jeg nå si ifra om en ting som ikke er spesielt hyggelig. Det er ikke hyggelig at noen prøver å skremme meg eller oss ved å fortelle hvor vondt egguttak gjør. Jeg skal innrømme at jeg ble negativt overrasket over hvor mange som ikke tenkte seg om før de la igjen kommentarer i går..

Her er bare en av kommentarene som jeg snakker om:

Hvis du hadde lest deg litt opp på egguttakk så hadde du visst at sjansen for at det gjør dødsvondt er kjempestor, og at du bare “kjenner litt ” er innmari liten. Og ja – dette til tross for avslappende tabletter + smertestillende først , bedøvelse i skjeden og intravnøs smertelinding. De fleste syns det er kjempevondt. Bare så du vet det. Håper ikke du får det, men det er greit å være forberedt på det. For egguttak GJØR VONDT.

Hvorfor skal jeg lese meg opp på egguttak? Jeg skal jo ikke akkurat opp til eksamen i det, som en annen leser så fint sa det. Hva er hensikten din med å skrive dette til meg nå bare noen få dager før selve uttaket? Du er tydeligvis klar over at man får beroliggende tabletter i forkant av uttaket, noe som tilsier at dette er ganske stressende i seg selv. Tror du at din kommentar får meg til å slappe av noe mer rundt det som skal skje? Jeg lovte gynekologen min at jeg ikke skulle google “prøverør” eller noe rundt egguttak før denne helgen og det har jeg heller ikke gjort. Dessverre har jeg likevel latt meg skremme. Ikke fordi jeg har vært så dum å bryte det løftet som jeg ga henne sist vi var i Trondheim, men fordi enkelte bruker tiden sin på å skremme meg helt unødvendig.

Kort oppsummert: Dere trenger ikke fortelle meg at det gjør vondt. Faktisk så gjør det veldig vondt allerede. Det gjør vondt at jeg ikke kan få barn på naturlig måte og det gjør vondt å grue seg til noe jeg MÅ gjennom for å i det hele tatt ha en sjanse til å oppfylle babydrømmen. Det er mye mulig at det gjør enda mer vondt fysisk på lørdag og i dagene etter selve uttaket, men det er det ikke noe verken jeg eller Ulrik får gjort noe med. Og nei, det gjør ikke mindre vondt av å vite at andre har hatt det fysisk vondt i samme situasjon. Det oppleves bare skremmende.


Snille mamma er fortsatt her og “passer på meg”. Hun reiser ikke før Ulrik kommer hjem i morgen tidlig, slik at jeg slipper å være alene nå rett før uttaket. Klokken 22.00 i kveld skal jeg ta eggløsningssprøyten og i morgen reiser vi til Trondheim. Dette blir en helg jeg aldri kommer til å glemme. Uansett om den bringer Lykke/Severin eller ikke.. ♥

67 kommentarer
    1. Har du gjort deg opp noen tanker rundt fødsel? Det gjør også helt forferdelig vondt! Folk snakker da om det hele tiden liksom..men man føder jo for det..

    2. Lykke til!! Snart er du ferdig med uttaket 😊 Det er individuelt hvor vondt det gjør. Jeg sovnet under mitt første uttak 😉 Uansett er dette noe vi
      gjør for å få verdens beste gave ❤️
      Ikke tenk på alle historiene. Dropp å lede kommentarene frem til uttaket, hvis det hjelper.
      Jeg heier på dere og gleder meg til å følge deg i graviditeten ❤️
      Stor klem

    3. Hei!
      Håper du leser hva jeg skriver nå: For det første egguttak trenger ikke å gjøre spesielt vondt. Ja, det er en super-rar situasjon å være i gynekologstolen og definitivt ikke første valget for å skape et mirakel.. MEN det er en fantastisk mulighet for oss som ikke kan få barn naturlig. Det noen glemmer er at vi som trenger ivf er forskjellige: pcos, endometriose, mannlig faktor, tubedefekt, lav amh etc
      Iten å være ekspert virker det for meg at de med høyt antall follikler har mer bivirkninger i etterkant.men her igjen er det unntak.
      Jeg har selv gjennomgått 2 ivf – selv om jeg er ung. Det gikk veldig veldig fint! Som sagt: super-rar situasjon. Den første gangen var jeg nervøs og anspent. Men med medisin gikk det helt greit og gjett hva: vi fikk verdens fineste gutt❤️
      Runde nr.2 (søskenforsøk) og nytt uttak: da var jeg nok mer rolig. Visste hva jeg gikk til. Det gikk enda bedre. Litt slapp etterpå. Sov et par timer og så var det tilbake til normalen. Og nå er jeg jammen meg det gravid igjen❤️
      Man vil nok alltid være noe nervøs og grue seg før et egguttak. Men hold fokuset på hva som betyr noe: kanskje det er akkurat nå starten på et nytt liv tar fatt.
      Dette kommer du til å takle veldig bra!
      Lykke til på lørdag! Jeg heier på deg. Og vet hvor nervepirrende, skummel, rar, altoppslukende situasjonen du er i nå.

    4. Vet du, jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg leste kommentarene i gårsdagens i innlegg. Det er noe utrolig usympatisk bak sånne kommentarer, jeg fatter ikke motivasjonen…
      Lykke til på lørdag!

    5. Så bra sagt!! Skjønner ikke hvorfor noen skulle finne glede i å si negative ting før noe sånt…? Vet det gjør vondt når en ikke får til å få barn naturlig. Jeg har hatt to prøverørsforsøk selv, men ble gravid naturlig da vi venta på prøverørsforsøk nr 3. Vi brukte nesten 3 år. Så selv om du ikke har blitt gravid uten hjelp nå, betyr ikke at du aldri vil kunne klare det selv, det vet du jo ikke. For min del så er det ikke viktig å klare å bli naturlig, barnet blir ikke noe annerledes av den grunn! Prøverør eller ikle, barnet er det samme og vil bli høyt elsket!
      Eggutak er ikke vondt. Ei venninne av meg trodde det værste, men ble helt paff da det gjorde så lite vondt. Det er litt ubehagelig. Men jeg synes en vanlig GU er verre. Blødde ingenting etterpå heller. Ikke hør på de som sier at det er vondt, det stemmer ikke.
      Masse lykke til! Dette går deres vei. Jeg ble gravid naturlig med Amh under 1….så skulle ikke være noe i veien for at dere blir gravide!! Heia, heia! Klemmer til deg!

    6. Uff, det var trist å lese at folk skriver så korttenkte kommentarer. Veldig rart gjort av voksne mennesker synes jeg.
      Ønsker dere all mulig hell og Lykke 😉

    7. Det kommer til å gå SÅ bra, jeg har så god følelse på at dette kommer til å resultere i en baby til dere!!:) Masse lykke til!

    8. Smerte eller ikke, tenk bare hvor kortvaring den evt. Er iforhold til det fantastiske som venter<3 Fysøren, du er så tøff, Julianne! Jeg blir så rørt av alle tankene og følelsene du deler. Håper du får alle ønsker oppfylt. Du fortjener kun det beste! Masse lykke til! <3

    9. Så hvis du blir gravid må ingen fortelle deg at en fødsel er vond heller?? Såpass bør du vel tåle hvis du ønsker barn….

    10. Søte lille deg, jeg reagerte også på de utrolig nedbrytende kommentarene.
      Du må dessverre gjennom det som enkelte definerer som smerte, men det er så verdt det når lille spiren sitter – nå eller seinere.
      Lykke til, kos deg med moren din og prøv å koble fra de negative tankene. I morgen kommer Ulrik, og så går det sikkert veien for dere.

    11. Jeg får helt vondt av deg nå Julianne for har selv vært igjennom dette hele 4 ganger. Og alle disse skremselskommentarene må du bare la skli forbi,for er ikke sikkert personene har vært igjennom dette selv,,noen må bare slenge med leppa og vri av seg unødvendigheter til deg. Så syntes du burde la være og lese bloggen din i disse dager som du har nok annet og tenke på.Er sikker på at dette klarer du også og ha mens-smerter er mye mye verre. Så godt at du har din mamma hos deg nå og jeg ønsker av hele mitt hjerte at dette skal gå bra:-)Sender deg en varm og god klem over her jeg:-) Vet så godt hva du er igjennom nå….Lykke til Julianne:-)

    12. Blir helt målløs av alle lite gjennom tenkte kommentarer. Hvem skriver sånn som vedkommende gjorde som Julianne gjengir ? Snakk om å prøve å trykke ned en person i en veldig sårbar situasjon, og attpåtil begynne sammenligne med fødsel og smerter. Det er faktisk for dumt, blir flau av hvor tankeløse mange er. Det er nok en del flere tanker som surrer i forbindelse med hva Julianne skal gjennomgå og da slenge ut sånt er bare så lavmål det kan få blitt. Lykke,lykke til Julianne. Du er utrolig tøff og sterk og unner deg at dette skal gå slik du ønsker så fort som mulig. Det vil dessverre alltid finnes folk som må prøve å trykke andre ned og spesielt anonymt på nettet.

    13. Jeg forstår du er spent på forhånd,dette er noe stort noe. Men tenk nå er dere nesten igang med det store steget i prosessen. Prøv å la skrekkpropaganda en fare,tenk heller at dette er noe mange kvinner har fått utført før deg så dette går bra. Husk det er dyktige mennesker som jobber med dette,jeg kjenner flere som har vært gjennom dette før og det eneste de snakker om er hvor godt ivaretatt de ble. Lykke til i helgen,og tenk på hvilke muligheter som nå åpner seg for dere

    14. Vondt eller ei, det er jo verdt alt sammen til slutt når dere sitter med premien i armene. Folk tenker ikke over hva de skriver noen ganger! Masse lykke til, jeg heier på dere <3

    15. Som mann har eg erfart at min smerte ikkje blir anerkjent. Uansett kva grad av smerte eg opplever, blir eg fortalt at det er ingenting sammenligna med en fødsel.
      Men ikkje tenk på det!

    16. Masse lykke til på lørdag! Krysser fingrene for dere.
      Ikke hør på kommentarene. Det blir like dumt som å si en fødsel er vond. Ikke noe å gjøre med det. Man må igjennom for å få de vakre små..

    17. Jeg reagerte også på dette. Utrolig unødvendig og ganske slemt gjort! Jeg ser du får kommentarer nå om at såpsass må du tåle om du skal føde og at det også gjør vondt men at alle snakker om det forde. Jeg synes akkurat dette er litt annerledes, og jeg synes det på generelt nivå er en uting å skremme folk som skal gjennom noe. Det er mulig det er fakta men kan man ikke heller prøve å være støttende og oppmuntrende? Hvorfor skal man gjøre det verrr enn det allerede er? Prøv å overse slike mennesker og kommentarer, det står enormt stor respekt av hvor mye, og hvor detaljert, du deler om noe så privat og som ingen snakker om. Det er veldig, veldig tøft og sikkert til stor hjelp for mange! Jeg er prøver selv og jeg vet hvor mye det tærer på når det ikke klaffer. Lykke til, jeg håper inderlig at alt går deres vei nå og at dere får barnet dere ønsker dere så sterkt <3

    18. Hei Julianne:) nå har jeg følgt bloggen din lenge og synes den er meget spennende nå som dere prøver og få barn;) jeg skjønner deg kjempe godt i dette innlegget, jeg er selv en prøver og har prøvd like lenge som deg nå uten hell. Men vi har ikke kommet så langt i prosessen som du! Men tanken på at vi kansje på ha hjelp er skremmende og som du sier det gjør Vondt! Skjønner deg veldig at du blir frustrert og kansje litt irritert på folk som skrive slike ting til deg, selvfølgelig kan det gjøre vondt! Men det trenger heller ikke det! Og uansett om det gjør vondt hva så? Det gjør vondt og føde også (dette vet jeg fordi jeg har født), men når det hele er over får man jo verdens beste resultat 💗 og for din del som nå er nervøs for eggeuttaket ikke vær det kjære deg! tenk positivt;) tenk at når du er ferdig med alt dette og for håpentligvis får di 2 strekene på testen din tenk deg den lykken 💕 og selv om du kansje ikke får di 2 strekene så må du ikke gi opp 💕 masse lykke til Julianne 💕 hilsen meg!

    19. Jeg har tatt ut egg flere ganger, riktignok noen år siden, og har kanskje fortrengt litt. Men jeg kan ikke huske at det var spesielt vondt. Smertestillende og noe lystgass-lignende gjorde at jeg smilte og skravlet som en foss hele tiden. Lykke til med egguttak og hele prosessen. Du er tøff som deler.

    20. Håper for det beste for dere to!! Og ikke tenkt på det negative folk skriver. Har våre igjennom fødsel med snuppå mi. Og fikk 1 råd. Og det var å tenka posetivt;) uansett ke folk seier så er det din erfaring og det du sidder med igjen etterpå 😉 seier dei st dt er vondt så er det deiras problem! Tenkt posetivt så kommer du ut med posetiv etterpå;) eks så kommer det snart noen små babyer;) lykke te! Krysser alle fingrer og tær!

    21. Jeg kikket litt i kommentarfeltet i går, og kom over den kommentaren du nevner. Jeg ble helt satt ut av den og vurderte å legge igjen en motkommentar. Nå er jeg lei meg for at jeg ikke gjorde det. Problemet med kommentaren er ikke at noen har opplevd smerte ved et slikt uttak – problemet er formuleringen og at hensikten tydelig er et forsøk på å skremme deg. Og selv om hun skriver at hun håper du slipper å ha vondt, er det lite som tyder på at dette håpet er ektefølt.
      Jeg har kanskje ikke vært din største supporten i tiden før prøvingen, men jeg synes måten du har vært åpen om dette temaet på, har fremstilt deg bedre enn tidligere. Jeg har nok tatt litt feil av deg. Og uansett hvor fan man er av deg, eller ikke, er det totalt unødvendig å legge igjen ondsinnede kommentarer. Jeg blir sint på dine vegne, og faktisk på kvinnekampens vegne. Hvis ikke vi jenter kan heie på hverandre – hvorfor skal menn gjøre det da?
      Og så nevnes det at du må tåle smerte nå, for en fødsel blir iallfall vond. Smerten tåler man da alltid. Det er ingen som har dødd av smerten alene. Men det at det finnes ting som er vondere, betyr da på ingen måte at man ikke kan grue seg til noe annet som kan gjøre vondt. ALTSÅ virkelig, er det et seriøst argument? Når man skal føde, skjer det i det minste spontant i de fleste tilfeller, og dermed gruer man ikke seg på samme måte (noen av oss, iallfall).
      Jeg beklager, Julianne, for at det finnes personer som ikke klarer å tenke på andre enn seg selv og sin situasjon. Du skal ikke trenge å grue deg mer enn du allerede gjør, og det er klart at du forbereder deg på ditt vis i samarbeid med fagpersoner rundt deg, familie og venner. De er de du skal høre på!
      Lykke til med forsøket, og trøst deg selv med at noe smerte – stor eller liten – blir ingenting mot premien i siktet. Dessuten blir nok helt sikkert ikke smerten så stor som noen skal ha det til.
      Hilsen ei som synes det var helt greit å føde 😉

    22. Masse lykkke til dere to 🙂 Det går så fint skal dere se, og velkommen til Trondheim!! 3t er plassen å trene om dere vil tenke på noe annet 🙂

    23. Føler det alltid er slik når man snakker om egne erfaringer av smertenivå. Samme skjedde med meg da jeg skulle søke opp erfaringer med å trekke visdomstenner, da dukket det plutselig opp en kommentar om at det var verre enn fødsel. Det hjelper jo ikke på (nå sies det at jeg oppsøkte det litt selv ved å google det) men det var likevel ikke det jeg forventet, ikke i nærheten engang! 😛
      Men tror kanskje noen av disse kvinnene har likevel ment det godt, i og med at du har vært så åpen og ærlig rundt et så sårbart tema, så har du jo også åpnet en plattform hvor flere kvinner sikkert identifiserer i din situasjon og som sikkert bare vil komme med sine egne erfaringer av det. Du har hjulpet dem gjennom vanskelige tider og de vil hjelpe deg gjennom din?!

    24. Du er tøff. Dette går så bra skal du se 😊 Gleder meg til å høre fortsettelsen, håper frøet fester seg på første forsøk 😊

    25. Alle gode lykkeønskninger til deg og Ulrik! Takk for at du deler, det er en følelsesmessig berg og dalbane å gå gjennom dette. Krysser det jeg har for at lykkeegget hentes ut og gir dere den etterlengtede spiren 😊 Vi fikk et egg, gullegget, og er 12 uker nå 😊 Egguttaket er ikke smertefullt, legene vet hva de driver med – og støtte fra sin kjære er det beste beroligende middelet man har 😊❤️ Dette kommer til å gå kjempebra! Klem fra meg 😊

    26. Huff, får så vondt av deg som får slike kommentarer. Håper du leser min for du har virkelig ikke noe å grue deg til. Jeg ble så overrasket over hvor lite jeg kjente! Men seff for noen er det verre. Men for meg syns jeg det var mer ubehagelig å sette inn egg faktisk. (Blæra må være helt full)
      Nei dette vet jeg du kommer til å takle kjempe bra! Masse lykke til:)

    27. Har fulgt deg en stund, og nå må jeg bare legge igjen en liten kommentar. Synes du er råtøff som deler så mye, og jeg heier på dere av hele mitt hjerte. Har selv en slitsom prøvehistorie bak meg, dog ikke prøverør. Kjenner meg alikevel igjen i mange av følelsene dine, og vet hvor tungt det kan være. Stå på! Hver dag er en dag nærmere målet, og alt er så verdt det når man endelig når målstreken. Lykke til!

    28. Uff… så synd at du får så mange uhyggelige kommentarer. Jeg skjønner at 1 vond kommentar sikkert stryker ut 10 gode, men da føler jeg i det minste at jeg vil legge igjen en god for og jevne ut! Kjære Juliane, jeg synes du er fantastisk sterk og modig som velger og være så åpen og utleverende om deres forsøk på å bli gravid! Jeg har enda ikke hatt privilegiet med å gå gravid, men kan forestille meg fortvilelsen ved å være nygift, prøvende å ikke få til på egen hånd. Uansett hvor ubehagelig noen skriver til deg at det kommer til å være på lørdag, så kan jeg bare forestille meg lykken du og Ulrik kommer til å føle da spiren sitter! (Vet det er vanskelig, men prøv å) ignorer alle nett troll og bedrevitere der ute som skal råde deg om ditt å datt! Du er ett fantastisk forbildet, og en av de første til å stå frem offentlig om den (vonde) prosessen om å gå igjennom prøverørsforsøk, det skal du være stolt av! Jeg ønsker både deg og Ulrik masse lykke til på Lørdag!

    29. God kveld Julianne! Jeg har hatt 2 egguttak og 4 cystepunksjoner, som er omtrent akkurat samme inngrep. Cystepunksjon gjør de uten noe smertestillende og jeg syns det gikk helt greit. Som en litt ubehagelig gu. Det samme med egguttak, det mest ubehagelige var vaskingen på forhånd. Vil ikke kalle inngrepet smertefullt i det hele tatt. Begge inngrepene var over på under 15 min, inkl avkledning og påkledning. Jeg har trua på at en positiv innstilling og at du klarer å slappe sånn noen lunde av vil gjøre at dette går kjempebra! Positiv er du, og jeg tror at dette blir easy peasy! Den største påkjenninga, vil jeg si, er spenningen på antall egg som er bra og hvordan eggene klarer seg i de neste ukene. Jeg ønsker deg all mulig hell og lykke i helga! Bor i Trondheim og skal sende mange kortreiste gode tanker til dere i helga. Må si det igjen: det er så utrolig bra at du deler denne prosessen. Det er så bra at tanker og følelser rundt ufrivillig barnløshet blir blir satt ord på. Vi er mange i samme båt, selv om det er en fattig trøst i en hjelpesløs og frustrerende situasjon! Stor klem!

    30. Jeg syntes ikke eggutakket var noe smertefult! Kjente bare noen små stikk, mn laaangt ifra vondt. Dette går så bra! Og det er normalt å gruve seg litt.. Jeg gruvet meg kjempe mye! Og når jeg var ferdig så skjønte jeg ikke hvorfor jeg brukte så mye energi på å gruve meg! Og de tar så godt vare på deg! Du kommer til å føle deg veldig trygg og godt tatt vare på igjennom alt! Men som sagt! Det at noen sier det gjør veldig vondt, sier de kun for å skremme deg! Masse lykke til julianne! Dette går bra! Er midt i en runde prøverør selv! Så er morro å følge med deg også !

    31. Jeg har hatt 9 prøverørsforsøk og det har ikke gjort vondt NOEN av gangene… Så bare ikke hør på de dumme kommentarene! Jeg har endometriose og en gang hadde jeg en cyste når de skulle ta uttaket. Da kjente jeg litt, men du har jo ikke det, så dette vil gå heeeelt fint! Jeg tror kanskje de som har cyster vil kunne ha vondt og det har jo ikke du heldigvis.❤️ Har en venninne som har gjort det flere ganger også, hun har det samme som deg og har aldri syns det har gjort vondt i heletatt! Masse lykke til. Så fint navn du har valgt om du får en jente. Og det blir jo virkelig “LYKKE” også.❤️ Kunne jo ikke passet mer perfekt.❤️ Guttenavnet er også fint om dere skulle få en gutt.💙

    32. Tine
      24.11.2016 kl.20:39
      Så hvis du blir gravid må ingen fortelle deg at en fødsel er vond heller?? Såpass bør du vel tåle hvis du ønsker barn
      De som har noen sosiale antenner går ikke å forteller dette til gravide kvinner, nei. Med mindre de spørr. Alle vet at dette gjør vondt. Bare lite oppegående akal skal dytte sine egne traumer over på andre i lignende situasjon.
      Og dette med ivf er nok ekstra belastende pga det psykiske aspektet og.
      Det må gå ann å vise litt empati

    33. Ikke bry deg om slike negative kommentarer. Hvis folk ikke har noe bedre å komme med enn det, kan de ikke ja det spesielt godt med seg selv.
      En skrev at det var vondt å føde og det sier alle. Da kan jeg fortelle deg at jeg synes det var helt overkommelig.
      Ønsker deg lykke til, Julianne 😊 Jeg heier på dere!

    34. Kjæreste Julianne,
      Det er verdt det! Du er strålende og skjønn og du har en mann sammen med deg. Jeg heier på dere Julianne. Hold ut – det er verdt det, jenta mi <3
      Stor klem fra Elisabeth ❤️

    35. Kjære deg!
      Ikke la deg skremme av slike unødvendige kommentarer… Greit: folk opplever ting forskjellig og det har jeg full forståelse for, men kjære, er det nødvendig å skrive sånn til en person som helt sikkert gruer seg nok fra før og som er midt i en tøff prosess?
      Jeg og smaboeren min var gjennom akkuratt lik prosess februar 2015. Å vet du? Jeg brukte SÅ mye unødvendig tid på å bekymre meg for smerter og tabletter og ja.. you name it! For jeg syns ikke det var vondt i det hele tatt, kun litt ubehagelig! Sånn som når man tar celleprøve liksom.. piece of cake! Dessuten var det også fort gjort! Å verd alt sammen for i dag sitter vi med ei nydelig datter på 1 år <3 Gravid på første forsøk etter lang tid med prøving! Ønsker dere all mulig lykke til og vær så snill ikke grue deg! Dette er jo så spennende! 🙂 Ingenting å grue seg for!
      Klem fra meg

    36. Vi fikk foressten hjelp på Medicus i Trondheim! Fantastiske mennesker og en god og trygg atmosfære! Følte oss virkelig tatt vare på. Anbefaler de på det sterkeste!
      Lykke lykke til nok en gang! 🙂

    37. Jeg er helt enig med deg. Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må fortelle om de verste smertene, virker som om det er en konkurranse om hvem som har hatt mest vondt. Det samme gjelder fødsler. Når man skal føde den første så må alle fortelle de skrekkhistoriene som kan skremme fanden på flatmark.
      Når noen spør meg om det er vondt å føde så svarer jeg ærlig ja, det er vondt, men ikke så vondt at du ikke gjør det igjen. Selvsagt finnes det unntak, men de er jo nettopp det, unntakene, som får bare ett barn fordi de synes det er så vondt.
      Tenk positivt. tenk på at det pågår bare en liten stund, så er de eventuelle smertene over. For jeg tror ikke det er så grusomt vondt når folk gjør det flere ganger. Og så er smerte veldig individuellt, noen har høy terskel, andre synes at selv det å ta en liten blodprøve er helt forferdelig. Og som sagt, noen liker å fortelle skrekkhistorier, de overdriver gjerne litt også.
      Krysser fingrene for dere og skal sende deg varme tanker i disse dagene. Lykke til, du er så tøff og modig at dette går helt fint.

    38. Anette: jeg syns også det var overkommelig. Det er det jo. Ellers hadde vi jo ikke klart det. Men ikke kom og si at en fødsel ikke er vond. Vond: JA! Overkommelig: JA! Men antar at egguttak også er overkommelig. Må da tåle egguttak hvis man har planer om å føde vaginalt hvertfall..

    39. Har denne klinikken eksistert lenge?? Har vært gjennom samme ting du skal gjennom nå, og leitet etter privatklinniker på nettet, men denne har jeg aldri hørt om.. Hvorfor falt valget på akkurat denne klinikken? Og har Trondheim 2 private klinikker? Hvorfor ikkje klinikk Hausken som nettopp har startet opp i Oslo? De har utrolig godt rykte på seg og er nå landets største privatklinikk:) Den er sikkert bra den dere har valgt altså, bare syns det er så rart at jeg ikke fant den når jeg leita etter privatklinniker. Bare lurer på om du kan lage et innlegg om dette siden dere bor i Oslo men velger og reise til Trondheim! Hilsen prøverørsmamma til 2 som er blitt til på Klinikk Hausken.💙❤️ Masse lykke til og håper virkelig det går deres vei.❤️👨‍👩‍👧

    40. Når man deler såpass mye om en privat prosess som dette å prøve å få barn, må man nesten tole å høre tilbake andres opplevelser i denne prosessen. Klart det kan gjøre vondt. Men sikkert ikke likt for alle. Jeg stevde med prøverør prosessen et helt år før spiren satt. Først ivf så icsi før det ble vellykket. Tøff periode. Men som noen andre sier her, fødsler er også vondt, man vet jo det. Så det er vel ikke mer vondt ment at noen sier at egguttak er vondt kanskje enn at de forteller om at fødsler er vondt. Masse lykke til. En emosjonell reise, håper dere ikke må streve for lenge.

    41. Eg var gjennom eit prøverørforsøk for to år sidan (sit her ilag med resultatet), og eg grudde meg også veeldig, fordi eg hadde lest på nettet at det ville gjere kjempevondt. Og eg blei veldig positivt overraska! Skjøna at det kanskje gjer vondt for somme, men sjukepleiaren på St. Olavs sa at mange grur seg unødig. Sikker på at det går kjempefint for dokke. Kryssa fingrane 😄😘

    42. Egguthenting er ikke så vondt. Har hatt to uthentinger. Det var litt ubehagelig, men ikke på nært like vondt som å feks vokse legger 😜 andre gang kkjente jeg nesten ikke noe. Ikke tenk på det. Gled deg og lykke til 😊😊❤❤

    43. Hei 🙂 Ikke hør på negative kommentarer ! De vil bare skremme deg og det skjønner jeg ikke hensikten med … Det er vel individuelt for alle 🙂 Spennende og følge dere på denne reisen 🙂 Tenker på dere og sender masse godhet deres vei <3 Fokuser på det positive 🙂 Selv om det kan være vanskelig, tenk på mirakelet dere vil få 🙂 Jeg heier på dere 🙂 Klem ifra meg <3

    44. Vet du hva…ikke hør på de idiotene som sier det gjør vondt! Ja det kan jo hende, men det er umulig å å forutse hvordan det vil gå! Vært gjennom det tre ganger…alle uttak var forskjellig. Du må bare ta det som det kommer…håper du lykkes! Det har ikke jeg/vi gjort enda. Men, men kanskje en vakker dag:)

    45. Huff, så dumt at det er noen som vil skremme deg. Skjønner ikke hvorfor noen vil gjøre det…
      Jeg heier på dere – det er så spennende å følge med !❤️ Masse masse lykke til videre i prosessen 😊❤️

    46. Kan bare snakke for egen del + en venninne: egguttak gjør ikke vondt!
      Mulig det gjør vondt for noen, men det er tydeligvis veldig individuelt.
      Men det var veldig spennende å følge med på skjermen og SE eggene – helt fantastisk.
      Masse lykke til.

    47. Lykke til, Julianne. Det er forståelig at det blir mye følelser nå.
      Kort oppsummert:
      -alle har ulik smerteterskel
      -ikke alle negative kommentarer er ment å være negative, leserne deler med deg sine egne erfaringer, og det er ikke alle mennesker som har god formidlings- og formuleringsevne
      -når din blogg er din “jobb” og din inntekt,må du være forberedt på å få alle slags kommentarer, som kan, på en måte, holde bloggen “levende” og gi deg enda flere lesere. På alle arbeidsplasser kan en få mindre snille og omtenksomme kolleger 😉
      -prøv så godt du kan å la være å reagere på negavive kommentarer, spesielt nå, når du prøver å bli gravid, dvs. ikke bruk mye energi på noe og noen som ikke er verdt det.

    48. Ikke bry deg om sånne mennesker.
      Det er så utrolig stygt og undøvendig å skremme opp andre bare fordi de selv opplevde noe som vondt. Vi er forskjellige, og alle takler smerte ulikt. Skal man liksom gi opp drømmen om å få baren, fordi det KANSKJE gjør vondt å føde? Det finnes like mange fødselshistorier i verden som det finnes kvinner. Det kan nok ikke sammenlignes, men det verste som finnes er å bruke masse tid og energi på å grue seg til noe – for så å tenke etterpå at det faktisk gikk ganske så bra.
      Og blir det vondt? Da får du ta det der og da, og ikke flere uker i forveien. Ikke tenk på det du <3

    49. Hei. 🙂 Nå har jeg aldri gjort noe lignende, men jeg vil tro at uansett om du føler smerter i di minuttene inngrepet varer eller ei, så vil det jo være verdt det uansett. Bare tenk på hvorfor du går igjennom dette, tenk på lille Lykke eller Severin som kan komme ut av dette. Skjønner godt at du blir redd når folk skriver skrekkhistorier, men bare prøv å tenk på at du får smertestillende, bedøvelse, beroligende OG er omringet av mange flinke folk som jobber med dette hver dag. Du kommer garantert til å bli tatt godt vare på, og det går helt sikkert bra! Ønsker deg masse lykke til, heier på deg! Klem. 🙂

    50. Kjære Julianne.
      Håper så inderlig du klarer å legge bort alle fæle kommentarer om hva som gjør vondt og ikke. Alle kropper er forskjellige og smerteterskelen til hver enkelt er så ekstremt forskjellige, ikke minst så er vi veldig forskjellige på hvordan vi dealer med smerte. Da jeg gikk gravid var det så mye ting jeg angret på at jeg leste om ulike ting aom folk opplevde som vondt, men som jeg gruet meg til unødvendig fordi jeg opplevde ikke det samme som dem. Men et tips til alle sånne ting som kommer godt med i fødsel eller andre ting man gruer seg til er pusten sin. Lære seg og fokusere på pusten og bli “borte” i fokuset på den. Så bruk heller dagene fremover til å legge deg i en behagelig stilling og øv på å puste. Det er godt for både kropp, hode og sjel.
      Ønsker deg masse lykke til og krysser fingre og tær for at dere får bli gravide <3
      Masse klemmer og gode tanker.

    51. Du syter og klager noe voldsomt!! “Stakkars lille meg, jeg har så slemme lesere som skremmer meg med at ting kommer til å gjøre vondt”. Du fremstår som en utrolig naiv jente med lavt kunnskapsnivå. Men fra en som leser og anbefaler husmorporno av typen Calendar girl er det vel ikke mer å forvente.

    52. En ting er i allefall sikkert, de som skriver sånt ønsker ikke å informere eller gi gode råd. Folk har forskjellig smerteterskel, og noen ganger er folk uheldige/heldige. Hør på gynekologen du, han/hun jobber med dette hver dag. Veldig bra at du ikke googler ogsp, det kommer det ikke noe godt ut av. Gjør det vondt, så går det over. Masse lykke til!

    53. Huff, for en pinlig kommentar!
      Du får bare trøste deg med at enten er det en veldig ung person som skriver, med lite peiling på noe som helst.
      Eller så er det en voksen person med lav iq!
      Bare å heve seg over dem!
      Lykke til i morgen!

    54. Hei! Etter mitt første egguttak skulle jeg ønske jeg hadde visst hvor greit det er slik at jeg ikke hadde brukt så mye tid på å bekymre meg og grue meg som jeg gjorde i forkant. Etter nå 3 uttak og 1cystepunksjon (veldig likt inngrep) kan jeg fortelle deg ærlig at du må ikke grue deg på forhånd. Alle mine uttak har vært forskjellige, slik det snakkes om i kommentarfeltet ditt, men det er allikevel ikke snakk om voldsom smerte. Du får det nødvendige av beroligende og smertestillende, og gjennomgøringen blir derfor uproblematisk! Det er selvfølgelig ubehagelig, men jeg synes tanken på hva de gjør opplevdes mer ubehagelig enn den fysiske følelsen av ubehag.
      Du skriver at smerten allerede er stor for å ikke få barn på samme lette måte som de fleste andre, og det er helt sikkert at den smerten vi kjenner om det er mye værre! Tidligere har du delt at du har ganske intense menstruasjonssmerter, og du kan være sikker på at du på søndag har erfart at de dagene er mye værre enn egguttak!
      Lykke til i morgen, og vær så snill: ikke gru deg, det går fint!

    55. Hatt 6 uttak og det gjør vondt!!! Men herregud, det er så verdt det om man er heldig å konmer i mål, noe vi enda ikke har… Har PCO, motsatt AMH verdi enn deg, min AMH er altfor høy, noe som gir i overkant mange eggposer. Har hatt 20 egg ut, og i tillegg mange tomme eggposer. Med så mange eggposer tar så klart uttaket lenger tid og eggstokkene blir da som appelsiner i etterkant. Hos deg med 6-7 eggposer så tror jeg du skal klare deg helt fint! Jeg orker ikke å bruke energi på å synes det er vondt å må få hjelp, det viktigste er vel at man til slutt har troa på at man kommer i mål??

    56. Lykke på er barn er søtt!!!
      Men ser det ikke for meg på en voksen..
      Masse lykke til 😃😃😃😃😃

    57. Sender en million masse lykke til på Lørdag, krysser
      Fingrene for at du og ulrik får verdens fineste gave ut av denne helgen <3

    58. Masse lykke til 😊 krysser fingrene for at spiren snart vil sitte ❤ husk: den dagen spiren sitter og danner seg til ett lite mirakel av deg og ulrik, så er det helt fantastisk, det er det som er ment å være. Er selv mamma til to, og har av og til tenkt hvordan hadde barna blitt om jeg ble gravid 1mnd før? Hadde jeg fått en jente først ? Hadde hun vært like flink å synge? Hadde hun hatt samme klisterhjerne? Jeg tror skjebnen spiller inn, og selv om den kan være vond, så fører den noe godt med seg ❤ nemmelig ett lite viduner som får deg og Ulrik som mamma og pappa ❤

    59. Kjære deg… Akkurat no er det over. Og eg kryssar fingrene for deg! Mine uttak offentlig var vonde for 11 år sidan. Fødsel lang. Fekk funksjonshemma gut. Alt verdt det. Tru det eller ei. Etter me fekk diagnose og klar signal for å prøve få barn igjen er me igang privat. Ikkje eit uttak har vore vondt. Grudde meg jo skikkelig fordi eg hadde vore gjennom helvete før. Alle har forskjellige opplevelser rundt det. Det eg tenker om mine er at ved offentlige var eg aleine inne til uttak. Privat har eg hatt støtte av min fine mann ved mi side. Om gynekologen har vore omsorgsfull… Mykje som spelar inn. Eg kryssar fingrene for at du slepp gjennom fleire uansett!!! Eg skal til på 3 og truleg siste no om få dagar…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg